Letecké společnosti Letectví

Emirates začaly vyřazovat z flotily první A380, mají přitom objednané další

Emirates A380 v Dubaji. Foto: Emirates
Emirates A380 v Dubaji. Foto: Emirates

Největší provozovatel letadel A380 na světě začal s vyřazováním prvních kusů těchto největších osobních letadel. Emirates je budou využívat zatím na náhradní díly.

O postupném vyřazování A380 informoval server Flightglobal.com. Šéf Emirates Tim Clark tento týden vybraným novinářům řekl, že s A380 počítá ve flotile ještě zhruba deset až patnáct let. Na stejném setkání vyjádřil Clark značnou nespokojenost s přístupem Airbusu i Boeingu k novým letadlům a současně varoval, že firmu čekají v příštích letech složitější časy.

Plán postupného vyřazování A380 z flotily už běží, zatím se týká jen jednotek kusů. Emirates aktuálně mají ve flotile 112 letadel A380. Podle Clarka má aerolinka už přesný harmonogram, jak budou letadla odstavena z provozu. Dvě letadla už jsou definitivně mimo provoz.

Emirates převzaly první A380 v roce 2008, staly se bezkonkurenčně jejich největším provozovatelem. Nadšení aerolinek (nejen Emirates) z těchto strojů ale poměrně rychle vyprchalo zejména s příchodem nových, úspornějších dálkových letadel s menší kapacitou. Airbus přestane vyrábět A380 příští rok poté, co Emirates výrazně svoji původní objednávku seškrtaly.

Dvě odstavená letadla jsou na letišti Dubai World Central (DWC). Podle Clarka by se už nevyplatilo investovat do výměny podvozků, která by měla kvůli počtu nalétaných cyklů přijít. Emirates je použijí na náhradní díly. Část vrátí leasingovým společnostem.

Trh s použitými A380 prakticky neexistuje. Když vyřadily první A380 Singapore Airlines, jediné letadlo si po nich koupily charterové aerolinky Hi Fly, ostatní skončily na rozebrání na náhradní díly.

Podle Clarka bude počet A380 ve flotile Emirates postupně klesat, během příští dekády na zhruba 90 – 100 kusů. „A380 zůstanou hlavní součástí naší flotily dalších patnáct let,“ dodal Clark.

S redukcí objednávky na nové stroje firma ustoupila od plánů instalovat do letadel novou první třídu, naopak ale příští rok představí novou třídu Premium Economy. Ta dosud u Emirates není.

30
Diskuze

avatar
5 Komentáře
25 Reakce na komentáře
12 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
13 Autoři komentářů
Y.K.PetrMartinMildaIVVíKo Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Petr
Host
Petr

Koncem a380 končí i projekt úspornější a380plus, nebo jak to je? Tohle sem se nikde nedočetl

Y.K.
Host
Y.K.

Tak A380Plus snad nikdo neobjednal, mám dojem. Emirates, jako potenciální klient, další objednávky stornoval a nikdo další už tohle éro nechce. Takže to bude definitivní konec výroby.

Martin
Host
Martin

Předražená bída, škoda.. s tímto typem jsem, obzvláště u Emirates, prožil spousty hodin a ve své podstatě mi bude chybět. Stejně tak i mizející 747 a jejich uperdeck..

VíKo
Host
VíKo

Tohle me drasa. Straslive! A380 u Emirates by je a bude muj top zazitek z letani. Chybi mi par mil na upgrade z economy. Tak to snad jeste stihnu. Na vychod uz moc neletam a ani to nemam v planu. Teda zatim. 🙂

Jen tak
Host
Jen tak

to chce mokrej hadr na hlavu.

VíKo
Host
VíKo

Dekuji Jentaku.

Ondra
Host
Ondra

Mas na to dalších 20 let

VíKo
Host
VíKo

Me nejde o to, jestli skonci za 5 nebo 20 let, ale ze vubec konci.

Y.K.
Host
Y.K.

