Zprávy

Francouzi otestovali vlak bez strojvedoucího v běžném provozu

První autonomní vlak ve Francii. Foto: SNCF
První autonomní vlak ve Francii. Foto: SNCF

Francouzské státní dráhy SNCF provedly první test autonomního vlaku v běžném provozu. Vlak bez strojvedoucího ujel čtyři kilometry.

SNCF oznámily pokrok ve vývoji řízení lokomotiv bez strojvedoucích v tiskové zprávě. Testování probíhalo na příměstské trati u Paříže mezi zastávkami Villeneuve-Saint-Georges a Juvisy. Vlak jel automaticky ovládán z řídícího centra ve Vigneux-sur-Seine.

Šéf projektu autonomních vlaků v SNCF Luc Laroche označil jako velkou premiéru pro železniční provoz ve Francii, který ovlivní její budoucnost.

SNCF testuje dvě metody ovládání vlaku: u jedné je vlak řízen satelitem, u druhé používají přenos signálu přes vlastní mobilní síť LTE. Lokomotiva je vybavena kamerami, které snímají provoz na trati. Hnací vozidlo pak ovládá operátor přímo v řídícím centru.

SNCF novou technologii vyvíjela rok a půl. O tom, kdy ji chce nasadit do běžného provozu zatím nemluví. Podle SNCF by podobné dálkové řízení mohlo být použito zatím hlavně pro přesuny ze stanice do depa či pro jízdy v rámci depa. Do dvou let chce SNCF vyvinout ještě dva zcela autonomní vlaky: jeden nákladní a jeden osobní.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
za humny je vlak
Host
za humny je vlak

Tak to bude prima, až jednou bude v takovém řídícím centru sedět třeba sto operátorů vedle sebe a každý „povede“ vlak. To se ušetří peněz..

jan
Host
jan

My tyhlety věci pravděpodobně nedotáhneme, protože u nás ČD je normální kormeční dopravce, který do vývoje již nikdy peníze cpát nebude. Stejně jako SŽDC..

Alibaba
Host
Alibaba

Koukám, že jste s vědomostmi těžce mimo. Takové AVV to umí taky, jen tomu musí někdo zadat povolení k odjezdu. Což je už něco víc, než zde naznačované dálkové ovládání.

Jiří 2
Host
Jiří 2

AVV vzniklo v době, kdy byla železnice ještě jednotná. Dnes už by asi nevzniklo.

Pokud se někdy v ČR autonomních vlaků dočkáme, zcela jistě se půjde cestou ETCS. Teď jde jen o to, jaká nadstavba nad ETCS bude. SŽDC věřím že umožní k nim na infrastrukturu něco umístit, ale bude to muset být „pasivní“ (nepropojené se systémy SŽDC jako např. zabezpečovací zařízení) a nechá si zaplatit tučný nájem…

jan
Host
jan

Vědomosti nevědomosti, já jen říkám co si myslím a co jsem i slyšel, že tu není nikdo, kdo by podporoval vývoj. Třeba u ETCSL3. To musí být podle mě státem podporované.

Petr
Host
Petr

Taky si myslím, že se nejedná o autonomní vlak.

Petr
Host
Petr

Prosím rozlišujte význam slova ovládání a řízení, dále používejte gramaticky správně význam slova řídící a řídicí.

IGCT
Host
IGCT

Pokud je vlak řízen „operátorem“, tak vlastně není autonomní. Mimochodem, vznešené slovo „operátor“ má dodat pocit vyšší důležitosti strojvedoucímu v řídícím centru? 😀 Vždycky se směju slovnímu spojení „operátor výroby“, zní to vznešeně a důležitě, ve skutečnosti je dotyčný dělník na lince 😀

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

Ano, také si pod pojmem „autonomní provoz“ představuji něco jiného (a la GoA4 v metru, nebo třeba Rio Tinto). Na druhou stranu, kdyby se toto dotáhlo, tak z toho bude „appka“ a může to plně nahradit trainsimulátor. Šotouši si doma rádi pojezdí a dráha na tom třeba i něco ušetří… 😉

Robert
Host
Robert

Furt lepší jak operátor facility servisu, což je uklízeč…

Dodo
Host
Dodo

Takže místo fírů budou stávkovat operátoři, kteří to „řídí“ na dálku… 😀

MildaIV
Host
MildaIV

Oni v Indii stávkují?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jel na kole do práce, srazil ho buvol. Měsíc nebyl v práci. Bohužel to postihlo toho jediného, který v tom teamu opravdu uměl.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To mi připomíná, že vlak bez strojevdoucího ujel z Brna až do Blanska (nebo až do Rájce?). Na jižní moravě se také umí přeprava vagonů bez lokomotivy, ale není dodnes dořešeno brždění v cílové stanici. Nákladní vagony v ČEDOKu nejsou to pravé.

Martin V.
Host
Martin V.

Francouzům ujel dálkově ovládán čtyři kilometry. Brejlovec z Brna skoro desetkrát víc, a to byl plně autonomní (tedy žádné dálkové ovládání) 🙂 Jestli si dobře pamatuju, tak ani v Blansku ho nezastavili a teprve ve Skalici ho poslali někam do šturcu.

Mouka
Host
Mouka

Co jsem slyšel, tak mezi Skalicí a Letovicemi byla jedna kolej vyloučená a po druhé jel vlak do Skalice, takže výpravčí neměl jinou možnosti.

Nosek Martin
Host
Nosek Martin

Ona tam dokonce nebyla ani jedna kolej, takže opravdu jinou možnost neměl 😀

Vitapb
Host
Vitapb

To je toho.. Na testovacím polygonu v Kadani to testovali ČD už loni, ne?

AAA
Host
AAA

A ujeli víc

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll