Drážní úřad zvažuje povinné simulátory pro strojvedoucí
Simulátor Českých drah. Autor: ČD
Školení na simulátorech bude zatím dobrovolné, poté Drážní úřad vyhodnotí, zda bude takový výcvik povinný.
Školení na simulátorech bude zatím dobrovolné, poté Drážní úřad vyhodnotí, zda bude takový výcvik povinný.
Je potřeba pořídit také manager GeyŘet simulátor. Tam budou např. systémoví specialisté předvádět svoje dovednosti. Lezectví do řiti vedoucímu oddělení, tvorba podivných dokumentů, úprk na vlak před koncem pracovní doby, znalost cizího jazyka po deset let probíhajícím kurzu, surfování na Internetu v pracovní době, vaření chutné kávy, dokonale pomlouvat, sílu v loktech, karierismus. Simulátor pak vyhodnotí index demagogie a užitku pro dopravní společnost.
Jsem také zastáncem simulátoru. V průběhu prvotního zácviku jde především o to získat určité návyky při manipulaci s ovládacími prvky lokomotivy, virtuálně poznat prostředí dráhy, především funkci návěstidel atd., aby mohl začínající strojvůdce plynule navázat jízdním zácvikem bez toho, aniž byl vystaven přílišnému stresu o sám či jeho zacvičovatel.
V pozdější praxi se pak jistě vyplatí procvičit si v pravidelných intervalech kritické situace, které se během kariéry nemusí vyskytnout, přesto by měl být na ně strojvůdce připraven.
Už jsem simulátor absoloval 2x…zážitek opravdu příšerný..neznámá trať, nepříliš povedená grafika, nemožnost vnímat tělem změny..rozjezd, brzdění, monotonní zvuk…
shrnutí…dobrý nápad, mizerné provedení..
měl jsem výhodu..jel jsem panterem a známá vysilačka..
Proč to řešit? Je to momentálně pracovní náplň pana docenta Koláře. Do čeho by měl jinak píchnout? Ještě tak mít trenažér v severní věži úřadu a může si v pracovní době hrát a zvát VIP hosty na podívanou.
Kdyby železnice byla moderní a ne jak před 50 lety, tak bychom žádné strojvedoucí nepotřebovali (max na vlečkách a nedůležitých tratí, kde jezdí šroty jak 810) Co je tak těžkého dát na vlak lidar, přesnou gps ( v tunelu laserové meření) a komunikaci mezi ostatními. Když i auto (ne Tesla) s lidarem, dokáži řídit v čínských městech na přecpaných silnicích, kde je řízení mnohem komplikovanější, než jezdit na kolejích, změnu koleje udává dispečer a strojvedoucím je jen pozorovat značky, aby věděl rychlost a stažení sběrače a zastavit včas. To vše už zvládne AI algoritmus a dráha bude bezpečnější. Ale to… Číst vice »
Já třeba nevím, co je ,,Lidar“, ale aspoň umím trochu pravopis.
A kde jezdi bezne vlaky bez strojvedoucich?
Takže s Train Simulatorem jsem začal dobře 🙂
Ani ne, to by muselo být Zusi 3.
Školení na simulátorech bude zatím dobrovolné??? U ČD ho máme již třetí rok povinné. O jeho užitečnosti se obšírně rozepsali ostatní diskutující. Nebudu tedy mlátit prázdnou slámu.
Jak už tady píšou jiní.
Představa,že jdu na simulátor, kde bude mně neznámé stanoviště s mně neznámými ovládacími prvky a nejlépe mně neznámé trati s kvalitou grafiky, že nevidíte trolej a půl minuty řešíte, jestli je to strom nebo návěstidlo mi přijde úplně k ničemu.
To už lepší bude školení s videem např. na začátek a konec jízdy pod dohledem ETCS, atd.
Tak zrovna u ETCS mi přijde vhodnější si to dat na simulátoru a vyzkoušet si ovladací prvky než jen tupě koukat ma video.
