Letectví

Konec A380. Airbus oznámil, že přestane vyrábět největší osobní letadlo na světě

A380 společnosti Emirates v Dubaji. Foto: Emirates
A380 společnosti Emirates v Dubaji. Foto: Emirates

Airbus skončí do roku 2021 s výrobou  největšího osobního dopravního letadla světa. Dlouho očekávaný verdikt o budoucnosti A380 oznámila dnes firma v tiskové zprávě poté, co se dohodla na zrušení objednávky 39 letadel se svým největším zákazníkem tohoto typu letadla, společností Emirates. Výrobci se ale podařilo dohodnout s Emirates nákup celkem 70 nových letadel A330neo a A350.

Emirates si namísto původních 163 letadel A380 objedná celkem 123 letadel. V praxi to znamená, že Airbus během příštích dvou let vyrobí ještě 14 A380 pro Emirates a předá postupně 3 A380 společnosti All Nippon Airways. „Výsledkem tohoto rozhodnutí je, že Airbus nebude mít dostatečnou zásobu objednávek na A380 a proto ukončíme jeho výrobu,“ řekl končící ředitel Airbusu Tom Enders.

Podle Enderse je konec A380 současně i tečkou za érou čtyřmotorových letadel. „Snažili jsme se najít nové zákazníky, ale neúspěšně. Možná jsme měli s tímto letadlem přijít o deset let dříve,“ řekl Enders na tiskové konferenci k výsledkům Airbus.

Výroba největšího letadla na světě tak skončí jen 16 let poté, co Airbus s letadlem poprvé vzlétl v roce 2005. Poprvé od roku 1986 nebude Airbus nabízet letadlo se čtyřmi motory. „I když je dnešní rozhodnutí pro nás velmi bolestivé, letadla A380 budou dál mnoho let v provozu a Airbus bude jejich provozovatele plně podporovat,“ řekl Enders.

Airbus zatím vyrobil 234 letadel A380, největším zákazníkem jsou Emirates. Nakonec dospěly s Airbusem k dohodě, na které může výrobce vydělat: objednají si 40 letadel A330neo a 30 letadel A350. Zatímco v případě A380 už neměl Airbus v této kategorii letadla konkurenci, nákup A330 a A350 je pro Airbus dobrou zprávou v jeho boji s konkurenčním Boeingem a jeho letadly 787 a 777X.

Podle Airbus se konec výroby dotkne zhruba 3000 až 3500 zaměstnanců. Firma bude jednat s odboráři o jejich přesunu na jiná místa, zejména na výrobu A320. 

Airbus nikdy přesně neřekl, kolik vývoj letadla celkem stál, nejčastěji se mluví o 15-20 miliardách euro. Jisté tak je, že stroj zůstane pro Airbus navždy ztrátovým projektem. O konci výroby se spekulovalo několik let. Jen za loňský rok podle zveřejněných výsledků ovlivnila výroba A380 hospodaření firmy ztrátou 463 milionů euro.

Rozhodnutí Airbusu je zlomem i pro éru čtyřmotorových letadel. Boeing s velkou pravděpodobností díky objednávkám od nákladních dopravců překoná Airbus a svůj model 747 bude vyrábět i poté, co Airbus s A380 skončí.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Petr
Host
Petr

Jsem bytostně přesvědčený, že za cca 10-15 let se toto letadlo,možná o něco upravené začne znovu vyrábět. Kapacita plno letišt je na maximu, stejně tak i nebe zejména v okolí letišt je plné, na některých získat sloty,nebo výhodné sloty je nemožné a jediný způsob jak přepravit více lidí, bude pro spoustu aerolinií velké letadlo.

Y.K.
Host
Y.K.

Nezačne.
Vy jste pořád nepobral pointu. Pointa je, že se bude čím dál méně létat přes (ty přetížené) HUBy. Místo cestování přes FRA, CDG atp poletíte přímo menším letadlem. Co ta letiště dělá přetížená, je to, že jsou to obří přestupní stanice. HUBy nezaniknou, ale význam poklesne.

Ta velká letadla typu A380 dráhovou kapacitu též berou, kvůli nutným větším rozestupům u Superheavy atp.

KLKL
Host
KLKL

Škoda, že to ekonomicky nevyšlo, protože z technického hlediska jde o dost slušný úspěch. Nějakých 250 kusů této velikosti, to vůbec není málo. Měli se zkrátka při tom konstrukčním úsilí „ještě více snažit“. Možná by nyní mohl někdo začít uvažovat o trochu menším patrovém dvoumotoráku (protože jestli jsem dobře pochopil, tak počet motorů je dnes ten zásadní kámen úrazu). A pak ta využitelnost pro náklady…

PetrN
Host
PetrN

Prosím o opravení věty, že Emirates odebralo 2/3 A380. Vyrobeno je zatím 234 kusů a Emirates odebralo 109 ks, takže ani ne polovinu.
Dále dotaz: do konce roku 2018 bylo celkem 321 objednávek, vyrobeno 234 z nich, takže nedodáno zatím 87.
Z toho 8ks zrušil Quantas nedávno, 39ks Emirates teď, Airbus dodá ještě 14ks Emirates a 3ks ANA.
Zbývá tím pádem 23 kusů, kdo je měl objednáno, objednávky jsou také zrušeny? Ze strany aerolinek či Airbusu?
Díky

PetrN
Host
PetrN

už jsem našel v přehledu objednávek.. leasingová společnost Amedeo 20 kusů a Air Accord 3 kusy, ale žádný info o zrušení objednávky?

Odpoved
Host
Odpoved
FlyingJ
Host
FlyingJ

Od začátku šlo víceméně jen o to vyrobit větší letadlo než 747. Ekonomika provozu byla vždycky nevalná a věděli to jak Boeing tak aerolinky, které objednali mnohem víc 787. Projekt sice prodělal majlant ale Evropa má největší dopravní letadlo…
Tahle ošklivá obluda mi chybět určitě nebude 🙂

JirkaA
Host
JirkaA

No 787 je objednaných mraky to jo, ale ekonomicky terno to taky není. Vyvoj stál více než vývoj A380.

Ondra
Host
Ondra

Jestli je to tak nehospodárné, že skončí výroba škoda to nebude. Spíš mě mrzí, že to postihne-oslabí zrovna evropskou ekonomiku.

martin
Host
martin

Podle mého názoru zastavit něco, co prodělává a naopak přesunout výrobní kapacitu na typy letadel, která jsou v zisku, to určitě ekonomiku přeci neoslabí, ale naopak posílí.

Ondra
Host
Ondra

Já to pochopil trochu jinak, projekt je celkově ztrátový, protože zisky z prodejů ještě nedosáhly částky, kterou stál vývoj, zmíněných 20 mld €. A teď po ukončení výroby je proto jistá i ztráta.

Y.K.
Host
Y.K.

Ztráta asi bude, ale nijak katastrofální, protože se obejdnávky nepodařilo naplnit jen těsně. Airbus si na tom zase rozšířil know how které se mu hodilo, postavil mnoho výrobních kapacit co ještě užije když šel do A350 a hlavně to živilo tisíce lidí v mnoha zemích Evropy (i v ČR), což také není marný výsledek.

Proto to také Airbus pouští celkem v klidu a bez krvavého boje. Už je dál a na A380 nevisí.

Jen tak
Host
Jen tak

Evropskou ekonomi to nikak neoslabi… oslabi to jen airbus, kter bude aspon moci kapacity vrhnout na dalsi era, jako 330neo, 350 atd…

Vojta
Host
Vojta

hlavně bych zmínil, že pro Airbus je to skvělá zpráva v tom, že objednali 330, o které zatím nebyl takový zájem a z velkých společností si ho objednala pouze Delta… 330 u Emirates si může udělat jméno..
jinak ví někdo, jestli z těch 350 bude nějaká ULR? Jaké nové trasy by to z Dubaje mohlo znamenat?

martin
Host
martin

Z velkých cílů chybí střední a jižní Amerika a pak zvyšovat profit na dosavadních nejdelších trasách typu Dallas či Auckland.

Jen tak
Host
Jen tak

nedeleze z tech emirates “poloboha”… jak jako ze si u nich udela a330 neo jmeno? Objednavek uz ma 254 (z toho 16 nemuzeme pocitat, bo jsou pro iran), ze znamych spolecnosti je ma objednane hawaian,air asia x, tap, garuda, delta… nejvetsi objednavku ma mimochodem air asia x) …

Delate z toho trosku novinkovou diskusi 🙂

Vojta
Host
Vojta

nikoliv. to, že Airbus má s prodejem nových 330 problém přiznal sám a proto dělal „turné“ s nimi po světě… 254 objednávek na to, že to nejpoužívanější širokotrup současnosti není žádný terno a kontrakt s globální značkou jako Emirates jim pomůže- to je bez debat.!

Vy nedělejte novinkovou diskuzi tím, že jakožto znalý budete mít tendenci za každou cenu poučovat druhé..:)

aviojan
Host
aviojan

Nedalo se čekat, že tenhle obr vzhledem ke svým parametrům a nárokům dosáhne globálně masového rozšíření, jen několik velkých a rozhodujících světových dopravců si mohlo dovolit zavést ho do flotily. Bohužel, entuziasmus devadesátých let se přetavil do vystřízlivění v souvislosti s ekonomičností jeho provozování. Škoda, a tak zase končí jedna etapa, dokazující možnosti lidského konání konstruovat a vyrobit takový stroj pro osobní dopravu…

Jan Winter
Host
Jan Winter

Jeden ze zásadních problémů A380 je, že na rozdíl od jiných typů letadel, pro něj neexistuje trh „ojetin“.

Martin V.
Host
Martin V.

Vypadá to tak. Ale proč? Typicky se stará osobní letadla přestavují na nákladní, hlavně „balíkové“ (nízká hustota těchto expresních balíčků dodávaných přes noc). B747-400 má verzi BCF – Boeing Converted Freighter, spousta dalších letadel byla takto přestavěna (B727, B757, A300/310, A330P2F…). Nebo je využívají menší aerolinky, které si nová letadla nemůžou dovolit. Vyšší spotřeba paliva je kompenzována nízkými kapitálovými náklady na pořízení.

No a tady se se začala 10-12 let stará letadla (někde maximálně v polovině technické životnosti ) rozebírat na náhradní díly. Najde se časem druhotné využití A380?

aviojan
Host
aviojan

V případě A380 je ovšem otázkou, jak nákladná by konverze na nákladní variantu byla ve vztahu k návratnosti takových investic. Jistě by to znamenalo s ohledem na konstrukci A380 minimálně m.j. specifické výrobní linky (zjednodušeně „úpravny“) stávajících strojů přímo u výrobce, což by, podle mého skromného názoru, bylo neúměrně nákladné v porovnání s typy uvedenými výše. Zatím, pokud vím, nikdo s touto variantou nepřišel, tudíž není ani v nejhrubších obrysech zmapována a finančně naceněna. Osobně se domnívám, že tudy cesta nepovede – i když – nikdo neví…

hedonism.bot
Host
hedonism.bot

Problem je v jedinecne konstrukci – podlaha mezi patry nema pozadovanou nosnost pro naklady, tudiz se da v podstate vyuzit jen jedna paluba… a to umi se dvema motory a tim vyznamne nizsimi naklady i a330/b767/747

Jen tak
Host
Jen tak

nakladni verze 380 … je v dnesni dobe jen fikce.

Osobni verze konvertovat v podstate konverzovat nejde. Podlahu patra neni mozne odstranit, a jeni nosnost je … neodstatecna. Maximalni naklad pax verze 380 je 89t.

I pokud by nakrasne byla a380f, tak mamjiny problem – ta verze mela mit max payload 150t, coz v porovnani s 747f (125t) neni mnoho .

Bohuzel, cargo 380 je jeste vetsi nesmysl, nez pax 380

Partneři