Glosa: Havlíčkovo ministerstvo vypouští v boji za lokálky nepodložené údaje
Havlíčka lze při lhaní přistihnout velmi snadno: pohledem do vyhledávače spojení.
Ministr dopravy Karel Havlíček (ANO 2011) se rozhodl, že bude zachraňovat lokálky. Nemá smysl řešit, že ještě na počátku roku jeho resort tlačil naopak novelu zákona o dráhách, která by přinesla jejich rychlejší konec (pardon, konzervaci). Stejně tak není podstatné, že ještě na jaře nabízela ministerstvu podřízená Správa železnic přebudování Kozí dráhy na cyklostezku, zatímco teď se ministerská centrální komise na druhý pokus rozhodla povolit její opravu.
Zásadnější je způsob, jakým začíná ministr dopravy a jeho podřízení za lokálky bojovat. Když nefungují jen emoce (kdo by chválil politika za rušení spojů, když vlak do obce jezdí desítky let a i když s ním většinou jede pár lidí, je to pro řadu lidí prostě symbol, na který se nesmí sáhnout), přichází domněnky i vědomé lži.
Začneme v kategorii nepotvrzených faktů. Ministr dopravy se v pátek projel parním vlakem po zrekonstruované trati Rumburk – Šluknov – Dolní Poustevna. I když zde jezdí mezinárodní vlaky a rychlíky, je pro ministerstvo tato trať lokálkou a její skončená rekonstrukce podle tiskové zprávy ministerstva „dokazuje nezastupitelnou roli lokálek ve veřejné dopravě“.
Zatímco můžeme debatovat o tom, zda jde o lokálku, nebo ne, v tiskové zprávě přichází vzápětí ještě zajímavější informace. „Pomáhá také turismu i každodenní přepravě zaměstnanců společnosti ŠKODA AUTO do středočeské Mladé Boleslavi,“ uvádí ministerstvo. (krátce po vydání textu ministerstvo text upravilo).
Dojíždění 112 kilometrů tři hodiny vlakem do práce?
Vžijme se tedy do role obyvatele Šluknova, který pracuje v Mladé Boleslavi a má být v pondělí v 6 hodin na ranní směně. Odjezd ze Šluknova? 18:35 v neděli, příjezd ve 21:24 ještě v neděli. Zaměstnanec automobilky se tak po necelých třech hodinách ve vlaku na trati měřící 112 km může pilně přes noc před bránou automobilky připravit na svoji ranní směnu. A na zpáteční spoj se raději už koukat nebude a příště pojede autem.
Ministerstvo opakovaně mluví o zájmu lidí o cestování vlakem na lokálkách, nezveřejnilo ale jediný číselný argument, který by tato tvrzení podpořil. Naopak. Jediná data o využití (či spíše nevyužití) představil Středočeský kraj, který provoz na těchto tratích objednává. Ministr zájem hodnotí podle toho, kolik lidí mu napíše, případně se s ním přijede vyfotit na nádraží.
Zatím nejdále zašel ve svých pozoruhodných výrocích Havlíček v sobotu při návštěvě Rožmitálu pod Třemšínem.
Zhoršení dopravní obslužnosti, draží cestování pro lidi. To přinese hloupý plán @StredoceskyK na zrušení provozu na 12 lokálních tratích. Týká se i trati Březnice–Rožmitál pod Třemšínem, kde sem dnes jednal s místními, kteří chtějí trať zachránit. Mají mou podporu!#lokalkynedame pic.twitter.com/cF8XVbgWZa
— Karel Havlíček (@KarelHavlicek_) August 21, 2021
Ministr napsal, že zrušení vlaků přinese dražší cestování pro lidi. Pohled do vyhledávače spojení či e-shopu Českých drah nebo Pražské integrované dopravy přináší poměrně jednoduchou odpověď, že autobus z Rožmitálu do Příbrami je rychlejší a levnější. Když jsem ministra s touto informací konfrontoval, přišel s jinou argumentací. „Z Rožmitálu do Prahy busem je to o 15 % dražší,“ odpověděl mi.
Pomineme-li zásadní fakt, že Rožmitál je plně zapojen do Pražské integrované dopravy a tak cestující s dokladem PID platí vždy stejnou cenu, ať jede autobusem či vlakem, stačí se podívat ještě do vyhledávače spojení. Ropid má skvělou aplikaci PID Lítačka, v které vzápětí člověk najde, že autobus z Rožmitálu do Prahy stojí 100 Kč, zatímco ceny vlaku v e-shopu Českých drah začínají na 130 Kč. Odpověď ministra? „Pošlete prosím na tiskové oddělení MD, máme jiné údaje. Hezký večer. KH,“ přenesl odpovědnost za své lži na podřízené. Na odpověď, proč ministr lže, čekáme a rádi ji zveřejníme.
Je zcela logické, že lidé mají různé názory na budoucnost lokálek. Debatě o jejich budoucnosti by ale prospělo, aby ministr dopravy pracoval se správnými informacemi. Zatím je zjevně nemá.