Letecké společnosti Letectví

Emirates krotí plány na expanzi. Stěhování odkládá, chce jasné garance od výrobců letadel

Boeing 777-200 LR společnosti Emirates. Foto: Emirates
Boeing 777-200 LR společnosti Emirates. Foto: Emirates

Letecká společnost Emirates výrazně brzdí své plány na další růst. Šéf aerolinek Tim Clark dnes novinářům v Londýně oznámil, že firma na minimálně deset let odkládá plány na stěhování na větší letiště a současně odmítá finalizovat objednávky na stovky letadel, dokud nebude mít dostatečnou záruku na jejich bezproblémový provoz.

Podle agentury Bloomberg dnes Clark oznámil, že největší letecká společnost na světě v oblasti dálkových letů zůstane nejméně další desetiletí na letišti Dubai International, tedy stávající základně. Důvodem je i to, že Spojené arabské emiráty přehodnocují své plány s rozvojem letiště Dubai World Central (Al Maktoum), které se mělo stát jedním z největších letišť na světě s kapacitou až 260 milionů cestujících za rok. Původně se měla aerolinka postupně přesunout na nově rozšiřované letiště.

Podle Clarka je možné na stávajícím letišti bez problémů  zvýšit počet odbavených cestujících na 115 milionů cestujících ročně (dosud 90), případně na nové letiště přesunout jiné dopravce. Al Maktoum zvládne odbavit až 30 milionů lidí,  v současnosti ho ale využívá jen pár aerolinek. Clark navíc upozornil na to, že plány na rozšíření letiště Al Maktoum by měly být ještě podrobeny revizi, zda odpovídají nejnovějšímu vývoji například v oblasti odbavení zavazadel nebo u  dalších infrastrukturních požadavků.

Jindy značně optimistický Clark při dnešním setkání s novináři působil podle zpráv agentur spíše pesimisticky. Uvedl například, že Emirates se aktuálně nachází na špatném místě a že nevidí signály ke zlepšení. Odhaduje, že pokles může trvat tři až pět let.

Clark se dnes pustil i do kritiky Airbusu a Boeingu výrobců letadel i jejich dodavatelů motorů. Podle jeho slov už nejsou aerolinky připraveny přebírat letadla, které neodpovídají jejich požadavkům. Naráží tak na řadu zpoždění pří výrobě i nákladné uzemnění některých strojů kvůli závadám motoru či jiných dílů. S objednávkou více než 250 širokotrupých letadel bude Clark po výrobcích chtít záruku bezproblémového provozu. Podle něj Boeing ani Airbus nemohou počítat s finálním podpisem nové smlouvy na nová letadla, pokud nezmění přístup ke svým závazkům a odpovědnosti za poruchy letadel. Emirates mají objednáno aktuálně desítky letadel A350 a A330, u Boeingu dreamlinery a 777-9. Jeho výroba má už zcela jistě zpoždění.

Kritika může vyplývat částečně i z toho, že Emirates v minulosti přestřelil své objednávky a teď hledá cesty, jak se jich zbaví. Clark ale takový pohled odmítl, podle něj své závazky s objednávkami splnil, i když dodavatelé ne. Jako příklad uvedl špatnou výkonnost motorů Rolls-Royce na A380.

Šéf Emirates uvedl, že vidí klesající poptávku, i například kvůli politickému napětí a obchodním válkám. Jako příklad uvedl lety do Hongkongu. Podle agentury Reuters odhaduje pokles v řádu jednotek procent.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zdeněk
Host
Zdeněk

V Emirates patrně neznají větu ze Švejka: …člověk by chtěl být gigantem, a je ho..o. Má univerzální platnost – platí i pro tak extrémně bohaté Emiráty i leteckou společnost Emirates. Nikdo rozumný nemůže chtít růst donekonečna a rozhazovat plnými hrstmi, i když sedí na obrovských zásobách ropy. Ale Emirates se aspoň snaží řešit situaci postupným přechodem z efektních a prestižních, avšak nepříliš hospodárných A-380 na A-350.

Martin
Host
Martin

Kde jste přišel na to, že A350 není hospodárný?

Jen tak
Host
Jen tak

ono by stačilo si to přečíst ještě jendou.

on netvrdí, že je nehospodárná A350, ale 380 .)

Nekdo
Host
Nekdo

tak kdyz tahle organizace naprosto nepokryte dotovana emiratskym statnim rozpoctem (prakticky nekonecnym) a majici dumpingove ceny benzinu, navic pozivajici statut narodni chlouby (a to v zemi, kde zachovani tvare je extremne dulezite), musi mirnit optimismus nekonecneho budouciho rustu, tak asi fakt zacina recese.

Jen tak
Host
Jen tak

s recesi to tak uplne nesouvisi, k te je zatim relativne daleko (minimalne co se poctu cestujicich tyka) … jen to kapku prepalili a ted se z toho snazi neco vytriskat a nezahucet do toho tolik

VRT
Host
VRT

Si jako fakt myslíte, že od šejka dostávají benzín zadara, nebo co? Ano, letecký benzín je všude na světě nedaněný, ale že linky ze zálivu dostávají od svých majitelů benzín zdarma/za nákladové ceny je mýtus. Mimochodem, oni jsou ti šejkové tak bohatí taky proto, že si umí dost dobře spočítat, jak vydělat. Takže prodělečné podniky by poslali k ledu hned.

Y.K.
Host
Y.K.

Přesně, těžko by se šejkové váleli v prachách, kdyby západní obecenstvo vozili po světě skoro zadara. Arabové moc dobře vědí, jak se dělají kšefty.

Dushan
Host
Dushan

To jejich bohatsví vzešlo jen a pouze z přírodních zásob surovin.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Arabové uměli dělat kšefty už stovky let před objevem ropy.

Jen tak
Host
Jen tak

Nikoli. to bohatství vzniklo z toho, že s těmi přírodními surovinami uměli zacházet (a s bohatstvím z něho vzniklým).

zkuste otevřít oči, a podívat se, jak jsou na tom jiné, na nerostné bohatství bohaté, země s chudobou … rusko, venezuela, mexiko, irán, koneckonců i sýrie, atd.

Y.K.
Host
Y.K.

Za prvé Arabové byli vyhlášení obchodníci dávno před ropou a za druhé přírodní bohatství má kde kdo, ale ne každý na něm uměl zbohatnout. Rusko mě napadá jako první, Venezuela jako druhá a bude toho podstatně více.

Martin V.
Host
Martin V.

Třeba náš uran v padesátých letech…

olsei
Host
olsei

“ Podle svých slov už nejsou aerolinky připraveny“

„svých“ odkazuje na ty aerolinky. Má tam být „jeho“

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll