Hasiči k Ejpovicím: Nesmí dojít k zastavení hořícího vlaku v tunelu
Správa železnic už obdržela zprávu Hasičského záchranného sboru Plzeňského kraje k lednovému požáru Západního expresu v tunelu Ejpovice. Deník Zdopravy.cz
Správa železnic už obdržela zprávu Hasičského záchranného sboru Plzeňského kraje k lednovému požáru Západního expresu v tunelu Ejpovice. Deník Zdopravy.cz má k dispozici dopis náměstka generálního ředitele SŽ pro řízení provozu Miroslava Jasenčáka, ve kterém dopravce informuje o závěrech a doporučeních hasičů.
„V průběhu samotného zásahu, při jeho šetření a při jeho vyhodnocení byly zjištěny skutečnosti, které jsou v rozporu se schváleným požárně bezpečnostním řešením stavby,“ tlumočí Jasenčák stanovisko hasičů. Ti dodávají, že „opakování zjištěných nedostatků v případě dalšího požáru by mohlo vést nejen ke značným materiálním škodám, ale hlavně k fatálním následkům na životech a zdraví přepravovaných osob.“
V čem přesně zjištěné nedostatky tkví, dopis neuvádí, lze to ale odvodit od – v dopise uvedených – tří doporučení hasičského sboru směrem k dopravcům:
– prokazatelné poučení vlakových čet, že nesmí dojít k zastavení hořícího vlaku v tunelu
– sestavovat vlakové soupravy vjíždějící do tunelu tak, aby umožňovaly centrální vyblokování nouzových brzd
– v případě zastavení hořícího vlaku v tunelu neprodlenou evakuaci přepravovaných osob přes tunelovou propojku do nezasažené tunelové trouby
V závěru dopisu Jasenčák dopravce ujišťuje, že Správa železnic bere doporučení velmi vážně a dopravce žádá o dodržování výše uvedených opatření. Zejména druhé doporučení hasičů ale může být problém. Zdaleka ne všechny lokomotivy a vagony Českých drah jsou vybaveny takzvaným překlenutím záchranné brzdy, tedy možností jejího vypnutí strojvedoucím.
České dráhy podle mluvčí Vandy Rajnochové ještě šetření lednové události neuzavřely. „Toto bezpečnostní doporučení (dopis) Správy železnic jsme již obdrželi. Tato doporučení budou nyní promítnuta do aktualizací interních dokumentů společnosti a dojde především k dalšímu proškolení personálu na základě zjištěných zkušeností z provozu,“ uvedla Rajnochová.
Podle ní České dráhy také dovybavují svá vozidla technologií přemostění záchranné brzdy a uvádějí toto zařízení postupně do běžného provozu. „Týká se to i tratě Praha – Plzeň, a to jak hnacích vozidel řady 362/363, tak zde nasazených osobních vozů,“ doplnila Rajnochová. Objednané RegioPantery už podle ní toto zařízení mají.
Použití zařízení překlenutí záchranné brzdy je v úseku Ejpovického tunelu povinné, ne ale ve všech případech. Nařízení se týká pouze případů, kdy celá souprava přemostění záchranné brzdy umožňuje. „Nejsou-li drážní vozidla tímto zařízením vybavena, a dojde-li k zastavení vlaku při použití záchranné brzdy v úseku, ve kterém musí být překlenutí záchranné brzdy použito, postupuje doprovod vlaku podle pokynu výpravčího,“ uvádí předpis.