Informační technologie Infrastruktura Železnice Železniční průmysl Zprávy

ETCS míří na 4. koridor. Začala instalace na úseku z pražské Uhříněvsi do Votic

Měřicí vlak AŽD Praha. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Měřicí vlak AŽD Praha. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Zavádění jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS na české železnici začíná po dlouhých letech zpoždění a odkladů nabírat na obrátkách. Správa železniční dopravní cesty tento týden zahájila osazování zabezpečovače na úseku 4. koridoru Praha-Uhříněves – Votice. Zhotovitelem prací je AŽD Praha, stavební část by měla být hotova koncem února příštího roku.

„Na koridoru z Prahy na jih Čech se už několik let jezdí maximální možnou rychlostí na naší síti, tedy 160 kilometrů za hodinu. K tomu, aby byl takový provoz ještě bezpečnější a zároveň plynulejší, přispěje už od příštího roku systém ETCS,“ uvedl náměstek šéfa SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.

Zahájení stavby ETCS na 4. koridoru. Zleva: šéf AŽD Zdeněk Chrdle, náměstek SŽDC Mojmír Nejezchleb, šéf Sudop Praha Tomáš Slavíček. Pramen: FB AŽD Praha
Zahájení stavby ETCS na 4. koridoru. Zleva: šéf AŽD Zdeněk Chrdle, náměstek SŽDC Mojmír Nejezchleb, šéf Sudop Praha Tomáš Slavíček. Pramen: FB AŽD Praha

Součástí stavby je i úprava železniční stanice Říčany. Dojde zde ke zrušení jedné výhybky, která je v současnosti zabezpečena elektromotorickým přestavníkem, a stejně ovládané výkolejky. Dojde i ke zrušení některých návěstidel. Celý projekt vyjde na 211 milionů korun bez DPH.

Právě osazení systému ETCS uvedl nedávno Nejezchleb jako jednu z podmínek zvýšení traťové rychlosti na 4. koridoru až na 200 kilometrů v hodině. To se ale bude týkat především úseku od Votic na jih, kde se velké části koridoru staví v nové stopě.

ETCS se tento měsíc začalo budovat i na spojovacím rameni prvního a druhého koridoru z Přerova do České Třebové (jinak též úsek 3. koridoru). Stavbu na 108 kilometrů dlouhé trati provádí rovněž AŽD Praha, náklady činí 383 milionů korun, hotovo by mělo být za rok.

Zavádění ETCS přitom bylo dosud bolavé místo české železnice. Podle zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu měl být nový systém už v roce 2016 instalován a funkční na 1300 kilometrech tratí. Skutečnost je taková, že je zatím jen mezi Kolínem a Břeclaví (cca 250 km), a vedle spojky Přerov – Česká Třebová se staví mezi Břeclaví a Bohumínem (cca 190 km). Prakticky se dosud nevyužívá.

Ministerstvo dopravy nedávno dopravcům oznámilo, že od 1. ledna 2025 bude ETCS povinné na 1. a 2. koridoru i zmíněné spojce. Pro dopravce to bude znamenat miliardové náklady, neboť musejí novým systémem vybavit svá vozidla.

23
Diskuze

avatar
6 Komentáře
17 Reakce na komentáře
16 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
17 Autoři komentářů
PřemekJarekTomáš ZárubaDušanBěžný Občan Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Kosmik
Host
Kosmik

Škoda že panstvo že SŽDC nejezdí do Budějovic vlakem aby si ten zázrak užili…..blablabla, to nemůžou být reálné na zemi a přiznat si že to prostě v ČR nejde.

Jarek
Host
Jarek

A co je tam tak hrozného? Třeba ve srovnání s cestou do Hradce, Plzně nebo do Brna?

Tom
Host
Tom

Dobrý den, opravdu nemá redakce k dispozici lepší fotografii, než tu úvodní, která je u všech zpráv týkajících se ADŽ (svačící strojvedoucí)?

Jan Sůra
Admin

ETCS není příliš fotogenická záležitost. Což je vidět i na té další fotce.

Třicátáprvní béé
Host
Třicátáprvní béé

Diktujte si ještě třeba font písma, počet vět v odstavci a bůh ví co ještě. Místo toho aby tady ten hlouček lidí byl rád, že má každodenní zajímavosti na dráze a k tomu možnost se věcně vyjádřit, tak budeme řešit ještě zajímavější věci😄
Vy máte problémy, človeče😉

Pitrys
Host
Pitrys

Něco podobného jako když v článcích na IDNESU, které se prokazatelně týkají stejnosměrné části soustavy, pravidelně používají fotky Plecháče. Asi oblíbená lokomotivní řada pana redaktora

Jarek
Host
Jarek

To je fakt hrdelní zločin teda…

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Pardon, s tím „plynulejším“ provozem bych to prosil vysvětlit.

Běžný Občan
Host
Běžný Občan

Wikipedie vám to poví, doporučuji článek o LZB, to funguje v podstatě stejně jenom na jiném principu.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Princip znám. 🙂 Já jen, jestli to náhodou nebylo myšleno jako „zvýšení kapacity“, které bez cílené adaptace infrastruktury moc očekávat nelze, spíš naopak. Zrovna tady to sice není fatální, ale v principu mi takové přikrášlování (bylo-li zamýšleno) vadí.

noerf
Host
noerf

Je ETCS součástí nově budovaných úseků 4. koridoru (Voice – Sudoměřice, Soběslav – Doubí).

Dušan
Host
Dušan

Aktuálně probíhá zakázka týkající se zpracování tzv. Záměru projektu a Dokumentace pro územní řízení stavby „ETCS+DOZ Votice – České Budějovice“ , zpracovatelem je SUDOP PRAHA a.s. , kdy výchozím stavem pro zpracování dokumentace je dokončení těchto staveb: „Modernizace trati Sudoměřice – Votice“ „Modernizace trati Veselí n.L. – Tábor – II.část, úsek Veselí n. L. – Doubí u Tábora, 2. etapa Soběslav –Doubí“ „GSM-R Votice – České Budějovice“ „Modernizace trati Nemanice I – Ševětín, 1. stavba, úpravy pro ETCS, 2. část.“ Současně se předpokládá, že systém ETCS L2 bude zprovozňován současně s plným dokončením výše uvedených staveb v úsecích Soběslav –… Číst vice »

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Dušan se optal strýčka „gůgla“ a teď tu na nás „dělá ramena“ 😀

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Dušan má opravdu přehled o om, co se skutečně „papírově“ děje a lze ho za to jen pochválit. A já Tě tedy Dušane moc chválím 🙂
A předpokládejme, že náš 41500 a 41501 se pod ETCS z Uhři do Votic rozjede hned v únoru 2020, byť v režimu zkušebního provozu.
Plyne z toho, že hned po skupině třebovských strojvedoucích přijde řada na Prahu 🙂

Přemek
Host
Přemek

Docela Vám to přeji.

Martin V.
Host
Martin V.

Z článku ani z diskuse jsem nepochopil, jestli ty dvě nové přeložky, co se právě staví (Sudoměřice – Votice, Soběslav – Doubí) budou vybaveny pouze ETCS, nebo jestli se tam ještě bude instalovat i LS a pár let tam budou koexistovat?

Dušan
Host
Dušan

Ty 3 stavby, co se aktuálně staví (Su-Vo, So-Do, Še-Dy), budou vybaveny automatickým blokem ABE1 s kódováním LS, přes to pak bude „přetáhnuta“ komplexně ta stavba ETCS+DOZ Votice – České Budějovice s tím, že po zapnutí ETCS bude stanoveno přechodné maximálně 5-leté přechodné migrační období, pak se LS vypne.

Jouda
Host
Jouda

No jo, to se to buduje stacionární část a přikazuje, když státu vyjde 100 km na necelých 400 Mega kdy za tuto část se zároveň vybaví ani ne třicet vozidel….. To je trochu prasarna. My si to za peníze a za pár peněz státu vybavíme a vy dopravci si to třeba hoďte….

Pavel
Host
Pavel

Která výhybka se má rušit v Říčanech?

Dušan
Host
Dušan

Výhybka č. 7

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Zrušili torzo vlečky do již před drahně lety zrušeného Interiéru. Hypermarkety vlečku nepotřebují. Místo vlečky bude shoppingstezka 😀

mirekk
Host
mirekk

T je sice pravda, ale to zrušení výhybky je důležité i z úplně jiného důvodu. Fírové a dispečeři vědí, ostatní když ser zamyslí, přijdou na to možná také.
Jen malá nápověda: výhybka ve staniční koleji, ranžírka, odjezdové návěstidlo, peron, osobní vlak, kódování

Přemek
Host
Přemek

To chcete po mnoha diskutujících až příliš 🙂

Partneři



CSCARGO