Glosa: Kraje potvrzují, že neměly nikdy získat kompetenci objednávat vlaky
Regionova v barvách Pardubického kraje. Pramen: Pardubický kraj
Cestující v regionálních vlacích nečekají lehké časy. V očekávání nového jízdního řádu se stále častěji mluví o guláši, zmatku či
Plně souhlasím s pisatelem.
Bylo by lepší, kdyby to objednávalo ministerstvo všem stejně blbě, než ROPID/IDS JMK někomu dobře?
Na Vysočině nechtějí fungující IDS, chtějí aby to u nás bylo stejně nefungující?
Nevím kdo články tohoto typu píše, ale zaplať pánbůh za něj. Není jediný, kdo slyší a vidí, ale v dnešní době jen málo lidí dokáže ze zpráv vyzobat ty důležité informace a ještě je šířit dál. Dobrá práce…
a ty dulezite informace jsou presne co? ze existuje nejaka myticka organizace (podle autora ministerstvo dopravy), ktera by regionalni dopravni obsluznost objednavala lip nez kraje?
Že to podle autora umí lépe ministerstvo dopravy jste vyčetl z této věty: „Ne že by to ministerstvo dopravy dělalo lépe…“?
Olomoucký kraj. Nyní jsem viděl srovnání Olomouc Přerov. Olomoucký kraj. Jejich deb. Tarif 40 Kč za 22 km. Tedy téměř 2 koruny za km.. Téměř nekonkurenceschopné s autem.. Pro fanoušky a ty co nemají auto nebo řidičák.. In25 32 Kč. Nemluvím o pravidelných cestujících s IN 50. Jaký bude důsledek.. Je to zdražení o 30% a 100 % procent. No že všichni se napakují do R, a EC.. A tornádo bude jezdit prázdné.. Navíc mi vypadnou tyto spoje, tvoří občas přípoje z jiných krajů zcela. Jako by tam nebyly.. Protože za těchto podmínek já jim na to kašlu. Navíc co… Číst vice »
PS a každý kdo chce přes olomoucký kraj si může nastudovat jejich 60 stránkový dokument popisující jejich tarif, ze kterého jsem stejně absolutně nepochopil, jak se počítá..
a neplati nahodou ten tarif narozdil od cd i v navazujicich zonach v jinych dopravnich prostredcich?
olomoucky tarif jsem zazil jednou na vylete a luxus – pruvodci cd vycvicena, sama nabidla vyhodnejsi variantu a jeli jsme na to se tremi navazujicimi prestupy z jednoho „konce sveta“ na druhy.
Průvodčí byla vycvivena, ale očividně průvodčí, pro kterou je idsok domovina. Já jsem vycvivena v ids jmk. A ani si netroufám říct, že znám tarif úplně dokonale. V R spojích jezdím po půlce republiky. Upřímně si nedokáži představit, že bych se měla nabouchat všechny ids tarify, kam zajíždím. A i kdybych to udělala, tak nepoužívám tech znalosti je zase brzy zapomenu. To je prostě špatně…nebudou to znát zaměstnanci, natož pak cestující
Tak nejsem si jistý, že neměli získat, v něčem před 10 lety dokopaly ČD k jistým modernizacím, třeba koncové regionální tratě by mít mohly, ale část třeba v Rakousku prý objednává stát. A) A především mají mít povinnost uznávat státní jízdné jako ve Švýcarsku. A lístky přes SBB, tedy ČD. Ale pak je tu to B), že to státní jízdné musí být za normální cenu, a že ve Švycársku je in 50 a má jí hrozná hromada lidí! B) Neštěstné je, že kraje jsou v ČR malé, pak vznikají ty nesmyslné ramena. Nedejbože, že vlak ani nesmí do jiného kraje..… Číst vice »
Tak autore, děkujeme , že se vám stýská po komunistické centralizaci státu. Já jsem za kraje rád a přenesl bych na ně ještě více pravomocí. A nejlepší je ten závěr glosy , že by to melo byt alespoň všude stejně blbě , protože stát to neumí proti krajům vůbec. Za dobu , co mají kraje dopravu v gesci se ta zlepšila neuvěřitelně proti době kdy to dělal stát. Každý může mít svůj názor , ale ten autorův z glosy mě tedy je dost proti srsti.
Nevím nevím, proč je to tolik namířené proti krajům. Souhlasím, že jsou v současné podobě nevyvážené a rozdělení kompetencí v objednávání dopravy je nešťastné, ale nemyslím si, že je nastávající bordelizace výhradně jejich vinou. Naopak na straně státu vidím mnoho příležitostí, kde krajům vůbec nepomohl a spíš jim hází klacky pod nohy. Zpožděný celostátní tarif, státní dopravce jdoucí příkladem v absenci jakékoli spolupráce mezi dopravci, úohs neustále blokující většinu soutěží, povinnost uznávat režijky bez kompenzace… Chápu proto zmatenost krajů. Na druhou stranu nepovažuji železnici od prosince za nějaký katastrofický výsledek. Beru to jako odrazový bod, kde jsme si ukázali, co… Číst vice »
Stále je to jenom glosa! Já třeba autora chápu. Tuším v roce 2013 se ÚK rozhodl překonat systém VHD a nějak to dopadlo (docela dobře, následky s DSÚK je už zase něco jineho). A pak ÚK nechal vypsat VŘ a někde vyhráli soukromníci. To samý PID, taky se to tam zlepšuje. A i další kraje se snaží vytvořit nějaké své vlastní IDS, jenže troufam si říct, že to dopadlo jako když byste napsal maturitní slohovku a neuměl ještě všechny písmenka. Bylo tady velké očekávání, látka byla nějak nastavena, a tu kraje shodily. PS. Připomíná mo to situaci s LZS v… Číst vice »
Já se už jen útrpně směju. Když jsem byl před mnoha lety osočen, že volný trh v železničních dopravě v České republice nebude fungovat, tak jsem byl všem pro smích… A co se chystá do budoucna, vidím všichni. Je mi líto všech, kteří se těšili na model Švýcarsko a nakonec se zde vytváří skutečné hranice mezi kraji. Absurdní.
„volný trh v železničních dopravě v České republice nebude fungovat, tak jsem byl všem pro smích“ – Volný trh ve smyslu „kdo chce, tak jezdí“ je u nás v železniční dopravě jen na hlavních tazích (Praha – Ostrava, Praha – Brno – Břeclav) a nesouvisí s tím, kdo má na starosti objednávku regionální železniční dopravy. – „Volný trh“ ve smyslu „objednatel si může vybrat k zajištění služby i jiného dopravce než ČD, a. s. kupodivu od 12/2019 bude existovat mj. i na linkách objednávaných ministerstvem dopravy, a to v nebývalém počtu 6 linek (z toho u 5 z nich nově;… Číst vice »
Ještě bych doplnil trať Přerov – Staré Město – Bylnice.
Byl jste všem pro smích, jste všem pro smích va i nadále budete všem pro smích, protože jste vůbec nepochopil, kdo je žábou na prameni.
Ostatně soudím, že by krajská samospráva měla být zrušena. A přenesení výkonu státní správy na samoprávné celky bylo úplně zvěrstvo, jak se ostatně nyní ukazuje při reformě stavebních úřadů. Nechápu, proč by měla mít desetimilionová zemička tří- a občas i čtyřstupňovou veřejnou správu.
vy jste ale hloupý! kde jinde by se nechalo zaměstnat tolik příbuzných politiků a kamarádíčku zastupitelů? kde by různá neschopná individua dostali do rukou tolik moci a razítek? kde jinde by bylo možné tak důležitým lidem odklánět veřejné (t.j. naše společné) finance? vždyť je to požehnání pro naši zemi!
No, a pak se divíme, že se slibné tempo rozvoje z devadesátých let zpomalilo na nulu :-(.
Zřejmě vám uniká, ze veřejná správa a samospráva jsou dvě spolu nesouvisející pojmy 😉
Nikolivěk, to Vám jaksi uniklo, že po „reformě veřejné správy“ po vzoru Rumunska vykonává samospráva (obce, obce s rozšířenou působností, kraje) některé funkce státní správy, což vede k nekompetenci, nezodpovědnosti a systémové podjatosti. Takovou zhovadilost nemají snad nikde na světě.
Je pravda, že pro dálkové cestující dochází ke zbytečnému zmatku a omezení jednorázových komerčních nabídek, ale pro lidi v regionech, kde funguje IDOL a DÚK, skončí okrádání cestujícících předraženým TR10, tady určitě přesedání do aut nebude na pořadu dne, ovšem systémy typu IDSOK, IDSJMK či POVED k cenovému zhoršení dojde určitě, jelikož slevy s IN25 nebo IN50 tady rozhodně pro střední vzdálenosti vycházely o dost lépe. Státní tarif by právě tyto rozdíly měl zastřešit, ale bohužel obětí budou zase obyčení dojíždějící pracující. Čas ukáže, jak tento experiment dopadne.
Aby mohl cestující využívat IN25 nebo IN50 musí si tu slevu koupit. U IDS si nemusí slevu kupovat. Takže je otázkou, kolik lidí si tu slevu koupilo?
Navíc, co je střední vzálenost v rámci regionu? Příklad Břeclav – Letovice 106 km. Jízdné IDSJMK 86 Kč, s aplikací Posseidon 78 Kč. Jízdné ČD Flexi základní 159 Kč, Flexi IN25 119 Kč, Flexi IN50 80 Kč, ale nutné připočítat cenu slevy 450 Kč u IN25 a 2990 Kč u IN50.
Konkrétně. Zábřeh – Olomouc se započtením 1/12 In50 za 1300. Od nového roku s IDSOK za 2150 a ještě ne ve všech vlacích. Díky fakt nechci.
Proč pan Šindelář hází na kraje zodpovědnost za to, co nezvládl stát?
Ano, další oblast, kterou ministr Ťok nezvládnul. Kde je nějaká zodpovědnost?
Proboha, co s tím má společného Ťok ?
No byl celkem dlouho ministrem dopravy… tohle se mělo vyjasnit za něj…
Přesně. A jako správný manažer vzal kramle, když viděl, co všechno měl vyřešit a nevyřešil.
Dnešní chaos se budoval systematicky daleko delší dobu, než tam byl Ťok. Ten, když zjistil že Augiášův chlív vyčistit nelze, raději odešel.
To povzdechnutí by mělo být spíše nad fatálním nedostatkem strategického myšlení na všech úrovních řízení, na těch vrcholových především.
