Elektřinu bude dodávat české železnici i příští rok ČEZ, zvítězil v aukci
Lokomotiva 151 a elektrická jednotka 471 v Přerově. Foto: České dráhy
Správa železnic je největším odběratelem elektřiny v České republice, aukci poprvé využila v roce 2018.
To by chtělo vidět smlouvu, penále za nespotřebovanou energii, přetoky do sítě účtované jako spotřeba atd. atp.
Můžete mě prosím někdo opravit, případně potvrdit moji úvahu? Temelín vyrobí ročně 15 746 GWh. A železnice z toho ukrojí 1,226TWh, tj 1226 GWh, tj téměř jednu desetinu ? Je to možné? 🙂 Díky!
Ano. Je to tak. Výroba ETE je ročně necelých 16 TWh.
Jen pro kontext: v 2020 se v ČR vyrobilo 81,4TWh a spotřebovalo 71,4TWh (rozdíl = vývoz). Takže spotřeba SŽ = cca 1,75% spotřeby ČR
Na to, že to funguje po celý ČR, ta „téměř“ zdaleka ne ani desetina z pouhého Temelína není zas tak moc, jak jste chtěl patrně naznačit.
Vždycky čtu o továrnách jako největších spotřebitelích, tak jsem se potřeboval ujistit, že vlastně největší spotřebitel je vlastně „všude“. A tak jsem zase o vědomost dál 🙂
Ano, protože továrny jsou všechny dohromady. Tohle je jeden spotřebitel. To je jako když se řekne, že Ryanair je jedna z nejšpinavějších leteckých společností. Nebo BA nebo kdo to pár let zpátky vyhrál v Evropě. Jenomže to jsou absolutní čísla daná velikostí, nikoli sektorem. Jinak ano, průmysl u nás vede. Ale průmysl není jedna firma.
Mě by pro změnu zajímala spotřeba v osobní dopravě, v přepočtu na přepraveného cestujícího a km.
https://www.abb-conversations.com/2018/02/railways-are-the-future/
„(…) a Tesla Model 3 consumes 14.73kWh/100km(3), that is 36.83Wh/km per seat; taking an average European occupancy of 1.2 passengers per car, we get 122.75Wh/passenger km, whereas a modern electric train consumes 30-31Wh/km per seat(4), or 50-52 Wh/km per passenger.“
Zajímavé je to porovnání na kapacitu, tedy na sedadlo. Tesla Model 3, což je na evropské poměry velký elektromobil má při plném obsazení (jasně, tam ještě trochu stoupne celková váha) jen o něco větší spotřebu než moderní elektrický vlak. Pokud by se vzal větší dopravní prostředek, elektrobus, tak už by to vycházelo lépe než vlak a to se mi nezdá.
To je jednoduché. Řekněme, že průměrná hmotnost rychlíku je 400 tun a má 300 sedadel. Na 100 km spotřebuje 1000 kW, tedy 3,33 kWh na sedadlo.
Poněkud nepřesné :
400 tun x 100 km = 40 000 tkm; měrná spotřeba 35 kWh/1000 tkm – kromě trakční energie i spotřeba na topení/klimatizace/CZE > cca 1400 kWh, započítává se i spotřeba pro napájení traťového ZZ (autoblok)
400 tun = cca 9 vozů po 45 tunách. Při 60 místech (kupata) = 540 cestujících, při velkoprostoru 80 (8 dvojek + jednička s 60) = 700 míst
1) 2,59 kWh
2) 2 kWh
Záleží na obsazenosti soupravy ….
Zcela přesné Mirku. Takto je to určeno současným paušálem, který se až tolik neliší od skutečnosti…
Není podstatná spotřeba na sedačku, ale relevantní údaj je spotřeba na osobu a km zohledňující obsazenost vlaku, která byla v rekordních letech kolem 30%. A samozřejmě je nutno vycházet z celkové roční spotřeby, vč. jalové spotřeby trvale hučících vlaků při odstavení.
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-zvysily-pololetni-zisk-o-dve-tretiny-kazdou-ctvrtou-jizdenka-prodaly-online-33284/
V odkazu je Lukáše, je vypočet na sedadlo i pasážera. Ikdyby obsazenost byla 30 procent furt je lepší vlak. U vlaku je problém že má náplanovanou trasu (v sedle a na okraji nejezdí plný), na zástavkách se musí rozjiždět. U auta jede start cíl bez pravidelných zástavek a rozjizdění.
To jsou problémy. Ještě jsem nezaznamenal, že by někdo řešil, kolik je asi spotřeba energie na jednoho chodce v noci od 23.00 do 4.00 na osvětlení např. vedlejší ulice, kde za tu dobu přejde třeba jen 10 lidí. Prostě se tam svítí a hotovo. A co svícení na kdejakej hrad nebo bilbord. Ale jinak velmi zajímavá diskuze, tohle téma jsem pod tímhle nevinným sdělením nečekal.
V té studii je třeba se dívat na „Energy per pass-km“, tedy 50 – 52Wh/km v modelovém příkladu pro „Green Train“ při 60% obsazenosti. Pro běžný rychlík s lokomotivou a vagony je uvedeno na cestujícího 108Wh/km a pro regionální vlak dokonce 120Wh/km. Takže to tak příznivě pro vlak nepůsobí ve srovnání s EV Tesla:)
Jo, je zjevné, že to počítali pro 60 % obsazenost. Ale to na dálkových trasách není zas takový problém, třeba Regiojet v různých dobách tvrdil, že má průměrnou obsazenost nad 70 %. A ono je potřeba říct, že těch 15 kWh/100 km u elektroauta platí v nějakých „běžných“ rychlostech, ne ve 160 km/h na dálnici.
Obsazenost je u klasického vlaku ve studii uvažují 44%. Při jednom pasažéru je to s EV vyrovnané pro dva a více je energeticky výhodnější EV. pozn. dálniční rychlost je max. 130km/h.
No a třeba podle tohoto testu má Tesla Model 3 na dálnici (nax 130 km/h, průměrná 115) spotřebu 18,5 kWh/100 km http://www.hybrid.cz/tesla-vitezi-v-testu-dalnicni-spotreby-druhy-je-hyundai-kona
Stejně tak bych čekal, že vlak jedoucí 200 km/h bude mít vyšší spotřebu než vlak jedoucí 100 km/h, ale zároveň vás do cíle dostane rychleji než ta Tesla.
Dalo by se nějak zjistit, kolik „železnice“ spotřebuje za ro nafty?