Dopravci Komentáře Názory Železnice

Glosa: Kraje potvrzují, že neměly nikdy získat kompetenci objednávat vlaky

První Regionova v barvách Pardubického kraje. Pramen: Pardubický kraj
První Regionova v barvách Pardubického kraje. Pramen: Pardubický kraj

Cestující v regionálních vlacích nečekají lehké časy. V očekávání nového jízdního řádu se stále častěji mluví o guláši, zmatku či chaosu. Kraje to prostě nezvládly a bohužel nahrály na velkou argumentační smeč odpůrcům liberalizace na železnici.

Některé kraje nebudou uznávat tarif Českých drah, nebude možné koupit jedinou mezikrajskou jízdenku, cestující bez jízdenky budou muset nastupovat do jediných dveří s pruhem, a tak dále.

Některé kraje mají smlouvy brutto a stáhnou si všechny tržby pod sebe, jiné si ponechaly model netto, čímž nutí dopravce projevit alespoň trochu zájmu o cestující. A všechno je to špatně, protože každý kraj bude mít jiný tarif.

Vtip je ovšem v tom, že se žádná liberalizace nekoná. Kraje (až na několik výjimek) zadaly výkony přímo bez soutěží, ačkoliv deset let věděly, jaká situace koncem roku 2019 nastane. Smlouvy se podepisují na poslední chvíli a tarifní chaos je jen vrcholem ledovce.

Kraje tak jen přinesly důkaz, že nikdy neměly dostat kompetenci objednávat vlaky. Stejně na ně nemají peníze, neboť třetinu jim připlácí stát. A nemá za to ani poradní hlas. Ne že by to ministerstvo dopravy dělalo lépe (jak dlouho čekáme na národní tarif?), ovšem bylo by to alespoň všude stejné.

Co ovšem chcete v zemi, kde kraje v této podobě neměly nikdy vzniknout. Obskurní mikrokraje typu Karlovarského, kraje bez přirozené spádovosti do krajského města (Zlínský, Vysočina), kraje s krajskými městy pár kilometrů od sebe (Pce/HK) nebo kraje, kde největší spádovost je z jednoho do druhého (Praha/Středočeský), jako by Praha nebyla po celou historii centrem středních Čech.

Tolik nákladných průtokových ohřívačů peněz daňových poplatníků je pro republiku prostě přílišný luxus. Kompetenci objednávat vlaky si ale už nenechají vzít, jde o příliš velké politikum a mnoho peněz. Bohužel pro cestující.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
BR193EEL
Host
BR193EEL

Plně souhlasím s pisatelem.

Leinad
Host
Leinad

Bylo by lepší, kdyby to objednávalo ministerstvo všem stejně blbě, než ROPID/IDS JMK někomu dobře?
Na Vysočině nechtějí fungující IDS, chtějí aby to u nás bylo stejně nefungující?

Pan Blahoš
Host
Pan Blahoš

Nevím kdo články tohoto typu píše, ale zaplať pánbůh za něj. Není jediný, kdo slyší a vidí, ale v dnešní době jen málo lidí dokáže ze zpráv vyzobat ty důležité informace a ještě je šířit dál. Dobrá práce…

Georg
Host
Georg

a ty dulezite informace jsou presne co? ze existuje nejaka myticka organizace (podle autora ministerstvo dopravy), ktera by regionalni dopravni obsluznost objednavala lip nez kraje?

Tomáš
Host
Tomáš

Že to podle autora umí lépe ministerstvo dopravy jste vyčetl z této věty: „Ne že by to ministerstvo dopravy dělalo lépe…“?

jan
Host
jan

Olomoucký kraj. Nyní jsem viděl srovnání Olomouc Přerov. Olomoucký kraj. Jejich deb. Tarif 40 Kč za 22 km. Tedy téměř 2 koruny za km.. Téměř nekonkurenceschopné s autem.. Pro fanoušky a ty co nemají auto nebo řidičák.. In25 32 Kč. Nemluvím o pravidelných cestujících s IN 50. Jaký bude důsledek.. Je to zdražení o 30% a 100 % procent. No že všichni se napakují do R, a EC.. A tornádo bude jezdit prázdné.. Navíc mi vypadnou tyto spoje, tvoří občas přípoje z jiných krajů zcela. Jako by tam nebyly.. Protože za těchto podmínek já jim na to kašlu. Navíc co… Číst vice »

jan
Host
jan

PS a každý kdo chce přes olomoucký kraj si může nastudovat jejich 60 stránkový dokument popisující jejich tarif, ze kterého jsem stejně absolutně nepochopil, jak se počítá..

Georg
Host
Georg

a neplati nahodou ten tarif narozdil od cd i v navazujicich zonach v jinych dopravnich prostredcich?

olomoucky tarif jsem zazil jednou na vylete a luxus – pruvodci cd vycvicena, sama nabidla vyhodnejsi variantu a jeli jsme na to se tremi navazujicimi prestupy z jednoho „konce sveta“ na druhy.

Eva
Host
Eva

Průvodčí byla vycvivena, ale očividně průvodčí, pro kterou je idsok domovina. Já jsem vycvivena v ids jmk. A ani si netroufám říct, že znám tarif úplně dokonale. V R spojích jezdím po půlce republiky. Upřímně si nedokáži představit, že bych se měla nabouchat všechny ids tarify, kam zajíždím. A i kdybych to udělala, tak nepoužívám tech znalosti je zase brzy zapomenu. To je prostě špatně…nebudou to znát zaměstnanci, natož pak cestující

jan
Host
jan

Tak nejsem si jistý, že neměli získat, v něčem před 10 lety dokopaly ČD k jistým modernizacím, třeba koncové regionální tratě by mít mohly, ale část třeba v Rakousku prý objednává stát. A) A především mají mít povinnost uznávat státní jízdné jako ve Švýcarsku. A lístky přes SBB, tedy ČD. Ale pak je tu to B), že to státní jízdné musí být za normální cenu, a že ve Švycársku je in 50 a má jí hrozná hromada lidí! B) Neštěstné je, že kraje jsou v ČR malé, pak vznikají ty nesmyslné ramena. Nedejbože, že vlak ani nesmí do jiného kraje..… Číst vice »

Placebo
Host
Placebo

Tak autore, děkujeme , že se vám stýská po komunistické centralizaci státu. Já jsem za kraje rád a přenesl bych na ně ještě více pravomocí. A nejlepší je ten závěr glosy , že by to melo byt alespoň všude stejně blbě , protože stát to neumí proti krajům vůbec. Za dobu , co mají kraje dopravu v gesci se ta zlepšila neuvěřitelně proti době kdy to dělal stát. Každý může mít svůj názor , ale ten autorův z glosy mě tedy je dost proti srsti.

Aslanex
Host
Aslanex

Nevím nevím, proč je to tolik namířené proti krajům. Souhlasím, že jsou v současné podobě nevyvážené a rozdělení kompetencí v objednávání dopravy je nešťastné, ale nemyslím si, že je nastávající bordelizace výhradně jejich vinou. Naopak na straně státu vidím mnoho příležitostí, kde krajům vůbec nepomohl a spíš jim hází klacky pod nohy. Zpožděný celostátní tarif, státní dopravce jdoucí příkladem v absenci jakékoli spolupráce mezi dopravci, úohs neustále blokující většinu soutěží, povinnost uznávat režijky bez kompenzace… Chápu proto zmatenost krajů. Na druhou stranu nepovažuji železnici od prosince za nějaký katastrofický výsledek. Beru to jako odrazový bod, kde jsme si ukázali, co… Číst vice »

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Stále je to jenom glosa! Já třeba autora chápu. Tuším v roce 2013 se ÚK rozhodl překonat systém VHD a nějak to dopadlo (docela dobře, následky s DSÚK je už zase něco jineho). A pak ÚK nechal vypsat VŘ a někde vyhráli soukromníci. To samý PID, taky se to tam zlepšuje. A i další kraje se snaží vytvořit nějaké své vlastní IDS, jenže troufam si říct, že to dopadlo jako když byste napsal maturitní slohovku a neuměl ještě všechny písmenka. Bylo tady velké očekávání, látka byla nějak nastavena, a tu kraje shodily. PS. Připomíná mo to situaci s LZS v… Číst vice »

Jiří Kuba
Host
Jiří Kuba

Já se už jen útrpně směju. Když jsem byl před mnoha lety osočen, že volný trh v železničních dopravě v České republice nebude fungovat, tak jsem byl všem pro smích… A co se chystá do budoucna, vidím všichni. Je mi líto všech, kteří se těšili na model Švýcarsko a nakonec se zde vytváří skutečné hranice mezi kraji. Absurdní.

xyz
Host
xyz

„volný trh v železničních dopravě v České republice nebude fungovat, tak jsem byl všem pro smích“ – Volný trh ve smyslu „kdo chce, tak jezdí“ je u nás v železniční dopravě jen na hlavních tazích (Praha – Ostrava, Praha – Brno – Břeclav) a nesouvisí s tím, kdo má na starosti objednávku regionální železniční dopravy. – „Volný trh“ ve smyslu „objednatel si může vybrat k zajištění služby i jiného dopravce než ČD, a. s. kupodivu od 12/2019 bude existovat mj. i na linkách objednávaných ministerstvem dopravy, a to v nebývalém počtu 6 linek (z toho u 5 z nich nově;… Číst vice »

David
Host
David

Ještě bych doplnil trať Přerov – Staré Město – Bylnice.

Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

Byl jste všem pro smích, jste všem pro smích va i nadále budete všem pro smích, protože jste vůbec nepochopil, kdo je žábou na prameni.

liberal shark
Host
liberal shark

Ostatně soudím, že by krajská samospráva měla být zrušena. A přenesení výkonu státní správy na samoprávné celky bylo úplně zvěrstvo, jak se ostatně nyní ukazuje při reformě stavebních úřadů. Nechápu, proč by měla mít desetimilionová zemička tří- a občas i čtyřstupňovou veřejnou správu.

Nekdo
Host
Nekdo

vy jste ale hloupý! kde jinde by se nechalo zaměstnat tolik příbuzných politiků a kamarádíčku zastupitelů? kde by různá neschopná individua dostali do rukou tolik moci a razítek? kde jinde by bylo možné tak důležitým lidem odklánět veřejné (t.j. naše společné) finance? vždyť je to požehnání pro naši zemi!

liberal shark
Host
liberal shark

No, a pak se divíme, že se slibné tempo rozvoje z devadesátých let zpomalilo na nulu :-(.

Xaver
Host
Xaver

Zřejmě vám uniká, ze veřejná správa a samospráva jsou dvě spolu nesouvisející pojmy 😉

liberal shark
Host
liberal shark

Nikolivěk, to Vám jaksi uniklo, že po „reformě veřejné správy“ po vzoru Rumunska vykonává samospráva (obce, obce s rozšířenou působností, kraje) některé funkce státní správy, což vede k nekompetenci, nezodpovědnosti a systémové podjatosti. Takovou zhovadilost nemají snad nikde na světě.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Je pravda, že pro dálkové cestující dochází ke zbytečnému zmatku a omezení jednorázových komerčních nabídek, ale pro lidi v regionech, kde funguje IDOL a DÚK, skončí okrádání cestujícících předraženým TR10, tady určitě přesedání do aut nebude na pořadu dne, ovšem systémy typu IDSOK, IDSJMK či POVED k cenovému zhoršení dojde určitě, jelikož slevy s IN25 nebo IN50 tady rozhodně pro střední vzdálenosti vycházely o dost lépe. Státní tarif by právě tyto rozdíly měl zastřešit, ale bohužel obětí budou zase obyčení dojíždějící pracující. Čas ukáže, jak tento experiment dopadne.

MartinS.
Host
MartinS.

Aby mohl cestující využívat IN25 nebo IN50 musí si tu slevu koupit. U IDS si nemusí slevu kupovat. Takže je otázkou, kolik lidí si tu slevu koupilo?
Navíc, co je střední vzálenost v rámci regionu? Příklad Břeclav – Letovice 106 km. Jízdné IDSJMK 86 Kč, s aplikací Posseidon 78 Kč. Jízdné ČD Flexi základní 159 Kč, Flexi IN25 119 Kč, Flexi IN50 80 Kč, ale nutné připočítat cenu slevy 450 Kč u IN25 a 2990 Kč u IN50.

Rajče
Host
Rajče

Konkrétně. Zábřeh – Olomouc se započtením 1/12 In50 za 1300. Od nového roku s IDSOK za 2150 a ještě ne ve všech vlacích. Díky fakt nechci.

Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

Proč pan Šindelář hází na kraje zodpovědnost za to, co nezvládl stát?

Jiří
Host
Jiří

Ano, další oblast, kterou ministr Ťok nezvládnul. Kde je nějaká zodpovědnost?

liberal shark
Host
liberal shark

Proboha, co s tím má společného Ťok ?

MartinS.
Host
MartinS.

No byl celkem dlouho ministrem dopravy… tohle se mělo vyjasnit za něj…

Jiří
Host
Jiří

Přesně. A jako správný manažer vzal kramle, když viděl, co všechno měl vyřešit a nevyřešil.

HonzaX
Host
HonzaX

Dnešní chaos se budoval systematicky daleko delší dobu, než tam byl Ťok. Ten, když zjistil že Augiášův chlív vyčistit nelze, raději odešel.

Přemek
Host
Přemek

To povzdechnutí by mělo být spíše nad fatálním nedostatkem strategického myšlení na všech úrovních řízení, na těch vrcholových především.

Alexandr
Host
Alexandr

S autorem glosy částečně souhlasím a částečně nesouhlasím. Brutto smlouvy jsou zlo – aby ve vlaku dopravce ČD neplatil tarif ČD, to nedává žádný smysl. Srovnání s autobusovou dopravou, kde jsou brutto smlouvy běžné, kulhá. Málokdo jezdí autobusem se čtyřmi přestupy přes celou republiku, takové dálky se většinou jezdí vlakem nebo autem. Pro řadu cestujících to bude zkrátka zhoršení, železnice přijde o jednu z výhod vůči autobusové dopravě. Výletníci si třeba v některých krajích nebudou moci zakoupit síťové jízdenky. Nesouhlasím ale s tím, že současné kraje neměly vůbec vzniknout. Dnešní krajské uspořádání je to nejlepší, jaké mohlo vzniknout, je téměř… Číst vice »

Zbyněk
Host
Zbyněk

V případě Straškova se kraje dohodly, jak na trafiech tak na obsluze.

Jaaa
Host
Jaaa

Kraje z let 49 – 60 byly nesmyslné (ostatně právě proto došlo v roce 60 k jejich změně), stejně jako jsou nesmyslné kraje dle zákona z r. 60. Kraje ze 17. století už se nehodí vůbec.

Dnešní krajské uspořádání je v podstatě skoro to nejhorší, co mohlo vzniknout. Z hlediska samosprávy bylo pro novověk s rozvinutou dopravní sítí vhodné zemské zřízení (cca 5 mil. obyv. na jednotku, cca 50 tis km2; kompaktní osídlení a dopravní a ekonomické vztahy), tam si dokážu představit, že se pracuje i s železniční veřejnou dopravou.

Vojta
Host
Vojta

Vysočina má přirozenou spádovost do okolních krajů, mnohem smysluplnější by byla historicky prověřená českomoravská hranice, nejspíš s drobnými úpravami.

Pkiii
Host
Pkiii

Jasně, krajský úřad na Kladně, kam se z druhé poloviny kraje nemáte bez auta šanci dostat (a bez Pražského okruhu z některých směrů i autem blbě). Narozdíl od Prahy, kam se i tou VHD dá dojet docela slušně.

Zdeněk Michl
Host
Zdeněk Michl

Dost brutálně nevyvážené a vůči krajům nespravedlivé – ne že bych měl z těch změn v tarifu radost a musím souhlasit s tím, že jednotnost regionální dopravy zatím neumí zařídit ani ministerstvo řízením shůry, ani kraje spoluprací zdola, a už vůbec ne nejmenovaný dopravce, ale jakékoliv volání po zrušení regionalizace objednávky musím odkázat na nedaleké Slovensko, kde vidíme všechny neblahé důsledky centralizace. Že se integrace železnice do regionální dopravy v krajích jednou neobejde bez zrušení tarifu dopravce bylo jasné dávno, v autobusech je už dlouho SQ a neslyšel jsem, že by to někomu trhalo žíly. Izolovanost a nekompatibilita jednotlivých IDS,… Číst vice »

Hrackalw
Host
Hrackalw

A co když to bude jen spouštěč konce? Řada lidí presedne do aut a ti se již těžko budou vracet. Tím klesne využitelnost a zisky z jízdného regionální doprava se krajům zdraží což povede k regulaci méně využitých spojů a dalšími odlivu cestujících a tak to půjde dokola. Roztoči se pro regionální dopravu smrtící spirála. Nojo jsme v Čechách proč se neinspirovat tam kde to funguje když můžeme rozjet svůj vlastní experiment a pak hasit veliký požár.

Lemmy
Host
Lemmy

Tak já třeba u nás nevyužívám regionální dopravu, protože a) do krajského města je s přestupem a bez návaznosti (ČD nemá dvousystémové regionální jednotky), b) jezdí to regionovy c) neprodávají tam tarif IDS.
Takže vyhnání lidí z osobních vlaků už dávno proběhlo a to vlivy úplně jinými než nemožnost přejet krajskou hranici na jeden doklad…

Hrackalw
Host
Hrackalw

A pane Michl to že na jednom přibližně 40 km úseku je jeden tarif pak kus území nikoho takže zřejmě tarif dopravce a pak druhý tarif což bude pravděpodobně znamenat tři jízdenky tomu říkáte jen lapsus ? Já bych to nazval téměř sabotáží a hazardováním s trpělivostí a důvěrou cestujících.

Chronosphere
Host
Chronosphere

To co píšete je velice nepravděpodobné,ale plně to odpovídá vaší teorii o blížícím se konci světa.

Hrackalw
Host
Hrackalw

Období kdy docházelo u nás k dost veliké regulaci a snizovani regionální dopravy tu již bylo a ne tak dávno to není žádná utopie může se to klidně zopakovat.

Chronosphere
Host
Chronosphere

Ano,bylo to v době,kdy vše objednávalo ministerstvo.Zopakovat se to může, pokud mu tuto pravomoc vrátíme.

Pavel
Host
Pavel

jde o to vyhnat lidi z vlaků do aut a tato strategie se osvědčila na 100% (no a také utrácet, přemalovávat vlaky, nakupovat nové technologie (pokladničky, označovátka, informační systémy etc…)

Lemmy
Host
Lemmy

Asi to nepochopíte, ale počet lidí „vyhnaných“ do aut bude tímto opatření o několik řádů nižší než počet lidí vyhnaných běžnou činností ČD a krajských objednatelů…

MartinS.
Host
MartinS.

Který kraj nechce uznávat mezikrajské jízdné dle tarifu dopravce?

Jaaa
Host
Jaaa

Ne, na Slovensku vidíme pouze to, že autobusy a vlaky objednává někdo jiný. A výsledek je tentýž: Prostě se dvě státní instituce nejsou schopny domluvit.

Spoustěč něčeho? Blázníte? Pro koho je veřejná doprava volební téma? Pro nikoho, s výjimkou Prahy. Jak si to kraje a MD udělají, takové to bude. Voliče zajímá něco jiného.

Lukas
Host
Lukas

Kdo místo vlakem začne jezdit znovu autem, ať dá like……

Kraj
Host
Kraj

Pseudokraje? Pokud tady nekdo trochu zna historii, tak vi ze napr. v prostoru Moravy bylo v minulosti vzdy vice kraju, a to krome Brnenskeho, Olomouckeho a Opavskeho take Hradišsky, Prerovsky, Znojemsky ci Tesinsky. Doporucuji ji prohlednout historickou mapu Moravy. Kompetence objednavat vlaky je vec druha.Osobne si myslim, ze MD by melo objednavat vice mezikrajskych R, aby to pak nemusely kraje kompezovat vymetaky, ktere se sice jmenuji Sp, ale stavi u kazde vrby.

Chronosphere
Host
Chronosphere

Tak každý,kdo trochu zná historii, nemůže poučovat o Opavskému a Těšínském kraji na Moravě,neboť bude za …… Doporučuji vyhledat historickou mapu Moravy.

Kraj
Host
Kraj

Jasne, mate pravdu, omylem jsem zapomnel na bratry Slezany a udelal z nich Moravaky.

Jaaa
Host
Jaaa

Tyhle kraje existovaly před průmyslovou revolucí, pak byly zrušeny… Doporučuji trochu studia historie ekonomiky státu.

liberal shark
Host
liberal shark

Na Moravě byla maximálně tři knížectví – Brněnské, Olomoucké a Znojemské. Zbytek byl Slezsko.

Chronosphere
Host
Chronosphere

Tak teď jste to dorazil totálně.Pětka z dějepisu?Ale nechme toho,tady se probírá jiné téma.

