Francouzi otestovali vlak bez strojvedoucího v běžném provozu

První autonomní vlak ve Francii. Foto: SNCFPrvní autonomní vlak ve Francii. Foto: SNCF

Francouzské státní dráhy SNCF provedly první test autonomního vlaku v běžném provozu. Vlak bez strojvedoucího ujel čtyři kilometry. SNCF oznámily

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
za humny je vlak

Tak to bude prima, až jednou bude v takovém řídícím centru sedět třeba sto operátorů vedle sebe a každý „povede“ vlak. To se ušetří peněz..

jan

My tyhlety věci pravděpodobně nedotáhneme, protože u nás ČD je normální kormeční dopravce, který do vývoje již nikdy peníze cpát nebude. Stejně jako SŽDC..

Alibaba

Koukám, že jste s vědomostmi těžce mimo. Takové AVV to umí taky, jen tomu musí někdo zadat povolení k odjezdu. Což je už něco víc, než zde naznačované dálkové ovládání.

Jiří 2

AVV vzniklo v době, kdy byla železnice ještě jednotná. Dnes už by asi nevzniklo.

Pokud se někdy v ČR autonomních vlaků dočkáme, zcela jistě se půjde cestou ETCS. Teď jde jen o to, jaká nadstavba nad ETCS bude. SŽDC věřím že umožní k nim na infrastrukturu něco umístit, ale bude to muset být „pasivní“ (nepropojené se systémy SŽDC jako např. zabezpečovací zařízení) a nechá si zaplatit tučný nájem…

jan

Vědomosti nevědomosti, já jen říkám co si myslím a co jsem i slyšel, že tu není nikdo, kdo by podporoval vývoj. Třeba u ETCSL3. To musí být podle mě státem podporované.

Petr

Taky si myslím, že se nejedná o autonomní vlak.

Petr

Prosím rozlišujte význam slova ovládání a řízení, dále používejte gramaticky správně význam slova řídící a řídicí.

IGCT

Pokud je vlak řízen „operátorem“, tak vlastně není autonomní. Mimochodem, vznešené slovo „operátor“ má dodat pocit vyšší důležitosti strojvedoucímu v řídícím centru? 😀 Vždycky se směju slovnímu spojení „operátor výroby“, zní to vznešeně a důležitě, ve skutečnosti je dotyčný dělník na lince 😀

ythomas_ct

Ano, také si pod pojmem „autonomní provoz“ představuji něco jiného (a la GoA4 v metru, nebo třeba Rio Tinto). Na druhou stranu, kdyby se toto dotáhlo, tak z toho bude „appka“ a může to plně nahradit trainsimulátor. Šotouši si doma rádi pojezdí a dráha na tom třeba i něco ušetří… 😉

Robert

Furt lepší jak operátor facility servisu, což je uklízeč…

Dodo

Takže místo fírů budou stávkovat operátoři, kteří to „řídí“ na dálku… 😀

MildaIV

Oni v Indii stávkují?

Jiří Kocurek

Jel na kole do práce, srazil ho buvol. Měsíc nebyl v práci. Bohužel to postihlo toho jediného, který v tom teamu opravdu uměl.

Jiří Kocurek

To mi připomíná, že vlak bez strojevdoucího ujel z Brna až do Blanska (nebo až do Rájce?). Na jižní moravě se také umí přeprava vagonů bez lokomotivy, ale není dodnes dořešeno brždění v cílové stanici. Nákladní vagony v ČEDOKu nejsou to pravé.

Martin V.

Francouzům ujel dálkově ovládán čtyři kilometry. Brejlovec z Brna skoro desetkrát víc, a to byl plně autonomní (tedy žádné dálkové ovládání) 🙂 Jestli si dobře pamatuju, tak ani v Blansku ho nezastavili a teprve ve Skalici ho poslali někam do šturcu.

Mouka

Co jsem slyšel, tak mezi Skalicí a Letovicemi byla jedna kolej vyloučená a po druhé jel vlak do Skalice, takže výpravčí neměl jinou možnosti.

Nosek Martin

Ona tam dokonce nebyla ani jedna kolej, takže opravdu jinou možnost neměl 😀

Vitapb

To je toho.. Na testovacím polygonu v Kadani to testovali ČD už loni, ne?

AAA

A ujeli víc