Elektrizace trati Veselí – Velenice se komplikuje. Územní rozhodnutí napadli lidé z pivovaru
Dle názoru odvolatele záměr zasáhne do zvlášť chráněných území přírody.
Další příprava modernizace a elektrizace trati z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic nebude hladká. Územní rozhodnutí vydané v polovině prázdnin jihočeským krajským úřadem nemohlo zatím nabýt právní moci, neboť úřad obdržel osm odvolání. Odvolání proti územnímu rozhodnutí zveřejnil na úřední desce, lze je najít zde: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8.
Odvolání proti územnímu rozhodnutí podali vesměs lidé kolem třeboňského pivovaru Bohemia Regent, včetně majitele Ferdinanda Staska, jeho rodinných příslušníků a členů dozorčí rady pivovaru. Odvolání podaly také akciová společnost Bohemia Regent, kde je Stasek předsedou představenstva, a společnost Agro SF, kde je statutárním zástupcem a majitelem.
„Dle názoru odvolatele záměr zasáhne do zvlášť chráněných území přírody, např. CHKO Třeboňsko. Uvedený záměr bude mít bezpochyby negativní vliv na krajinný ráz uvedených oblastí, přičemž tato skutečnost nebyla ze strany správních orgánů dostatečně posouzena,“ stojí například v odvolání, které podal Ferdinand Stasek.
Proti tomu stojí verdikt ministerstva životního prostředí, které při posuzování v roce 2021 konstatovalo, že záměr „nemá významný vliv na životní prostředí a veřejné zdraví a nebude posuzován podle zákona“. Citovalo mimo jiné i zástupce CHKO Třeboňsko, kteří vyslovili s plány Správy železnic (SŽ) souhlas.
CHKO nicméně důrazně odmítla nadjezd u zastávky Lužnice, který měl nahradit přejezd. Přilehlé rybníky Velký a Malý Tisý totiž představují jednu z nejvýznamnějších ornitologických rezervací v Česku. Proto SŽ v plánech počítá se zachováním a rekonstrukcí úrovňového křížení.
SŽ požádala o územní rozhodnutí loni začátkem října, zahájení stavby směřuje na konec roku 2025, hotovo by mělo být o tři roky později. Zda a jak termíny ovlivní podaná odvolání, není zatím jasné. Předpokládané celkové investiční náklady stavby činí 10 miliard korun. Aktuálně se pracuje na projektové dokumentaci pro stavební povolení a provedení stavby.
Stavba zahrne vedle elektrizace i vylepšení všech stanic na trati (Nová Ves nad Lužnicí, Suchdol nad Lužnicí, Majdalena, Třeboň, Lomnice nad Lužnicí), kde budou zřízena nová vnější nebo poloostrovní nástupiště. Rekonstruovány budou také všechny zastávky. Trať bude upravena pro rychlost 120 km/h. Zmizí deset přejezdů.