Vojta
Host
Vojta

Jo, ale to byly jenom kraje pro výkon státní správy (a ještě občas). Samosprávu měla Morava jako celek až do roku 1948 a je to ostuda tohoto státu, jak Moravu rozkouskoval.

Xaver
Host
Xaver

Stejně tak „rozkouskoval“ Čechy. Aneb nejste zase jeden z těch ublížených Moraváků, co žehrají na to, že jim někdo sebral samosprávu? 😉

jirka
Host
jirka

lépe by se to asi napst nedalo

Xaver
Host
Xaver

Dalo.

Jiří 2
Host
Jiří 2

Na jednu stranu si za to České dráhy mohou tak trochu samy, protože přestože krajské alternativy (PID, DUK a další) jsou ve většině případů levnější, primárně se prodávají jízdenky za tarif TR10. Cestující neznalý tarifu si po jedné jízdě za cenu dle TR10 sám snadno spočítá, zda se mu vyplatí využít vlak i příště, nebo pojede raději autobusem, kde jízdenky za krajský tarif nabízejí rovnou. Není divu, že objednavatel chce dopravu atraktivní, když už na ni přispívá, a k tomu cena jízdného přispívá největší měrou. Kdyby se prodávaly krajské jízdenky automaticky a ne na vyžádání, nedělaly by kraje teď takovéto… Číst vice »

Honnzok
Host
Honnzok

Nedělá se to nezáměrně, to, že jízdenky IDS se neprodávají přednostně je z důvodu „neznalosti cestujících“…. Pan(í) pokladní(k) u přepážky nemá možnost, fyzicky ani časově se každého ptát kdy pojede…. Třeba rozdíl IREDO a ČD bývá někde dost značný jízdenky IREDO se zde prodávají vždy a běžně ve vlaku. Jenže pak někdo přijde řekne zpáteční a co má dělat pokladní(k), dvě minuty vysvětlovat co a jak? Nebo mu tu zpáteční dát i když by ho dvě IREDA vyšla levněj. Stává se běžně, že častěji jedoucí člověk už říká, zpáteční xxx já vím je dražší ale potřebuju mít lístek na zpět… Číst vice »

Lemmy
Host
Lemmy

Že to nenapíšete rovnou: §6 Cestující by to nepochopili.

Pepíček
Host
Pepíček

Přednostní jízdenka IDS může znamenat vyšší cenu za jízdenku. Např. dnešní cena jízdenky Most – Chomutov (25 km) bez slevových průkazů:
32 Kč vlak GW Train Regio
43 Kč vlak České dráhy
44 Kč jízdné IDS DUK Ústeckého kraje

michal
Host
michal

Ale může v sobě mít i výhodu, například platnost v MHD (DÚK)..
A právě od toho ty pokladny mají být, mají ty cestující i informovat, když to může dělat průvodčí ve vlaku, tak proč to nemůže dělat pokladní?

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

Kde neplatí jízdenky ČD pro mezikrajské cesty?

Medvěd
Host
Medvěd

MD si umylo…………..ruce . Odnesli to cestující. A teď , když zase začali jezdit bude další pohroma…
https://www.kurzy.cz/zpravy/515548-vystavba-dalnic-a-silnic-ma-jeste-vic-zpomalit-chybi-na-ni-penize-mene-jich-bude-i-z-eu/
„Těch peněz bude míň především na jedničky a pak mám obavu i u peněz na regionální železniční tratě,“ sdělil Kremlík.

Gremli
Host
Gremli

Kraje bohužel nejsou izolované celky, jak si leckde myslí…jejich hranice neodpovídají přirozeným dojezdovým oblastem. Bohužel pak může být problém na jejich hranicích. Každý si pokryje svůj kousek a přes hranici kraje nejede skoro nic. A na tuto situaci lze narazit i na místech, kde (třeba o pár kilometrů dál) to pro jiný druh dopravy funguje dobře. Nejde jen o vlaky… Je třeba řešit vlaky a autobusy společně, ale stejně tak je potřeba řešit periferie krajů. Takže ono by bylo nejlepší, kdyby kraje ned sebou měly nějakou vyšší šarži (Asociace krajů/MD?), která by styčné plochy důstojně vyřešila. No a v neposlední… Číst vice »

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce