Hejtman: Chceme v krajských vlacích svůj tarif, nemáme kontrolu nad příjmy

Bývalý šéf Českých drah Miroslav Kupec (vlevo) při podpisu smlouvy na provoz vlaků v Plzeňském kraji s hejtmanem Josefem Bernardem. Foto: České dráhyBývalý šéf Českých drah Miroslav Kupec (vlevo) při podpisu smlouvy na provoz vlaků v Plzeňském kraji s hejtmanem Josefem Bernardem. Foto: České dráhy

Plzeňský kraj jedním z pěti krajů, který od prosince přechází ve smlouvách s dopravci na takzvané brutto smlouvy. Ty povedou

236 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka

Dlouho říkám, že osobně bych zavedl zaměstnanecké jízdné. Výše slevy oproti běžnému by byla otázka dohod a diskuse. Rozdíl by CD doplacely jako benefit. Jednak by nám zbytek obyvatelstva nezavidel nadrazakum rezijky, druhak by byl dokonalý přehled, kolik takové nadrazacke cestování stojí… Jenže by toto nebylo dostatečně odborarske, takže hlavně OSZ by do toho hodilo vidle i kdyby na to vedení CD kyvlo…

Martin1

Předpokládám, že hejtman, celá jeho rodina + další radní využívají k cestám do práce vlak. Jak jinak by přišli na tak skvělý nápad?

Pavel

Od kdy bude platit nový tarif v PK? Od prosince 2019 nebo července 2020 ? Prosinec 2019 je uveden v tomto článku, červenec 2020 v https://zdopravy.cz/jizdenkovy-chaos-v-nekterych-krajich-zapomente-na-doklady-ceskych-drah-i-jejich-e-shop-35077/

Roman Svačina

Dnes to chlapi řešili v hospodě. Dojíždí do Olomouce (já vím, že jedná o jiný kraj) a mají IN 50. Platí 1200 CZK měsíčně s tím, že ráno jedou osobním vlakem a zpět domů Ex1. Od 1.1. v krajském tarifu zaplatí 1907 CZK a na linku Ex1 můžou zapomenout (takže osobákem) a u rodin budou o 2 hodiny později. To zabolí…

jan

Tomu se říká podpora flexibility pracovní síly v praxi.

Chronosphere

Tu IN 50 dostávají zdarma?

babilon

Ta je započítaná v těch 1200.

Karel

A co teprve kdyby ráno jezdili vlakem a odpoledne zpátky autobusem.

babilon

Místo krajských 1970 Kč/měs si mohou pořídit In100 za 1658 Kč/měs, mohou jezdit čím chtějí, budou u rodin o dvě hodiny dříve, ušetří tři stovky a ještě mají jako bonus cestování vlaky ČD po republice zdarma.

nowas

„ušetří tři stovky“ Chtěl jste říct prodělají 458,- mesíčně.

Alexandr

„Plzeňský kraj jedním z PĚTI krajů, který od prosince přechází ve smlouvách s dopravci na takzvané brutto smlouvy“
Proč se ve všech článcích píše, že krajů s brutto smlouvami bude pět, když já jsem jich napočítal celkem šest? Brutto smlouvy mají platit v Plzeňském, Ústeckém, Libereckém, Jihomoravském, Olomouckém a Zlínském kraji; jestli se nepletu. Který kraj vypadl ze seznamu? Zlínský, který prý má nějaké problémy s tarifem/se smlouvou?

Takže od příštího roku bude 6 brutto + 7 netto smluv nebo 5 brutto + 8 netto smluv (kraje bez Prahy)?

Novotny

Cestovani uz ted je tarifne slozite a plne vyjimek. Proc kraje za nase penize uzaviraji nevyhodne smlouvy v neprospech cestujicich. Cestujicimu je jedno nejake brutto nebo netto smlouvy. Stejne to zaplati tak nebo tak. Fakt uz kraksti zastupitele resi blbosti a hazi klacky pod nohy dopravcum, kteri musi plnit spoustu nesmyslnych podminek na ukor ceny. To se netyka jen vlaku, ale i soutezi v autobusove doprave v Plzenskem kraji. Kdyby radeji Ministerstvo dopravy resilo urychlene jednotne jizdne a jednotnou metodiku cenove prijatelnou pro vsechny kraje i za cely stat v zeleznicni doprave a nematlo cestujici, co a jak bude po… Číst vice »

Karel

No a IDS jsou právě o tom, aby to nebylo tarifně složité a aby neměl každý dopravce svých deset tarifů. Kraje sice nejsou ideální, ale přece jen je to rozhodování o dopravě blíž občanům, než kdyby o každé lokálce v Lidečku Horním rozhodovali úředníci z Prahe. To bychom pak zase mohli rýpat, proč si to platí a objednává každý stát sám za sebe a proč to někdo neplatí a neobjednává dohromady za celou Evropu, za celou Zeměkouli a za celý vesmír. Jednotné jízdné být vůbec nemusí, stačí když na sebe bude doprava navazovat, budou jednotné vyhledavače spojení, popřípadě jednotné či… Číst vice »

jofrey

Velká škoda, že jediný ministr dopravy, který měl myšlenku a snahu s tím něco dělat byl ve funkci jen 4,5 měsíce v roce 2009.Jsme tak malá zemička, že by měl být jeden systém pro celou ČR

Karel

„Kontrola na příjmy“ (v titulku) má být něco jiného než „kontrola nad příjmy“ (v textu článku)?

Karel

Dík za opravu!

Václav

Proč věnujete tolik času psaní různých nesmyslů a reagujete na politické nuly, podívejte se na inrternetové stránky jaký mají tarif ve Švýcarku, v Holandsku nebo v Německu. Kdyby tam každý cestující měl zjišťovat jaký je kde tarif, jakou jízdenku bude potřebovat a kdo je dopravce, tak by se z toho zbláznili. My zadáme nějaké společnosti za milióny vyřešit jednotný jízdní doklad a tarif, stejně to bude paskvil, když v civilizovaném světě vše dokonale funguje. Tvorba IDS lidmi s nulovou odborností nemůže jinak vypadat, než jaká je realita. Nastudujte si z německé literatury jak v devadesátých letech přistoupili k řešení regionální… Číst vice »

Radka

Ve Švýcarsku mají IDS tarify a brutto smlouvy (jinak by to nefungovalo). V Německu někteří dopravci svůj tarif vůbec nemají, protože by ho neměli komu prodávat (jezdí jen v rámci jednoho IDS). Ještě něco?

Jiří Krtička

Souhlasím s Vámi, že čistě krajský tarif není dobré řešení, ale zrovna Německo není vhodný příklad. Na stránkách DB si například nekoupíte jízdenku na S-Bahn po Berlíně, což ještě před několika lety šlo.

Dalibor

Nemci prohráli válku.

Petr-666

obávám se, že válku jsme prohráli především my, kteří jsme byli „přiděleni“ do otroctví k CCCP 🙁

Dáda

My (Češi) jsme v podstatě (až na pár jedinců) žádnou válklu nevedli. Jen přes nás prošlo několik okupačních vln.. Německá, Ruská… A taky párkrát bylo mobifikováno území našeho státu (většinou metodou o nás-bez nás)

IGCT

Rozhodnutí kraje neuznávat režijky a jízdné dopravce je logické a z pohledu hospodaření správné. Náš zákazník, náš pán. Prostě zaměstnanci ČD/ČDC,DÚ a SŽDC si zvyknou. Rozhodně je to vůči ostatním cestujícím nastavení spravedlivých pravidel. Jedná se rozhodně o krok správným směrem.

jan

Ale tak dobře. Tak upravím snad zákon ne..

Cyklista

Proč upravovat zákon?

IGCT

i to v budoucnu bude, až bude odpor proti zrušení minimální.

Dominik

Vůči ostatním cestujícím fér? A nechtěl byste taky zrušit zaměstnanecké slevy v obchodech, to je přeci nefér, že jako obyčejný zákazník musím platit plnou cenu narozdíl od zaměstnanců?

Petr-666

nevšiml jsem si, že by v obchodech měli zaměstnanecké slevy pro zaměstnance jiných řetězců nebo dodavatelů.

IGCT

jenomže ty zaměstnanecké slevy dává podnik jako dobrovolný benefit. Spíš je zarážející, že to někdo ala Dominik považuje za samozřejmost. Do práce se chodí pracovat. A za pracovní výsledky dostává člověk mzdu. To, že firma poskytne navíc příspěvek formou benefitu, se nesmí pokládat za samozřejmost.
Už je vůči firmám hodně nespravedlivé to, že platí zaměstnance, když jsou nemocní, když zaměstnanec neodvádí tou dobou žádný pracovní výkon. Nemocenská by se správně měla platit ze zdravotního pojištění.

Dominik

Vyplývá z mého příspěvku,že to snad považuji za spravedlnost, jestli pro Vás jo, tak asi máte bujnou fantazii, nebo jinak, co je podle Vás nefer (vůči cestujícím) natom, že zaměstnanec dopravce, má zvýhodněné cestování? Proto ten příměr k obchodům.

IGCT

Dominiku, přece nefér je právě to zvýhodněné cestování vůči ostatním cestujícím. Nefér jsou dotace. Dotace jsou vpodstatě korumpování neschopných.

Dominik

Jak říkám, takže po obchodech budete chtít aby zrušili slevy pro zaměstnance, protože to zvýhodňuje zaměstnance před obyčejným zákazníkem?
Jo závist je mocná, ale jestli nám tak závidíte režijku, tak pojďte na železnici míst je dost.

IGCT

Milý Dominiku, jenže já pracuju ve stejné firmě jako ty a dokonce pod stejnou správou a režijku mám a hodně ji využívám. Ne, nebudu po obchodech nic takového chtít. Jen říkám, že je to správný přístup kvůli rovnému přístupu. Režijka je forma dotace. Objednávání vlaků je taky forma dotace. A dotace prostě křiví trh. Právě díky dotacím a dotačním politikám je takový nárůst levičáctví v evropě. A ono, na dráze je opravdu velký procentuální podíl neschopných lidí, které jinde nechcou. I proto ta dráha vypadá tak, jak vypadá.

Ondra L.

Režijka neni forma dotace, je to zaměstnanecky benefit podobne jako stravenky nebo prispevek na duchodovy sporeni. Aby me tu teda nepropiral predchozi diskuter ve svym svatym boji za rovny trh a proti udajnemu rustu levicactvi, doplnuji, ze kraj ma samozrejme pravo rezijky prislusnymu dopravci znemoznit.

Cyklista

NE NENÍ TO ZAMĚSTNANECKÝ BENEFIT.
1. není to benefit poskytovaný zaměstnavatelem, ale je nařízena zákonem
2. není pouze pro zaměstnance
3. není u ní rovný přístup – někteří zaměstnanci jedné firmy ji mají, jiní ji nedostanou
4. jako benefit se mi nedaní

pako

Ano, zejména na GŘ! Koho baví práce s tabulkami v Excelu, kdo je rád plní naprosto zbytečnými daty z naprosto zbytečných činností, kdo rád buzeruje, už tak přetížený, provozní personál s násobnou kumulací profesí za to, že mu nedostatečně nebo nesprávně generuje data pro jeho krrráááásnééé tabulky… Kdo rád vymýšlí stupidní nařízení, opatřeni a vyhlášky, o kterých sám dobře ví, že jsou to pitomisti (jen si to nepřipouští) a budou k smíchu… …ten bude na GŘ spokojen. Darmožrouti – do provozu s nimi, na noční, dělené, dvoudenní směny venku mezi „zákazníky“ s maximální zodpovědností a hrozbou trestu za „malé“ pochybení… Číst vice »

David

Nomen omen

Milan

Zaměstnanecký benefit by měl hradit zaměstnavatel , ne kraj , nebo jiný objednavatel dopravy. Proto je to „ZAMĚSTNANECKÝ“ benefit.

Vbb

Když tu argumentujete zaměstnaneckými slevami v obchodech (třeba Tesco nabízí úžasných 10 procent!), tak mi teda vysvětlete, proč REŽIJKA ČD NEPLATÍ V KOMERČNÍCH VLACÍCH ČD.
Tam bych začal s „řešením“, ČD chtějí, aby jejich režijku uznával někdo cizí, ale samy sobě ji neuznávají.

Cyklista

Už jsem se ptal alespoň 20x, ale odpověď jsem nikdy nedostal =)

Asi je to tím, že ČD režijku jako takovou nechtějí, chtějí ji pouze odbory, pro které je to velmi jednoduchá prezentace jejich obrovského úsilí boje za práva zaměstnanců

malý bobeš

Od kdy neplatí? Já na ní „komerčními vlaky ČD“ jezdím pravidelně…

Leinad

Hlavně vůči kraji fér. Nikdo dopravci nezakazuje, aby svým zaměstnancům koupil IDS jízdenky.
Naopak, kdyby odbory řešili čistě vztahy zaměstnanec-zaměstnavatel (a ne politiku) tak požadují režijky od zaměstnavatele a je jim jedno kde je vezme.

Dominik

Jasně dopravce má svůj benefit pro celou republiku a proto bude kupovat IDS kraje ještě k tomu. Pokud by se všechny kraje vyjádřili jasně jako Plzeňský (když budete režijky kompenzovat, tak my Vám je budeme uznávat), tak pak by byla vinna na straně ČD, ale toto vím snad jen o Plzeňském kraji, třeba u JmK jsem se toto nedozvěděl, zda to dráhy odmítli kompenzovat nebo kraj vyhlásil válku režijkam a prostě je šmahem zakázal.
Protože opravdu mi bude platná IDS jízdenka, když dojíždím z jiného kraje.

IGCT

Dominiku, ale to je věcí čistě kraje jakožto objednatele slużby a jejího poskytovatele. Vím, že ti to chvilku potrvá to zkousnout a přijmout, ale stejně ti nezbyde nic jiného.

VRT

Hrdost, čest, dráhy!

eLKá

NIkdo nebrání ČD/SŽDC, aby použití režijky kompenzovali kraji úplně stejně, jako mu ČD bude kompenzovat požití IN100. Kraj pak nebude mít problém (bo dostané své peníze) a problém nebudou mít ani režijkáři (režijka jim bude fachat stejně, jako dosud).
Že to ČD/SŽDC bude stát nějaké peníze, to je pochopitelně jasné, ale i tady platí ono Murphyho Zlaté pravidlo umění a vědy: Kdo má zlato, určuje pravidla. A to zlato tady drží dílem kraje, dílem MD. Že se zúčastnění nejsou schopni dohodnout, je bohužel smutná pravda. Nechť se tedy zkusí inspirovat při lyžování např. v Alpách, (jak tam funguje systém permanentek).

Leinad

Jelikož kraj uznává IN100, těžko může zakázat in100 vydané zaměstnancům.

jan

Kraje prostě vystrkují rohy, které si před 10 lety nedovolily. Bohužel jsem měl pravdu již před 10 lety, že to bude blbost a v mnoha krajích špatné. On ten pán nějak zapomíná, že rozděluje státní peníze. A i kdybych přistoupil na tu hru, že jsou to krajské peníze, tak 30 % jsou stále státní. Ať mi nikdo neargumentují transparentností vyúčtování, v době EET a účetnictví.. Že to snad byl nějaký důvod.. Však někteří tvrdí, že nějaký jejich zónový systém vychází draze. Takže až to spustí – třeba i jejich voliči zjistí.. Třeba jihomoravský kraj, tam se změny neodvážil komentovat v… Číst vice »

Petr-666

to je ale blábol 🙁

Tronda

Když už přistoupíme na hru, že to nejsou krajské peníze, tak to nejsou ani státní, ale peníze daňových poplatníků. A drtivá většina z nich bude s krajským tarifem pro všechny souhlasit.

Hrackalw

Já nesouhlasím 😀.

jan

Hmm, to je asi jako s modrými zónami. Pak zajednou za roh a zjistí, že je to pro ně úplně na nic a budou platit jakou mourovatí.
A časem zjistí, že i pro ně to není vždy úplné terno.. Jako návštěvy, podnikání atd.. Nyní myslím ty zóny..

jofrey

souhlasit? Na konci zaplatíte jako daňový poplatník víc, čím je to nepřehlednější tím je to hůř kontrolovatelné.

Tronda

A ještě „levnost ČD“ tak to není vtip dne, ale měsíce. :-):-):-)

Hrackalw

Tak jsem se dočetl že JMK chystá pro nás svoje režijky. Člověče to už budu mít dvě to asi nerozchodiš.

jan

Tak se podívejte na ceny jízdného v okolních zemích.. A na západě.. …A v privatizované Anglii..

Vbb

No tak se na ty ceny podívejte. Jel jsem tam vlakem několikrát, trasy zhruba 100 mil, cena 15 – 25 liber.
Vzhledem k jejich platům nic likvidačního.

jan

Já se na ty ceny díval.. Vy jste vybral nějaké nejlevnější. Oni sami na to mají jiný názor. Flexibilita stojí 16kč/km cca..

Cyklista

Tady také každý vybírá pro srovnání „levnosti ČD“ včasnou jízdenku z krajského do krajského města a s IN50 a nikdo si nestěžuje.

Navíc nevím, proč by flexibilita (zvlášť v Británii) stála 16Kč/km

Vbb

Levnější? Možná, nevím. Prostě jsem přišel na nádraží k okénku a řekl cílovou stanici, jen tam, a jedu hned teď.
Nic víc, nic míň.

eLKá

Technické: 1. Je škoda, že na kraje a obce nepřešlo víc pravomocí a mohou tak hospodařit jen s tím, co jim stát ve své „moudrosti“ laskavě přenechá. IMHO by si daňoví poplatníci své peníze (neboť jsou to jejich/naše peníze, nikoliv státu) na kraji/obci ohlídal poněkud lépe, než na státní úrovni. 2. EET s tím opravdu, ale opravdu nemá co společného, účetnictví je nástroj a všichni se dohadují o tom, jak toto účetnictví nastavit. Potíž je, že do účetnictví státních firem typu ČD a ČP fakt nikdo nevidí (a velmi silně se domnívám, ža ani vedení obou těchto firem). 3. Síťovost… Číst vice »

jarda V.

jsem zvědav zda si někdo na úřadě dá tu práci a zanalizuje kolik vlastně taková sranda stála a zda je výhodnější brutto nebo netto smlouva a dokáže to presentovat v nějaké lehce pochopitelné formě….. nemyslím tím 120-ti stránkový elaborát ale jednoduchou tabulku kde bude napsáno za trasu z-do jsme platili dříve xxx a teď platíme sice xxx+y% ale tržby byli ve výši AAA což nám dává úsporu tolik a tolik na kilometr…..

Haha

Nynější stav nelze vzhledem ke kreativnímu účetnictví ČD kvantifikovat.

Petr-666

pitvání „po trasách z-do“ je naprostý nesmysl – jediné co ekonomicky dává smysl je cena za celek (náklady minus tržby).

Axel

tady se podívej na konkrétní částky. V jedné oblasti byla výhodnější nabídka ČD, v jiné oblasti nabídka Arrivy (poté co Regiojet nabídku stáhnul kvůli Ústeckému kraji) https://zdopravy.cz/anketa-je-wifi-ve-vlacich-nutnost-zastupitelstvo-zlinskeho-kraje-resilo-75-haleru-21782/

Jiří 2

Já se omlouvám, ale nepřijde vám, že si p. Bernard trochu protiřečí? – bude možné ve vlaku využít jízdenky ČD? Ano, bude to možné, pokud cestující pojede z Domažlic do Prahy a část cesty pojede osobním vlakem a ČD za něj zaplatí poměrnou část – bude možnost nákupu jízdenek v eShopu? Věřím, že ano, je to věcí úpravy software a domluvy, ale BUDE PLATIT JEN KRAJSKÝ TARIF Chápu, že budou uznávat Systém jednotného jízdného, kdy část od Cendisu za tento úsek pošlou rovnou kraji (ostatně uznávání SJT jim bude nařízeno zákonem), ale jak to bude s jinými jízdenkami ČD? Mimo… Číst vice »

Karel

To Jednotné jízdné samo o sobě je blbost – nikdo si nebude zbytečně kupovat dražší jízdenku místo levnější – ale s ním přichází právě ta technologie rozpočtení jízdného pomocí různých technologií – check-in, statistické modelování atd.
Jinak ta zkratovitá vyjádření asi mají znamenat totéž co v jiných krajích – dotaz na možnost nákupu v e-shopu a ta odpověď „jen krajský tarif“ se týkají vnitrokrajských jízdenek.

Hyx

1. Takže když pojedu z Klatov do Domažlic, bude platit jen krajský tarif?
2. Budu moci jet z Karlových Varů do Plzně spěšným vlakem, na jízdenku podle tarifu ČD (koupenou v Karlových Varech)?

Karel

Pokud jsem to pochopil správně, tak
2) pro mezikrajské cesty vlaky ČD bude možné použít tarif ČD (bez ohledu na kategorii a objednatele použitých vlaků)
1) v případě vnitrokrajské cesty bude záležet na tom, kdo je objednatelem vlaku (což se pozná podle kategorie vlaku) – kraj bude uznávat jen krajský tarif, ale pokud byste cestoval pouze vlaky, které kraj neobjednává, tak vám tam dopravce nebo objednatel může uznávat nějaký jiný tarif.

Jméno

Tak ono i pro vnitrokrajskou cestu by případně bylo možné použít tarif ČD – ale musely by si zasmluvnit, že zaplatí kraji to, co by mu náleželo podle tarifu IDS, a to se od modrých lemplů čekat nedá.

Radek Janata

Já v tom rozpor nevidím. I e-shop může prodávat i krajský tarif. Dokonce i ta cesta skrz kraj může být domluven tak, že e-shop autotomaticky složí jízdnenku ze dvou. Z ČD až na hranice kraje a pak z krajské.

Podobné skládání už e-shop dělá. Pokud si kupujete mezinárodní jízdenku ze stanice, ze které ji nelze vydat, je výsledem složení vnitrostátní a mezinárodní jízdnenky.

Petr-666

zamyslete se, jak asi se dnes dělí tržby z krajského/integrovaného jízdného mezi jednotlivé dopravce při netto režimu smluv – tak při brutto smlouvách to bude úplně stejné, jen opačným směrem

Kuba W

a když zrušíme nepotřebné kraje které tady před 15ti lety nebyly tak už bude líp? mě ti hejtmani, co dokáží dělat 3 funkce a ještě otěhotnět (netýká se Plzeňského kraje) lezou na nervy

MartinS.

A místo krajů vrátíme okresy a okresní úřady, které tu byly? Regiony se v mnoha oblastech života nedají spravovat z Prahy, protože úředník tak daleko nedohlédne…

Pedro

Na to tady dlouhá léta bylo funkční zemské zřízení.

Jiří Kocurek

http://3.bp.blogspot.com/-AOcSagGY1X0/VIylp02oTMI/AAAAAAAAKi4/L5mYfVxEuYc/s1600/Seuttnerova%2Bmapa%2BMoravy%2Bz%2Bpoloviny%2B18.%2Bstolet%C3%AD.jpg

Povšimněte si, že Poruba byla samostatná a součástí Kroměžížského kraje. V dnešních podmínkách dost na vztek. A pozor, Brünn – Vischau, to není dálnice D1, ale tereziánská silnice.

Jiří Kocurek

Wischau, samozřejmě.

Chronosphere

Pardon,ale Kroměřížský kraj na mapě jaksi není k nalezení,tím méně Poruba,a už vůbec ne jako součást Moravy.Napřed se naučte číst v mapách.

Karel

Kraje existovaly i za zemského zřízení.
Viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Historie_kraj%C5%AF_v_%C4%8Cesku

Josef

Okresy máme stále, jen ty okresní úřady ne.

MartinS.

Protože pravomoce okresních úřadů (státní správa) přešly z části na obce s rozšířenou působností a z části na krajské úřady (spolu s pravomocemi různých krajských poboček státních úřadů, aby se státní správa přiblížila občanům.

Kuba W

a jelikož zůstaly okresní úřady dál a mají stejnou funkci, otázka zní k čemu ty kraje máme?

Chronosphere

Okresní úřady byly zrušeny již před čtvrtstoletím.Je podivné,že jste to dosud nezaznamenal.

Jiří Kocurek

Česká republika se tedy stále územně člení na:

Hlavní město Praha
Středočeský kraj se sídlem v Praze
Jihočeský kraj se sídlem v Českých Budějovicích
Západočeský kraj se sídlem v Plzni
Severočeský kraj se sídlem v Ústí nad Labem
Východočeský kraj se sídlem v Hradci Králové
Jihomoravský kraj se sídlem v Brně
Severomoravský kraj se sídlem v Ostravě

Jiří Kocurek

Toto platilo od roku 1960 do roku 1990.

Ale zcela určitě potřebujeme někoho, kdo nám vysvětlí, že do roku 2004 kraje neexistovaly.

Karel

Toto územní členění státu platí stále. Nepleťte si ho s územně-samosprávným členěním.

PetrB

Severomoravský kraj? Snad Moravskoslezský kraj se sídlem v Ostravě.

Karel

Severomoravský kraj je jednotka územního členění státu podle stále platného zákona o územním členění státu, Moravskoslezský kraj je vyšší územně samosprávný celek podle úplně jiného zákona. Existují oba.

suri

Je to přesně tak – stále platí zákon č. 36/1960 Sb., o územním členění státu. Podle něj se území státu dělí na kraje, kraje se dělí na okresy a okresy se dělí na obce a vojenské újezdy, a tyto kraje a okresy jsou tam dále jednotlivě vyjmenovány, včetně sídel kraje. Neplést tedy kraje jako územní jednotky podle tohoto zákona (7 krajů + území hl. města Prahy) a kraje (13) jakožto veřejnoprávní korporace – a současně vyšší územní samosprávné celky (kam vedle 13 krajů patří ještě Hlavní město Praha, která ale krajem není), které jsou ustaveny ústavním zákonem č. 347/1997 Sb.,… Číst vice »

Karel

Praha krajem je – viz první větu zákona o hl. m. Praze: „Tento zákon upravuje postavení hlavního města Prahy jako hlavního města České republiky, kraje1) a obce…“

Axel

Dobrý den, všem diskutérům. Nechci komentovat formu jakou železniční dopravce proplácí a (doufám) bude proplácet jízdy z/do svým zaměstnancům. Napíšu pohled proč MUSÍ dojít ke zlepšení veřejné hromadné dopravy (regionální i dálkové autobusové i železniční). Na webu rsd.cz jsou výsledky sčítání dopravy v letech 2010 a 2016. Na pár tratích kde jezdívám jsem si ověřil, že došlo k velkému nárůstu počtu projíždějících aut (a dle mého pozorování se zhoršily i možnosti parkování v těchto oblastech). Příkladem je silnice I/57 jižně od Vsetína (sčítací úsek 7-1310), kde mezi těmi 6-ti roky se o více než 1/3 zvýšil počet projíždějících aut. Ovšem… Číst vice »

Qěcy

Tak on se především zlínský kraj nikdy nesnažil udělat ucelený dopravní systém. O IDS nemluvě. Konkurence je jiná věc, v pověstném Švýcarsku si dopravci nekonkurují a zpravidla si tam kantony ani nedělají soutěže na dopravce. Oni tam spolupracují. Na druhou stranu vysoká kvalita vozidel i systému vyžaduje vysoké investice a mzdy tamních lidí jsou vysoké, tudíž provoz švýcarských IDS je podstatně nákladnější, než těch českých. Z toho plyne, že všechny české ids6 jsou více či méně loukostové.

Axel

Souhlasím jen napůl. Bývalé krajské vedení (jmenovitě radní pro dopravu Kučera z KSČ) opravdu skoro nic neudělalo… a taky po právu přišly o desítky % hlasů (např. KSČ přišla o polovinu). Současné krajské vedení se snaží, otázka zda-li se jim to povede dotáhnout do dalších voleb, bo ÚOHS nejprve zrušil (autobusové) soutěže a ale pak ÚOHS obrátil a „zrušení zrušil“, čili více než půl roku zbytečného zpoždění. Uvidíme. Snad se podaří obrátit trend, kdy (regionální) železniční dopravu ve Zlínském kraji používalo čím dál tím míň lidí, což bez integrace patrně hrozí. https://zlin.rozhlas.cz/soukrome-vlaky-misto-ceskych-drah-a-300-milionu-navic-pro-zeleznici-zastupitele-7719972

Ivo

Pokud je mi známo, tak ve Zlínském kraji ani neplánují jízdenky, které by platili u všech dopravců v jejich kraji.

noerf

Axel: zkuste zaparkovat na celý den v Českých Budějovicích u nádraží a jet vlakem a zpět do Prahy či Plzně. Za lístek dáte tři, čtyři stovky a parkování v okolí bude na 12 hodin stát podobně. Pokud se u nádraží nevytvoří možnosti parkování po celý den, za nějakou rozumnou cenu například 50 Kč/den, tak si myslím, že se počet cestujících bude zvyšovat velmi pomalu.

Axel

A proč nemůže fungovat a) P+R na kraji Budějic, b) přesednutí na MHD a c) pak na vlak? Neznám konkrétní situaci v JČ. Právě proto souhlasím, aby si regionální dopravu organizovali místní (s respektem k tomu, aby se neručili mezikrajské spoje), bo člověk z dálky nezná místní specifika jako např. dojíždění do škol, podíl „městských“ obyvatel bydlících v nedaleké vesnici a každodenně Po-Pá dojíždějících do města,…
https://www.czso.cz/documents/10180/20567427/10413513m0501.jpg/1ccadbaf-ccdd-4ab1-bb6c-584336d84076?version=1.1&t=1427885953328
https://www.czso.cz/documents/10180/20555415/1804120426_27.pdf/d216b1ce-ec0d-48c5-bff1-7124f5a925a7?version=1.0

Ohledně dálkové dopravy patrně nebude stejná situace pokud je člověk z Třeboňska nebo z (lidnatějšího) Soběslavska a chce podniknout cestu dle Vašeho příkladu.

AAA

a) P+R na kraji Budějic, b) přesednutí na MHD a c) pak na vlak

protože tím by člověk ztratil zbytek mládí…

Petr-666

protože nikdo není zvědavý přestupovat (s čekáním) z auta na MHD a pak znova s dalším čekáním na vlak. Dtto cestou zpátky se zpestřením sedlovými/večerními/nočními intervaly MHD (delšími než cesta autem)

asdfr

A skusali ste tak cestovat ?
Ja som som do prace chodieval z okresneho mesta do krajskeho, takze verejnou dopravou to bolo stylom MHD – VLAK – MHD. Co som takymto sposobom cestoval tak 1,5 hodiny tak autom som to urobil za 40 minut a stylom od dveri ku dveram. Nehovoriac o cene, VHD vyslo pomaly viacej ako autom.

Axel

Řeč byla o cestě z venkova u Českých Budějovic do Prahy/Plzně. Nevím jak v Plzni, ale pokud do Prahy nejedete někam na okraj (např. Rudná), tak auto není rychlejší než vlak. Zvláště, pokud trasu nejezdíte často, ale jen občas (např. jednou měsíčně), tak řidič nejede optimálně a nemá úplně kompletní zkušenost kde parkovat v Praze.

Petr-666

přesně naopak – čím dál od centra/metra v Praze jedete, tím je kombinace vlak+MHD pomalejší

Axel

@petr. To co píšte, tak něco v tomto smyslu jsem taky napsal (viz můj příklad s Rudnou). Ale když už toto chcete tvrdit jako pravidlo, tak nesouhlasím. Fakt se Vám zdá, že cesta odněkdu z Jindřichohradecka řekněme do Prahy-Suchdol (což není centrum Prahy), tak že auto by bylo rychlejší než kombinace autem/regionálním busem na kraj budějic, pak hromadnou na vlakové v ČB… vystoupit na vlakovém Praha-Hlavní nádraží, Áčkem na Dejvickou a busem do Suchdola?

Petr-666

A cestou zpět jste v pérdeli, protože se už VHD z Budějovic domů nedostanete. Z Jindřichova Hradce jste autem na P+R v Praze Chodově za hodinu a půl, což při cestě přes Budějovice (ať už autobusem, nebo s necháním auta někde u konečné MHD) je čas, kdy byste se možná už dostal na tamní nádraží. Dtto Praha-Suchdol – není třeba procpávat se po magistrále centrem Prahy, z D1 lze jet jak po vnějším okruhu, tak i po vnitřním Jižní spojkou a ze Smíchova tunelem nahoru – oboje rychlejší, než metro-přestup-metro-přestup-autobus (a to nevím, zda teď na konci není -metro-přestup-tramvaj-přestup-autobus). Když… Číst vice »

Axel

Já jsem z úplně jiné části republiky=nemůžu znát situaci na místě líp než místní. Chcete-li tam u Vás jezdit kombinací regionální VHD (místní bus) a republikové VHD (vlak) do jiných částí ČR, tak holt Vám nezbyde než vyměnit krajské zastupitele (až se bude blížit konec současných smluv).

eLKá

Potíž je, že ta P+R jsou zoufalé malá (dle loňské studie FS ČVUT pod 10% potřebné kapacity). Navíc, IAD v Praze je tak našponovaná, že jediný drobný ťukanec např. na Dobříšské zastaví dopravu v celém městě.

Karel

Řeknu to jinak: máme teď velmi omezené možnosti kontroly nad celým systémem veřejné dopravy v kraji.
Trochu z nadsázkou😀 ať si založí a provozuji svou dopravní firmu se vším všudy a mají kontrolu hned.😁😁😁😁

Jackub

Když to udělali v ústeckém kraji, to bylo křiku!

a8n

Křik byl slyšet akorát od mafiánů z Busline.

Karel

No a nebo si taky můžou dopravu objednat u nějaké firmy, která nebude Černá Díra, milý jmenovče.

Mates

Nikde se nikdo nezniňuje, jestli bude ve spojích objednávaných kraji na základě brutto smluv akceptováno národní jízdné? Pokud jej však MD hodlá vůbec někdy zavést…

-TR-

Akceptováno bude, protože MD to nařídí pro všechny spoje v závazku veřejné služby.

Mates

Tomu budu věřit až ve chvíli, kdy tomu skutečně tak bude.

suri

To co nazýváte národní tarif se bude jmenovat jednotný jízdní doklad, nebude nařízen Ministerstvem dopravy, ale bude uzákoněn, a sice novelou zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších
zákonů, který je právě v legislativním procesu – schválen Poslaneckou sněmovnou a odeslán do Senátu, kde zatím neprojednán. Povinnost dopravcům podvolit se povinnému uznávání jednotného jízdního dokladu je v přechodných ustanoveních této novely navržena na 13. prosince 2020.

Karel

Doklad není tarif a tarif není doklad. Ten systém byl vyvíjen pod názvem SJT (Systém jednotného tarifu), Uzákoněny budou nejspíš jen podmínky jeho používání a uznávání, nikoliv samotný tarif. Aspoň není obvyklé, aby se přímo v zákoně uváděly nějaké sazby, koeficienty či výpočetní vzorečky. A není to novela zákona 194/2010, ale novela drážního zákona (http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=8&t=326).

suri

Ten změnový zákon se jmenuje „zákon, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony“. Ale zákon o drahách je jen jeden z mnoha zákonů, které se touto novelou mění. Podstatná jsou ta slova „a další související zákony“, protože jednotný jízdní doklad bude skutečně upraven v zákoně č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících, konkrétně jako nový § 7a. Je to ve čtvrté části tohoto změnového zákona. Pojem“jednotný jízdní doklad“ je termín používaný zákonem pro to, co Cendis bude vyvíjet pod nějakou obchodní značkou typu „one ticket“ nebo „jednotný tarif“.… Číst vice »

Karel

Díky za upřesnění. Nicméně i přesto platí, že tarif není jízdní doklad a jízdní doklad není tarif. Ostatně obecně vzato existence jednotného jízdního dokladu by ani vůbec nemusela být navázána na existenci jednotného tarifu, a naopak.

Hrackalw

Jinými slovy pane hejtmane. Zaměstnanci ČD kteří budou vozit vámi objednané vlaky budou vykonávat práci vlastně pro vás a pro vaše občany. Stejně jako zaměstnanci ČD pro MD na rychlících. Jenže na rozdíl od státu který benefit režijky za náročnou práci uznává vy ne. Pro vás naše práce asi dost náročná není a nezaslouží me si za práci pro vás nic. Máte nás vlastně jen za takový póvl námezní pracovní sílu. Skvělé pane hejtmane !!! A to stejně většina těch lidí žije ve vašem kraji.

Jarek

Pro vás naše práce asi dost náročná není a nezaslouží mesi za práci pro vás nic.
Cože? V Plzeňském kraji nedostávají zaměstnanci ČD plat? To je opravdu nehoráznost.

libor

ježíš, tak ať jim zaměstnavatel dá příspěvek na dopravu. já nevím, co furt řešíte režijky. Pokud nějaký zaměstnanec „národního dopravce“ chce mít síťovou jízdenku ČD, ať si koupí produkt IN100.

mirekk

IN100 v krajských tarifech nebude uznáván

libor

tak budou jezdit za keš, IN100 pro cesty po ČR…

suri

Nebude, In100 je komerční nabídka jednoho z dopravců (ČD) a kraje budou mít možnost ji neuznávat ve vlacích, které objednávají. Povinně ale bude akceptovaný jednotný jízdní doklad v drážní osobní dopravě na dráze celostátní nebo regionální na základě smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících. Jednotný jízdní doklad by měl mít i síťovou variantu.

Karel

Kraje mají možnost ji neuznávat, ale už deklarovaly, že ji budou uznávat. Nevím tedy, jestli všech těch 5 krajů, záleží to na každém z nich, jak se s kterým dopravcem dohodne. A stejně tak samozřejmě ČD mají možnost si třeba vyjednat, aby jejich síťovku uznával na svých komerčních spojích jiný dopravce, pokud se s ním dohodne na win-win podmínkách.

Haha

Bude.

Jmfjv

Za naší náročnou práci dostáváme mzdu. Dostáváme ji od našeho zaměstnavatele (v tomto případě ČD). Kraj je zákazníkem našeho zaměstnavatele. Do nás mu, v dobrém i zlém, nic není. Důvod, proč při zakázce pro MD lze používat „režijky“ a při zakázkách pro některé (!) kraje je využívat nelze, spočívá v obsahu dané zakázky. To jsou ony „brutto“ a „netto“ smlouvy. Jejich princip byl již na mnoho místech vcelku srozumitelně vysvětlen. Neodolám malému příkladu: Pokud budeme mít zakázku, zavážet rohlíky do Tesca (například), asi nikoho nepřekvapí, že Tesco nebude souhlasit s tím, že naši zaměstnanci si mohou pro svojí potřebu brát… Číst vice »

Mašinka

Omyl. Kupují si potraviny v obchodě za jinou cenu, než koncový zákazník. To samé zaměstnanci pekáren apod. A režijky nejsou zadarmo. To např. zaměstnanci DPP Praha mají plnohodnotné Lítačky zdarma.

Haha

Ano. Ale to je na náklad ZAMĚSTNAVATELE (na úkor jeho zisku), ne na úkor ZÁKAZNÍKA! TO je ten rozdíl, kraje odmítají dotovat režisty SŽDC a spol. z daní.

Petr-666

za režijku zaměstnanci platí jen symbolický poplatek, nikoli skutečnou cenu jízdného – až budete platit součet ceny tuzemské a slovenské In100 (aneb obsah odpovídající režijce), pak se teprve budete moci ohánět, že máte zaplaceno. Do té doby jste s kecy o „placení“ pro všechny jen za nenažrané hlupáky.

noerf

Jmfjv: Proč to neřešíte se svým zaměstnavatelem? Kraj v tomto případě vcelku postupuje správně.

Jmfjv

Co přesně mám řešit se svým zaměstnavatelem? I já si myslím, na základě dostupných poznatků, že kraj postupuje správně.

Mates

Naprostý souhlas, každý vidí že mají železničáři režijky, ale další bonusy ve formě nočních směn, práci o víkendech a svátcích, dělené směny apod., to už se nikdo nezmiňuje. Při tom, pokud někdo prahne po režijce, může přijít, volných míst v provozních pozicích je t.č. na železnici dost.

libor

tak tam nepracujte, když vám to nevyhovuje. jděte pracovat jinam nebo začněte podnikat a bude si pracovat ,kdy budete chtít vy …

Mates

Myslím, že vám celkem není nic do toho, kde pracuji a pokud vůvec pracuji, nicměně díky za geniální radu.

Ketchup1970

Tak jo, my to někdy zkusíme tak třeba týden nebo i měsíc se nebudeme trápit s provozem vlaků. Říká se tomu stávka . A poprosil bych popeláře aby udělali to samé. Až vám bude smrdět pod okny hora odpadků a na D1-47 bude parkoviště , které se přelije na všechny silnice I až III třídy , protože to budou všichni chtít nějak objet , tak třeba poznáte že nás potřebujete. My totiž chápeme že každá práce je potřeba. Tak dlouho se mluvilo o řemeslníkách jako o “lopatách” až si nyní těch pár důchodců nebo lidí 40+, co k tomu dokonce… Číst vice »

Tronda

Tak šup do tý stávka a hlavně musí být pořádně dlouhá, abysme poznali, že nejde o zpoždění.

