Elektromobilita má víc negativ než pozitiv, míní Pražané. E-kola jsou pro ně symbolem nehod

Elektrický skútr, ilustrační foto. Foto: Foto: Micheile Henderson, UnsplashElektrický skútr, ilustrační foto. Foto: Foto: Micheile Henderson, Unsplash

V české debatě o elektromobilitě nefunguje argument o udržitelnosti.

Lidé v Praze zatím nedůvěřují elektromobilitě. Nepovažují ji za dostatečně praktickou a udržitelnost pro ně není priorita. Podle průzkumu Urban Road Safety Index 2023 společnosti Cyclomedia, která se věnuje digitalizaci veřejného prostoru, ji kvůli udržitelnosti začíná více využívat pouhá třetina obyvatel hlavního města. Problém vidí také ve vysoké cenovce elektroaut a nedostatečné síti dobíjecích stanic.

Průzkum probíhal mezi 7 515 respondenty, kteří používají silnice ve 25 evropských městech. Tazatelé se ptali zejména na to, jak bezpečně se lidé cítí během dopravy v ulicích či zda se vyhýbají určitým dopravním situacím.

O tom, že se Pražané obávají nebezpečných křižovatek, vadí jim nedostatečné oddělení cest pro automobily, veřejnou dopravu či chodce a také nekvalitní vozovky, jsme informovali v předchozím článku.

Řidiči a cyklisté se v Praze necítí bezpečně, děsí se křižovatek. Ve srovnání překvapila Varšava

Další otázky průzkumu se pak týkaly sdílené mobility v provozu se zaměřením na tu elektrickou. Obyvatelé Prahy elektromobilů, elektrokoloběžkám či e-kolům nedůvěřují. Více než 60 procent respondentů se domnívá, ž právě e-mobilita může za více nehod na ulicích.

Drahé a nepraktické

A podobně lidé z Prahy nahlížejí i na elektroauta. Zatím u nich vidí více problémů a negativ než pozitiv. Polovina obyvatel by sice chtěla vlastnit elektromobil, považuje jej však za příliš drahý. Problém vidí lidé také v nedostatečné síti dobíjecích stanic. Podle portálu Čistádoprava.cz jich je jen v české metropoli téměř 1200, dvě třetiny lidí z Prahy si ale myslí, že by jich mělo být více.

Právě rozšiřování počtu dobíjecích bodů na místa, je jednou z věcí, která by mohla pomoci překonat bariéru mezi řidiči a elektroauty,“ říká Dominika Doláková, Business Development manažerka společnosti Cyclomedia.

V místní debatě o elektromobilitě také v porovnání s Evropou nefunguje argument o udržitelnosti. 55 procent lidí nepovažuje tento aspekt dopravy za důležitý.

Jsou na tom podobně jako lidé z Antverp, Helsinek či Budapešti. Naopak pro obyvatele měst z jižní části Evropy jako je Barcelona, Řím, či Milán hraje snaha o cestování, které pomáhá životnímu prostředí, důležitou roli.

10 elektroaut na jednu dobíječku, čtyři vodíkové vozy na plničku. Jak se v Česku daří alternativám

Nejkritičtěji se k osobní elektromobilitě staví obyvatelé Amsterdamu, kteří nedají dopustit na klasické bicykly. Podle čtyř tamních obyvatel z pěti se právě kvůli elektrokolům a elektro skútrům zvýšila nehodovost. Paradoxem je, že další město známé užíváním kol skončilo na opačném konci žebříčku. Dánská Kodaň takto kritická není a podobný pocit má jen necelá polovina tamních obyvatel.

Je nutné, aby stoupala role a konkrétní aktivity českých obcí. Tato problematika se netýká jen Prahy, která je na tom v rámci Česka z hlediska dispozic pro elektromobilitu výborně,“ dodává Doláková. Podle ní je třeba podporovat rozšiřování veřejné dobíjecí infrastruktury, sdílení automobilů, ale také zlepšovat a rozšiřovat bezpečné cyklistické a pěší stezky.

Elektromobily mohou v Praze letos dál parkovat zdarma. Nabíječky najdou řidiči v lampách

Tagy elektrokola elektromobily podpora elektromobility sdílené elektrokoloběžky
217 komentářů