Za mě to v současném stavu simulátoru nemá smysl. Sice je fajn, že si člověk zkusí mimořádné situace, ale nevyváží to ten zbytek v totálním chaosu. U nás je na to vždy hodina. Všechno honem rychle ať může další. Stanoviště pro mě absolutně neznámé, naštěstí sem dostal na výběr vysílačku což byl jedinej prvek co sem znal. Jak asi reagujete na situace když je tam tma a hledáte je vtipné. Grafika rozkostičkovaná, že se do poslední chvíle soustředíte co to tam kde vlastně je. Trať vymyšlená neznámá, bez poznání. Takže v současným stavu mohli nahrát pár videi s komentářem, hodit… Číst vice »
Tedy popořádku… Zrušilo se povinné černé řemeslo / elektro, strojvedoucím může být číšník, zahradník, kdokoli s maturitou. Zrušily se kurzy v depech, a dělá to DVI, kde se velká část náplně týká středoškolské fyziky / elektro. Školí lidé, kteří lokomotivu již 20 let zblízka neviděli, a posluchači jí během kurzu také neuvidí (teda leda na peroně) Dílenský zácvik se zkrátil na dobu návštěvy kantýny a poslední šance se dozvědět něco o technice našich skvělých bezporuchových HV je během najíždění. Jízdní zácvik se zkrátil také. Zkracují se přípravné / odstavné doby, obraty a oběhy vybroušené na ostří nože, člověk aby bojoval… Číst vice »
Souhlas 👍👍
E-maily na osoby, které o tom rozhodují (budou rozhodovat) jsou veřejně přístupné. Zde si to stěží přečtou…
Tondo máš pravdu, ale některé příspěvky jsou věcné.
….ale přečtou
Já s Vámi nesouhlasím, že noví adepri na DVI pořádně neviděli lokomotivu. Ano zejména ČDC letos bralo opravdu každého z ulice, kdo odepsal na Jobs,prace.cz…Ale Věřte, že než jsou do kurzu na DVI tak je tam alespoň někdo provede po depu a něco málo ukáže. Co vím dělají to ČDC v Ústí, v Praze( kde sice své depo nemají, ale provedou je ve Vršovicích), ČD v Praze a Plzni je také alespoň provede. Před kurem DVI jim dají alespoň ty „pasivní“ jízdní zácviky- Stane se že už o tohoto to někteří vzdají. Dalším filtrem je teprve DÚ a největším filtrem… Číst vice »
Nebo taky možná proto, že se v prakticky každé zprávě o mimořádné události píše, že strojvedoucí neměl žádný výcvik jak na ni adekvátně reagovat, ale to strejcům nevysvětlíš.
Je dobrý, že to mají možnost číst i cestující. Že mají možnost sepsat závět než si koupí jízdenku na celostátní dráhu.
proc ta touha po tom, ze by si budouci strojvedouci mel projit dílnou? buducí piloti se taky nučí údržbu letadla a netráví rok v hangáru.
Člověk, aby bojoval o čas odskočit si na záchod……… To nechtějí řešit ani odbory. Vymoci povinnou, placenou bezpečnostní přestávku, na kterou by měl člověk nárok, se bránějí, jak čert kříži a vymýšlejí, proč to nejde. Němec ji má a doprava se přesto nezastaví.
Pro zvýšení realističnosti simulace si dovoluji navrhnout několik drobných vylepšení, která výrazně přispějí k účelnosti simulátoru: – termín simulátoru sdělovat max. 8h předem, ideálně uprostřed doby odpočinku, kdy fíra spí po předchozí šichtě – před začátkem simulace disciplína „luštění rozkazu na čas“. Zahrnout nesmyslná, rozporuplná a jinak podivná sdělení. Rozkaz před předáním polít kafem a vyválet v bahně. Po dobu čtení neustále křičet „jeď není čas nejsi tu sám mám všude plno máš postaveno tak vypadni a nezdržuj“. – na stanovišti instalovat topnou a klimatizační jednotku s polohami „nesnesitelné vedro“ nebo „nesnesitelná zima“, doplněnit průvanem volitelného směru a intenzity –… Číst vice »
Naprosto přesně popsáno 😀
A ještě bych přidal takové ty provozní tlaky typu:
„Hele potřebuju támhle jen kousek do tratě sáhnout pro zdechlej osobák… …no snad na to nebudeš chtít rozkaz?!?“
„No snad kvůli jednomu vagonu navíc nebudeš chtít postrk?!?“
„Na tu bílou zatím dneska odjeli všichni!!!“
„No co tam děláš, tobě to nejede?!? Byla tam sice PN, ale kolej je volná, tak za to vem, za tebou je expres!!!“
Vše nejlépe stereo: vysílačkou z jedné, a služebním telefonem z druhé strany…
+ za jízdy informace že to, či ono v rozkaze neplatí, no teď ti to řikám, tak už to víš…
Na PN můžeš normálně odjet. Tak se nediv že všichni ostatní na ni jeli a na tebe řvali.