Petr-666

výborný nápad – všem stávkychtivým režistům přestat vyvážet odpad, vypnout vodu, elektřinu, … dokud nebudou režijky dostávat i pracovníci komunálních služeb, skládek, vodáren, elektrorozvodů, elektráren, … – ať režisté poznají, jaké je to být sám vydírán!

Ketchup1970

Myslíte ze lidi nemají zaměstnanecké výhody jinde než u dráhy ? To jste opravdu tak omezený? Nebo zaslepený ? Že by měla Gaussova křivka v podání Miloše Zemana pravdu o české populaci ?

Petr-666

elektrárníci snad vyhrožují stávkou, pokud nebudou mít elektřinu zdarma u konkurentů svého zaměstnavatele?
požaduje snad někdo jiný kromě drážních režistů, aby mu jeho zaměstnanecké výhody platily všude aniž by za to jejich zaměstnavatel zaplatil (tedy aby se na ně skládali ostatní lidi)?
to režijky opravdu narušují funkci mozku až tak moc?

Ketchup1970

Kraj nenk konkurence , zaměstnanci elektrarenskych společnosti mají slevy , zaměstnanci T-mobile mají volání výhodnější a nejen oni . A nikdo se jim na jejich výhody neskládá . To je proste vědoma manipulace. Omílaná lež … Režijně není zdarma. Dráha jako zaměstnavatel to svým zaměstnancům v různé míře zpoplatnovala již id císaře pana přes Masaryka až k Havlovi. Rozhodne tím kraje nezbohatnou. Já osobně jsem dopravu v režimu jízdních výhod v krajích užil minimálně , pokud vůbec a už určitě nevyužiji. Jde mi o to jak nesmyslné je to argumentovano.

Petr-666

ano, nesmyslnou „argumentaci“ předvádíte vzorně

eLKá

Technická: Příklady, které uvádíte (ČEZ, T-Mobile, atd.) jsou plně v režii daných firem. V případě brutto smluv jsou ČD v pozici pouhého dodavatele služby a tedy ve stejné pozici, jako jsou dodavatelé technologií ČEZ/T-Mobile a nějak mi není známo, že by střeba takový Huawei nárokoval volání zdarma pro své zaměstnance.

davidl

Jenze ostatni zamestnavatele nesou naklady zrizeni techto benefitu. Coz u smlouvy kde dostanou veskere trzby zaplaceny CD neni…

Ketchup1970

Ó jak pravicové!!!! Je to legální způsob jak poukázat na svoji cenu, někdy chlap pozná jak skvělou manželku měl jen tehdy když si sbalí kufry a potichu ho opustí. Nebo když mu ji vezme třeba nemoc. Ale holt když to neocení dřív, dobře mu tak.
Myslím, že všichni alternativní dopravci se těší až bude ta stávka a oni hned nasadí své zálohy a nikdo nic nepocítí. Myslím že slovem “vydírání” jste prozradil o sobě hodně. Děkuji

Železničář z venkova

Zálohy?
Jaké zálohy?
Soukromníci mají nějaké zálohy?Kde?

davidl

Hlavne ze popelari nemusi platit poplatek za svoz komunalniho odpadu, ze?
😀

Svojsin

Moc bych nevyhrozoval, dlouhodobá stávka CD by byla požehnáním pro ostatní železniční a silniční dopravce. A že by se to bez problémů neobešlo?? Na ně by se zloba neobratila… Ale zkuste to, min. pro zajímavost.

Ketchup1970

Chtěl bych mít vaši jistotu… Já osobně nechci stávkovat , já si to jen umím představit a obdivuji sebejistotu až nabubrelost diskutujících. Oni asi opravdu věří že v radách zaměstnanců národního dopravce jsou samí lemplové, kdežto u jiných společností dělají samé včelky. A ty tisíce soukromě využívaných aut a mobilů nikdo chudák nevyužívá. A rozhodně je neplatime v ceně služeb a zboží my všichni. O svatá prostoto.

eLKá

Ne, samí lemplové v ČD rozhodně nejsou. Znám podobný státní moloch, který stojí odhadem tak na 15% lidí, kteří práci pro něj vnímají jako své poslání/životní lásku… (jinak by byli dávno jinde). Pak tam bude tak 5% lidí, kteří se naučili v daném prostředí „dojit“ pro sebe a ten zbytek… Ten v lepším případě nepřekáží těm 15%.
Čísla u dráhy se mohou pochopitelně lišit, ale nemyslím si, že nějak dramaticky

Dominik

A při stávce zaměstnanců SŽDC by Vám byly k čemu soukromí dopravci?

Karel

Hlavně by se ukázalo, kolik tratí je zbytečných, jak je jejich správce nespolehlivý a jak se bez nich chtě nechtě budeme muset obejít. Správci silnic kupodivu stávkami nehrozí, i když žádnou režijku nemají, která by jim dovolovala se zadarmo svézt vaším soukromým autem.

Jmfjv

Stávka SŽDC? Už dnes se musí prostý cestující i renomovaný dopravce umět často obejít bez železniční infrastruktury. Říká se tomu výluková činnost. (vtip)

Mates

Hlavně aby na to SŽDC měla, až začne stávkovat. Ono většina dopravců začne počítat ztráty a ty někdo bude muset zaplatit……Ono stávkovat kvůli benefitu je docela sprostý…..
PS: pokud jste tedy tak výjmečný druh, jak zde často SŽDC předkládá, tak si vás jistě zaměstnavatel váží a na dopravu vám přispěje…..

Karel

Klidně stávkujte, aby si všichni uvědomili, že by si měli služby objednat od někoho serióznějšího a spolehlivějšího. A vy budete ještě škemrat, aby vás zaměstnal.

Ketchup1970

Já osobně se o práci nebojím , nevím kam dřív skočit , nemluvě o tom že jsem anglofonní a frankofonní . S vyhláškou 50 par8 a dalšími znalostmi . Jenom mi vadí ta nenávist a závist a naprosté nepochopení pojmu “ režijní” .

Petr-666

nepochopení pojmu „režijní“ je zřejmé především u režistů, požadujících aby je „zdarma“ vozili všichni ostatní (např. kraje)

davidl

Ja vam ze srdce preji rezijku a 100% si ji zaslouzite.
Jen ji musi CD zaplatit kraji….
Tot vse.

Priklad: budu prodavac a budu si vse kupovat se slevou 95% – kdo to doplati? Muj zamestnavatel nebo vyrobce zbozi???

Ketchup1970

Mimochodem na Innotrans mého příbuzného ještě jako studenta Masné oslovila SBB jako fíru……Asi nebude škemrat u Jančury….

Petr-666

tož ať v SBB povypráví něco o stávkování za režijky – dostane takový kopanec do zadnice, že ani u toho Jančury se nezastaví 🙂

Ketchup1970

SBB uznává FIP , a stávku uznává i švýcarský právní řád …. mimochodem psal jsem reakci na kecy o škemrání… manipulujte s něčím jiným …a pan RJ má takový přetlak zájemců o práce …

Karel

i to je možné – že místo stávkujících ČD tu zakázky přeberou DB, SBB a další. A kdoví, třeba si SBB najmou Jančuru na subdodávku…

Ketchup1970

DB stávkovalo a SNCF taky … něco dalšího ? Kvaziargumenty?

Karel

No tak zakázku nedostanou, když jsou nespolehliví – jejich problém. 🙂

eLKá

Jen víc takových, upřímně.
Sice nám tu stát bude brečet, že tu práci u nás nemá kdo dělat a že na to nemá peníze (kecá, jen ty peníze hází na naprosto jalové věci a z velké části také z nich platí lidi, kteří jsou i zadarmo drazí), ale asi není jiné cesty, než stát a celou veřejnou správu dokopat k funkčnímu stavu.

davidl

OK, ale musite vyvinout tlak na zamestnavatele CD aby se domluvil se svym zakaznikem (krajem) za kolik bude vozit rezijkare. Kraj urcite bude rad – ziska dalsi penize do rozpoctu. Je to jedine spravne reseni, protoze kraj plati veskere naklady i zisk CD. Tedy ve mzdovych nakladech by meli mit CD i benefity…

Nebo si opravdu myslite ze kdyz mi muj zamestnavatel da stravenku, tak za ni nezaplati? Prece ma prace je pro dobro lidstva a kazdy by mel byt poctnen mi dat neco zdarma, ne? 😀

MartinS.

