Jak udělat železnici atraktivnější než dosud. Bratislava hostila první Česko-slovenskou drážní konferenci

Polep lokomotivy Siemens Vectron. Foto: VUZPolep lokomotivy Siemens Vectron. Foto: VUZ

Akce navazuje na vstup VUZ na slovenský trh.

V Bratislavě dnes proběhl první den historicky první Česko-slovenská železniční konference. Přivítala špičkové odborníky z oboru, zástupce dopravních institucí obou zemí i leadery v podnikání v segmentu kolejových vozidel a technologií infrastruktury. Řeší především budoucnost železnice. Pořadatelem je  VUZ Slovakia a Výzkumný Ústav Železniční ze skupiny Českých drah. Konferenci jsme sledovali on-line,

Myšlenka konference vznikla se vstupem VUZ  na slovenský trh,  „Pro letošní první ročník jsme připravili sérii otevřených panelových diskusí, které aktivně propojí návštěvníky v sále s odbornými hosty. Nechceme, aby se o problémech přednášelo za doprovodu powerpointových prezentací, ale aby se řešily a diskutovaly a aby návštěvníci, kteří přijdou, dostali odpovědi na své otázky od vrcholových manažerů z oboru,“ řekl Ondřej Fanta, technický ředitel VUZ, který má na starost programový obsah konference.

Hlavní témata 1. Česko-slovenské železniční konference
• Budoucnost české a slovenské železniční sítě, osud regionálních tratí a realita VRT
• Role železnice v době evropského předsednictví, změny v legislativě a dopady energetické krize
• Nejnovější trendy ve vývoji kolejových vozidel a vlakového zabezpečení
• Moderní technologie pohledem dopravců a správců infrastruktury
• ETCS a jeho alternativy i doplňky pro vedlejší tratě

Na dvoudenní konferenci v Bratislavě se setkají návštěvníci například s českým ministrem dopravy Martinem Kupkou, se státním tajemníkem slovenského Ministerstva dopravy a výstavby Jaroslavem Kmetěm, s předsedy představenstev ČD a ZSSK Michalem Krapincem a Romanem Koreněm, s šéfy českého i slovenského železničního carga Tomášem Tóthem a Romanem Gonem a s řadou dalších vrcholových manažerů, kteří mají ve svých rukách budoucnost české a slovenské železnice.

Konferenci moderuje Ondřej Kubala.

On-line přenos

19:35 Konec konference. Děkujeme za pozornost. Zítra bude pokračovat odbornými přednáškami

19:24 Tomáš Businský z ČD-Telematiky upozornil na velký problém se schvalováním vozidel u Evropské železniční agentury.

19:20 Oblíbený dotaz na možný posun startu provozu ETCS, podle ministra Kupky se o tom neuvažuje.

19:13 Tématem je i bezpečnost ETCS i plán na odstranění návěstidel z trati. „Potřebujeme mít záložní systém řízení dopravy,“ podotkl Kampík. Zapomínáme na základní bezpečnost, dodal. Podle Jindřicha Kušníra z ministerstva dopravy stát počítá se záložním systémem.

19:05 ETCS je technologie, která nás posouvá do 21. století. Ale musíme mít naprostý pořádek v infrastruktuře a vozidlech, říká Kampík.

18:59 Vladimír Kampík z AŽD Praha mluví o budoucnosti autonomních vlaků.

18:55 Poslední blok se týká ETCS a zabezpečení železnice.

Přestávka před posledním blokem

18:29 Podle ministra dopravy omezení čínské konkurence může ale skončit u toho, že nedostanou kvalitnější produkt za nižší cenu.

18:23 Tématika vstupu čínské konkurence. Podle Tomáše Ignačáka nehraje za stejných podmínek a Evropa by měla vnímat, že je zde silný železniční průmysl. Podle něj nemožné se dostat na čínský trh, mluví na základě vlastní zkušenosti firmy Škody v Číně. Vztah k Číně je potřeba přehodnotit, dodal Miroslav Kupec.

18:22 Za velký problém české železnice označil Miroslav Kupec rozdrobení objednávky železničních výkonů na kraje.

18:20 Správa železnic s VŠB-TUO pracuje podle ministra dopravy Martina Kupky na studii, na jakých tratích by se vyplatily alternativní pohony.

18:13 Miroslav Kupec se vrací k problematice dieselů. Nové jednotky pro České dráhy, které se nyní vyrábí, podle něj snižují výrazně emise. Nelze zatracovat dieselové motory, zejména na regionálních tratích, říká. Podle Jaroslava Plháka se už legislativa u lokomotiv dostala tak daleko, že novou lokomotivu nelze podle nových pravidel vyrobit.

18:06 Jan Vurm ze Siemensu upozornil, že je potřeba vlak považovat za dlouhodobou investici a zhodnotit celkové náklady životního cyklu.

