Infrastruktura Komentáře Názory Silnice Zprávy

Glosa: Ministerstvo už zase mění formu ŘSD. Je to stejný přelud, jako trať na letiště

Stavba obchvatu Lechovic na silnici I/53. Foto: ŘSD
Stavba obchvatu Lechovic na silnici I/53. Foto: ŘSD

Ministerstvo dopravy tento týden znovu (už asi po sté) nastolilo téma přeměny Ředitelství silnic a dálnic z příspěvkové organizace na „společnost fungující v tržním prostředí“. Nyní je třeba zpracovat analýzu, která rozhodne o nové právní formě ŘSD. Celkem logicky v úvahu připadají pouze státní podnik a akciová společnost. Byla by to ohromná švanda, kdyby to ovšem nebyla taková tragédie. Plány na přeměnu ŘSD totiž existují dlouhá léta, aniž by se stát vůbec někam pohnul. Celá akce tak jenom znovu zvýrazňuje neschopnost státního aparátu.

Připomeňme si to. Odpověď na otázku, jak by ŘSD mělo nově vypadat, dala už začátkem roku 2012 analýza ministra Pavla Dobeše. Tehdy vyšel jako nejvýhodnější státní podnik, transformace měla začít ještě ten rok. Nic se nestalo Dobeš stál uprostřed zhruba pětiletého období, kdy se ministři i šéfové ŘSD střídali jako svatí na orloji a všichni chtěli transformovat. Jako jeden z nejdůležitějších bodů svého programu to měl i nejdéle sloužící porevoluční ministr Dan Ťok. Nyní se tedy bude znovu analyzovat a následně by měl nový subjekt vzniknout do tří let.

Pokud ministerstvo vůbec dojde na konec té cesty, určitě nelze čekat nějaký český ASFINAG. Zcela jistě se najde nějaká specificky česká cesta, například akciová společnost ano, ale přesměrování příjmů z mýta ne. Zatím ale můžeme být v klidu. Transformace ŘSD patří do pytle dopravních počinů, jaké svět neviděl; řadí se tak například vedle tratě z centra Prahy na letiště, paralelní ranveje tamtéž, dokončení pražského okruhu nebo jezu u Děčína.

Možná by mělo ministerstvo v první řadě dosadit do čela ŘSD (bez ohledu na jeho právní formu) schopného profesionála, aby za tři měsíce nemuselo znovu komunikovat zdravotní důvody.

Jan Šindelář

Z prohlášení ministerstva dopravy:

Ministerstvo dopravy v těchto dnech zahájilo kroky vedoucí k transformaci Ředitelství silnic a dálnic ze státní příspěvkové organizace na společnost fungující v tržním prostředí. Změna by v horizontu minimálně tří let měla vést k vytvoření podnikatelského subjektu, který bude svou povahou lépe odpovídat prostředí, ve kterém působí a efektivně reagovat na potřebu zrychlení výstavby dopravní infrastruktury.

Chci, aby tato změna, kterou Ředitelství silnic a dálnic podporuje, proběhla v rozumném časovém rámci a s co nejmenšími legislativními změnami. Taktéž musí být zachována nezbytná kontinuita ve vztahu nejen k výstavbě ale i ve vztahu k stávajícím zaměstnancům. Cílem je mít efektivní podnik pro výstavbu a údržbu dálnic, který je konkurenceschopný na pracovním trhu,“ říká k připravovanému záměru ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Chystaná transformace by měla umožnit lepší přizpůsobivost „nové“ společnosti na změněnou situaci v oblasti dostupných zdrojů (národních i evropských) zejména co se týká využívání financování ze soukromých zdrojů a dalších soukromých i veřejných finančních nástrojů jakým má být například připravovaný Národní rozvojový fond.

V personální oblasti by změna měla dát větší prostor pro manažerské řízení organizace a umožnit ještě větší variabilitu pro odměňování zaměstnanců a získání dalších odborníků. Ředitelství silnic a dálnic musí být atraktivním zaměstnavatelem, který bude konkurenceschopnou volbou oproti stavebním a projektovým společnostem, na jejichž práci má dohlížet.

„Nyní musí na Ministerstvu dopravy proběhnout proces, kdy posoudíme jednotlivé možné varianty právní formy nově vznikajícího subjektu a připravíme materiál, se kterým na podzim seznámíme členy vlády,“ popisuje aktuální stádium příprav ministr Kremlík.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Petr Čížek
Host
Petr Čížek