Všechno jednou skončí. Něco dříve, něco později.

Tony
Host
Tony

Je to škoda, že cena letadla a cena provozu jsou tak vysoko. Na druhou stranu je to letadlo, na které od pasažérů neuslyšíte moc kritiky. Tiché, prostorné, ve spojení s dobrým servisem (Emirates, ANA, Etihad) tomu z hlediska pasažéra není co vytknout. Zase Emirates by podle mě nebyli tam kde jsou nebýt A380. To letadlo je prostě udělalo. Kdyby měli flotilu plnou 787, 777, 330, 340, 350 tak to bude jen letecká společnost někde ze zálivu.

Jen tak
Host
Jen tak

Emirates by byly tim, co jsou, i bez A380.

No, a ze je to letadlo, na ktere neuslysite moc kritiky od cestujicich? to je pravda… jenze to neuslysite ani na 777, 340, 33, 787, 330, 340 … :))

To letadlo je mimoradne jen ve sve velikosti (toto uz mu nejspise nikdy nikdo nevezme), ale jinak je to obycejne letadlo.

pája
Host
pája

777 – hlučné, stísnění v kombinaci 3-4-3. A380 je super letadlo. Ono se to vrátí. Výrobci motorů mají problémy jak s motory pro 787, 777X tak A350, A320neo. Narazili na limity fyziky, je to jako v automobilovém průmyslu. Do nekonečně se ty parametery motorů zlepšovat nedají. Nakonec se ukážou ty nové motory náročné na údržbu a ve výsledku možná sežerou míň paliva, ale seris bude stát víc, takže nula od nuly pojde.

Jen tak
Host
Jen tak

sněte dál 🙂

MildaIV
Host
MildaIV

Motory nenarazily na hranice fyziky, to jenom Boeing přitlačil výrobce motorú víc než bylo zdrávo u motorú pro 787. Chtěl asi o 4% lepší účinost, než odpovídalo době. Kvúli tomu museli výrobci použít technologie, které ještě nebyly dobře zvládnuté.

MildaIV
Host
MildaIV

A380 je sice super letadlo, jenže je moc málo zákazníkú ochotných si za ten nadstandart připlatit.

Y.K.
Host
Y.K.

Žádné hranice fyziky, jen ještě nejsou úplně odladěné nové materiály, což bylo vždy u nových generací motorů + se k tomu přidávají nějaké ty chyby při montáži způsobující únavové vady.

Co se týče náročnosti na údržbu, tak A380 má dvojnásobek motorů oproti dvoumotoráku, zhruba stejně složitých jako u dovumotoráku, též mají své vady, takže tyto náklady jsou u A380 dvojnásobné a to nikdo nechce i kdyby palivová ekonomika byla shodná s dvoumotorákem.

Cestující jdou za cenou, takže aerolinky nemají žádnou motivaci provozovat cokoliv nákladnějšího, když to nejde adekvátně promítnout do ceny letenky.

MildaIV
Host
MildaIV

To je hlavní problém toho letadla. Neumožňuje pasažéry namačkat jak sardinky. Na spodní palubě se nedá dát 11 sedaček do řady. Aibus naivně předpokládal při vývoji, že kultura cestování pújde nahoru, ale ona šla místo toho dolú. Viz přechod z 9 na 10 sedaček prakticky u všech provozovatelú 777.

Jen tak
Host
Jen tak

ale umoznuje 🙂 Air Austral mel objednanou A380 se seatingem 3-5-3 na dolním patře.

MildaIV
Host
MildaIV

Jenže to musí být sedačky zvednuty, aby ty krajní byly výš, kde je širší trup. Ani jedno letadlo nakonec takto nebylo vyrobeno, či upraveno.

JiP
Host
JiP

Presne tak, Emirates jsou pro me A380, uz jsem letel nekolikrat a kdyz mam moznost, beru A380 vsemi deseti. Za me zdaleka nejpohodlnejsi a nejmene hlucne letadlo co jsem letel. Kdyz jsem letel poprve, predevsim nizka uroven hluku me fakt prekvapila.

To jestli maji A380 budoucnost ukaze cas, ono se svet rychle meni a co neni vyhodne dnes muze byt zitra uplne jinak. A tady bych mozna nehledal ani fyziku a technologii ale samotnou legislativu, je zde ohromny tlak na pretizeny vzdusny prostor, kapacitu letist atd….

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

Právě že jak vidno, žádný velký tlak není, když aerolinky vyřazují A380 a pořizují si narrow body na delší trasy.

Jen tak
Host
Jen tak

A 380 uz budoucnost nemají, to je definitivní. příští rok končí výroba, a znovu ji rozjet… bude prakticky nerealizovatelné.

navíc, přestože přetíženost letišt byla uváděna jako jeden z hlavních argumentů pro A380, tak vlastně se svým způsobem podepsaly na jejím konci. proč? no, protože díky přetíženým letištím dopravci hledají alternativy, jak létat .. a tou alternativou jsou právě menší letiště – a tam A380 nenaplníte. zatímco třeba 787-8 ano. a za poloviční náklady na osobu.

A380 zahubila vlastní velikost.

MildaIV
Host
MildaIV

A380 zabila liberalizace letecké dopravy. Open skyes dohody umožňují létat tak, jak je to ekonomicky nejvýhodnější. V dobách bilaterárních dohod byly omezené počty spojú, počty linek atd. To vedlo k nasazování větších letadel než by bylo čistě ekonomicky nejvýhodnější. I proto byla 747ka tak úspěšná. Dnes i tam, kde zústaly bilaterární dohody jsou většinou omezeny celkové počty sedaček.

Y.K.
Host
Y.K.

No já teda nevím, ale není Open Skies vojenský projekt?
A civilní „Freedoms of the air“ je něco co bylo založeno v roce 1944. Jeho 9 základních svobod je velice známá věc a s létání mezi huby nebo menšími městy to nemá nic společného a lomrční létání dle letového řádu bez nich je v podstatě nemožné.

Lukas
Host
Lukas

No uz aj pre arabov su tieto stroje pridrahe a zivit tie 4 motory pokial lietadlo leti poloprazdne tiez nieje bohvieco…
Bola by skoda keby sa uplne stratili z oblohy, mozno sa najde niekto kto by par kusov odkupil a prestaval na cargo

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

To právě bohužel nejde, A380 je pro cargo nevhodný. Má velký vnitřní prostor, ale relativně k tomu malou nosnost, takže se nedá efektivně naplnit. Oproti tomu Boeing 747 byl vyvíjen od začátku jako nákladní, proto má i ten hrb.

Tony
Host
Tony

Tak hlavně má pevně rozdělené patra. Takže se tam nic velkého nevleze a s tou nosností je taky problém. Ono je problém už kdyby letadlo bylo full economy v nějakém sardinkovém formátu, tak je tam celkem hrana.

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

Certifikované je to podle wiki na 868 pasažérů. S tím asi problém s nosností není, spíš kde vůbec sehnat tolik lidí.

MildaIV
Host
MildaIV

S nosností A380 žádný problém nemá, protože má křídla dimenzovaná na prodlouženou verzi, která se nikdy nerealizovala. Problém je poloviční dělka nákladového prostoru v poměru k počtu pasažérú. Na druhou stranu ceny za kargo tak spadli, že to ani moc nevadilo.

Jen tak
Host
Jen tak

Problém je i nosnost. Není to o délce, ale o celkovém prostoru (objemu) A380, který je tak je tak velký, že dřív, než ho zaplníš, jsi na hraně nosnosti. a zbytek vozíš vzduch.

resp. jinak – i kdyz naložíš A380 maximálním cargem, co unese, jsi stále v mínusu.

no, k tomu dodejme, podlahu mezi patry, kterou nelze demontovat, a jeji omezenou nosnost – takze v podstate to ero nevyuzijes.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll