Infrastruktura Letectví Letiště

Dvěma stovkám evropských letišť hrozí insolvence

Letiště Brno, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Ohrožena jsou zejména malá regionální letiště.

Téměř dvěma stům evropských letišť hrozí v následujících měsících insolvence, pokud se letecká doprava pasažérů nezačne na konci roku zotavovat. Uvedla to dnes asociace evropských letišť ACI Europe. Za ohrožené považuje 193 letišť, která k hrubému domácímu produktu (HDP) v Evropě přispěla částkou 12,4 miliardy eur (339,1 miliardy Kč) a která vytvořila 277 000 pracovních míst.

Ohrožena jsou zejména malá regionální letiště, jimiž ročně neprojde více než pět milionů cestujících a jejichž zavření by mělo obrovský dopad na místní pracovní trh, sdělila agentuře Reuters mluvčí asociace.

Stejně tak ale o hotovost přicházejí neudržitelnou měrou větší evropská letiště. Dvaceti největším se zvýšil dluh o 16 miliard eur (přes 437 miliard Kč). Tato částka v běžném roce odpovídá téměř 60 procentům jejich tržeb.

„Dnes zveřejněná data ukazují velmi neutěšený obraz. Všechna evropská letiště po osmi měsících krize přicházejí o peníze, jen aby zůstala otevřená. Tržby jim ani zdaleka nepokrývají náklady na provoz, o kapitálových nákladech ani nemluvě,“ upozornil generální ředitel asociace ACI Europe Olivier Jankovec.

Objem osobní letecké dopravy na evropských letištích v září meziročně klesl o 73 procent, pasažérů je o 172,5 milionu méně. Od ledna je počet cestujících meziročně nižší už o 1,29 miliardy.

Asociace ACI Europe zastupuje více než 500 z celkových 740 evropských letišť, jež obsluhují platící pasažéry.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Peta

Karlovy Vary jsou dle zdroje z UCL už v podstatě zrušený

Apex

Nějaké podrobnější informace by k tomu nebyly?

chris

KV byly primárně po mnoho minulých let, cca. 2006-2018 pro ruskou klientelu, 2019 výrazný útlum. Propad rublu 2014 se ještě nějak podařilo zvládnout, ale hlavně COVID znamená, že letiště zeje prázdnotou, žádní Rusáci a nepochybně to stejné bude v roce 2021. Potom se uvidí. Sem tam nějaké malé éro, výcvik, apod, jinak nic…snad to přežijí.

Nekdo

Tak snad to male regionalni letiste Viklef Hejvl Internesnl zvladne!

Milan_86

Přemýšlím, jak velkou dávku nenávisti, pocitu zhrzení a zloby v sobě takové malicherné mrňavé sdělení dokáže nést.

Casper

Diskuse k tomuto článku je věcná, to se mi líbí. Žádný hejtři, zatím. Určitě by vlastníci reg. letišť měli společně vysoutěžit provozovatele reg. letišť, nikoliv se o to pokoušet sami. Provozovatel by pak mohl těžit ze synergií správy a taky třeba sdílením techniky apod. Vše za předpokladu, že by na těch letištích byl komerční provoz. Ten tam ale není, každá tzv. dotovaná linka zkončí dříve či později, protože žádný dopravce neudrží dlouhodobě linku, která je pod nulou. Dokonce ani když je na nule to smysl nedává. Linka musí být celoročně v průměru plusová. Aniž bych se zastával nebo negoval práci… Číst vice »

Apex

Ještě jednou… Řízení provozu, v praxi regionálního letiště TWR, nemá žádnou souvislost s ekonomickým fungováním letiště, resp. jeho provozovatele, což je jiný ekonomický subjekt. Takže fakt, zda je na letišti TWR, je z tohoto pohledu irelevantní (alespoň v podmínkách ČR). Jinak, aby mohlo letiště odbavovat civilní obchodní lety, tak musí splňovat všechny předpisy bez ohledu na to, zda se létá celoročně nebo by odbavovali jen letní chartety a jinak jen GA… jakmile je letiště příslušně licencované podle Nařízení Komise (EU) č. 139/2014, tak přes to nejede vlak. Což kromě technického vybavení vyžaduje i personál, ktery má nejen všechna školení a… Číst vice »

Pe.tr

špičkový marketinkový a ekonomický počin předvedlo v tuto dobu letistě v Českých Budějovicích. Mají stejně cestujících jako před coronou a jen o pár tisíc méně než Praha .

GPGP

Tady je počet , ale bez ČB…
https://www.euro.cz/byznys/precpana-ruzyne-ztratova-regionalni-letiste-citi-jednu-z-poslednich-sanci-1479519

I kdyby se sečetla všechna letiště v ČR kromě Prahy a vynásobila 15x, tak pak by možná dohnala Prahu. Stav před Covidem.
Ale furt je žalostné jak Praha může pálit 100 mil. měsíčně, když bude mít za celý rok 2020 mezi 3-4 mil. cestujících 🙂

Bifidus

Bankrot není konec světa. Zadlužené podniky prostě přejdou do vlastnictví věřitelů.

Kandelábr

To ovšem neznamená, že ta letiště zaniknou. Provozujícím společnostem sice hrozí insolvence, ale nemovitosti a hmotný majetek rád někdo koupí od insolvenčního správce. A asi za výhodnou cenu.

Anonymus

Inseolvence letiste. Absurdni. Vzdy to zadotuju kraje / staty z vlastni kapsy vzdy. Nikdy neukonci provoz, at se deje co se deje

Ctenar

zDopravy mohli dodat alespoň seznam zmíněných letišť

Roman

https://www.aci-europe.org/media-room/279-almost-200-european-airports-facing-insolvency-in-coming-months.html
V tiskové zprávě ze které pan Sůra čerpal ten seznam není. Pan snad začít obvolávat letiště a ptát se jich osobně?
Za mě článek naprosto v pořádku

Roman

Pardón nečtu po sobě: V tiskové zprávě ze které pan Sůra pravděpodobně čerpal ten seznam není. Měl snad začít obvolávat letiště a ptát se jich osobně?
Za mě článek naprosto v pořádku

Jan Sůra

Jen pro upřesnění, jde o zprávu ČTK.

Roman

To je asi prašť jako uhoď. Výsledek je stejný. Ten seznam tam prostě není. 🙂

Ctenar

Ilustrativně ukazujete Brno, je tedy na seznamu? A která další?

Pepa

Co to je to Brno?

Nekdo

Předměstí Vídně. Jako když vylezete z Cajzloviček, jdete kolem D1 přes kopečky, nejdříve do kopce, pak z kopce, a zrovna v místech, kde Vám začnou na hlavu padat granáty a miny z bojových šalin, tak je tabule na Vídeň, směrem doprava. Tak tam někde to je. Ovšem přesná poloha je tajná, a cajzlovští mapiči ji dodnes přesně nezjistili…

OSR

zapoměl jsi na chachary z Ostravy

mata

Takových Pardubic ,Brna ,Karlových Varů a Českých Budějovic by nebyla škoda

J.K.

Letišť by byla, ale kdyby se správní organizace sloučila do jedné a řízení provozu by se dělalo z jednoho přes remote tower i na těch ostatních , tak by to možná škoda nebyla…. Ale nejdřív by muselo nastat uvědomění že konkurují společně tak možná Ruzyni, ne jeden trpaslík druhému…

Apex

Fungování letiště a řízení letového provozu jsou dvě rozdílné věci. Na rozdíl od letišť máme jen jedno ŘLP, které fyzicky obsluhuje i KLV, BRQ a OSR. V PED řídí pokud vím vojáci. Technologie remote tower je určitě zajímavá záležitost, ale přispěla by jen ke zvýšení efektivity ŘLP, což pochopitelně není zanedbatelné, ale zároveň spojeno s velkými investicemi. Otázkou je, zda je skutečně nutné mít plnohodnotné řízení na všech letištích, protože např. z hlediska personálu ani remote tower neznamená významnou úsporu oproti dnešnímu stavu. Pokud jde o ekonomickou výkonnost regionálních letišť, tak pro ty by to význam ale nemělo. Sjednocení řízení… Číst vice »

Jiří Kocurek

Velká úspora by se našla v těch věcech okolo samotného provozu. Ředitel, zástupce ředitele, účetní a personální agenda, tohle všecko nemusí být sólo na každém letišti pro obrat menší než na okresním nádraží v Pelhřimově.

Apex

Jen pro upřesnění…O úspoře personálu jsem psal v souvislosti s ŘLP a remote tower… Na žádném regionálním letišti nemá ŘLP ředitele a další vámi zmiňované profese. Pokud jste ale měl na mysli, že by přímo na letištích nemuselo být tolik neprovozního personálu, tak to sice možná ano, ale po pravdě, v kontextu celkových personálních a dalších nákladů letiště jsou to drobné… Bohužel.

johny

Tak jestli nadešel čas, tak já hned přispěju: svěřovat řízení čehokoliv regionálního do Prahy je v regionech vítané tak, asi jako je v Praze vítané svěřování čehokoliv národního do Bruselu. Od toho ostatně tu samosprávu máme, aby sama spravovala

Frantisek

V Praze to ovšem nijak nevítané není. To ty ostatní, už z Prahy opomíjené kraje mají asi ještě větší pocit beznaděje. Což ale není primárně problém spojené Evropy, nýbrž možná nejdřív té Prahy (respektive jejích přistěhovalců z těch krajů).

tgurecky

Oni na tom ŘLP jsou pokrokoví. V OSR 9.6.2016 ŘLP zahájilo řízení letového provozu z „nové věže“ do které nasypali 133 mil. Pan ředitel tehdy prohlásil „Nové provozní středisko a řídící věž zajistí poskytování bezpečných, moderních a nákladově efektivních letových provozních služeb na ostravském letišti a současně vytvoří komfortní zázemí pro personál ŘLP ČR, s.p. minimálně na příštích třicet let,“ uvedl při této příležitosti generální ředitel ŘLP ČR, s.p. Jan Klas. Za 18 měsíců od zahájení provozu ŘLP rozhodlo o utlumení provozu v OSR a přesun poskytování služeb do PRG. Pokud jsem někde četl, tak od 01/2021 by se měl… Číst vice »

Anonymus

Zajimava myslenka. Palec nahoru

johny

Tak zajímavá idea by byla sloučit všechna ta regionální letiště, tj. mimo PRG pod jednu organizaci. Ale na to jsme asi ještě u nás nedospěli. My si to radši budeme šoulat každý po svým

aldas

….tak tetka z Prahy letiště Pardubice dovedla až na dno, ty jsou na hooodně velký hraně.

švestka

Ale jen letiště, tetka z Prahy je vysmátá.

Nekdo

Uz uz to zacne letat do Kalugy, Antananariva, Noveho Urengoje, Urumqi a Ceskych Budejovic! Pak budete muset mlcet a ona dostane dalsi odmeny a sluzebni vrtulnik. Pak Juchelka to jiste obratem potvrdi!

aldas

To si na odměnách ještě tetka z Prahy nevyssála…to určitě udělá, než někam zmizí a Juchelka jí to určitě aktivně schválí. Pravda.

Peta

dostane 3 platy na odchod tzn 210 000

aldas

to je síla….ale jí to stejně nebude stačit, Juchelka dál něco přihodí.

Peta

Nejsme,mesto s krajem sypou..nastesti nepotrebujeme tolik jako V OSR nebo BRQ kde se musi jeste platit udržba letiste jako takového

Nekdo

Prahé taky ne…

aa22

Co ty seš za podivnýho skřeta?