Tak ale přesně k tomu se ten pohyblivej simulátor na Čvut vyvíjí. Mělo se na něm zkoumat jak stres z různejch náhodně modelovanejch situací z reálu ovlivňuje pozornost strojvedoucích atd.
Takže občane Suchane . O skutečném provozu a o „provozních LAHůDKÁCH “ nevíš vůbec nic . Pokud sis přečetl pozorně příspěvky /vyjádření zkušených kolegů fírů, tak bys takovou blbost nemohl napsat . Jediný dotaz mám . Na ČVUT – kolik skutečných provozáků a lidí znalých provozních „špeků“ co na fíry denně chrlí sebestředná SŽ, kolik jich tam máte ? A nemyslím „my taky jezdíme na kontrolní jízdy . Kolik fírů se může podílet na tvorbě programu ?
Hm, možná, že ten simulátor měl právě sloužit na to, aby se dal vliv těch provozních lahůdek nějak kvantifikovat a oddělit od lidových pohádek. Ty provozní lahůdky by vymýšleli sami strojvedoucí a provozáci, ne nikdo od simulátoru.
Simulátor měl být povinný už 10 let. Co si budem povídat – všechna školení, zácviky tak to je šedá zóna. Desítky let nijak nezdokonalovaný systém, bez dohledu a kontroly.
Jízdní zacviky na reálné trati s reálnou mašinou jsou teda lepsi než počítačová hra.
Samozřejmě.
Nemám nic proti simulátorům, ale kdy si už konečně Drážní úřad a MD došlápne na SŽ a udělá tam pořádek. A je toho tam dost – předpisy, rozkazy, viditelnost návěstidel …
Nikdy si na ne nedoslapne, protoze v predpisu maji vse osetreno ( vinnik je vzdy strojvedouci) !!! To ,ze je ten predpis nelogicky, ze je v realu nemozny ho naplnit je vedlejsi. To “SPECIALISTUM A VYMLETYM HLAVAM” v kancelarich nikdy nedojde , ze to je ZUMPA !
Většina těch lidí v kancelářích jsou mimo jiné bývalí strojvedoucí.
Tak to už není dávno pravda, dneska se tam dostane kde kdo. A když už, tak je to po 2 letech v provozu.
Na to se rychle zapomene když chodíš na osmičky a sedíš si v klimatizované kanceláři. To pak kopeš za kancelářskej tým a ty „špinavci“ dole co se broděj v těch hovnech, aby mi vydělali na výplatu jdou bokem. 😉
PS: „špinavci“ jsem tenkrát šlyšel na školení v depu když sem přišel o 10 minut dříve.
Předpisy pro provoz dělá SŽ. Ta sice pár strojvedoucích má, ale v kacelářích žádné.
S UPAD ? Vzpamatuj se ! A nebo radši ne .
Takže anketa mezi firy byla zbytečná. DU si zase mele svou. A co třeba kdyby doporučili vyhodit tu pindu, co dělá z předpisů guláš.???? Viz anketa. To je fakt marný.
Realita toho simulátoru je jak hra 20 let stará, bohužel.
Což ale nemá vliv ma funkci
Neni to Microsoft Train simulátor náhodou? Nedivil bych se…
Mě to připadá jako zakázkově upravené německé ZUSI (3) pro české podmínky. Ale v reálu jsem to neviděl, takže nevím.
https://www.youtube.com/watch?v=XXLdqpKJeK8
Nápad dobrý, výsledky už ne tak dobré – abych parafrázoval Cimrmana. Zásadní nedostatky – displej vyvolávající u některých zdravotní obtíže (co se týče zraku). – stanoviště je unifik s nějakým rozmístěním prvků, ale nereflektuje to, co strojvedoucí zná a s čím umí (třeba na Cargu není snad jediná mašina u které by stanoviště odpovídalo fotce), a pokud si Cargo nechá udělat jiné stanoviště, bude víc simulátorů, tak aby vylo zajištěno, že strojvedoucí „pojede na stroji“ , kde mu stanoviště není cizí? – jízda po samotné trati, no name trať, člověk tam jede bez poznání, to na klidu taky nepřidá. Simulátor,… Číst vice »
Několikrát jsem absolvoval simulator v Německu. Ať už v rámci výcviku nebo přezkoušení. Vždy jsem měl k dispozici jednu nebo dvě cvičné jízdy na to abych se seznámil s ovládáním i tratí. Takže tenhle problém je jen zástupný.
Tak ono záleží taky na čem člověk jezdí v reálu, pokud budu jezdit na strojích, které budou mít alespoň trochu podobné stanoviště, tak se s tím asi srovnám rychleji, než když celou kariéru budu na motorech (810, 742, 743, apod…), a pak vlezu do takovéhoto vesmírného kokpitu.
Tak to bohužel v ČR nemáme. Už jsem několikrát na simulátoru byl, žádná možnost si tratě projet nenečisto. Prostě si sedni, hra začíná a teď se ukaž. Mám aspoň výhodu že stanoviště a ovládací prvky znám z reálu.
To je ovšem problém provozní, ne vada simulatoru
Maarja Panna…
A nechtěl byste, aby tam strojvedocího dovedli za ručičku, posadili ho k tomu, utřeli mu nosik od sopliku a slíbili mu bombonek když nebude plakat…?
Simulátor je bomba věc, ovšem nesmí se to pojmout takovým tím typische Czechische stylem jako je tomu u ČD simulátoru, což je prakticky jenom úloha z Trainsimulatoru
Já nic takového neříkám, pro nacvičení situací, s kterými se člověk běžně nepotká fajn, jen jsem si dovolil vytknout (podle mě negativa), a to, jak jsou rozmístěné ovládací prvky na stanovišti je podle mě důležité, protože to, jestli stanoviště znám, a nebo ne, ovlivní i finální výsledek.
A to samé jak dobře znám trať to ovlivní, v reálu mám poznání dělat 2x ve dne 2x v noci, a tady má stačit (pokud bude) jedna cvičná jízda, abych poznal trať, osahal si řízení (pokud mi je stanoviště cizí) a předvedl bezchybnou jízdu?
Kde je psané 2× a 2×?.
Pokud budou odstraněny zásadní každodenní nedostatky v provozu, pak budu klidně bez řečí radostně chodit i na simulátor ( jestli z toho nebudu blít, v autoškole jsem tento problém kdysi měl). Počítačové hry nehraju.
Ke své práci přistupují s respektem, ale Vy budete patrně veeeeeelký machr…😀
Super názor. Na posledním simulátoru, projetí podmíněné stahovačky v dešti v nepřehledném oblouku, nepredvestena dočasná stahovačka která je vidět na poslední chvíli. Super zážitek.
Co tam máš dál. 🤟😂
To zní jako realita SŽ, ne jako simulátor 🤣
Nejlepší je pak například pokyn od obsluhy simulátoru jako výpravčího ve smyslu odstavte soupravu na kolej 4b. Moje odpověď zněla : „nevím, kde je kolej 4b, neznám to tady.“……Jízda bez poznání na simulátoru je trpce úsměvná….
Bude simulátor na parní lokomotivu? Včetně přikladaní uhlí, horké páry a mouru?
On i simulátor na malého a velkého Hektora by měl svoji přidanou hodnotu. Nebylo třeba si míchat kafe nebo vajíčka v kastrolku, to mašina zvládla sama.
rychlost šmír a saze!
Nazývá se to salámová metoda.Nejprve vyzkoušíme, pak doporučíme a nakonec povinnost. Jen by mě zajímalo čí firma na tom vydělá. Strojvedoucí to rozhodně nebudou.
Super, sem s tím. Je třeba sjednotit výcvik v zájmu nás všech.
Co to je za výkřik?
Sjednotit výcvik koho „všech“?
A všichni strojvedoucí povinně do federace.
😂😂
V letectví je prakticky u všech společností, provozujících komerční létání, výcvik a přezkoušení na simulátoru povinné. Ale vztahuje se jen na konkrétní letadlo, pokud má pilot lérat na jiném, musí znovu prodělat výcvik a přezkoušení. Simulátor, udělaný univerzálně pro fiktivní elektrické vozidlo, je o něčem jiném.
A co si od toho slibuji? Hlavně správu železnic donutit zjednodušit předpis D1 to je čím dál větší maglajs .
Už se těším, jak budou simulátory povinné jako v letectví. Jen nevím, kdo postaví simulátory na lokomotivy staré přes 40 let, aby se železniční doprava posunula výcvikem směrem k letectví.
Vzhledem k tomu, že se ruší lokální tratě, kde pokud nedojde k významnému zvětšení sídel a změně přepravních proudů, tak dopravu objednatelé neobnoví, tak by se tyto traťě dali předělat pro zkušební výcvik.