Cestovní ruch Dopravci Železnice

EU rozdá 15 tisíc jízdenek osmnáctiletým, na Čechy připadnou dvě stovky

Starší vysokorychlostní jednotka španělských železnic na stanici Barcelona na nádraží Estació de França. Foto: Jan Sůra
Starší vysokorychlostní jednotka španělských železnic na stanici Barcelona na nádraží Estació de França. Foto: Jan Sůra

Evropská unie pokročila s plánem na rozdání 15 tisíc vlakových jízdenek mladým osmnáctiletým lidem. Ti budou mít šanci jezdit až měsíc po čtyřech evropských zemích zdarma. Plán nazvala DiscoverEU.

EU spustila webové stránky, kde se bude možné od 12. června hlásit o jízdenky a kde se rovněž objevila detailnější pravidla celé akce.

Evropská unie zavede na přidělování jízdenek kvóty podle podílu počtu obyvatel jednotlivých zemí na celkovém počtu lidí v EU. V Česku žije 1,425 % obyvatel EU, na místní osmnáctileté by tak mělo připadnout 213 jízdenek. Kvóty se ale mohou mírně lišit, přesné počty ještě EU nezveřejnila.

Příjem přihlášek spustí EU 12. června ve 12 hodin. Podmínkou pro účast je dosažení věku 18 let k 1. červenci, současně žadatel nesmí být starší v té době 19 let. Při žádosti musí odpovědět na šest otázek a jednu dodatečnou, to má pomoci vybrat Evropské komisi v případě převisu poptávky jen ty, co projeví největší znalosti. Vybraní osmnáctiletí mohou navštívit během měsíce až čtyři členské země EU (tranzit do těchto zemí se nezapočítává do počtu navštívených zemí).

Evropská unie chce projektem, na který má zatím vyčleněno zhruba 300 milionů korun, umožnit mladým lidem poznávat více Evropu. Mezi některými europoslanci koluje i myšlenka dávat podobnou možnost všem osmnáctiletým v EU. Účastníci programu nebudou mít žádné povinnosti, EU jim pouze navrhuje, aby sdíleli své zážitky z cest na sociálních sítích.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Riki
Host
Riki

Kvituju Petrův příspěvěk, ano sám si k tomu musel napomoci a přispět svou prací a využil zvýhodněnou jízdenku pro poznávání Evropy. Směřujeme snad do socialismu nebo komunismu, že bude vše zdarma buď pro všechny nebo pro určitou věkovou skupinu obyvatelstva. Přesně jak to píše další, poslanci v Bruselu, snad někdy něco vydělali, spíš rozhazují a vymýšlejí békoviny, blížíme se k uskupení Evropské státy socialistické, kde budou lítal ty holubi do huby. Vzhledem k počtu 213 jízdenek předokládám u koho těch pár jízdenek skončí, nebo snad bude nějaké celostátní losování ? Je to prostě POPULISMUS nic víc.

Petr
Host
Petr

S InterRailem jsem půlku Evropy projel, a shodou okolností taky v 18. Byl to úžasný zážitek a současným 18letým to můžu doporučit, člověku to dost rozšíří obzory. Akorát já jsem si na to tedy vydělal sám na brigádě.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nebylo by lepší dát mladým cestujícím k 18. narozeninám raději nějakou větší slevu z cen mezistátních jízdenek, kterou by mohli čerpat všichni po celé EU na všechny své mezistátní cesty třeba celý rok od 18. narozenin?

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

Výborně! I když se to týká malého počtu lidí, jde o významný posun.

babilon
Host
babilon

Významný posun kam? Směrem k světlým zítřkům, kdy budou padat pečení holubi do huby?

František
Host
František

Utratí se a vyšumí. Železnice díky tomu těžko zvýší dosavadní zoufale nízký podíl na přepravách, neboť nastavení dopravní (a konzumní) politiky zůstává nadále stejné, navzdory všem vzletným prohlášením. Pár lidí pozná cizinu zdarma, sice dobře, že tentokrát i vlakem, ale…

Pibik
Host
Pibik

EU rozdá? EU snad nic nemá, když nic netvoří. To nedobrovolně a hodně draze rozdají daňoví poplatníci, jak Ti současní, tak Ti nedospělí, ale i Ti ještě nenarození. Ale jak se říká zoufalé instituce dělají zoufalé činy, krach se blíží..

K.S.
Host
K.S.

Nápad zajímavý, mírně populistický, ale nesystémový, bohužel, ovšem při onom počtu lístků a obyvatel zemí EU je to směšná částka (<1Kč/osoba), mnohem lepší by bylo kdyby EU pomohla zlepšit situaci v mezinárodní dopravě, posloužila jako moderátor při vstupech dopravců na dálkové mezinárodní trasy. Mezinárodní tarify jsou sice hezká věc, ale pořád jsou drahé, zejména pokud se cestuje do "západní" Evropy. Srovnám-li si cenu lístku z Břeclavi do Vídně, pak ČD/ÖBB stojí kolem 500Kč, Regiojet stojí v nejdražším případě 375Kč, ale v běžné nabídce jsou i za 169-225Kč. Dráze, osobní, by myslím velmi prospělo pokud by EU mohla posloužit jako koordinátor,… Číst vice »

Partneři


Newsletter

Výběr editora