umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Autobusy

ÚOHS se musí omluvit RegioJetu za výroky o jeho jednání s FlixBusem

Scania Flixbusu a Scania Irizar RegioJetu. Kdo zůstane po cenové válce vpředu? Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Scania Flixbusu a Scania Irizar RegioJetu. Kdo zůstane po cenové válce vpředu? Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Úřad pro ochranu hospodářské (ÚOHS) soutěže prohrál spor se společností RegioJet za své výroky týkající se českého dopravce a jeho konkurenčního boje s FlixBusem.

Podle RegioJetu o tom včera rozhodl Krajský soud v Brně. ÚOHS se podle RegioJetu má omluvit za to, že zveřejnil „nevyvážené a zavádějící informace týkající se RegioJetu a poškozující jeho dobrou pověst“.

Jde o spor z loňského května, kdy RegioJet napsal FlixBusu, aby opustil od podnákladových cen. „ÚOHS, aniž by celou věc řádně prošetřil, tehdy zveřejnil tiskovou zprávu, kde na základě informací od Flixbusu zavádějícím způsobem a jednostranně prohlásil, že RegioJet vyzýval Flixbus k cenovému kartelu nebo pokusu o něj,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. „Doposud není k dispozici písemné vyhotovení rozsudku. Úřad se s ním musí nejprve seznámit a až poté se rozhodne o dalším postupu, včetně případného využití opravných prostředků,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Rozhodnutí není pravomocné.

Návrhem na dodržování určitých minimálních cen se společnost RegioJet dopustila jednání, které mohlo směřovat k uzavření kartelové dohody, avšak díky odpovědnému přístupu společnosti FlixBus a jejímu veřejnému distancování se od zmíněného návrhu k němu nedošlo. Úřad ve věci nezahájil správní řízení, neboť k protisoutěžnímu jednání nakonec nedošlo,“  uvedl tehdy 1. místopředseda ÚOHS Hynek Brom, který je nyní jedním z kandidátů na předsedu antimonopolního úřadu.

ÚOHS krátce po zveřejnění tiskovou zprávu po stížnostech RegioJetu zkrátil a zmírnil. FlixBus postupně svůj ceník v Česku změnil. Skončila tak doba, kdy byl například mezi Libercem a Prahou o polovinu levnější než RegioJet.

RegioJet: Předžalobní výzva není pokus o kartel

RegioJet už tehdy uváděl, že nešlo o žádný pokus o kartel, ale řádnou předžalobní výzvu. „Flixbus se snažil cíleně poškodit ostatní dopravce a jejich cestující tím, že na trhu jezdil za podnákladové ceny. Ty nepokrývaly ani 55 % nákladů. Obranu před takovým jednáním určitě není možné považovat za jakýkoli cenový kartel a ani pokus o něj,“ dodal Ondrůj.

Podle RegioJetu tak ÚOHS poškodil dobrou pověst firmy. „Je přitom nemyslitelné, aby nezávislý státní orgán postupoval takovýmto způsobem a zcela nepřijatelně formou tiskové zprávy vydávat ve své podstatě „odsuzující rozhodnutí“ bez jakékoli možnosti obrany. ÚOHS se tak stal „nástrojem v rukách konkurence“. To je v případě nezávislého státního orgánu naprosto neakceptovatelné jednání,“ dodal Ondrůj.

RegioJet upozornil ve své zprávě, že nejde o první případ, kdy existuje podezření o možném zájmu ho poškodit. Jako příklad uvádí spor s Českými drahami, který ÚOHS protahoval tak dlouho, až mu celý případ musela odejmout Evropská komise. Ta se následně sama ujala řešení celé věci a v minulých dnech zveřejnila první závěry šetření.

28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Démon

… aha největší zločinecká organizace v ČR dostala před prsty i od soudů.

Leoš Konečný

No to ale Regiojetu asi moc nepomůže, ale tak doufám, že se stejným způsobem omluví. Obdivuju stejně Jančuru, že přes to všechno co tady musí strpět za „házení klacků pod nohy“ od počátku existence žlutých autobusů má stále chuť provozovat žluté linky, já už bych to asi vzdal. A ještě se mu češi za to odvděčí nenávistnou rétorikou a přitom nebýt jeho, nezačali bysme jezdit konečně důstojně po Evropě jako lidé. Díky jemu i ČD trochu zmodernizovaly. Ale pořád se mu nasazuje psí hlava, místo abychom byli hrdí, na to co česká firma v Evropě dokázala.

Pe.tr

Jako platící cestující si toto plně uvědomuji a jsem za to rád . Ono se zvedla i autobusová doprava , dnes si už nikdo nedovolí nasadit na meziměsto něco z mhd. Snad to dochází lidem od ČD . U nich ta těžkopádnost pramení z minula , u busů bylo za pět let vymalováno ke spokojenosti všech . Jednou se budou stydět za to , jak jejich předchůdci v tuto dobu „kultivovali “ drážní provoz .

Kodl

U mě Jancura skončil tím, že pomáhal Babišovi při jeho kampani. Proto je to pro mě osobně bezcharakterní zmetek.

bkv

A společnost Umbrella Coach & Buses dostala stejnou odměnu za co?

Pavel Steiner

Dobrý den. Sice nevím komu odpovídám, protože se schováváte za nick, ale přesto odpovím. Omlouvám se, ale o jaké odměně prosím mluvíte ?? Jakou že jsme dostali – nebo bychom měli dostat – odměnu ??? Pakliže mluvíte o programu Covid + s pojištěním u EGAPu, tak bych vás jen s dovolením opravil – to není odměna nebo dárek, to je úvěr. Řádně úročený a který se musí vrátit. A nikdo ho nedostane jen tak, musí splnovat velmi přísné kritéria a musí mít kvalitní rating, proto ho taky nedostávají masy firem, ale pouze ty co splní přísné podmínky. Maximální výše čerpání… Číst vice »

Jiří Kocurek

Má smysl ten úřad? Má smysl ten úřad parodovat?

Zlámalík

Ani pardonovat, ani parodovat. Je to marný.

jakub (easydrink)

Samozřejmě že má. Kdo jiný by ochranu hospodářské soutěže řešil?

BND 30

Lampárna na hlaváčku ?

Jakub (easydrink)

Nerozumím.

NeCargo

… dobrou pověst Regiojetu …

🤪

Jakub (easydrink)

Ještě štěstí, že RJ za podnákladové ceny tady nikdy nejezdil a žádnou konkurenci nepoškodil. Jinak si totiž nedovedu vysvětlit, jak by si mohl stěžovat na někoho jiného, kdo to dělá.

Nikolaj M.

O tom ale spor nebyl přece… komentujete něco jiného…
Spor je o to, že ÚOHS je naprosto nekontrolovaný orgán v této zemi.

jakub (easydrink)

Já vím o čem je spor. Ale reaguji na tu absurditu ze strany RJ, který si stěžuje, že někdo jiný jezdí za podnákladové ceny, přitom on to dělal také. A píšu o tom tady právě proto, že v článku je o tom zmínka.

Leoš Konečný

Prosím tě zjisti si o tom něco a potom mel bláboly

Jakub (easydrink)

Co konkrétně bych si měl zjistit? Co z toho, co píšu, není pravda?

Pe.tr

Už to nepij

Le Kon

Ne není, zjist isi proč jezdil za korunu Liberec a co udělalo ČSAD Liberec, zjisti si za kolik jezdil Praha Brno a jak dlouho tak jezdil, zjisti si, co mu udělal jihočeský kraj v čele se zkorumpovaným Zimolou, zjisti si, co udělal plzeňský kraj s jeho linkou Praha – Plzeň – Klatovy a další věci. Obdivuji toho člověka, že má stále energii bojovat s korupcí a bordelem ČR a ČD.

Jakub (easydrink)

Ukažte soudní rozsudky, dle kterých bylo vůči RJ jednáno protiprávně. A jak to legitimuje RJ jezdit za podnákladové ceny a likvidovat konkurenci?

Le Kon

Achjo, to je zase se bavit s d…. Tak si o tom něco přečti a potom tady blábol. Panebože když máš licenci na linku je provozovatel autobusového nádraží povinnen tě na něj pustit, to že ČSAD Liberec opakovaně protizákonně odmítal pouštět žluté autobusy na nádraží dostal soudně nařízeno jim umožnit vjezd, ani poté je tam nepustil. A za toto následně dostal správně od soudu pokutu. A SA kompenzovalo cestujícím za toto nepohodlí, kdy žluté autobusy nabírali cestující na silnici tak lístek za 1 Kč v jednom směru. Takže toto ti přijde v pořádku, když někdo protizákonně brání vjezdu? A o… Číst vice »

Leinad

To se tak v právním státě stává. Lump si svoje odsedí (RJ zaplatil pokutu) a pak si může stěžovat že ostatní dělají totéž.
Jistě by se dalo při prvním přestupku pachatele popravit, nebo aspoň tvrdit že pro pachatele neplatí právo.

Petr

RJ je výdělečná rozvijejici se firma a za svou nekalou soutěž a ceny dostala pokutu. Ponaucila se , přijala , uhradila . Dominantní postavení , předatorske ceny a nekalá soutěž , když máš za sebou neomezený buget je jiná liga . Do určité míry je dobrě , že tu ta komise je , Ale trvá to a malá firmičky to nemohou přežít .

Leoš Konečný

A nejhorší na tom je i to, že tato predátorská firma ani nenese břemeno rizika nákupu vlastních autobusů a zaměstnávání lidí, to vše nechává na těch malých dopravcích, co pro ni jezdí. Hnus toto

Pe.tr

Tak ono je to jenom systém . A ikdyž vydrží dlouho nebude na věky a přijde jiný. U tohoto je nejhorší , že neschopové s prachama dotují bubliny , takový rostoucí americký systém .

Le Kon

Nejhorší je, že tento systém praní prachů je schopen zničit schopné firmy, které si léta budovali byznys z ničeho a například třeba díky Flinkbusu ničit autobusovou dopravu tak, že ji vrací službami zpět o dvacet let.

Pavel Steiner

Dobrý večer pane Konečný. Omlouvám se, ale neznám žádného dopravce s Vaším jménem, který by pro FlixBus jezdil. Pakliže jste někde něco slyšel, že jedna bába někde něco povídala a neznáte zcela jistě detaily smlouvy a podmínky spolupráce s Flixem, tak se raději zdržte komentářů, protože pouštíte ven nesmyslné, neúplné a nebo vyloženě zavádějící dez-informace… Odpovím v krátkosti – jsme největší evropský partner FlixBusu, jezdíme pro ně s více jak 100 busy a s více jak 350 řidiči. Za rok 2019 jsme jenom pro FlixBus najeli bez pár kilometrů 25 Mil km. Za rok 2020 ,,díky,, Covidu nenajedeme ani 6… Číst vice »

Partneři


Czechtoll

pst
podcast