Práce na dráze není jedinou, kde se dělá o víkendech, svátcích, nocích… fakt ne. Takže to k režijkám nijak nepatří… a ono by možná kraje i byly schopné uznávat režijky, kdyby je měli jen zaměstnanci ČD a SŽDC a ne i jejich rodiny, důchodci apod.

Petr-666

kraje nemají problém uznávat režijky, pokud jim za jízdy režistů jejich zaměstnavatelé zaplatí jako mají zaplaceno za každého jiného cestujícího – jenže tento fakt je pro mozky rozeřvaných režistů příliš složitý, ti mentálně končí u socialismu/komunismu pro sebe 🙁

libor

a co ŘSD to rozdává dálniční známky svým zaměstnancům a všem firmám, co zajišťují správu silnic a dálnic?

Karel

Spíš je otázka, jestli pracovníci ŘSD nebo údržby silnic mají právo se nakýblovat do libovolného cizího autobusu nebo auta a zadarmo se s ním svézt.

Ketchup1970

Určitě všichni technici svá auta parkují v pátek na dvoře a v pondělí ráno si je vyzvednou, a mobily zamykají v 16:00 do šuplíku v kanceláři. Jo a ani do soukromého mailu se nepodívají….

Karel

To záleží na jejich zaměstnavateli, jestli jim na svém dvoře dovolí parkovat jejich auta. Každopádně do cizího auta nebo autobusu se necpou. Třeba do vašeho.

Ketchup1970

S oni rezijkari lezou do cizích vlaků?

Petr-666

do vlaku KRAJŮ se vehementně cpát chcete

davidl

Ano, bezne si jede nedeli se sneznym pluhem na nakup:-D

Cyklista

Bohužel už se to tady probíralo několikrát, ale zde diskutující drážní zaměstnanci nechápou, že existují spousty jiných profesí, kde se pracuje o víkendech, svátcích, nocích, nebo dokonce na turnusy…

Oni doma nesvítí elektřinou, nepijí vodu, ty super vlaky se vyrábí samy a ze slunečního svitu, ne z oceli a hliníku. Rohlík, který jí na snídani se v noci sám upekl a doběhl do obchodu, balíček, kterým si z eshopu nechají posílat dárek pro děti, taky po nocích pobíhá sám, atd.

Za práci v noci náleží každému příplatek, stejně tak za přesčas. Ne režijní jízdenka

Jiří Kocurek

další bonusy ve formě nočních směn, práci o víkendech a svátcích,

Zaměstanaci v nemocnici jsou na tom stejně. ŘEŽIJKY I JIM!
Zaměstanaci v nemocnici přece také pracují pro kraj!

Karel

Pokud dopravu objednává kraj, tak režijky pro všechny zaměstnance kraje by byly logičtější než režijky pro zaměstance akciovky, která zrovna je nájemným dopravcem.

Leinad

Režijky jsou věc vztahu zaměstnanec (odbory) zaměstnavatel. Ať si je klidně má. Ale proč by je měl platit zákazník, třeba kraj?

Tronda

Nechceš ten flašinet trochu inovovat? Už he to trapné.

Martin Ler

Když tady někdo argumentuje náročností prace, jaké výhody mají ve vlacích ČD například lékaři z nemocnic?

libor

nebo třeba pracovníci v železárnách. Jestli si sem tam můžou domů odnést trochu té oceli? nemyslím si…

Ketchup1970

V bance mají nižší úrok u půjček a účet zdarma ( tedy v roce 2007 to mělo punc výhody ) , ve velkoobchodu elektro nižší ceny zboží než velkoodběratelé atd.

Petr-666

a to mají jen u svého zaměstnavatele, nebo i u všech ostatních bank a a velkoobchodů?
(chápu, že režista rozdíl nikdy nepochopí)

Jiří Kocurek

Bylo mi napsáno, žě mají školy pro děcka zdarma a držet hubu.

Ketchup1970

Ve vlacích ne, v nemocnici ano. Myslíte si ze tam nefunguje zaměstnanecká výpomoc? Ze čekají v pořadníku na operaci ? A mají stejně zacházení včetně teticek a strýčků jako člověk z ulice ? A tím chcete argumentovat ? Posunovači, firovi, mechanikovi , který se tak dostane do práce a z práce ? A studentům stát místo slevy na cestu do školy dává slevu na všechny jízdy a platíme to i my rezijkari .

Petr-666

je vskutku obdivuhodné, že někdo může být až tak hloupý, aby těmto pomotaným kecům sám uvěřil 🙁

Haha

Místo režijky zaměstnavatel poskytne IN100 nebo SJT100, který Plzeňský kraj uznávat bude. Problém je kde?

Petr-666

a) v mozku režisty
b) v neochotě jejich zaměstnavatelů za benefity svých zaměstnanců cokoli platit

Haha

Já se nemůžu zbavit dojmu, že nejvíc křičí režisti SŽDC, protože vědí, že to je vlastně nefér vůči všem ostatním.

Petr-666

režisté SŽDC již správně tuší, že než aby jejich zaměstnavatel plošně za všechny platil STJ100, tak jich naprostou většinu s požadavkem na řežijku kopne do zadnice

Tronda

Ale oni přece z fleku půjdou makat do dolů a továren, kde za to samé dostanou o 30tis. měsíčně víc.

Jiří Kocurek

Ale bez režijky, takže těch 50 hrubého bude vlastně míň než 33 hrubého s režijkou. 😀

Karel

A koho sežene za ty co vyhodí ? Dneska už je problém nalákat mladé lidi i na moderní pracoviště typu CDP Praha a Přerov. Například na jaře dělalo CDP Praha tzv. den otevřených dveří na a pozvalo absoloventy středních a vysokých škol. Přišlo asi 20 studentů. Strašně se jim to líbilo ( hlavně cvičný sál ), ale skutečný zájem o tuto práci měli jen dva a to ještě možná. Ostatní v žádném případě. Už jen kvůli pracovní době ( noční a víkendy ) a platu. A na podobnou akci na CDP Přerov prý nepřišel nikdo.

Karel

Tak je asi neschopné vedení té státní organizace, milý jmenovče.

Karel

Jistě by se veřejnosti zamlouvalo, kdyby nám vedení přidalo měsíčně cca 3 – 5 tisíc jako příspěvek na dojíždění.

Karel

Myslíte jako všem zaměstancům všech firem, úřadů atd.? A živnostníkům taky? A čím to je, že je ta doprava tak nehorázně předražená, že by měsíční dojíždění vyšlo na 3 – 5 tisíc?

Petr-666

Váš jmenovec patrně chce přejít na výplatu v rublech či hřivnách 🙂

eLKá

Spíš to vidím na dongy, případně dolary (zimbabwské) 😉

Petr-666

no a od toho už je jen krůček k poznání, že normální lidi zajímá mzda a nikoli šidítka.

Mates

Já třeba pracují u ČD a jezdím pro Pardubický i Hradecký kraj. Dojíždím nejčastěji busem nebo na kole….Když čtu nářky SŽDC, že nemají na dopravu do práce, tak mě napadlo, že by mě vlastně v autobuse měli vozit také zdarma. Je to spoj Pardubického kraje, a já jedu do práce pro Pardubický kraj 😁🤣🤣
Jsou tyhle debaty o ničem. Zrušte to a pokud možno již od prosince…..Ono nemalou měrou mají režijní výhody i vliv na tragické turnusy a nástupy. Takhle se alespoň manažéři budou snažit, aby bylo co nejméně Rg. jízd a dalších nesmyslných přejezdů.

Mates

Nikde se mi nedaří dočíst, jestli ve spojích objednávaných krajem bude platit národní jízdné? Pokud jej ovšem kdy MD zavede…

Karel

Národní jízdné stejně nikdo nebude používat. Kdo by dobrovolně platil vyšší jízdné než normální?

Petr-666

režisté se celkem pravidelně rozepisují, že za prolongaci režijky platí o hodně víc, než co projezdí 🙂

Karel

To celkem chápu. Já si taky v Praze platím lítačku už jen z pohodlnosti, abych se nemusel pořád starat o jízdenky.

Štěpán

A co takhle ty spoje zajišťované RegioPantery kapacitně posílit, když tam došlo k nárůstu počtu cestujících? Původní soupravy měly téměř trojnásobnou kapacitu, než má jedna 650 a i tak jezdily často dost plné. Proč na to kraj reagoval tak velikou redukcí jejich kapacity? Když už koupili pouze dvoučlánkové jednotky místo tříčlánkových, tak ať jezdí ve špičce ve trojicích, mimo špičku a o víkendech po dvojicích, ale nikdy ne sólo (to snad jedině na PL).

J.K.

Dá se k tomu dokoupit vložák, nebo je 2vz jednotka celkově jiná?

Radek Papež

Nevím jak u výrobků z Plzně, ale třeba u jednotek Stadler Flirt to lze:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/lodzkie-lka-wydluzy-polowe-flirtow-o-trzeci-czlon-83617.html

jan

Ale kdo by to zaplatil:-) A tohle bylo z EU, pokud se nemýlím:-)

Haha

Jezdí to po dvojicích …

Štěpán

To tak možná podle plánovaného řazení, ale realita často bývá jiná. Ještě nikdy jsem v Plzni dvojici neviděl, naopak jsem si jednou sám zažil jízdu sólo 650 a myslel jsem, že se tam v Nezvěsticích už nevejdu. Problém je v tom, že ve špičce je i ta dvojice málo.

jan

No, to jsem jim taky říkal, že to bude málo, ale vzhledem ke koncepci tramvaje a MHD můžete stát ne:-))

jan

A v nejhorším pak na střechu… jako v Indii..

vlado

jak jednoduche… ve vlacich v majetku kraje at plati krajsky tarif, ve vlacich v majetku dopravce at plati tarif dopravce… pokud vim tak kraje nemaji jedine vozidlo …

svojsin

vlado: Pokud jim KU nedá ani korunu, (pro některý, neobjedná si službu), potom může platit to , co jste napsal.
Kraj jako zákazník má samoz. právo určovat podmínky a ČD jakožto dopravce na ně můžou nebo nemusí přistoupit.
To se samoz. nestane, takže se v Plzni nakonec dohodnou.

libor

nevím jak popsat majetkově, ale 85% šlo z dotace OPD, takže bych netvrdil, že to ČD koupily na svoje náklady a riziko provozu…

Petr-666

Hlupáčku, ČD ta vozidla kraji dobrovolně (na základě smlouvy a za úhradu) poskytují jako službu (fakticky pronajímají i s obsluhou). Je to úplně stejně, jako když vozidla v majetku ČD jedou na výkonu po kolejích v Německu, Rakousku, na Slovensku či jako vlak na objednávku (třeba svatební, pro cestovku, …) – tam dle tebe taky má platit tarif vlastníka vozidel?

Jiří Kocurek

Jasné, fungující IDS roztřískáme na prvočinitele!
Ještě aby si objednatel dopravy diktoval! Má platit, držet hubu a Dráha už se postará, aby 810 ráno vyjela.

Karel

Hm. A co kdyby tam platil třeba tarif výrobce vozidel? 🙂

Kamui

Když tak přemýšlím, tak tenhle systém pokud budou kraje uznávat jízdenky ČD pro cesty přes hranici kraje by dálkovému cestujícímu mohl paradoxně pomoct. Příklad – pojedu z Prahy do Moravského Krumlova. Budu mít jízdenku ČD na celou trasu. Praha – Brno je 250 km, jedu dálkovkou (EC/rj), Brno – Krumlov 20 km jedu krajským osobákem. Ovšem může být vlastně jedno, kdyby na tom Os jela Arriva v brutto režimu, kraj dostane svých (20/270) % z ceny jízdenky a všichni budou spokojení.

Lada

Teorie ovšem přestane platit v situaci, kdy po stejné trati pojede krajský osobák a státní rychlík/komerční expres

suri

Jste si jisti, že se opravdu v Plzeňském kraji přechází už od prosince v jím objednácané dopravě výhradně na tarif krajský (IDP)? Tarif IDP má totiž velmi omezené použití – nezná a neumí jednotlivé jízdné a k jeho zavedení mělo podle všech dosavadních zpráv dojít až v červnu 2020 spolu s vyjetím nového dopravce u busů. Jak to tedy pane Sůro bude u vlaků – bude to prosinec 2019 nebo až červen 2020, kdy dojde k tarifní “revoluci” v Plzeňském kraji?

Jméno*

Krajský tarof od 1.7.2020, do té doby bude GŘ ČD mít možnost i nadále ojebávat

noerf

Mám pocit, že pan Bernard nepochopil princip netto smluv, tedy, že dopravce dostane určitou částku a tržby z jízdenek jsou riziko dopravce. To co mě překvapuje, že většina krajů přistupuje momentálně k rozšíření spojů jak vlaků, tak autobusů, což je pozitivní, ale bez výhledu, zda-li to bude za cca osm let odpovídat potřebám cestujících a jestli budou mít peníze na ufinancování (například při poklesu hospodářského cyklu). Pokud se nepletu jezdí regiopantery i na trati Horažďovice-předměstí – Nepomuk – Plzeň, což v konkurenci rychlíků Brno – České Budějovice – Plzeň složeného z vozů B, dává předpoklad, že se část cestujících v… Číst vice »

libor

No nevím, zrovna Nepomuk-Plzeň je celkem časový rozdíl, a lidi co to jezdí denně dávají přednost R.

Snekacz

Však už to začíná. Kraj má právo mluvit do stavby grafikonu, a tak od nového gvd se v Horažďovicích předměstí rozvážou přípoje od Sušice na osobní vlaky do Plzně o čtyři minuty. A dalo by se pokračovat dále viz přestupy v Pňovanech zastávka místo v nově rekonstruované stanici Pňovany, systém regionální dopravy na trati Plzeň-Klatovy. A to je ten důsledek lidí na kraji, kteří znají vlaky jen z cestování.

libor

nojo, koukám na to. jakej tupout z povedu toto může dopustit

Haha

Doprava na trati Plzeň–Klatovy: 60 minutový takt rychlíků stavících skoro všude je špatně? Že se nestaví v 2 zastávkách, to je dílo SŽDC, která nebyla schopna za 10 let (!) ani připravit projekt (!!) na zrychlení Klatovy – Plzeň tak, aby se do Chlumčan ušetřily 2 minuty a nemuselo se křižovat na Valše. Takže aby se to stihlo, celkem logicky POVED udělal řešení, které je v GVD 19/20. Os na Přeštice – Plzeň mi taky přijdou v pohodě. Co se týče Pňovan: Co máte na mysli? Co se týče přípojů od Sušice: Chybí dvojkolejka na Nepomuk, buď si to musí… Číst vice »

Haha

EDIT výše: Systém je zachovaný, takže důvodem ujíždění bude nejspíš požadavek z nějaké obce na něco, kvůli čemu se vyplatí s tím ujet.

Haha

Může mi minusář říct, co se mu nelíbí? Kritika Nedobré správy?

Haha

Tak. Oprava. Když se podíváte do GVD tratě 170, tak do Klatov se dojede o 10 minut dřív. Tím pádem je nutné urychlit oba směry 185 taky o 10 minut dřív a tím pádem to prostě na 190 nevyjde, u takových vlaků jsou nakreslené autobusy, vizte poved.cz

libor

ano je to bohužel tak, prostě v Hora pouze na rychlík, jinak už to není 190, ale 191 (Plz-Strakonice)

Haha

Pardon, pořád si na přečíslování zvykám. Prostě POVED to vyřešil jak to šlo (k vybraným vlakům budou do/z Horažďovic města zajíždět autobusy a u vybraných autobusových spojů do/z Pačejova budou v Horažďovicích městě návaznosti na vlaky do/ze Sušice), jediné jiné řešení by bylo naznačené rozdělení v Os v Nepomuku na větve Plzeň – Nepomuk a Nepomuk – Horažďovice (přípoj od R11), aby se těch 10 minut získalo díky R.

Snekacz

Když kouknu na loňský a současný grafikon na trati 183 v ?,50hod. jede rychlík, dvacet minut za ním osobák a ejhle 1,40 nic. Takt jako vyšitej. V osobáku minimum lidí, protože většina lidí využije rychlík. Od Klatov to samé. Od nového GVD jsou v Plzni rozvázané veškeré přípojné vazby od přijíždějících vlaků z okolních směrů. U rychlíků se to dá pochopit, že je to takt vlaků od Prahy, ale pro cestující jedoucí regionálními vlaky, naprosto nevhodné. A jestli chtějí navštívit Šumavu naprosto neuskutečnitelné.

Snekacz

Co se týče Pňovan, není třeba mít vysokou školu abych pro zachování bezpečnosti cestujících je nechal přestoupit ve zrekonstruované stanici s podchody i pro vozíčkáře, než na zastávce, kde běhají přes koleje, protože by to ani nadchodem nestihli.