S autorem glosy částečně souhlasím a částečně nesouhlasím. Brutto smlouvy jsou zlo – aby ve vlaku dopravce ČD neplatil tarif ČD, to nedává žádný smysl. Srovnání s autobusovou dopravou, kde jsou brutto smlouvy běžné, kulhá. Málokdo jezdí autobusem se čtyřmi přestupy přes celou republiku, takové dálky se většinou jezdí vlakem nebo autem. Pro řadu cestujících to bude zkrátka zhoršení, železnice přijde o jednu z výhod vůči autobusové dopravě. Výletníci si třeba v některých krajích nebudou moci zakoupit síťové jízdenky. Nesouhlasím ale s tím, že současné kraje neměly vůbec vzniknout. Dnešní krajské uspořádání je to nejlepší, jaké mohlo vzniknout, je téměř… Číst vice »
V případě Straškova se kraje dohodly, jak na trafiech tak na obsluze.
Kraje z let 49 – 60 byly nesmyslné (ostatně právě proto došlo v roce 60 k jejich změně), stejně jako jsou nesmyslné kraje dle zákona z r. 60. Kraje ze 17. století už se nehodí vůbec.
Dnešní krajské uspořádání je v podstatě skoro to nejhorší, co mohlo vzniknout. Z hlediska samosprávy bylo pro novověk s rozvinutou dopravní sítí vhodné zemské zřízení (cca 5 mil. obyv. na jednotku, cca 50 tis km2; kompaktní osídlení a dopravní a ekonomické vztahy), tam si dokážu představit, že se pracuje i s železniční veřejnou dopravou.
Vysočina má přirozenou spádovost do okolních krajů, mnohem smysluplnější by byla historicky prověřená českomoravská hranice, nejspíš s drobnými úpravami.
Jasně, krajský úřad na Kladně, kam se z druhé poloviny kraje nemáte bez auta šanci dostat (a bez Pražského okruhu z některých směrů i autem blbě). Narozdíl od Prahy, kam se i tou VHD dá dojet docela slušně.
Dost brutálně nevyvážené a vůči krajům nespravedlivé – ne že bych měl z těch změn v tarifu radost a musím souhlasit s tím, že jednotnost regionální dopravy zatím neumí zařídit ani ministerstvo řízením shůry, ani kraje spoluprací zdola, a už vůbec ne nejmenovaný dopravce, ale jakékoliv volání po zrušení regionalizace objednávky musím odkázat na nedaleké Slovensko, kde vidíme všechny neblahé důsledky centralizace. Že se integrace železnice do regionální dopravy v krajích jednou neobejde bez zrušení tarifu dopravce bylo jasné dávno, v autobusech je už dlouho SQ a neslyšel jsem, že by to někomu trhalo žíly. Izolovanost a nekompatibilita jednotlivých IDS,… Číst vice »
A co když to bude jen spouštěč konce? Řada lidí presedne do aut a ti se již těžko budou vracet. Tím klesne využitelnost a zisky z jízdného regionální doprava se krajům zdraží což povede k regulaci méně využitých spojů a dalšími odlivu cestujících a tak to půjde dokola. Roztoči se pro regionální dopravu smrtící spirála. Nojo jsme v Čechách proč se neinspirovat tam kde to funguje když můžeme rozjet svůj vlastní experiment a pak hasit veliký požár.
Tak já třeba u nás nevyužívám regionální dopravu, protože a) do krajského města je s přestupem a bez návaznosti (ČD nemá dvousystémové regionální jednotky), b) jezdí to regionovy c) neprodávají tam tarif IDS.
Takže vyhnání lidí z osobních vlaků už dávno proběhlo a to vlivy úplně jinými než nemožnost přejet krajskou hranici na jeden doklad…
A pane Michl to že na jednom přibližně 40 km úseku je jeden tarif pak kus území nikoho takže zřejmě tarif dopravce a pak druhý tarif což bude pravděpodobně znamenat tři jízdenky tomu říkáte jen lapsus ? Já bych to nazval téměř sabotáží a hazardováním s trpělivostí a důvěrou cestujících.
To co píšete je velice nepravděpodobné,ale plně to odpovídá vaší teorii o blížícím se konci světa.
Období kdy docházelo u nás k dost veliké regulaci a snizovani regionální dopravy tu již bylo a ne tak dávno to není žádná utopie může se to klidně zopakovat.
Ano,bylo to v době,kdy vše objednávalo ministerstvo.Zopakovat se to může, pokud mu tuto pravomoc vrátíme.
jde o to vyhnat lidi z vlaků do aut a tato strategie se osvědčila na 100% (no a také utrácet, přemalovávat vlaky, nakupovat nové technologie (pokladničky, označovátka, informační systémy etc…)
Asi to nepochopíte, ale počet lidí „vyhnaných“ do aut bude tímto opatření o několik řádů nižší než počet lidí vyhnaných běžnou činností ČD a krajských objednatelů…
Který kraj nechce uznávat mezikrajské jízdné dle tarifu dopravce?
Ne, na Slovensku vidíme pouze to, že autobusy a vlaky objednává někdo jiný. A výsledek je tentýž: Prostě se dvě státní instituce nejsou schopny domluvit.
Spoustěč něčeho? Blázníte? Pro koho je veřejná doprava volební téma? Pro nikoho, s výjimkou Prahy. Jak si to kraje a MD udělají, takové to bude. Voliče zajímá něco jiného.
Kdo místo vlakem začne jezdit znovu autem, ať dá like……
Pseudokraje? Pokud tady nekdo trochu zna historii, tak vi ze napr. v prostoru Moravy bylo v minulosti vzdy vice kraju, a to krome Brnenskeho, Olomouckeho a Opavskeho take Hradišsky, Prerovsky, Znojemsky ci Tesinsky. Doporucuji ji prohlednout historickou mapu Moravy. Kompetence objednavat vlaky je vec druha.Osobne si myslim, ze MD by melo objednavat vice mezikrajskych R, aby to pak nemusely kraje kompezovat vymetaky, ktere se sice jmenuji Sp, ale stavi u kazde vrby.
Tak každý,kdo trochu zná historii, nemůže poučovat o Opavskému a Těšínském kraji na Moravě,neboť bude za …… Doporučuji vyhledat historickou mapu Moravy.
Jasne, mate pravdu, omylem jsem zapomnel na bratry Slezany a udelal z nich Moravaky.
Tyhle kraje existovaly před průmyslovou revolucí, pak byly zrušeny… Doporučuji trochu studia historie ekonomiky státu.
Na Moravě byla maximálně tři knížectví – Brněnské, Olomoucké a Znojemské. Zbytek byl Slezsko.
Tak teď jste to dorazil totálně.Pětka z dějepisu?Ale nechme toho,tady se probírá jiné téma.
Jo, ale to byly jenom kraje pro výkon státní správy (a ještě občas). Samosprávu měla Morava jako celek až do roku 1948 a je to ostuda tohoto státu, jak Moravu rozkouskoval.
Stejně tak „rozkouskoval“ Čechy. Aneb nejste zase jeden z těch ublížených Moraváků, co žehrají na to, že jim někdo sebral samosprávu? 😉
lépe by se to asi napst nedalo
Dalo.
Na jednu stranu si za to České dráhy mohou tak trochu samy, protože přestože krajské alternativy (PID, DUK a další) jsou ve většině případů levnější, primárně se prodávají jízdenky za tarif TR10. Cestující neznalý tarifu si po jedné jízdě za cenu dle TR10 sám snadno spočítá, zda se mu vyplatí využít vlak i příště, nebo pojede raději autobusem, kde jízdenky za krajský tarif nabízejí rovnou. Není divu, že objednavatel chce dopravu atraktivní, když už na ni přispívá, a k tomu cena jízdného přispívá největší měrou. Kdyby se prodávaly krajské jízdenky automaticky a ne na vyžádání, nedělaly by kraje teď takovéto… Číst vice »
Nedělá se to nezáměrně, to, že jízdenky IDS se neprodávají přednostně je z důvodu „neznalosti cestujících“…. Pan(í) pokladní(k) u přepážky nemá možnost, fyzicky ani časově se každého ptát kdy pojede…. Třeba rozdíl IREDO a ČD bývá někde dost značný jízdenky IREDO se zde prodávají vždy a běžně ve vlaku. Jenže pak někdo přijde řekne zpáteční a co má dělat pokladní(k), dvě minuty vysvětlovat co a jak? Nebo mu tu zpáteční dát i když by ho dvě IREDA vyšla levněj. Stává se běžně, že častěji jedoucí člověk už říká, zpáteční xxx já vím je dražší ale potřebuju mít lístek na zpět… Číst vice »
Že to nenapíšete rovnou: §6 Cestující by to nepochopili.
Přednostní jízdenka IDS může znamenat vyšší cenu za jízdenku. Např. dnešní cena jízdenky Most – Chomutov (25 km) bez slevových průkazů:
32 Kč vlak GW Train Regio
43 Kč vlak České dráhy
44 Kč jízdné IDS DUK Ústeckého kraje
Ale může v sobě mít i výhodu, například platnost v MHD (DÚK)..
A právě od toho ty pokladny mají být, mají ty cestující i informovat, když to může dělat průvodčí ve vlaku, tak proč to nemůže dělat pokladní?
Kde neplatí jízdenky ČD pro mezikrajské cesty?
MD si umylo…………..ruce . Odnesli to cestující. A teď , když zase začali jezdit bude další pohroma…
https://www.kurzy.cz/zpravy/515548-vystavba-dalnic-a-silnic-ma-jeste-vic-zpomalit-chybi-na-ni-penize-mene-jich-bude-i-z-eu/
„Těch peněz bude míň především na jedničky a pak mám obavu i u peněz na regionální železniční tratě,“ sdělil Kremlík.
Kraje bohužel nejsou izolované celky, jak si leckde myslí…jejich hranice neodpovídají přirozeným dojezdovým oblastem. Bohužel pak může být problém na jejich hranicích. Každý si pokryje svůj kousek a přes hranici kraje nejede skoro nic. A na tuto situaci lze narazit i na místech, kde (třeba o pár kilometrů dál) to pro jiný druh dopravy funguje dobře. Nejde jen o vlaky… Je třeba řešit vlaky a autobusy společně, ale stejně tak je potřeba řešit periferie krajů. Takže ono by bylo nejlepší, kdyby kraje ned sebou měly nějakou vyšší šarži (Asociace krajů/MD?), která by styčné plochy důstojně vyřešila. No a v neposlední… Číst vice »
Hamižnost se závistí jsou vlastnosti prostupující všemi partajemi, na všech úrovních. Systém objednávek s ní, na rozdíl od jiných zvyklostí ( třeba ve zdravotnictví) nepočítal.