Výborně napsaná glosa. Je vidět, že pan Šindelář už také něco pamatuje. Rád bych připomněl, že transformace je dobrá myšlenka. Musí být však dobře připravena. Předem bude odsouzena k nezdaru, když nebudou vyřešeny základní otázky, jako např. příjmy nové organizace. To s sebou přinese otázky funkce a samotné existence SFDI a to zcela jistě vyvolá nekonečné diskuse. Rozhodně to vnese i neklid do řad pracovníků ŘSD, kteří budou čekat, zda nepřijdou o židli. Celou akci vidím jako PR nezkušeného ministra. Zejména jeho výrok „Chci, aby tato změna, kterou Ředitelství silnic a dálnic podporuje, proběhla v rozumném časovém rámci a s… Číst vice »

aviojan
Host
aviojan

Ano, tohle už tady bylo několikrát na stole, a zůstalo – možná naštěstí – zatím jen u řečí. Ten přerod, pokud by němu přece jen mělo dojít, bude poměrně drahou záležitostí a je velkou otázkou, jaký – ne proklamovaný, ale skutečný – efekt, přinese pro stát, nikoli pro partu vyvolených…

marty-t2
Host
marty-t2

Já osobně z toho mám pocit, že marketéři v ANO pochopili, že pokud se budou stavět jak o život dálnice a obchvaty měst, tak toto bude pro mnohé voliče ten správný argument, aby nad lecsčím přimhouřil oko a volil je. Jenže jak už to bývá, realita je výrazně složitější než “chce to tam dát někoho kdo umí bouchnout do stolu”. Transformace ŘSD na a.s. umožní na jedné straně motivovat zaměstnance ŘSD, respektive dokázat schopným nabídnout stejně jako by dostali v soukromé sféře, na druhou stranu umožní též ztrátu transparentnosti organizace a lepší nastavení penězovodů. Tak nám všem držím palce aby… Číst vice »

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Mám správný dojem, když se domnívám, že předchozí ředitelé Kroupa (který podle mne ŘSD pozitivně rozpohyboval) a Kremlík neodešli ze zdravotních nebo jiných důvodů, ale proto, že se nechtěli podílet na něčem podivném?

Jakub
Host
Jakub

Kremlík je ministr.

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Pardon, samozřejmě Kováčik. Jak je tolik hodně lidí od K, tak se mi to spletlo.

Martin1
Host
Martin1

Nepřekvapuje. Transformace v duchu po tisící první. Ale je fakt, že peníze dochází, tak se musí dobře odklonit na ta „správná místa“.

Antonín
Host
Antonín

Smyslem přeměny na a. s. je, aby byly všechny smlouvy prohlášeny za „obchodní tajemství“. „Nový“ podnikatelský subjekt ŘSD nebude tolik podléhat zákonům a kontrolním mechanismům, nebo nedej bůh výběrovým řízením, a někomu bude už konečně LÍP!

Změna právní subjektivity organizace Ministerstva dopravy na obchodní společnost je odstartováním nevratných procesů k vyvádění částí dopravní infrastruktury z vlastnictví státu.
https://www.kscm.cz/cs/aktualne/aktuality/stanovisko-kscm-k-prevedeni-rsd-ze-statni-prispevkove-organizace-na-akciovou

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Človek se směje, ale říká si: „Neměl bych se smát, tohle není seriál Jistě, pane ministře.“

Jackub
Host
Jackub

No jo, ale ŘSD tu není od toho, aby fungovalo a pracovalo ke spokojenosti (zejména) motoristické veřejnosti, ale aby státní finance mířily do těch správných soukromých kapes. To je potřeba si uvědomit a rázem je všechno křišťálově jasné a logické. Bohužel… 🙁

Původní Pražák
Host
Původní Pražák

Otázka je, jestli je vůbec možné od stréců na MD očekávat, že mají zájem umožnit, aby v podřízené organizaci měli lepší odborníky a vyšší platy, než oni. Asi by se muselo na a.s. nejdřív transformovat ministerstvo…

Pepa
Host
Pepa

Panu Surovi vadi, ze se na MD a RSD konecne maka. Nejen stavi, ale i transformuje. Surova zahorklist jen cisi. Pche

Jan Sůra
Admin

Autorem je kolega. Ale prázdné kecy ministra a všech poskoků z ANO mi opravdu vadí, to máte pravdu.

Pavel
Host
Pavel

Smyslem takových úvah je nechat vydělat spřátelené firmy na studiích a poradenství. Na řadu projektů a vizí je už takových studií, že by se s nima mohlo tapetovat. A skutek utek.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Prokrastinace

Jakub
Host
Jakub

A má ta glosa taky nějakého autora?

Vašek
Host
Vašek

Jan Šindelář, vy to vlevo nevidíte?

ČD4ever
Host
ČD4ever

V prohlížeči na mobilu to vidět není.

Jiří
Host
Jiří

Je pravda, že v mobilní verzi webu jméno autora zobrazené není.

Václav
Host
Václav

Na tabletu s mobilním webem to vidět je.

Jakub
Host
Jakub

Nevím jak na PC, ale na mobilu nevidím nikde nic.

Fotograf
Host
Fotograf

Ano, mohu potvrdit, že na PC je autor Jan Šindelář uveden „na svém místě“ vlevo pod úvodní fotkou. Na mobilu os Android , ale není autor u žádných článlk, takže ani u tohoto. Zde je však podepsán ještě „pod svým příspěvkem“ A pak je pokračování – text min. dopravy.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll