FlixBus CZ slaví v Česku pět let provozu, RegioJet za tu dobu nedohnal

Autobus v barvách FlixBusu v Praze. Autor: FlixBusAutobus v barvách FlixBusu v Praze. Autor: FlixBus

Firma má dnes podle svého vyjádření největší síť komerčních autobusových linek v Česku.

Pět let zítra uplyne od chvíle, kdy společnost FlixBus spustila v Česku vnitrostátní autobusové linky. Ostře sledovaný nástup největší firmy v oboru přinesl tehdy velmi emotivní reakce zejména ze strany RegioJetu. Podle statistik je ale už dnes jasné, že žluté autobusy svoji dominanci na trhu dálkových autobusových linek v Česku udržely.

FlixBus CZ přepravil podle svého vyjádření k pátému výročí celkem 5,009 milionu cestujících. RegioJet podle majitele Radima Jančury za posledních pět let přepravil 20,8 milionu cestujících. Část cestujících mu navíc na některých trasách přešla do vlaku, zejména mezi Prahou a Brnem, Vídní, Bratislavou a Budapeští.

FlixBus do Česka jezdí od roku 2014, 17. srpna 2017  zahájil provoz na licenci české pobočky a oznámil velkou expanzi. Start se mu nepovedl: řidiči často bloudili a jízdní řád byl spíše virtuální pojem. „Rozjezd vnitrostátních linek byl první dny i týdny vyčerpávající, byli jsme pod drobnohledem médií i konkurence, ale bleskově jsme zvládli vychytat mouchy spojené s tak komplexním projektem. Jsem rád, že se teď mohu ohlédnout a konstatovat, že se českému FlixBusu podařilo vyrůst a dospět,“ říká Pavel Prouza, který vede českou pobočku od počátku.

Pražský přestupní uzel na Florenci je jedním z nejdůležitějších bodů na mapě FlixBusu ve střední Evropě. Za jeden týden v létě odjede z Florence více než 350 zelených autobusů.

106 destinací po Česku

Nástup FlixBusu přinesl českým cestujícím řadu změn. Na linkách, kde si konkuroval s RegioJetem, výrazně spadla cena. Právě cenotvorba se stala později sporem i u antimonopolního úřadu. Celý spor skončil omluvou Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže za výroky na adresu RegioJetu. FlixBus přinesl dynamickou cenotvorbu, kdy se cena jízdenky mění podle vyprodanosti spoje. RegioJet také v reakci na nižší ceny i nedostatek personálu zrušil v autobusech stevardky. Novinkou byla možnost sledovat svoji cestu online díky GPS sdílení polohy a možnost kompenzace emisí CO₂.

V současné době je v Česku možné cestovat FlixBusem až do 106 destinací. „Značka v České republice aktuálně provozuje největší komerční síť autobusových spojení,“ uvedl mluvčí firmy Tomáš Beránek. Za pět let své existence uvedl český FlixBus do provozu 43 linek po Evropě i v Česku. Opírá se o spolupráci s domácími dopravními partnery. FlixBus se stará o marketing a prodej jízdenek, dopravci zajišťují dopravní prostředek a řidiče. Česká pobočka spolupracuje s těmito dopravci z Česka, Slovenska a Maďarska: Umbrella Mobility, Daftour, Blaguss, Blue Bus, Umbrella Services, GumDrop, Turancar, H+S Bussi, Alva Tour, Tourbus, Infinitours, Five Stars a HCC.

Nejdelší místně provozovanou trasou je pro FlixBus CZ s.r.o. linka Praha – Lyon se vzdáleností 1 173 km, nejkratší linka pak vede z Prahy Zličína do zastávky Plzeň CAN, dlouhá je 80 km. Nejdelší možná cesta FlixBusem z Prahy vede do Lisabonu, s jediným přestupem lze díky ní překonat 3 147 km. Tuto dalekou cestu jen v letošním roce absolvovalo 16 cestujících, její cena začíná na 84 €. Průměrná cena jízdenky v roce 2022 je 13,26 €.

Tagy FlixBus
116 komentářů