lot
Letecké společnosti Letectví

Evropská komise schválila státní pomoc TAP a Finnair, portugalská vláda uvolní přes 30 miliard korun

A330neo v barvách TAP Air Portugal po startu v Toulouse. Foto: Airbus
A330neo v barvách TAP Air Portugal po startu v Toulouse. Foto: Airbus

Další dvě evropské aerolinky přežijí díky státní pomoci. Evropská komise tento týden schválila záchranné balíčky finské a portugalské vlády společnostem Finnair a TAP Air Portugal.

Vyplývá to z oznámení na stránkách Evropské komise. Výrazně větší suma přitom míří portugalskému dopravci. Záchranný balíček má hodnotu 1,2 miliardy eur (32 miliard korun).

TAP čelil finančním problémům už před samotnou pandemií. Firma expandovala a výrazně obnovila svůj letový park, to ale přineslo velké zadlužení a další náklady. Ve flotile má dopravce celkem 105 letadel. Záchranný balíček zatím počítá s překlenovacím úvěrem ve výši 1,2 miliardy eur, do půl roku má firma předložit restrukturalizační plán. Na delší dobu nemůže být v případě TAP podle Evropské komise pomoc poskytnuta, protože firma byla v potížích už před vypuknutím současné krize. TAP je polostátní, v roce 2015 koupil 45 % akcií firmy americký podnikatel v letectví David Neeleman.

Velikost pomoci TAP Air Portugal kontrastuje se záchranným balíčkem Finnair. Finský národní dopravce je sice menší (71 letadel), dostane ale podstatně méně: 286 milionů eur (7,67 miliardy korun). Stát firmě pomůže navýšením kapitálu. Finnair plánuje navýšení základního kapitálu o 500 milionů eur, částka 286 milionů eur odpovídá podílu státu. Na navýšení se mají podílet i další akcionáři. Už dříve povolila Evropská komise Finnairu státní garanci za úvěr v hodnotě 600 milionů eur.

 

50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Johnczek

Zamestnancum SW je prikazano tady sveho chlebodarce velebit nebo to delaji z vlastniho presvedceni? 🙂

David

Vzhledem k tomu, že zaměstnanec se hlásí dobrovolně a většinou k zaměstnavateli pro kterého chce pracovat, tak asi moc přesvědčování nepotřebuje.

Struhadlo Spravedlnosti

Stát by měl zachránit ČSA a Smartwings. Nejsou nejlepší ale ani nejhorší letěl jsem s nimi 11x a vždy jsem byl spokojen.

Analytik

To mohou udělat i majitelé, nejsou to žádné sociálky.

Nekdo

Ja byl spokojen natolik, ze v roce tusim 2013 jejich stribrna karticka letela do kose…

Struhadlo Spravedlnosti

Kritizovat umíte ale pochopit názor jednoho člověka ne.

eLKá

A s jakými aerolinkami ČSA a SW porovnáváte, smím-li se zeptat?

Analytik

Smartwings vlastní z jedné poloviny čeští miliardáři a z druhé čínský stát. Akcionáři místo investice do své vlastní firmy brečí, vyhrožují, žebrají a chtějí aby jim to uhradil stát. 1) Čeští miliardáři mají miliardový majetek který mohou k záchraně aerolinek použít. Nemusí mít peníze pod postelí v krabici od vína, stačí se zaručit svým majetkem za úvěr pro aerolinky. Investovali by do své vlastní firmy. 2) Čínský stát (prostřednictvím fondu Citic Europe holding) má majetek téměř neomezený. Pokud by chtěl mohl by si za to koupit celou Českou republiku a to hned několikrát. Záchrana aerolinek je pro ně asi takový… Číst vice »

Ted

Je to smutné kam to dopracováváme, zatímco za první republiky stát prostřednictvím Živnobanky formoval národní hegemony a První Republika byla tam kde byla, tak dnes nejenom že se prodá co se dá (ČSA), ale když už náhodou zde něco vznikne, tak narozdíl od zbytku Evropy to necháme padnout i to málo co zde máme. Ano, SW nahradí Ryanir či Wizziar a i lidi po SW/ČSA najdou tam uplatnění, ale pořád to budou pouze filiálky zahraničních společností které kdykoliv mohou skončit viz Lauda v Rakousku. Ano, je snadné říci ať si pomůžou miliardáři sami, ale ví z nás někdo v jaké… Číst vice »

Jiří Kocurek

„tak narozdíl od zbytku Evropy to necháme padnout i to málo co zde máme.“ … po znárodnění. Aby to „máme“ platilo i pro někoho, kdo v založení firmy vidí náhodu a hned si tu firmu přivlasňuje.

eLKá

Potíž je, že český stát „nabízí“ takové prostředí, že pro české podnikatele je výhodnější firmu přestěhovat jinam. Jde přitom především o nestabilitu českého prostředí – spočítejte si počet novel daňových předpisů, jak dlouho trvá, než se dočkáte rozsudku i v celkem triviálních sporech, jak jsou vypisovány veřejné zakázky, atd. A konečně – česká vláda není ani schopná řádně vyhlásit krizový stav, ač ten zákon platí přes 20 let a je poměrně snadno pochopitelný. Pro SW má být obecný program na podobně velké/zaměřené firmy. A státem zaručený úvěr SW by měl být jištěn jiným majetkem majitelů tak, aby stát nemohl prodělat… Číst vice »

Peeetr

To jsou teda pálky, a slavná antidumpigová EU to schvaluje jako na běžícím pásu. Kdyby tam alespoň byly nějaké podmínky co se týká ekologie a efektivnosti provozu s vyřazením 1/4 nejplýtvavějších a nejhlučnějších starých letadel. Ta by se prodala do zahraničí, a za rok by se překvapivě vydala nová EU norma zakazující jejich provoz tady.

Tomas

komu by ty letadla meli prodat? chapes ze poptavka po letadlech ted bude limitne nulova?

ps: zas to s tou ekologii neprehanej … ono tap zas nejakou orestaŕou flotilu nema.

Peeetr

Jak komu? Zbytku světa, když si EU tak zakládá na ekologii, že tu máme skoro ve všem přísnější normy než 90% světa, tak proč ne i v těch plýtvavých letadlech.
Nejvýhodnější by celkově pro Evropu bylo, když už se tolik jede na podpory, aby tu všichni nakupovali jen nové Airbusy, a po několika letech je odprodávali rozvojovému světu. V nynějším modelu je Airbus extrémně zranitelný vůči anglosaským tajným službám, teké mu pak v USA mohou nesmyslně dávat obří pokuty za úplatky v Africe.

eLKá

Když pod praporem ekologie vytěsníte „špinavou“ výrobu jinam, ale stejně „špinavé“ potřebujete, tak globálně ekologii nepomůžete, ale naopak se stanete velmi zranitelným. Jak dlouho fungovaly evropské automobilky bez čínské či indické oceli?
A co bude Evropa dělat, až Čína řekne, že oceli a baterií do elektromobilů má sama málo?

Peeetr

Jenže já píšu pravý opak, primární nákupy a výroba v EU, a rychlejší zákonně podpořený přeprodej středně použitího zboží do zbytku světa, takže tam nebudou tolik nakupovat nové a tlačit vlastní místní výrobu.

Nekdo

Na rozdil od QS jsou oboje castecne statni a zabezpecuji vnitrostatni zakladni dopravni obsluhu. Ani jedno z toho pro QS neplati….

Peeetr

Portugalsko je velikostně v podstatě úplně to samé co Česko, takže vnitrostátní základní dopravní obsluha je úplně stejně potřebná.

Nekdo

Madeira. Atlas sveta pro ZS.

Peeetr

No tak dobře vůči ČR ještě ostrovy kde je pod 1% obyvatel, to by ale zvládla obsloužit i armáda, která tam má základny. Jinak se jedná čistě o turismus, a SW se přece tady nejvíc nadává na to, že právě vození turistů k moři je ta nejméně strategická a důležitá věc.

Walt

Hmm, nevšiml jsem si, že by Česká republika měla ostrovy uprostřed Atlantiku…

Mat

TAP z půlky vlastní Američan a stejně se sype 30 miliard. A to prodělávali. Smartwings i ČSA poslední roky v zisku a je problém i miliarda…

Milan

Portugalský stát vlastní 50% v TAPu. Český stát vlastní 0% ve SmartWings. To, že portugalská vláda svůj byznys podpoří mi dává smysl. Podpora SmartWings mi smysl nedává.

Ted

Je naší chybou, že se ČSA prodalo. Ale chápu pro vás všechny je lepší varianta než mít jakékoliv domácí aerolinky, nemít jako jedni z mála žádné.

Nekdo

Co je domaciho na polomafianske polocinske QS, ktera ma hlavni business v Kanade a Izraeli?

Martina

V Izraeli uz davno svoji bazi nemaji

Messer

Tím lépe, že kromě velkého podílu na českém trhu dokáží služby z jiných států, importovat, ne?

Nekdo

To nerozporuji. Ale pro dopravni obsluznost CR skutecne nejsou nepostradatelni…

eLKá

Bylo chybou z funkční firmy vyhodit schopné vedení, které firmu dostalo přes 11. září 2001 a nahradit ho politickým vedením. Prodat ČSA o 10 let později už byla poslední zoufalá snaha tu firmu alespoň nějak udržet.
Pomáhat dnes takto neprůhledně firmě, ve které skoro 50% patří ČLR a tohoto vlastníka navíc zastupuje člověk, který původní ČSA de facto přivedl na buben, to opravdu nepovažuji za dobrý nápad.

Anonymas

Tak kdy mužeme očekávat podobnou zprávu, že Čínská lidová republika pomůže svým aerolinkám provozovaným v Čechách?

Nekdo

Tipuji ze nikdy, protoze to nejsou jejich aerolinie. Ale to predpokladam moc dobre vite

Peeetr

Jsi si v té zprávě nevšiml, že aerolinku kde má američan 45% zachraňuje stát Portugalsko?

Anonymas

A tu druhou polovinu vlastní kdo?

Tomas

ani jako pokus o vtip to nebylo vtipne 🙂

Anonymas

Od vtipů jdou tady zastánci SW a jejich argumenty

Ted

Jo jo, všem se pomáhá jen u nás se to nechá krachnout. A na příkladu TAP je vidět, že je úplně jedno zda měla předtím společnost dobré hospodaření nebo ne. Ve výsledku nejenom budeme mít toho černého Petra, že jako jediní v evropě necháme padnout aerolinky, ale opět se Slováky utvoříme takový Československý ostrůvek který nemá žádné domácí aerolinky zatímco všechny okolní země ano.

Nekdo

Nebojte, oni Vam tady odbornici vysvetli ze mate pomyleny nazor

Nekdo

Nejenze jste ukradl muj nick. Ale on ma pomyleny nazor. TAP z poloviny vlastni portugalsky stat a TAP zajistuje zakladni dopravni obsluznost na vnotrostatnich linkach. QS neni ani jedno z toho, jen zcela postradatelna charterova aerolinka….

Roman

Ve Francii dostala podporu treba La Compagnie která je takzvaná Boutique airline. Je soukromá. Jak by jste definoval jeji prinos?

Jiří Kocurek

A jste si jist, že francouzský daňový poplatník neprotestoval?

Aleš

SW je vzdálena na 100 honů od La Compagnie.

Peeetr

Portugalsko potřebuje vnitrostátní linky úplně stejně jako srovnatelně velké Česko.

Nekdo

A taky Azorske ostrovy. Opet Vam postaci atlas sveta pro ZS…

Peeetr

No tak dobře vůči ČR ještě ostrovy kde je pod 1% obyvatel, to by ale zvládla obsloužit i armáda, která tam má základny. Jinak se jedná čistě o turismus, a SW se přece tady nejvíc nadává na to, že právě vození turistů k moři je ta nejméně strategická a důležitá věc.

Tour operator

Navic si jako bonus pustime do zeme cizi agresivni aerolinku , ktera pritlaci s cenama ke zdi letiste Praha, handlingove spolecnosti i cestovky. Jako extra bonus neodvedou do statni pokladny ani korunu. Vse se bude danit daleko za hranicema CR. O zamestnaneckem pomeru ceskych lidi si muzem taky nechat jenom zdat. Ryanair podporuje schwarz system…

Nekdo

Uff, jeste ze nase narodni stribro QS vubec nebere letusna na brigadu iba na leto a neniluti piloty letat pres normu a na jeden motor. Navic je povestny svym vstricnym jednanim i vuci zakaznikum. Oh, wait…

Aleš

Fujtajbl jako SW a OK by měly skončit v propadlišti dějin. Nezaslouží si státní pomoc. Všechny akcie jsou v soukromých rukách. Nechci je sponzorovat ze svých daní. Všichni akcionáři jsou dostatečně bohatí to zvládnout. Konkurence na letišti PRG je potřebná jak praseti drbání. Výběr destinací vůči VIE, WAW, BUD me tristní. A když někdo bude tlačit na stát, tak to je jen dobře.

Anonymas

My nemáme žádné aerolinky už dlouhou dobu, stát v SW nemá podíl, takže to naše si vynech. Běž si žebrat do Číny a pan multi milijardář může mezitím prodat golfová hřiště.

Tomas

a jak s tim souvisi to, jestli je vlatni ci nevlastni stat?

to pak nema aerolinku vetsina statu sveta.

Nekdo

Ano, spravne, nema. Jen pepici a zamestnanci QS maji pocit, ze je to neco spatneho a podsouvaji nam jejich QS jako zcela nenahraditelneho spasitele cechu…