FlixBus zlevnil na 29 korun, RegioJet mluví o soudu a psychickém tlaku
Společnost FlixBus upravila svůj ceník na vnitrostátních linkách v Česku. Na každé trase začala nabízet jízdenky už od 29 korun.
Společnost FlixBus upravila svůj ceník na vnitrostátních linkách v Česku. Na každé trase začala nabízet jízdenky už od 29 korun. I když je počet míst za takovou cenu omezen, i u dalších míst nabízí většinou ceny pod náklady.
„Chceme se v myslích zákazníků umístit jako skutečně cenově nejvýhodnější poskytovatel přepravy. Propagační cena 29 korun je omezená pouze na 1 až 3 místa na vnitrostátních spojích,“ řekla mluvčí FlixBusu v Česku Martina Čmielová.
V praxi se tak dá pořídit za cenu 29 korun například jízdenka z Prahy do Brna, pokud si ji koupí cestující včas a je mezi prvními. Nemusí to přitom být nákup dlouho dopředu: například v pátek nabízel FlixBus lístky z Prahy do Brna za 29 korun na středu. Jízdenky lze stornovat bezplatně 15 minut před odjezdem, nevrací se přímo peníze, ale voucher na další cestu.
FlixBus už v minulosti výrazně zlevnil v rámci časově omezených akcí, tato je zatím časově neohraničená. Stejně tak začal prodávat přes Slevomat poukazy na další slevu.
Cenová politika FlixBusu vadí především RegioJetu, který sepisuje žalobu na FlixBus. O žalobě jako první promluvil šéf Regiojetu Radim Jančura v dubnu v Seznam zprávy. „RegioJet bude chtít, aby nezávislý soud ověřil, zda Flixbus, coby evropský dominant svými podnákladovými cenami nelikviduje konkurenci tak, jak to udělal jinde. Aby posoudil, zda je v pořádku, že 9 měsíců po vstupu na trh cíleně dotuje své ceny, tak, že nepokrývají ani polovinu nákladů,“ řekl mluvčí firmy Aleš Ondrůj.
Podle firmy už nejde o marketing, ale snahu vytlačit další dopravce na trhu a nakonec poškodit zejména zákazníka. „Flixbus zjistil, že se mu nepodaří RegioJet porazit kvalitou služeb, tak se o to stejné pokouší podnákladovými cenami. Je to stejné, jako by na vesnici vedle sebe byly dvě hospody a jedna z nich se místo toho, že občas nabídne pivo a řízek za 50 Kč jako marketing, rozhodla díky bohatým vlastníkům zlikvidovat druhou hospodu tak, že bude tuto podnákladovou cenu nabízet dlouhodobě. Jak získá monopol, zvedne ceny na dvojnásobek,“ dodal Ondrůj.
Podle majitele RegioJetu Radima Jančury jde o formu psychického nátlaku, aby „RegioJet zezelenal“. Zatím poslední takovou akvizicí se stal švédský Swebus. Podle Jančury s ním stále majitelé FlixBusu komunikují a chtějí se scházet a vyjednávat. „Češi nás stále drží, pokud přestanou, pak nám nic jiného nezbude, než zezelenat. Tím extra služby na palubě skončí, neboť nezapadají do strategie Flixu,“ říká Jančura. Podle něj by to vedlo ale ke zdražení jízdenek i devastaci jízdních řádů.
To, že čeští zákazníci vždy neslyší jen na cenu, dobře ukazuje případ linky Liberec – Praha. I když tu řada spojů jezdí v téměř identické časy, RegioJet i s vyšší cenou jezdí výrazně plnější než FlixBus.