Záleží na tom jak se k tomu, který kraj postaví, např Ústecký : Při cestách po kraji cestující využijí jen tarif DÚK jak v železniční, tak autobusové dopravě. Při cestě mimo kraj nebo odjinud do Ústeckého kraje bude cestujícím vydán jízdní doklad podle Tarifu Českých drah, a to i za úsek do cíle cestujícího v Ústeckém kraji. „Tarify se pro příští rok nemění. Cestující mohou dál využívat řadu výhod integrovaného tarifu DÚK. Cestování na krajský tarif je většinou levnější a navíc zahrnuje MHD ve městech. Integrovanou jízdenku Dopravy Ústeckého kraje mohou cestující využít nejen při své cestě vlakem, ale také… Číst vice »
Nechápu ty mínusy… jízdné DÚK je super, celodenní síťová jízdenka platná v celém kraji pro MHD, autobusy, vlaky, lodní dopravu i na soukromých tratích (Doupov, Podřipská, Švestková dráha, Zubrnice)pro 18+ za pouhých 130 Kč, pro 5 osob bez určení věku za pouhých 330 Kč! Vlak ČD jízdné pro jednu osobu Celodenní region Ústecký za 209 Kč, jsem majitelem IN karty IN25, ale i tak bych platil 185 Kč, a k tomu 2x 17 Kč za autobus na a z vlakového nádraží v Jirkově… Je fakt, že pokud si koupím jízdenku na vlak v pokladně ČD v režimu DÚK, dostanu se… Číst vice »
Co je na IREDO špatné? Nemyslím to nijak útočně, jen nejsem znalý situace a zajímá mě to.
To hodnocení (+/-) nema pro zadnou vypovidajici hodnotu, takze to proste ignoruji.
Kraje jako zcela zbytečné instituce neměly nikdy vzniknout. Jízdenkový chaos není první věcí, kdy kraje dopravu nezvládaly. Např. v minulosti přestupování z vlaku do vlaku na hranici kraje – trať Karlovy Vary – Chomutov. Trasování autobusových linek dle nápadů úředníka od stolu, zcel běžné za vlády ODS v Ústeckém kraji.
“ Např. v minulosti přestupování z vlaku do vlaku na hranici kraje – trať Karlovy Vary – Chomutov.“
Kdy skutečnou příčinou onoho přestupování byl nedostatek dvousystémových lokomotiv u „národního dopravce“ ČD, a. s. (takže dvousystémovky jely jen do Klášterce s tím, že dál do KV již s jiným hnacím vozidlem + jiná souprava).
Situace byla „vyřešena“ tím, že kraje (!) v rámci ROP (kde mimochodem „ROPáckou“ jednotkou NUTS 2 je spojení krajů Karlovarského a Ústeckého, tzv. Severozápad) pořídily nové dieselové (!) Sharky, které již (při existenci těch samých!) krajů jezdí bezpřestupově.
Je vidět, že jste v kraji asi nikdy nežil a nic o tom nevíte. V mém dětství jezdily osobní vlaky na trase Chomutov – Cheb či Karlovy Vary a Chomutov – Ústí. Dráty teahdy končily v Mostě (od Ústí) a ve Varech (od Plzně). Rozbití těchto spojů přišlo za politika Šulce z ODS a opravdu nemá nic společného s 2 systémovými lokomotivami.
Pouze si místní „vládci“ začali řešit svoje „věci“. Krajská ztrátová letiště to další důkaz naprosté zbytečnosti krajů, sídla krajských úřadů pořízená za mld. Kč rovněž.
Oproti předešlému stavu se leckde omezilo přestupování na hranici okresů. I když třeba mezi okresy Sokolov a Cheb pro autobusy stále nic moc. JInak myslím, že třeba z Královéhradeckého do Libereckého kraje je to relativně prostupné pro vlaky (pomineme-li přestup ve Staré Pace) i autobusy.
Nesouhlasím. Kraje tu hru rozehrály, jak umí. K tomu jim mělo hřiště a rozhodčího nachystat Ministerstvo dopravy. Protože to samo je impotentní, což ukazuje dnes a denně, je logické, jak to celé muselo dopadnout. A ještě by mělo objednávat místní dopravu – jak zde trefně někdo poznamenal – nejlepší by bylo, kdyby objednávku poslalo samo sobě GŘ ČD.
Ne, vinu neházejte na kraje.
Je pozitivní vidět ze kritické komentáře autor maže 😂😂 to asi není moc profesionální. A hlavně se zbytečně kalí voda a dělají problémy. 😂 Takovejma lzivejma clankama
Nebyl smazán jediný komentář. Tolik fakta.
Ať pročítám článek jak chci,nikde není ani čárka o režijkách.Zaprvé tedy nechápu,proč někteří diskutující s panem Trondou v čele stále vedou diskusi tímto směrem a za druhé se ptám,co dělá administrátor, který před více než rokem v jiné diskusi sliboval (nebo vyhrožoval?) že bude nesouvisející příspěvky mazat,aby neplevelily diskusi.
Bude to tady stejný maglajs jako v Polsku….
K Brutto/Netto smlouvám mě napadl další přístup 😀
Kraj si objedná vlak s kapacitou 300 osob = pojede vlak s minimálně 300 sedačkami pro lidi s IDS jízdenkou. Když pojede něco většího (Elefant s 330), může si dopravce ta místa navíc obsadit jak chce(lidmi za tarif dopravce, zamknout část vozu,….)
Nevím jak je to teď v železniční dopravě nebo podle zákona o veřejných službách v PC, ale v silniční dopravě už někdy od roku 1994 platila nějaká regulace, že v souběhu s dotovanou dopravou neměla být povolována komerční doprava. Natož v úplně shodné trase a shodných časech. Zřejmě to bylo inspirováno i zkušenostmi s jistým JUDr. Janem Hofmannem Č.S.A.D. a dalšími fenomény raných devadesátek.
Záleží na tom, jestli to takto bude stanoveno ve smluvním ujednání. Pokud to tam stanoveno nebude + naopak bude uvedeno, že smlouva je brutto s tím, že tržby jsou odváděny ze strany dopravce směrem ke krajskému úřadu, pak z logiky věci vyplývá, že dopravce tento krok sám od sebe učinit nemůže.
Kolik procent lidi vyuziva regionalni vlaky, ze je to duvod rusit kraje? Fakt zavazny problem. Pojdme rovnou odvolat vladu, ne? Neco se nam nelibi, pryc s politikama, vsechno delaj spatne, levicaci i pravivaci, jen rozhazuji penize lidi a kradnou. Tenhle clanek utekl z Novinek, ne? Tam by zapadl. Tam radi podobnou uderku. A ted vazne. Tohle je uplne smesne. V Rakousku i Nemecku je to stejne. V ramci nekterych IDS si jizdenku podle DB tarifu pro relaci uvnitr IDS taky nekoupite a nikdo se kvuli tomu nevesi a tyka se to i obdoby nasich rychliku. Ceska verze je jeste mirna.… Číst vice »
No pokud součástí odvolání vlády bude defenestrace, tak se dobrovolně hlásím!!!!
Hacker: „Dopravní politiku potřebujeme.“
Appleby: „Jestli my znamená Británii, tak je to pravda. Ale jestli tím my myslíte sebe, mě a tohle ministerstvo, pak my potřebujeme dopravní politiku asi jako otvor v dutině lebeční.“
Systém krajských objednávek by nemusel být taková katastrofa, když by se zadavatel snažil v soutěži dopravců nalézt ideální vozidlo pro danou trasu. Někde by pomohlo lepší zrychlení soupravy, jinde větší kapacita nebo rychlejší výměna cestujících. Prioritou by mělo být krácení jízdních dob za využití stávajících možností infrastruktury a ne jen nejnižší cena, wifi nebo klimatizace.
To ovšem celkem nesouvisí s tím, kdo je objednatelem.
Já si myslím, že by objednavatel nemusel moc kecat dopravci do výběru vozidla.
Napsat jízdní řád(čímž by se asi na lince, která by měla na obou koncích těsně přestupy, vyloučily vozidla bez akcelerace a stejně tak vozidla do kterých se nastupuje dlouho), požadovat standard(bezbariérovost, informační systém).
A platit tenhle železniční ráj bude kdo a z čeho?
Ideální vozidlo pro trasu se nemá soutěžit. Vozidlo má určit objednatel podle počtu cestujících, stavu a možností trati apod. a parametricky ho popsat. Potom má soutěžit dopravce. Jestli následně dopravce bude mít vozidlo od firmy A nebo B je přece jedno, pokud to vozidlo bude splňovat předem dané parametry. A hlavně, mělo by se to celé soutěžit včas. Minimálně 2 roky před zahájením provozu.
Kraje potvrzují, že neměly nikdy vzniknout.
A státy taky neměly nikdy vzniknout. A obce taky ne. Vlastně ani vesmír neměl nikdy vzniknout, že?
Kdy ? V roce 2000 ? Ale ony nevznikly, vždycky tady byly, jen se restrukturalizovaly. V 90. letech existovaly jako ministerské dekoncentráty, jen to málokdo věděl, a kopírovaly nespravedlivé komunistické kraje.
Glosa je osobní názor a tak je třeba ji brát. Pravdou je, že na odborném zpravodajském serveru o dopravě by čtenář očekával, že autor bude když ne odborník, tak alespoň poučený laik. Nechápu proč si někdo myslí, že selhaly kraje? Selhal jen a pouze stát. MD, MMR a ÚOHS už dávno měly vytvořit metodiku, jak soutěžit dopravní výkony i vozidla. MD mělo už dávno vytvořit metodiku IDS. MD mělo už dávno zavést SJT. Stát neudělal nic. Kraje máme proto, že stát není schopen dohlížet na mnoho oblastí života z Prahy. VHD je jednou z těchto oblastí. Ministerský úředník není schopen… Číst vice »
zajímavý názor. myslím, že je určitě k zamyšlení a že byla nalezena prapůvodní chyba zmatku, který vznikne v prosinci
V mnohém máte pravdu, ale ne v tom, že neexistence síťového jízdného u autobusů nikomu nevadí. Vadí, ale co se s tím dá dělat?
Když se na to podíváme z opačné strany, existuje nějaká oblast řízená MD, kde by člověk mohl říct, že to není průser, tragédie, tunel nebo ještě větší průser? Právní rámec pro liniové stavby, mýto, fungování SŽDC, ŘSD, vodní cesty vcetne Milošova kanálu, bezpečnost na silnicích, aktuálne vedení ČD, cokoliv člověka napadne… A téhle instituci, fungující ve skutečnosti jako hlavní sabotér dopravy, by někdo chtěl svěřit krajskou dopravu v celé republice, když alespoň někde funguje??
Ano, i tento problém má jedno jednoduché, rychlé, a zcela špatné řešení – a tím je centralizace objednávky na MD.
Co vám vadí na PIDu?
Lidí Uhříněves – Hlavní nemusí řešit jestli jedou a) na metro vidlobusem b) na metro MHD (stejná trasa, jiný tarif), c) vlakem do centra(rychlejší, ale před integrací dražší). A při výpadku vlaku si nenechají ujíždět pravidla v rámci čekání na NAD.
Velký problém je asi fakt, že dopravce nechce kraji „platit“ za režijky (a stejně ale ČD platí JMK za IN100)
Všichni nežijí v Uhříněvsi. Bydlel a cestoval jste někdy v místě na hranici kraje? Já ano (dřív Lb/StřČ a nyní Lb/Ul) a není to prča. A bude hůř.
A vy myslíte, že by to objednávka ze strany státu zlepšila?
V ministerském vlaku by platila režijka.
Režijku nemám a nikdy jsem neměl. Jezdím za plné jízdné. Asi jsem vůl.
Tak zkuste něco jiného, co by při ministerské objednávce určitě bylo lepší. (Proč by to nedopadlo jak na Slovensku)
Rychlíkové příplatky už jsou zrušeny.
A cesta přes hranici je otázkou, jestli kraje chtějí (S4/U4 Středočeši/Ústí chtějí) a případně jestli dopravce baví dělat kraviny(v Kolíně současně otáčet Elefanta od Prahy a Syslografa od Pardubic, protože to smlouva s kraji přímo nezakazuje).
Pokud nepočítáme hranici Praha-Střední Čechy, tak jsem na hranici nebydlel, ale docela vhd využívám i mimo domov.
Hrance kraje osmé tarifní pásmo PID do Prahy hl,n, Celkový čas 2 hod 37 min, vzdálenost 103 km
Zajímavá situace při „ryze ministerské“ objednávce železniční regionální dopravy by byla i v dotacích na pořízení nových vozidel v rámci regionálních operačních programů. Jednotlivé „NUTS 2“ (tzn. jednotky vzniklé ze dvou či tří sousedních krajů; v případě Moravskoslezského kraje se NUTS 2 shoduje s územím kraje) by tedy tak jako tak dostaly přidělenu částku, kterou by mohly čerpat na pořízení nových kolejových vozidel, ale tato částka by byla určena na vozidla jedoucí na spojích, jejichž počet, časové polohy a vůbec (ne)existenci by určoval úplně jiný, a to „státní“ subjekt – ministerstvo dopravy.
Takto to funguje na SK, z nuts se pořídí nové 861, Pantery, vozy pro nějaký region a MD pak vlaky objedná podle toho, jak ŽSSK potřebuje odvést zaměstnance na šichty.
Někdo se tu myslím moc rozhlížel po Německu a dopadlo to tak, že jsme převzali, co se hodilo do krámu.
Nesouhlasim. Samosprava (kraje) neni vinna, ze ma takove rozpocty – to je statni zalezitost, ne na urovni kraju. Kolik penez ma kraj rozhoduje stat. Pokud stat da vetsi podil prijmu samosprave, tak ta nebude muset zadat o dotace na regionalni vlaky. Jen otazka, z ktereho pytle ty prachy berete… Regiony konecne maji sansi zaridit svym obyvatelum cestovani v ramci regionu na jedne jizdence – proc v diskusi o zmene finansovani se skoro vubec nezminuje, ze cestujici nebudou mustet diky krajske jizdence platit pri prestupech z autobusu na vlak dvakrat? To je velky prinos! To stat selhal – stat nezaridil na… Číst vice »
Jaká komplikace bude, když budu po kraji jezdit na jeden tarif? Nebudu cestou z hranice do centra řešit vidlobus/MHD bus/vlak, ale prostě pojedu na PID, při výpadku jednoho si nenechám ujet pravidla čekáním na „svoji“ NAD?
Možná tak že v tom nebude platit režijka. Nebo kolenovrti neví že už dávno byl zrušen rychlíkový příplatek a chtějí před celou republiku osobákem.
Samozřejmě, že je problém, že v tom neplatí rejža.
Ono to jeden čas platilo i naopak: volná jízdenka DPP platila v pásmech P+B+0 u všech dopravců, jenom u ČD ne, a ta železnice k ní ani nešla nijak dokoupit.
Tronda, byl jsi s tím za psychiatrem?
Protože to už je duševní nemoc, takže doktor by měl posoudit, zda nejsi nebezpečný svému okolí…
Omlouvám se za odbočku od tématu k formě. Na to, že zřejmě nejste úplně rodilý Čech, máte krásnou češtinu. A jen pár chybiček, které váš text ozvláštňují: sansi, finansovani, cestování na jízdence, „na cas“ místo „včas“, jednotni místo jednotný… Ten idiom „dělat krávu z brouka“ jste vymyslel sám, nebo jste to převzal z některého jiného jazyka? Ve slovenštině dělají z komára somára anebo i slona, v němčině elefanta, v angličtině horu z krtince, v ruštině z mouchy slona, v polštině z jehly vidle…
Samozřejmě, že kraje neměly nikdy objednávat dopravu. Brzy uvidíme výsledek a ten je v článku dobře nastíněn. Malou republiku dělíme na uzavřené dopravní pidioblasti, bez síťového efektu. Co se ČD podařilo, tak bylo zavedení IN100, které nebudou platit na osobní vlaky v rámci některých krajů jako je např. Olomoucký (viz rozhovor v MfDnes asi v pátek). Úředníci zapomínají, že se za prací dojíždí i na větší vzdálenosti s přestupem z vlaků objednaných státem a dojezdem v IDS. Taky by měl někdo spočítat ty úředníky – pseudo odborníky v dopravě, kteří sedí na krajích a u organizátorů dopravy.
„Co se ČD podařilo, tak bylo zavedení IN100, které nebudou platit na osobní vlaky v rámci některých krajů“ … jakož ani na žádné ze šesti (!) rychlíkových linek objednávaných ministerstvem dopravy. Tím ministerstvem, do jehož rukou by někteří znovu rádi přesměrovali objednávku veškeré železniční regionálky. „Úředníci zapomínají, že se za prací dojíždí i na větší vzdálenosti s přestupem z vlaků objednaných státem a dojezdem v IDS. Mj. dojezdem v rámci MHD či linkových autobusů, tedy dojezdem, který je dobře vyřešen (v rámci jedné jízdenky) v těch krajích, které mají IDS, kde podstatou toho IDS je mj. skutečnost, že příměstské/regionální vlaky… Číst vice »
Tak ono je docela logické, že komerční zákaznická sleva jednoho z dopravců by měla platit jen na jeho komerčních linkách, které provozuje na vlastní náklady a na vlastní riziko.
Co je na IN100 tak zázračného? Jaký je asi tak podíl cestujících na IN100 a na jiné druhy jízdních dokladů? Řekl bych, že IN100 je naprosto marginální záležitost, kterou navíc nahradí síťová jízdenka SJT, pokud úžasné MD tento tarif někdy zavede…
Mezi lidmi, kteří denně dojíždějí z Kolína nebo z Pardubic do Prahy, bylo její využití celkem vysoké. Na kratší vzdálenosti se většinou nevyplatí. Síťovou jízdenku SJT si asi sotva někdo normální bude kupovat, protože z principu musí být dražší, než jakékoliv jiné jízdné.
Nebýt tlaku krajů, tak si ČD žijí dodnes ve svém železničním světě a všechnu ostatní dopravu budou ignorovat. Právě kraje si zavedením IDS vynutily síťový efekt. A ta IN100 taky nikdy v autobusech neplatila, takže to nebyla síť, ale jen holá kostra.
Glosa pana Šindeláře je prostě výkřik do tmy. Jinou hodnotu nemá, jen se o ho akorát budou různí režimkáři držet jak howno košile. To, že kraje dostaly možnost objednávat vlaky, je plně v pořádku. Je proto minimálně jeden důvod: Co kraj, to jiný přístup a dá se říci, že někde je to ve stylu smrádek a teplíčko, jinde je to přístup zcela opačný. Pokud by byla objednávka jen na ministerstvu, tak to dopadne právě tím smrádkem a teplíčkem. Nic progresivního, žádné změny a hlavně by se jezdilo dle potřeb ČD. Stačí se podívat na Slovensko, jak zoufalé to tam je… Číst vice »
Co kraj to jiný přístup a to je právě ten průšvih !!! V každém kraji totiž žijí stejní lidé a chtějí co možná nejjednodušeji cestovat. A ne poslouchat co jim jejich politici nařídí. Naši politici i ti krajští si vůbec neuvědomují že mají sloužit svým voličům ne jim kazit život.
„V každém kraji totiž žijí stejní lidé a chtějí co možná nejjednodušeji cestovat.“ V rámci některých krajů tak mohou činit díky IDS (které by v případě ryze ministerské železniční objednávky možná ani neexistovaly v nynější podobě, resp. je možné, že železnice by nemusela plnit páteřní funkci v situaci, kdy by MD nechtělo koordinovat časové polohy „svých“ vlaků s „krajskými“ autobusy). A v rámci celé ČR (ovšem tedy „jen“ její železniční sítě) budou moci „co nejjednodušeji“ cestovat při ministerském tarifu. Jeho skluz v zavedení, eventuálně vysoká cena jednorázové „ministerské“ jízdenky, jdou svojí vinou právě za oním ministerstvem (na které by někteří… Číst vice »
Průšvih je udržovat něco jednotně, když to má do ideálu daleko. A kraje naopak svým přístupem až na výjimky (Vysočina) svým přístupem posloužily cestujícím tak dobře, že samo ministerstvo by se na to nezmohlo. Samozřejmě, režimkáři a pomatenci, co potřebují několikrát měsíčně z Hevlína do Zahrad u Rumburka, mají těžký problém. 99,9 procent cestujících se umělé problémy šotoušů a režimkářů netýkají.
Ty pravidelně cestuješ ve všech krajích že to s takovou jistotou tvrdíš !?!?!? Tak třeba u nás z…..vílí co se dalo.
Stejní lidé v každém kraji volí jiné politiky a žádají jiná řešení.Takový už je život.A jací jíní politici by vám vyhovovali,než ti celostátní nebo krajští, aby jste byl spokojen?
90 procentům voličů ať na jedné nebo druhé úrovni jsou vlaky u pr….,a představa,že někdo začne rušit kraje kvůli pár do roka řešitelným problémům v dopravě je mírně řečeno šotoušská.
V každém kraji politici jednají podle svých priorit a známosti nechci přímo říci podle toho kdo dá víc ne podle toho co chtějí voliči co je volili. Důkazem je pardubický kraj.
Co si v kraji zvolí, to mají. Někde dodnes truchlí za odsouzeným hejtmanem, který je uplatil proplácenim pár korun za doktora, někde potřebovali spíš mezinárodní letiště bez provozu než IDS, no a někde naopak sypou miliardy do veřejné dopravy – na dluh. Nevidím na možnosti si ve volbách vybrat prioritu vůbec nic špatného.
Není chybou krajů, že ministerstvo 25 let přihlíží (doba vzniku prvních IDS) a nedělá vůbec nic. Integrované jízdenky (neřešící dopravce a dokonce ani dopravní prostředek) tady máme zásluhou krajů, ne ministerstva. Jízdenku Strakonice-Plasy si koupit nemohu už asi 5 let, ministerstvu je to jedno. Možná v roce 2020, když se to podaří schválit, a to v tarifu, který bude smysluplně použitelný jen ve zcela specifických situacích. Nechat objednávku dopravy na ministerstvu, byla by to tragédie.
