Drážní úřad zvažuje povinné simulátory pro strojvedoucí
Školení na simulátorech bude zatím dobrovolné, poté Drážní úřad vyhodnotí, zda bude takový výcvik povinný.
V Česku v příštích týdnech přibudou další simulátory pro výcvik strojvedoucích. Ze strany některých státních organizací se řeší i možnost, že jejich využití bude pro strojvedoucí povinné. Povinnost je využívat je například v Polsku.
O plánu zavést povinné školení na simulátorech mluvil naposledy na konferenci VUZ v Bratislavě minulý týden ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Drážní úřad podle něj již připravil koncepci školení na simulátorech pro strojvedoucí. Řeší se počet odškolených hodin či simulátorů. Do konce roku chce představit studii.
K povinnosti proškolení na simulátoru je ale ještě daleko. „Postup je nyní takový, že se zhruba během následujícího roku bude pilotně ověřovat výcvik na simulátorech na dobrovolné bázi se zapojením nezávislých hodnotících subjektů,“ řekla mluvčí Drážního úřadu.
Podle ní bude sledována efektivita různých forem výcviku u různých skupin strojvedoucích. Plán ale naráží na kapacitní problémy: v Česku jsou aktuálně jen dva simulátory u Českých drah (resp. jejich dceřiné firmy DVI).
Před instalací simulátorů je například ČD Cargo. „Podepsali jsme smlouvu na velký kabinový simulátor. Chceme ho mít v provozu od roku 2024,“ řekl předseda představenstva Tomáš Tóth. Podle něj má dopravce možnost pořizovat ještě malé mobilní simulátory, které chce používat hlavně na školení pro ETCS. Velký simulátor má být jak pro stávající, tak pro nové strojvedoucí. „Školit se bude standardní jízda a obsluha, simulovat budeme i situace předcházející známým mimořádným událostem, školit budeme i jízdu pod ETCS,“ dodal. Podle něj by se měl každý strojvedoucí jednou za rok na simulátor dostat.
Kdy by se mohla povinnost simulátoru dostat do zákona? „Teprve po vyhodnocení tohoto pilotního provozu na dobrovolné bázi bude prověřena vhodnost zavedení povinného systému na základě změny právního předpisu,“ dodala Straková.