Emirates začaly vyřazovat z flotily první A380, mají přitom objednané další

Emirates A380 v Dubaji. Foto: EmiratesEmirates A380 v Dubaji. Foto: Emirates

Největší provozovatel letadel A380 na světě začal s vyřazováním prvních kusů těchto největších osobních letadel. Emirates je budou využívat zatím

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Koncem a380 končí i projekt úspornější a380plus, nebo jak to je? Tohle sem se nikde nedočetl

Y.K.

Tak A380Plus snad nikdo neobjednal, mám dojem. Emirates, jako potenciální klient, další objednávky stornoval a nikdo další už tohle éro nechce. Takže to bude definitivní konec výroby.

Martin

Předražená bída, škoda.. s tímto typem jsem, obzvláště u Emirates, prožil spousty hodin a ve své podstatě mi bude chybět. Stejně tak i mizející 747 a jejich uperdeck..

VíKo

Tohle me drasa. Straslive! A380 u Emirates by je a bude muj top zazitek z letani. Chybi mi par mil na upgrade z economy. Tak to snad jeste stihnu. Na vychod uz moc neletam a ani to nemam v planu. Teda zatim. 🙂

Jen tak

to chce mokrej hadr na hlavu.

VíKo

Dekuji Jentaku.

Ondra

Mas na to dalších 20 let

VíKo

Me nejde o to, jestli skonci za 5 nebo 20 let, ale ze vubec konci.

Y.K.

Všechno jednou skončí. Něco dříve, něco později.

Tony

Je to škoda, že cena letadla a cena provozu jsou tak vysoko. Na druhou stranu je to letadlo, na které od pasažérů neuslyšíte moc kritiky. Tiché, prostorné, ve spojení s dobrým servisem (Emirates, ANA, Etihad) tomu z hlediska pasažéra není co vytknout. Zase Emirates by podle mě nebyli tam kde jsou nebýt A380. To letadlo je prostě udělalo. Kdyby měli flotilu plnou 787, 777, 330, 340, 350 tak to bude jen letecká společnost někde ze zálivu.

Jen tak

Emirates by byly tim, co jsou, i bez A380.

No, a ze je to letadlo, na ktere neuslysite moc kritiky od cestujicich? to je pravda… jenze to neuslysite ani na 777, 340, 33, 787, 330, 340 … :))

To letadlo je mimoradne jen ve sve velikosti (toto uz mu nejspise nikdy nikdo nevezme), ale jinak je to obycejne letadlo.

pája

777 – hlučné, stísnění v kombinaci 3-4-3. A380 je super letadlo. Ono se to vrátí. Výrobci motorů mají problémy jak s motory pro 787, 777X tak A350, A320neo. Narazili na limity fyziky, je to jako v automobilovém průmyslu. Do nekonečně se ty parametery motorů zlepšovat nedají. Nakonec se ukážou ty nové motory náročné na údržbu a ve výsledku možná sežerou míň paliva, ale seris bude stát víc, takže nula od nuly pojde.

Jen tak

sněte dál 🙂

MildaIV

Motory nenarazily na hranice fyziky, to jenom Boeing přitlačil výrobce motorú víc než bylo zdrávo u motorú pro 787. Chtěl asi o 4% lepší účinost, než odpovídalo době. Kvúli tomu museli výrobci použít technologie, které ještě nebyly dobře zvládnuté.

MildaIV

A380 je sice super letadlo, jenže je moc málo zákazníkú ochotných si za ten nadstandart připlatit.

Y.K.

Žádné hranice fyziky, jen ještě nejsou úplně odladěné nové materiály, což bylo vždy u nových generací motorů + se k tomu přidávají nějaké ty chyby při montáži způsobující únavové vady.

Co se týče náročnosti na údržbu, tak A380 má dvojnásobek motorů oproti dvoumotoráku, zhruba stejně složitých jako u dovumotoráku, též mají své vady, takže tyto náklady jsou u A380 dvojnásobné a to nikdo nechce i kdyby palivová ekonomika byla shodná s dvoumotorákem.

Cestující jdou za cenou, takže aerolinky nemají žádnou motivaci provozovat cokoliv nákladnějšího, když to nejde adekvátně promítnout do ceny letenky.

MildaIV

To je hlavní problém toho letadla. Neumožňuje pasažéry namačkat jak sardinky. Na spodní palubě se nedá dát 11 sedaček do řady. Aibus naivně předpokládal při vývoji, že kultura cestování pújde nahoru, ale ona šla místo toho dolú. Viz přechod z 9 na 10 sedaček prakticky u všech provozovatelú 777.

Jen tak

ale umoznuje 🙂 Air Austral mel objednanou A380 se seatingem 3-5-3 na dolním patře.

MildaIV

Jenže to musí být sedačky zvednuty, aby ty krajní byly výš, kde je širší trup. Ani jedno letadlo nakonec takto nebylo vyrobeno, či upraveno.

JiP

Presne tak, Emirates jsou pro me A380, uz jsem letel nekolikrat a kdyz mam moznost, beru A380 vsemi deseti. Za me zdaleka nejpohodlnejsi a nejmene hlucne letadlo co jsem letel. Kdyz jsem letel poprve, predevsim nizka uroven hluku me fakt prekvapila.

To jestli maji A380 budoucnost ukaze cas, ono se svet rychle meni a co neni vyhodne dnes muze byt zitra uplne jinak. A tady bych mozna nehledal ani fyziku a technologii ale samotnou legislativu, je zde ohromny tlak na pretizeny vzdusny prostor, kapacitu letist atd….

Lukáš F.

Právě že jak vidno, žádný velký tlak není, když aerolinky vyřazují A380 a pořizují si narrow body na delší trasy.

Jen tak

A 380 uz budoucnost nemají, to je definitivní. příští rok končí výroba, a znovu ji rozjet… bude prakticky nerealizovatelné.

navíc, přestože přetíženost letišt byla uváděna jako jeden z hlavních argumentů pro A380, tak vlastně se svým způsobem podepsaly na jejím konci. proč? no, protože díky přetíženým letištím dopravci hledají alternativy, jak létat .. a tou alternativou jsou právě menší letiště – a tam A380 nenaplníte. zatímco třeba 787-8 ano. a za poloviční náklady na osobu.

A380 zahubila vlastní velikost.

MildaIV

A380 zabila liberalizace letecké dopravy. Open skyes dohody umožňují létat tak, jak je to ekonomicky nejvýhodnější. V dobách bilaterárních dohod byly omezené počty spojú, počty linek atd. To vedlo k nasazování větších letadel než by bylo čistě ekonomicky nejvýhodnější. I proto byla 747ka tak úspěšná. Dnes i tam, kde zústaly bilaterární dohody jsou většinou omezeny celkové počty sedaček.

Y.K.

No já teda nevím, ale není Open Skies vojenský projekt?
A civilní „Freedoms of the air“ je něco co bylo založeno v roce 1944. Jeho 9 základních svobod je velice známá věc a s létání mezi huby nebo menšími městy to nemá nic společného a lomrční létání dle letového řádu bez nich je v podstatě nemožné.

Lukas

No uz aj pre arabov su tieto stroje pridrahe a zivit tie 4 motory pokial lietadlo leti poloprazdne tiez nieje bohvieco…
Bola by skoda keby sa uplne stratili z oblohy, mozno sa najde niekto kto by par kusov odkupil a prestaval na cargo

Lukáš F.

To právě bohužel nejde, A380 je pro cargo nevhodný. Má velký vnitřní prostor, ale relativně k tomu malou nosnost, takže se nedá efektivně naplnit. Oproti tomu Boeing 747 byl vyvíjen od začátku jako nákladní, proto má i ten hrb.

Tony

Tak hlavně má pevně rozdělené patra. Takže se tam nic velkého nevleze a s tou nosností je taky problém. Ono je problém už kdyby letadlo bylo full economy v nějakém sardinkovém formátu, tak je tam celkem hrana.

Lukáš F.

Certifikované je to podle wiki na 868 pasažérů. S tím asi problém s nosností není, spíš kde vůbec sehnat tolik lidí.

MildaIV

S nosností A380 žádný problém nemá, protože má křídla dimenzovaná na prodlouženou verzi, která se nikdy nerealizovala. Problém je poloviční dělka nákladového prostoru v poměru k počtu pasažérú. Na druhou stranu ceny za kargo tak spadli, že to ani moc nevadilo.

Jen tak

Problém je i nosnost. Není to o délce, ale o celkovém prostoru (objemu) A380, který je tak je tak velký, že dřív, než ho zaplníš, jsi na hraně nosnosti. a zbytek vozíš vzduch.

resp. jinak – i kdyz naložíš A380 maximálním cargem, co unese, jsi stále v mínusu.

no, k tomu dodejme, podlahu mezi patry, kterou nelze demontovat, a jeji omezenou nosnost – takze v podstate to ero nevyuzijes.