Vrať jízdní řády z 1989 na 171, po Strakonické jezdí do Prahy málo aut, od D5 taky.
A nezapomeň že lidi z Radotína na Smíchov si musí vybrat jestli pojedou MHD nebo vlakem.
A rychlíkový příplatek chceme taky zpátky! A přes půl kraje za cenu pytlíku rohlíků (2 rohlíky za jízdenku a zbytek na snídani do vlaku). 😀
Co kraj, to jiný přístup. No, to je průšvih. Ale průšvih MD. To by mělo jako orgán státní správy tvořit legislativu i metodiku, aby to v každém kraji jiné nebylo. Ale MD není schopno spustit včas ani SJT ve chvíli, kdy objednává motorové rychlíky u ARRIVA.
Žádné ministerstvo už z principu tu není od toho,aby vytvářelo legislativu.A dokud tu nevytvoří ten komu to přísluší,tak nemá na základě čeho spustit ani to SJT.
A navíc těmhle neschopům chcete svěřit vlakovou dopravu v celém Česku?
Jak muze být 13 krajů? Úřední k víme čemu
13??
Psaní úderných pamfletů by mělo mít lepší kvalitu: 1. Za důkaz, že kraje nikdy neměly dostat kompetenci objednávat vlaky, je vydáváno, že to nedělají nejlépe … a v témže odstavci je tento důkaz prakticky popřen tvrzením, že by to ministerstvo nedělalo lépe. Pokud tedy nepovažujeme za podstatné, aby to bylo všude stejně mizerné. 2. Že prý některé kraje nebudou uznávat tarif Českých drah, nebude možné koupit jedinou mezikrajskou jízdenku, … podle dosavadních informací zatím v žádném kraji snad nepřistoupili k tomu, že by nepřipouštěli mezikrajské jízdenky Českých drah nebo jiného dopravce, natož že by vůbec neumožňovali mezikrajské jízdenky. 3. V… Číst vice »
U článku je na obvyklém místě napsaný jako aut článku Jan Šindelář
Děkuji. Teď už ho tam vidím. Napoprvé jsem, nevím proč, hledal a nenalézal.
Ad 7: je otázkou, jestli zrovna železniční doprava je pro život a mobilitu obyvatelstva natolik klíčová. Značná část obyvatelstva užívá k dopravě především silniční dopravu, ve vztahu ke kultuře a školství by asi bylo vhodné nějak respektovat i etnologické členění a historické zemské a krajské členění, a na hospodářský charakter a tradici území má zase vliv přírodně-geografické členění.
V zemi s druhou nejvyšší hustotou železnice je pochybování o její klíčovosti opravdu úsměvné .)
Většina těch tratí byla budována především pro nákladní dopravu, ta se ovšem už přesunula jinam a silniční síť a silniční doprava za těch posledních řekněme 170 let udělaly ohromný skok kupředu, ať jde o auta nebo o autobusy. Málokdo bude dobrovolně chodit několik kilometrů na vlak, když mu i ty autobusy jedou téměř od dveří ke dveřím. K dopravě do regionálního centra budou lidé využívat vlak nejspíš jen v těch relacích, kde vede nějaká trať – naprostou většinu lidí ale nějaká spádovost k železnici v podstatě nemusí zajímat. Počet cestujících (čímž je zřejmě míněn buď počet jízd nebo počet cest)… Číst vice »
Zrovna u krajů vám každý příčetný ekonomický nebo sociální geograf řekne, že je to slátanina.
Hlavní problém nevidím v kompetenci krajů objednat dopravu, ale v zmíněném vysokém počtu krajů. Klidně mohli s drobnými úpravami zůstat, tak jak to bylo za socialismu. Rozdělení východu Čech byl čistý politický populismus, kdy využili přirozené rivality Hradce a Pardubic.
Dnešní samosprávné kraje víceméně odpovídají nejen krajům z roku 1949, ale i neuskutečněnému návrhu žup z roku 1923. Jsou to kraje o trochu větší než ty historické, které se vyvíjely od 13. století. Kraje, které existovaly za socialismu, ostatně stále existují, jen s tou drobnou úpravou, že nemají vlastní samosprávu a nejsou ani obvody žádné státní správy.
Pokud krajské soudy včetně soudnictví správního nepovažujete za součást státní správy …
Správou myslím v obvyklém významu tzv. výkonnou moc.
Smyslem vzniku těchto krajů bylo znemožnit zemské zřízení, které je obvyklé ve vyspělých zemích, zde bylo kdysi také a ačkoli politici slíbili po roce 1990 jeho návrat, došlo k obnově krajů, podobných těm z roku 1949. Přitom na Moravě byl v 90 letech velmi silný zájem o obnovu zemského zřízení. Zajímavě o tom vzpomínal Petr Pithart, ten den, kdy byly kraje schváleny, ještě ráno nikdo nevěděl jestli jich bude 4 nebo 20, tak dobře to měli pánové připraveno.
Těžko můžeme srovnat podmínky roku 49, nebo i dříve, hlavně co se týče osobní dopravy. Ať už veřejné, či soukromé.
Myslím, že zas až tolik měst či jiných sídelních celků se od té doby nepřestěhovalo, a struktura osídlení zůstala v zásadě podobná. Silniční a železniční síť se od té doby taky moc zásadně nezměnila, zejména nezahustila – přibylo jen pár dálnic, což na spádovost obcí k větším městům taky asi nemělo moc zásadní vliv.
Takto malé kraje jsou nesmyslné, proto byly v roce 1960 zrušeny.
Právě tohle rozdělení je nutné proto, aby se obě části mohly rovnoměrně rozvíjet .
Zrovna rozdělení Praha/Střední Čechy je správné, a v podstatě to jinak nejde – jinak by bylo spojené území s diametrálně odlišnou charakteristikou, problémy a zájmy. Podobně to funguje i jinde ve světě.
Konkrétně v dopravě je to vidět na tom, že PID se rozšiřuje ve středních Čechách jen s velikým skřípáním.
Další perličkou je, že objednávka regionální železniční dopravy je v plně rukou krajů již cca 15 let. Přičemž právě až po těch 15 letech se – dle názoru autora – „potvrdilo, že kraje nikdy neměly získat kompetenci objednávat vlaky“.
Po patnácti letech se začínají projevovat průšvihy, které byly flikovány a prodlužovány. Například že zaměstnanci SŽDC měly kdoviproc rezijku jednoho z mnoha dopravců a ne režikju státního tarifu.
Věci ve státní správě mají často dlouhou setrvačnost, ale to je evidentní.
Je mi celkem jedno, kdo co bude objednávat. Hlavně, ať to dává smysl. A co se týká toho státního jednotného tarifu v předvedené podobě, to je podle mě debilní paskvil a výplod šílence. Žádnou jednotnost v tom nevidím. A doufám, že to těm myslitelům někdo brzy spočítá.
Nutno ještě dodat, že je to právě samo MD, které není schopno ANI PRO SVÉ VLASTNÍ SPOJE zajistit jednotný tarif; tato neschopnost se poprvé projevila od 12/2016, kdy na lince Plzeň – Most začal jezdit GWTR; naplno se tato neschopnost projeví od 12/2019, kdy na několika dalších linkoách začnou jezdit „ne-ČD dopravci“.
Proč by MD zajišťovalo tarif pro rychlíky do Mostu od 12/2016, když tam platí tarif dopravce? Ten tarif by už v té době musel platit i pro vlaky ČD a to se podaří až příští rok. Co jsou to ty vlastní spoje? MD objednává prakticky všechny dálkové vlaky, tedy i vlaky ČD. Máte v tom trochu zmatek.
Michal: protože je dopravců víc a chci jet s přestupem?
Článek drsný, ovšem naprosto pravdivý.
Místo aby se to vše zjednodušilo, je to čím dál složitější.
V dnešní době smartphone a jiných vychytávek přijde někdo na to jak to udělat po svém.
Má to ale své výhody, vlaky budou prázdnejší.
Podepisuji a souhlasím všemi deseti.
Takovej nesmysl mohl napsat snad jen majitel režijní jízdenky. To se potřebujete veřejné vybrecet?? Proč by to kraje nezvládli? Nezaspal náhodou stát?? Taky přece pražskou litacku nepoužíváte na jízdu v Brně. Co by jste chtěli třeba idos v jmk je jeden s nejlepších a proč by si neměl hlídat tržby sám. Stát by toto v zivote ne zřídil. Mě tento clanek přijde naprostý výsměch 🤣🤣🤣🤣
Vy se asi moc v železnici jako celorepublikovému celku nevyznáte, je to tak???
Tak uvidíme v prosinci, jestli se bez celorepublikové režijky železnice zhroutí.:-)
Trondo vážně se bez objednat k psychiatrovi jsi opravdu už trapný. Tento článek ale vůbec není o rezijkach. Tvá nenávist vůči každému kdo ji má je již patologická.
Noco, třeba by ji taky chtěl a nikdo miu ji nenabídne. Stejně nejraději jezdím na HV.
A co jiného než režijky se ztratí možností nekupovat jízdenku při přestupu vlak-bus-mhd?
Vy se asi ve veřejné dopravě jako celku, jehož je železniční doprava jen součástí, příliš nevyznáte, co?
tohel napsal někdo ko má normální pohled na věc. 4 center, a taky 14″ pohraničních“ oblastí. Žádný systém. kyždý kraji si to „baslí“ po svým, protože „jeho“ papaláši tomu zajisté rozumí nejvíc. Středošeská ktaj ve formě toroidu bez centra (keré je přirozemeně Praha). Hradubický nesmysl 2 kajských měs, které se pomalu ale jistě prorůstají. A tak možno pokračovat. Každý kraj jiný systém prodeje jízdenek, každý kryj jiné ceny, navazování spojů na „hranicích“ není logické ani plynulé. Dablování spojů na jedné trase s různými „objednateli“ – mám lístek Brno – Blkansko a musím si hlídat jetli pojedu „krajským“ nebo vlakem objednaným… Číst vice »
„Mám lístek a musím si hlídat…“ Tak je-li ten lístek vázaný na místenku, tak si pochopitelně musíte hlídat, čím jedete. Pro ty ostatní případy by tedy bylo vhodnější si kupovat lístky až po nástupu nebo těsně před nástupem. Jinak to, že když jsem si koupil lístek na vlak a vlak se zpozdil, nemohl jsem na ten lístek jet třeba autobusem nebo taxíkem, platilo celkem odjakživa – železničáři ostatně po mnoho desetiletí ostatní dopravu takřka úplně ignorovali a nebýt toho, že regionální dopravu objednávají kraje, nejspíš by tomu tak bylo dodnes.
Problém to být může, protpže byl jsem zvyklý, když jezdím na výlety s maldým za parníma mašinkama, koupit lístek zpáteční, tj po cestě tam a programu na místě jsem zpět jel „něčím“ podle toho jak se vyvíjela časová situace, zima hlad, ospalost… tj sedli jsme na první vlak co jel zpět. (typicky cesty do Veselí za místní EP1000, nebo cesty do Břeclavi s výletem do Lednice) Teď abych dával pozor, do čeho lezem…
Dalibor: tak do toho se vám přidá možnost ještě jet krajským busem a cestou z výletu se zastavit jinde(někdy cestu s dětma doplním neplánovanou zastávkou v nácestné obci, zmrzlinou, procházkou přes les do jiného města)
Však to je právě účelem komerčních slev – zúžit vám výběr dopravy, uvázat vás na jednoho poskytovatele, abyste nejel s nikým jiným, i kdyby to pro vás jinak bylo výhodnější. Když toto odpadne, tak vám bude moci být jedno, jestli si zpáteční cestu zaplatíte zvlášť.
Nesmysl je konurbace Hk a Pce. Tu vám zastaví první mezilehla vesnička, která se prostě nepřipojí. Toto současné rozdělení vede k poctivější spolupráci a lepsimu zivotu v obou centrech i územich než bylo bývalé komunistické rozdělení.
To současné rozdělení je taky komunistické, jen starší z roku 1949, pak komunisté přišli na to, že kraje jsou moc malé a drahé. Po sametu přišli poslanci s prohlášením, že zrušení zemského zřízení bylo aktem nespravedlivým a poplatným době a bude tedy obnoveno. Namísto toho však byly obnoveny stalinistické kraje z roku 1949
Jenže to současné rozdělení na kraje, které sice více méné odpovídá rozdělení z roku 1949, není výmyslem komunistů. Zkuste se podívat do historie krajů někam do 18. a 19. století a uvidíte, že to u nás pořád jen +/- kopírujeme…
A nechcete se inspirovat rovnou římskými koloniemi? Před průmyslovou revolucí stát fungoval jinak, to nelze směšovat. Ostatně když se na ty historické kraje podíváte, tak zjistíte, že jejich centra jsou z 50 % úplně jinde a členění vůbec neodpovídá dnešním. Už to by vám mohlo něco napovědět…
Páne Sůro. Naprosto souhlasím! Fakt díky za tento článek. Fakt dobrý
Až na to, že autorem je Jan Šindelář. Ale Jan Sůra může za všechno.
😂
Tak předpokládám, že pracují v souladu.
Článek je pravdivý, proto některé tak moc bolí.
Pan Sůra není autorem…
Již se mi to také stalo ten omyl na mobilu se mi autor nezobrazuje ale jinak článek opravdu moc pěkný bohužel 🙁 🙁 :-(.
No mi na Blackberry se zobrazuej i s auteroem. Asi něco dělím blbě… Kontrolováno před chvilinkou.
Opět jak tak pozoruji p. Sůra je odpovědný za vše….
Však je. Šéfuje tomuto webu, ne? A zvláště, je-li zveřejněn jiným nepodepsaný článek, logicky to padá na něj.
Á, koukám, že už se objevilo jméno autora.
to je zajímavý, nepodepsaný. Já vidím autor Šindelář Jan….
Na mobilu se mi autor nezobrazi na notebooku ano. Proto ty omyly s autorem.
Je to o nastavení mobilu… mi to na mobilu JEDE i s Autoten a odkazem na jeho Twitter
Nepoužíváte mobilní verzi webu. Asi to nedetekuje Blackberry jako mobil, nebo jste si to přepnul
b) je správně!
Zvlášť, pokud si nikdo nevšimne, že pod ilustračním obrázkem je jeho jméno a odkaz na Twitter.
Není lepší řešit obsah textu než jméno autora?:-)
S tím naprosto souhlasím 😀 .
Řeším obsah textu málo?
obsah článku je tragický a úrovně tohoto webu nehodný = ublížený pamflet šotouše/režisty, který na někoho potřebuje hodit veškeré zlo světa, protože mu berou hračku
Kraje jsou rozhodně nejslabším článkem ve správě státu. Jejich moc v nesmysných hranicích a dělají si co chtějí (což je samozřejmě chyba vlády).
Chyba parlamentu.
Nejslabším článkem je republika. Kraje mají přece jen logičtější, jednodušší, funkčnější řídící strukturu.
Nejslabším článkem je Praha, stát ve státě, rezident fiktivních adres firem a příjemce daní z prací, které nikdy nebyly odvedeny na jejím území. Nejslabším proto, že každý jiny predator se o své zdroje stará aspoň do té míry, aby je mohl využívat dal.
Tak poraďte Babišovi, ať tu vládní čtvrť vybuduje někde u Bruntálu, anebo v Moravském Krumlově, ať tam místo epopeje mají aspoň nějakou atrakci. A klidně tam přestěhovat i pana prezidenta a parlament a udělat z té díry formální hlavní město. V Praze si od nich rádi odpočineme.
Jako všude je to o lidech, zde o těch, kteří mají možnost ( neplést s mocí ) z pozice své funkce na kraji systémově ovlivnit fungování hromadné dopravy osob a hlavně reagovat na měnící se poptávku po dopravní obslužnosti. Zmínka o nešťastném rozdělení krajů před osmnácti lety je , bohužel, velmi výstižná, leč s tím nic nenaděláme..
V článku také spatřuji prvek, který by se dal nazvat „čecháčkovské sebermskačství“, a to co do počtu a velikosti krajů ve smyslu „Co chcete v zemi, kde…“ Přičemž jedna z našich (velikostně i počtem obyvatel se blížících té naší) sousedních zemí má „kraje“ (spolkové země), kde např. – část území jednoho „kraje“ vůbec nesousedí s jádrovou částí téhož „kraje“ (Tyrolsko) – jeden „kraj“ je uzoučkou „nudlí“ bez souvislé železniční sítě (Burgenland) – hlavní město je rovněž samostatným „krajem“ – „kraj“ obklopující hlavní město je samostatným krajem (jiným než ono jádrové, hlavní město) má své zemské město úplně jiné (pro část… Číst vice »
Tak když chcete porovnávat s Rakouskem tak ještě doplňte že ty země vznikly (až na vyjímky) už ve středověku a oproti naším krajům mají méně pravomocí.
Mají mj. pravomoci v otázce objednávky dopravní obslužnosti (jakož i koordinace IDS – tamní dopravní spolky téměř výhradně odpovídají územím spolkových zemí), což je pro tuto diskusi směrodatné.
No zrovna nedávno tady proběhla společná smlouva několika zemí s OBB. Myslíte si že by se v našich zemi mohlo stát aby více krajů podepsalo společnou objednávku?
„Myslíte si že by se v našich zemi mohlo stát aby více krajů podepsalo společnou objednávku?“
Je to možné. Viz dlouhodobě koordinovaný postup Prahy + Středočeského kraje včetně společného tarifu.
Viz před 10 lety společná objednávka krajů Libereckého, Ústeckého a dopravního svazu ZVON na dopravu v Trojzemí.
PID funguje ve dvou krajích za spolupráce dvou krajských příspěvkových organizací a minimálně s jedním dalším krajem má nějak dohodnuté mezikrajské přesahy, OREDO je vlastněno dvěma kraji a systém IREDO pokrývá dva kraje s významným přesahem minimálně do jednoho dalšího atd. Navíc mnoho krajů či krajských organizátorů je schopných nějak koordinovat své objednávky s městy nebo i dalšími obcemi na svém území, začlěňovat MHD do krajských IDS atd. Železničáři, kdyby je kraje netlačily do spolupráce, tak by si žili dodnes ve svém uzavřeném železničním světě.
A taky jich je jen 8+ Vídeň a to mají větší rozloho než ČR.
Tak u nás kdybychom zůstali u zemského uspořádání, tak bychom měli jednu větší zemi, jednu menší zemi a pak ještě jakési nesouvislé odřezky, představující asi desetinu další země. To možná ty kraje jsou přece jen praktičtější.
tak to o pravomocech zemí v Rakousku moc nevíte
Vzhledem k tomu, že každá spolková země v Rakousku má svou vlastní ústavu a parlament, bych rozhodně netvrdil, že mají méně pravomocí…
Ovšem v Rakousku funguje ta koordinace – u ÖBB si normálně koupíte ÖBB lístek podle tarifu VOR a do toho tarifu jsou zaintegrované i railjety. Dále vynecháváte celkem zásadní rozdíl – země mají (byť omezenou) legislativní pravomoc. To se celkem zásadně promítá do jejich fungování (problém českých krajů je, že nemají politicky srozumitelné pravomoci jako zavést daň vs. hledat financování projektu jiným způsobem, ale spíše pravomoci, týkající se správně náročných činností jako objednávání dopravy nebo systém sekundárního školství).
Server „Zdopravy“ definitivně skončil s nezávislostí a nestranností a jede propagandu, o které není složité dohledat, komu slouží (a kdo ji platí?). Samozřejmě že (některé) kraje prokázaly svou kompetenci – Liberecký dokázal vysoutěžit Jizerskohorskou železnici a Trojzemí už před spoustou let v takové kvalitě, o které by se mu při nějaké ministerské objednávce ani nesnilo (810 max. 814 na Liberec-Tanvald, 842 do Hrádku, z Turnova do Tanvaldu by chyběla půlka spojů), Ústecký kraj zvedl Českým drahám mandle taky dost výrazně (a ví co chce a jde si za tím, místo aby to ministerstvo bagrovalo automaticky ČD podle toho, jak si… Číst vice »
Spíše bych řekl, že to zůstane jako důkaz toho, že jste asi dost přebral…
Vy to berete jen ze svého úhlu pohledu a regionu. Ale já jsem z.dopravy.cz opravdu spokojen. Rozhodně lepší než když byli na i.dnes , tam psali lidé do diskuse opravdu odpad. Někdy si ani nepřečetli článek až do konce.
Jsem spokojen, po odborné nebo Čj stránce se vždy najde nějaký šťoura, který upozorní.
Vždy je to včas opraveno, a toho si cením.
Nikdo není dokonalý!!!!
Tento článek mi připadá spíš jako naprostý úlet, než jako propaganda pro kohokoliv nebo cokoliv. Vždyť podle něj není dobré nebo lepší prakticky nic (reálného ani jen možného).
Vždyť je to GLOSA, ne reportáž. Jeto článek subjektivní něco jako jako fejeton. Prostě autorův názor, jeho pohled na věc.
Cituji: „Novinářská glosa je krátký polemický komentář s osobním pohledem, obvykle věnovaný jedinému základnímu tématu, naznačenému v titulku nebo na začátku textu.“
Komu slouží a kdo ji platí? Podělte se s námi.
Nejsem si jistý, jestli je přesné nazývat ty úředníky odněkud z nábřeží „borci z Prahy“, když ani nevíme, kolik jich dojíždí z České Třebové či jaké další líhně. Praha a Středočeský kraj si svůj IDS taky musely budovat samy a nábřeží jim moc nepomohlo.
Komu slouží server a kdo ho platí není tak úplně jednoduchá otázka. Možná že když si připlatíte, taky vám půjde na ruku a váš názor bude protlačovat pod rouškou zpravodajství. Nebo taky ne, kdoví. Ne každý to umí jako BigBoard.
Bezvýhradný podpis.
A nejsmutnější na tom článku je, že je to pravda…
Ironií je, že onen chaos nyní od 12/2019 zavládne mj. kvůli neschopnosti onoho ministerstva dopravy (tedy subjektu, který by dle některých názorů lépe zvládal regionální železniční objednávku) zavčas zavést jednotný „národní“ tarif, tedy něco, o jehož „vhodnosti zavedení max. k roku 2019“ vědělo dlouhých 10 let (protože před 10 lety byly podepsány… ach ano… 10leté smlouvy).
Zadání bylo navrhnout ten jednotný národní tarif tak, aby se ukázalo, že je ve skutečnosti úplně zbytečný a nanic. A tento úkol splnili stoprocentně.
1, Jednotný tarif může ministerstvo zavést až poté, co mu to parlament umožní.Tam hledejte žábu na prameni.
2, Jestli si myslíte,že po zavedení jednotného tarifu ustanou nářky,pak se šeredně mýlíte.Ještě nás čeká široké pole důvodů proč je naprosto nepoužitelný.
1) a jak dlouho leží v parlamentu návrh zákona, to se jako pár let má parlament nové znění od ministerstva a nemá čas ho prohlasovat?
2) ano, kritika bude. Otázkou zůstává jak kvalitní tarif bude a jak oprávněné budou případně stížnosti.
Pokud ministerstvo bez inspirace zahraničím bude vymýšlet cosi co má umět komerci i brutto smlouvy, nebýt o moc dražší než dnešní IDS/komerce a nema to prodělávat, možná se to nepovede.
Každý, kdo obhajuje, že regionální/příměstskou železniční dopravu by měl objednávat znovu stát (MD), by měl umět zodpovědět hlavní otázku – Kdo by objednával regionální autobusovou dopravu? Rovněž stát (= centrálně „z Prahy“ řešit obsluhu i té nejvzdálenější vesničky)? Nebo kraje (= jiný objednatel vlaků vs. autobusů a s tím spojené souběhy atd.)? Dále mj. pokud by osobní železniční dopravu i na vedlejších tratích měl objednávat stát, zatímco autobusovou dopravu krajské úřady (do doby vzniku krajů tak činily okresní úřady), jakou by stát měl motivaci tam tu dopravu objednávat, když by o to snadněji řekl „tam ať si kraje objednají autobus“?… Číst vice »
kdo chce hledá způsoby kdo nechce hledá důvody
Výborně. Jste-li zastáncem toho, aby veškerá regionální/příměstská doprava byla objednávána ministerstvem dopravy, zodpovězte na mnou vyřčené otázky. Děkuji.
P. S. právě že rčení „kdo chce hledá způsoby kdo nechce hledá důvody“ vcelku sedí na dnešní situaci (která mimochodem přichází „jednorázově“ a v této podobě se již zřejmě nikdy nebude opakovat), kde jednou zhlavních příčin problémů je MD neschopné zavčasu zavést jednotný tarif. Jako by MD „nechtělo“ a „hledalo důvody“.
Nikdo netvdí, že se to musí objednávat všechno z Prahy, tak to nebylo ani za ČSD. Vždycky to bylo rozdělono na nějaké oblasti. Pouze říkám ať není těch objednatlů 13(14) a ať mají někoho nad sebou kdo je bude koordinovat a usměrňovat tak aby si každý nedělal co chce.
„Nikdo netvdí, že se to musí objednávat všechno z Prahy, tak to nebylo ani za ČSD“
Kdo zastává názor, že regionální železniční dopravu by namísto krajů mělo objednávat ministerstvo dopravy, ten z logiky věci zastává názor, že ona objednávka bude probíhat z jednoho místa, totiž z ministerstva, totiž z Prahy.
(O. K., pokud váš názor je odlišný, totiž krajská objednávka ano, ale ať je menší počet krajů, pak se výše uvedené řádky netýkají vás a na moje otázky tedy odpovídat nemusíte.)
A teď si vezměte, že podobný bordel dělají kraje prakticky ve všem….
Bohužel pravda.
Ministerstvo dopravy by melo lobovat za zakon o verejnych sluzbach v preprave cestujicich ( Z 194/2010) a zakazat do budoucna krajum objednavat zeleznicni dopravu. To by bylo v gesci MDCR a po doporuceni vsech kraju. Mela by se sjednotit tarifni politika a zrusit tarif Ceskych drah a prizpusobit ten krajsky. Od ceho je spolecnost Cendis. Tam by se melo zacit. Statni tarif by mel byt bez slev, mit jednotnou jednoduchou aplikaci, pripadne moznost koupit jizdenku u vsech dopravcu a bez jakykoliv dalsich omezeni za nizsi cenu nez soucasny tarif CD TR10, aby to bylo jasne a dostupne vsem cestujicim. Cestujicimu… Číst vice »
Svým způsobem je TR 10 státním tarifem, neboť 100% akcií ČD vlasní stát a řídí tuto akciovku pomocí řídícího výboru a dozorčí rady.
A cena půllitru Budvaru je svým způsobem státní cenou piva?
Krasne napsany clanek a B-huzel pravdivy 🙁
Souhlas a ono jde taky o to, dosadit do nově vzniklých teplých míst ty správné a správně oddané ovce, že ANO .
Ne kraje, ale nezvládli to lidí kteří sedí na radnicích. A o jejich kompetentnosti by se dalo diskutovat.
WTF? Objednavku zadavaji kraje a nezvladli to lidi sedici na radnicich (patrne myslite mest). Tuto konstrukci jste vymyslel jak?
Máte pravdu, většina obcí, ani netuší, že se mohou vyjádřit k návrhu GVD. Potažmo nemají nikoho kdo by to zvládl.
Většinou na radnicích jsou lidé, kteří jezdí autem … občas se některý prořekne, že si ani nedokáže představit, že by někdo jezdil jinak.
Přesně tak, dokonce vedoucí odboru, který má na starosti dopravu, řekne, že od školy nejela vlakem a ani neví jak by jela.
Kolik železničních linek spadá do MHD a je objednáváno městy (obcemi)?
Moc se mi líbí věta „Ne že by to ministerstvo dopravy dělalo lépe (jak dlouho čekáme na národní tarif?), ovšem bylo by to alespoň všude stejné“, resp.úsměvná je ta poslední část, akorát bych to opravil na výstižnější“… všude stejně mizerné“. Liberalizace tu mohla již dávno být. Jenže to by nesměl před trochu více než 10 lety přijít po krajské „oranžové tsunami“ befel od tehdejšího šéfa ČSSD, že kraje jsou povinny zadat penězovod napřímo ČD což v některých krajích znamenalo zastavení již rozběhlých soutěží a jinde revokací záměru na soutěže. Čas naštěstí po zásluze posílá ve volebních výsledcích tuto pseudodělnickou partaj… Číst vice »
Az nekdy neco napisu, coz se muze klidne stat, tak se pod to alespon podepisu.
Uvaha pouze vytrzena z kontextu vsech pro a proti.
Skutecnost, ze v teto zemi se ucime metodou pokus/omyl, je bohuzel realita.
V mobilu to není vidět, ale podepsané to je.
Nenašel jsem zprvu autora ani na osobním počítači, byl doplněn až časem … pozdě, ale přece … .
Nebyl doplněn. Je tam od začátku.
V tom případě se omlouvám za slepotu … i když, a právě proto, že jsem hledal svědomitě. Nebo, že by to bylo tím, že je trochu jinde a jinak, než by člověk čekal? Útěchou mi je, že nás zřejmě bylo slepých více.
Jasně, nejlepší by bylo kdyby si všechny vlaky objednávalo přímo GŘ ČD – hezky po soudružsku, na věčné časy a nikdy jinak :-Q
Kdo je autorem? Skroluju nahoru dolů, ale aspoň na mobilu to nemůžu najít.
Jinak i přes to všechno si myslím , že je to pořád lepší než řízení z centra. Kraje vědí lépe, kde potřebují dopravu a jak často.
Jan Šindelář
hm, na mobilu se mi to nezobrazuje, na PC ano
To ovšem není chyba Vaše ani autora článku. Je to chybou nevhodného redakčního systému, který tento web používá. Ten totiž na mobilních zařízeních v jejich „viewportu“ nezobrazuje vše, co v plnohodnotné verzi pro počítač.
Podobným problémem tohoto redakčního systému je nemožnost vidět cílovou verzi čtenářského komentáře před jeho uveřejněním. Další nectností je nemožnost jednoduchého vkládání obrázků či např. tabulek do čtenářského komentáře.
On to některým těm krajům ale bohužel ještě nikdo neprozradil, že něco vědí lépe. Což je asi dobře.
Kraje opakovaně ukazují, že neví vůbec nic
Bohužel u krajů se projevují jejich separatistické sklony. Například ukončováním „svých“ osobních vlaků ještě na „své“ straně hranice. Vyjadřují tak svůj negativní vztah k České republice a občanům, tohoto státu, kteří nejsou zároveň občané „jejich“ kraje. 🙁 Bohužel sousední kraj, místo aby se ostře ohradil, oproti jejich „požadavkům“ na poskytnutí financí. Ponechává své občany v „pohraničí“ v nejistotě, zda se za dva měsíce dostanou do škol, k lékaři, případě na úřady. 🙁
Možná někteří krajští politikové sní i o hraničních kontrolách a třeba i o ostnatých drátech…
Duplikát: https://zdopravy.cz/cd-musi-pro-jihomoravsky-kraj-nalepit-na-vlak-zeleny-pruh-kvuli-jizdenkam-cast-pokladen-skonci-35376/#comment-146487
Až do roku 1942 pražské tramvaje a autobusy zastavovaly na potravní čáře a kdo měl něco k proclení, musel si vystoupit a po celním odbavení použít některý z dalších spojů.
Nemohl byste rozvést to o negativnímu vztahu krajů k ČR,to mě opravdu pobavilo.
Kolikrát už bylo ve středu Evropy, tato otázka položena? V minulém století minimálně před následujícími roky 1918,1938 a 1993.
Ďábel je ukryt v detailech, jakmile se to rozjede, těžko už něco zachraňovat.
Když má jeden kraj zaplatit dopravu i na území druhého, pak na to ten druhý musí adekvátně přispět – což ale učiní pouze pokud takovou dopravu za takovou cenu chce.
Tam kde to kraje potřebují a chtějí, tam se na vzájemné dopravě a jejím společném financování dohodnou.
Je načase se probrat ze sobecko-komoušských představ, že „za mně vše musí zaplatit ti ostatní“
Tedy končit vlaky v zastávkách na hranici? Normální je dojet snad do nejbližší stanice.
Normální je za službu zaplatit.
Stejně to platí z daní nás všech. Tady se hádají jen o to zda to půjde z jedné, nebo druhé kapsy a thádají se tak dlouho, že 60 dní před platností GVD, není jasné zda vůbec něco pojede.
Taky platíte v samošce z kapsy toho co stojí za vámi 🥴
Ty kapsy patří obě jednomu subjektu. Ano dovedu si představit, že by si Ropid objednal vlak Březnice – Myslín a zpět a kdo myslíte, že by zaplatil další HV + fíru? Občan ČR a to dokonce by nemusel být ani z jednoho dotčeného kraje. 🙂 Rozhodně si ale nedovedu představit, že vlak Jikordu, bude speciálně vybaven pro tarif PID, pro pouhou jednu zastávku. A to ještě připočítejte, že jejich vlak pojede v systém „esko“ jako linka S60 v úseku Myslín -Mirovice. 😀
Kde vlaky končí v zastávkách na hranici? Jestli tedy nemyslíte Štíty, to je naprosto marginální záležitost.
Myslín.
Tak ono co má za význam ukončit vlak o 4 km a 5 min dříve? Stejně tam ten strojvedoucí, průvodčí i vlak být musí
Nevím, zřejmě jde jen o to naštvat středočechy a ukázat, kde končí Jihočeský kraj.
To samé je na 203, ale tam si to snad Blatná vydupe.
V návrhu (tady: https://www.szdc.cz/navrh-jizdniho-radu-pro-obdobi-od-15.-12.-2019-do-12.-12.-2020) nic takového mezi Pískem, resp. Strakonicemi a Březnicí nevidím.
A co ty poznámky 99 a 98. O to je to nebezpečnější.
Co třeba tratě 160, 310 a jiné??
ano..přesně….MS kraj končí ve Studénce….dál je obzlužnost mizivá,ani po dotazu a dopisu na na kraji s tím nic neudělají😠
Nekončí….a dál jedou autobusy.
Skutečně? A kam? Do Životic? Už dva roky nejezdí. Jeseník? Osobakem bez hodinového čekání nemožné a rychlikem s přestupem to taky stojí za to.
👍
Kraje = skládka nekompetentních či zkrachovalých politiků z republikové úrovně.
Čili výsledky tomu odpovídají.
Kdy vlastně začaly kraje objenávat regionální vlaky namísto MD? Od 2009/2010, nebo už dřív?
Díky za odpověď
Velice trefná úvaha, díky.
Krásným příkladem naprosté nekompetence je Jihočeský kraj, kde žiji. Za mnoho roků nedali dohromady ani skutečnou funkční integrovanou dopravu. A Šumavu ušili na míru GW tramwejnu, aby se to mohlo Zimolovi líbit. Aby z toho také něco měl.
Nechci posuzovat jiné kraje – ale tady na jihu je to prostě jen hromada zbytečných politiků.
Jsem take z jihu. A vite co je vtip dne? V aplikaci IDOS po nedavne aktualizaci v sekci Odjezdy pri vyberu dopravnich prostredku pribyla polozka „MHD“ Ceske Budejovice + IDSJK. Vtipne k tomu navic je, ze to pri zadani mista odjezdu/cile to naseptava mista kde zadna integrace neni a nasledne i vyhleda. Napr. bez problemu vyjely odjezdy z Krumlova do Budejc, podotykam, ze mesto Krumlov neni zarazeno do IDS.
🙂
Třeba se tam Krumlov sám zařadil i proti vůli krajských politiků a oni si toho ani při svých třeskutých schopnostech nevšimli…
To co se nazývá IDSJK je jen taškařice Budějovic a nesahá to ani na hranice okresu. No prostě vtip.
Neměla být v původním plánu postupná „integrace“ ČB-TA-JH-PR v jeden celek? Alespoň tak to tady, se spoustou PR keců, spouštěli. První přišlo na řadu zkušebně jindřichohradecko (IDS-JH). Zde se integrovala MHD s příměstskými autobusy v docela funkční celek, pro lidí jezdíci z okolí JH se zavedením zón a přestupních lístků. Pak měly přijít Budějce a postupně snad celý kraj. Jen nevím, jestli bylo v původním plánu počítáno i s vlaky a jednotnými jízdenkami po celém kraji? Jelikož jsem vlaky a busy delší dobu nejel, nevíte někdo jak funguje ta slavná jihočeská jízdenka? Platí to vůbec po celém kraji i pro… Číst vice »
Jak jsem psal v komentáři na který reagujete, tak ta parodie na krajský dopravní systém nepokrývá ani celý okres Budějovic. Zahrnutí jsou vybraní dopravci bus/vlak http://www.idsjk.cz/rozsah-uzemi-a-dopravcu/ Tábor se s ČB nikdy neuměl dohodnout, jak je na tom JH nevím.
Koukám, že se ta integrace vlaky+busy trochu zasekla jen u Budějc. Já zase přidám odkaz na jeden 5 let starý článek, takhle to tady spouštěli s velkou slávou a úmysly na celý kraj. Výsledek po pěti letech skutek – utek. Musím uznat, že v okolí JH i došlo ke zlepšení návazností i počtu spojů. Jednoduché vysvětlení z nuly se stoupá rychle. A pro lidi dojíždějící do práce do Hradce z okolních vesnic jednoznačně zlepšení. Oproti předchozímu stavu, kdy vám MHD byla schopna ujet před nosem, i když přijížděl vlak, řidič viděl dobíhat lidi a další městská jela tak za 1-2h,… Číst vice »
S Taborem to bylo tak, ze kraj se nemel k zavedeni IDS a tak prislo sdruzeni mest a obci Taborska s navrhem, aby predplatni jizdenky MHD platili i v regionalnich linkach dopravce COMETT, ktery provozuje i MHD Tabor, nasledne doslo i k uznavani predplatnich jizdenek MHD ve vlacich CD na uzemi site MHD a tak je to do dnes. S IDS JH prisel tentokrat kraj resp. JIKORD s tim, ze pujde o testovaci provoz IDS. Vlastne jde jen o akceptaci predplatnich jizdenek MHD na regionalnich linkach na uzemi mesta u jednoho dopravce (ICOM), ktery provozuje jak regionalni linky, tak MHD… Číst vice »
Jen doplním v IDS JH nedošlo „jen“ k akceptaci jízdenek MHD/příměstské busy. To byla doslova „revoluce“. Došlo i k přečíslení linek MHD, změnám na trasách (začátky a konce linek, přestupy, pásma). A hlavně k zahuštění linek. Kdy MHD nejezdí po 1-2h ale tak po 15-30min. Nebylo moc veselé, když vám doslova před nosem ujela MHD. Do toho déšť, zavazadla a další spoj jel tak za hodinu až dvě. Pěšky do kopce přejdete ostrou chůzí Hradec, tak za 30min. A pak si vyberte, tou dobou nebylo možné zajít ani do restaurace-trvale uzavřeno. Vtipné, že na zastávce MHD ale byla reklama na… Číst vice »
Tak GW patri Jihotransu a Jihotrans ma nadstandardni vztahy s krajem. No co si budeme povidat…
Myslín jako PPS je také dobrý vtip. 🙁
Tak kdo by tedy měl ty krajské vlaky objednávat?Ministerium dopravy? Které dává třetinu peněz?
Objednávku – ve smyslu kde kolik čeho – bych nechal na krajích, ale MD by mělo určovat pevnější legislativní rámec, existenci jednotného tarifu (jako doplněk ke krajským IDS), moderovat „nedohody“ mezi kraji atd.
Taky by mě zajímalo, jak by si to autor vlastně představoval. Slovenský model, kdy regionální vlaky a autobusy mají jiného objednatele, takže nejsou vůbec nijak koordinovány? Nebo by autobus do každé Horní Lhoty mělo taky objednávat ministerstvo?
Co si autor manipulativního pamfletu představoval? No přece na věčné časy lít všechny veřejné peníze jen do ČD a.s. a nikdy jinak
To je těžké, když neumíte číst…
Autobusovou dopravu kraje, vlaky klidně MD, stejně jako na Slovensku.
U vlaků je otázka, zda udržovat při životě tratě typu Březnice – Rožmitál pod Tremšínem. Co se týče liberalizace železnice, tak v autobusech si lidé kupují zpravidla také listky v každém autobuse zvlášť a těch co přestupují zpravidla moc není.
Co se týče smluv krajů, tak zásadní problém je prazvláštní statistika o cestujících od ČD. Takže kraje chtějí přesnější data, aby měli přehled za co a kolik platí.
Vy bydlíte někde, kde skutečná IDS neexistuje, viďte? Např. v JMK si koupíte jeden lístek na daný počet zon a jedete čímkoliv co zrovna jede (vlak či bus či MHD, kombinace), bez ohledu na dopravce. Jak špatné byly návaznosti, když vlaky objednával někdo jiný než autobusy, o tom se stále můžete přesvědčit třeba v kraji Vysočina a jak to vypadá u jednoho objenavatele to můžete zkusit třeba v JMK.
Jediný smysluplný model místní dopravní obsluhy je IDS, kde se jednotlivé dopravní prostředky doplňují a koordinují – takže má smysl mít pro místní vlaky a místní autobusy jednoho objednavatele. Slovensko je právě (nejen) v tomto odstrašující příklad, jak to vypadat nemá.
Např. v IDS JMK si koupíte jeden lístek v rámci kraje, ať jedete vlakem či autobusem a při přestupu si další lístek nekupujete (pokud jste si tedy nekoupil úmyslně jen lístek na část trasy). To je totiž princip IDS. Když vlaky objednávalo MD a autobusy kraje, podle toho také vypadala návaznost, ta byla hodně špatná.
„tak v autobusech si lidé kupují zpravidla také listky v každém autobuse zvlášť a těch co přestupují zpravidla moc není“ – neboli důkaz, že představy šotouše o autobusech jsou cosi jako představy komunisty o kapitalismu
Ukazka, ako to funguje na Slovensku, ked autobusy objednava kraj a vlaky MD. Spojenie Zilina – Cadca. Trvale pretazena cesta, autobusy permanentne meskaju lebo stoja v zapchach. Momentalne je tam hodinovy takt Os, sem tam prelozeny R, EX na Ostrava. Kraj tlaci na pol hodinovy tak Os. Hovorilo sa o tom na jar. Mali pridat vlaky. Vysledok objednavky MD od noveho GVD. Pridany jeden Os niekedy okolo 19:30, lebo vtedy tam bola 2 hodinova diera. Takze ziadne zhustenie taktu.
Ono už snad bylo překonáno dogma vlkm?
jen pro připomenutí – ona „třetina peněz“ vznikla při otevření trhu jako nátlakový prostředek ČD-mafie – tyto peníze dostanete, jen když podepíšete desetiletou smlouvu s ČD – přičemž tyto státní peníze „vznikly“ jejich odebráním z krajských rozpočtů.
mínusováním pravdu nezměníte