17:53 Debata o tom, kdo určuje dnes vývoj vlaků. Podle ministra dopravy by to mělo být hlavně věcí zákazníků. Zástupců železničního průmyslu se ptá, proč neumí vyrábět rychleji a levněji. Podle Dana Kurucze z Alstomu jsou celkem levné v porovnání s výkonem, který vlaky umí.

17:44 Kvůli Green Deal jsme urychlili vývoj elektrické lokomotivy, říká Jaroslav Plhák z CZ LOKO. Upozorňuje na to, že zatím ale nevychází bezemisní technologie příliš ekonomicky. Aktuálně firma dokončuje DualShunter 2000 ve verzi 3kV DC a příští rok 25 kV AC a dieselovým motorem. Připravuje se i baterie. Ve vývoji je i vodíková lokomotiva.

17:32 Miroslav Kupec zastupující Pesu se pozastavuje nad negativním vnímáním dieselových jednotek.

17:29 Tomáš Ignačák ze Škoda Group zdůrazňuje, že každý přesun dopravy ze silnice na železnici výrazně snižuje emise. Za nejlepší na železnici z hlediska pohonu považuje troleje, perspektivu vidí v bateriových a vodíkových vlacích. Velkým trendem bude digitalizace a zvyšování bezpečnosti. Digitalizace se dotkne podle něj i údržby.

17:26 Začíná třetí blok zabývající se trendy ve vývoji kolejových vozidel.

16:54 přestávka

16:40 České ministerstvo dopravy neplánuje dotovat pořizování elektromobilů.

16:37 Očekávání o jednodušším schvalování železničních vozidel se nenaplnila, shodli se Jiří Kolář a Ivan Škoda z Dopravného úradu.

16:34 Bizarní návrh z publika: na každý kilometr zrušené trati má být postaven nový. Ministr Kupka ho odmítá.

16:33 PPP projekt na železnici by kromě IV. koridoru mohl být i na trati z Prahy do Kladna, řekl Kupka.

16:32 Jiří Kolář chce do roka výrazně digitalizovat Drážní úřad.

16:30 Jednotným železničním jazykem má být podle Martina Kupky angličtina.

16:29 Dotazy publika. Drážní úřad podle ředitele Jiřího Koláře připravil koncepci školení na simulátorech pro strojvedoucí, řeší se počet odškolených hodin a simulátorů atd. Do konce roku má být představena studie.

16:23 Zástupce slovenského ministerstva dopravy připomíná situaci se zrušením přeshraniční dopravy v relaci Horní Lideč – Púchov. Podle něj hrozí podobná situace u dalších přeshraničních spojení. Podle Martina Kupky je to věc objednatelů.

16:21 Jaroslav Kmeť mluví o plánu na vznik Národní dopravní autority, celostátního organizátora veřejné dopravy.

16:19 Ján Biznár připomíná i zkušenosti, kde tratě na odpis zaznamenaly nečekaný vzestup. Jde o Bratislava – Komárno. Podle Kmeťě není v plánu rušení, pokud má trať perspektivu.

16:12 Ostře sledované téma redukce provozu na regionálních tratích. Podle ministra dopravy Martina Kupky se řeší návrh na možné omezení a úsporu, chce ale pro něj širokou podporu. Upozornil, že nepůjde o zásadní úspory. Na metodice pracuje ŽESNAD.cz. „Řada šotoušů mě nebude mít ráda, ale je to pozitivní krok pro rozvoj železnice,“ řekl Oldřich Sládek.

16:11 Nejsou zdroje na dotační program na ETCS jako v Česku, vysvětluje Jaroslav Kmeť.

16:10 Podle Jána Biznára hrozí, že po roce 2025 nebude zajíždět do Česka kvůli ETCS téměř žádný slovenský dopravce, protože nejsou připraveni na ETCS.

16:08 Vladimír Kampík z AŽD Praha navrhuje, aby se sjednotily předpisy v ČR a SR.

16:06 Když vidím předpis D1 na SŽ, jsem rád, že se ho nemusím učit, říká prezident Asociace železničních dopravců SR Ján Biznár.

16:01 Nesrozumitelnost předpisů vyšla jako jedna z nejčastějších připomínek strojvedoucích, připomíná Martin Kupka.

16:00 Oldřich Sládek jako výkonný ředitel ŽESNAD.cz se vrací k projednávání předpisu D1. Věří, že podobný průběh se nebude již opakovat. Chce modulový systém předpisů jako v Rakousku.

15:53 Podle Kmeťě je potenciál na modernizaci spojení Polsko – Slovensko – Maďarsko.

15:51 Klíčová spojení na Ukrajinu budou přes Polsko, říká Kupka.

15:49 Slovensko zpracovává studii proveditelnosti pro zvýšení rychlostí na železnici.

15:47 Martin Kupka upozornil, že současná situace neumožňuje vysokorychlostní trať v Bratislavě.

15:44 Stavba Gigafactory na líňském letišti může být podle Martina Kupky dobrým nástrojem tlaku na německou stranu pro zrychlení železnice na bavorské straně.

15:40 Podle Jaroslava Kmeťě bude více peněz na dopravu na Slovensku směřovat do železnice. Hlavní bude dokončení koridoru mezi Žilinou a Košicemi. Doporučil dobrodružným povahám cestu jižní trasou z Bratislavy do Košic. Nutné podle něj budou investice v Čierne nad Tisou.

15:35 Ministr Martin Kupka mluví o propojení Evropské unie s Ukrajinou kolejemi s rozchodem 1435 mm. Řeší se aktuálně vhodné trasy. „Železnice má být cílem pozitivního rozvoje,“ dodal. Nechce uvádět termíny, kdy by se mohlo řešit.

15:30 Česko se inspiruje s dopravou v Rakousku, my v Česku, říká v nadsázce Jaroslav Kmeť. Podle něj se snaží navyšovat objem peněz do dopravy. Zatím jde 0,4 % HDP ročně. Ministerstvo chce vytvořit Státní fond dopravní infrastruktury.

15:27 Ze všech dopravních módů má podle Martina Kupky železnice největší budoucnost. Podle něj je důležité vzhledem ke stavbám na dluh efektivní využití peněz do infrastruktury.

15:25 Začíná další blok za účasti ministra dopravy ČR Martina Kupky, státního tajemníka slovenského ministerstva dopravy Jaroslava Kmetě a dalších.

14:41 Podle Tomáše Tótha by pomohlo vytvoření prostředí pro kooperaci silniční a železniční dopravy. Podle něj to není jen o kamionech, ale i dodávkách.

14:35 Zástupce ŽSR není schopen uvést konkrétní termín zavedení výhradního provozu ETCS na slovenské síti.

14:30 Podle Jiřího Pavla je současný předpis D1 lepší než předchozí a Správa železnic vyslyšela připomínky dopravců.

14:27 Jan Hruška ze CityRail srovnává podmínky práce a předpisů pro strojvedoucí. Za nejlepší považuje situaci v Rakousku. Upozorňuje na složité předpisy v Česku i na Slovensku.

14:22 Podle Romana Gona je čím dál větší problém udržet jednotlivé vozové zásilky. Zdůrazňuje problém, že na železnici je zpoplatněn každý kilometr, zatímco na silnici jen některé typy komunikací.

14:21 Miroslav Garaj mluví o problému s východním bratislavským seřaďovacím nádražím. Soud výrazně omezil jeho provoz přes noc.

14:17 Podle Tomáše Tótha má řada evropských projektů na železnici dobrý cíl, ale pak v průběhu dojde ke komplikacím. Jako příklad uvádí ETCS a jeho různé verze.

14:15 Podle Jiřího Pavla dojde do konce roku k podpisu smlouvu mezi Správou železnic a mobilními operátory o sdílení infrastruktury. „Je to naprosto průlomové, vznikne dvě stě nových BTS,“ řekl.

14:07 Liberalizace podle Tomáše Tótha z velkých dinosaurů udělal funkční konkurenceschopné firmy. Problémem podle něj zůstávají jednotlivé vozové zásilky a přeprava první a poslední míle.

14:02 Od roku 2026 mají mezi Prahou a Bratislavou a Budapeští jezdit vlaky ComfortJet

14:00 ZSSK chce pořídit jednotky na 200 km/h a vozidel s alternativními pohony. Může jít například o biopaliva.

13:54 Největší problém u spolehlivosti vlaků na rameni Praha – Bratislava – Budapešť je podle Lukáče nedostatek personálu a problém s infrastrukturou. Podle Jiřího Pavla se zlepší situace s novým grafikonem, kdy skončí některé výluky. „Jak se blížíme do recese, bude se více zvažovat, do čeho investovat,“ dodal Pavel.

13:51 Jan Lukáč mluví o nutnosti zkracování jízdních dob. Od nového grafikonu se doba jízdy z Bratislavy do Žiliny stáhne na hodinu a půl.

13:48 Aplikace Můj vlak má podle Krapince milion cestujících, od listopadu podle něj nabízí automatickou refundaci při zpoždění.

13:43 Vybavení vlaků ETCS nám zákazníky nepřinese, říká Michal Krapinec. Za konkurenci pro České dráhy považuje auta. Cestou k lákání zákazníků podle něj jsou hlavně nová vozidla. U tratí, kde jsou nové vlaky, naroste podle něj počet cestujících o 20 – 30 %. Připomněl investiční program na 100 miliard korun do roku 2035. Shrnuje hlavní investice do kolejových vozidel.

13:42 Miroslav Garaj, šéf strategie ŽSR, považuje za nutné, aby se železnice proměnila do stavu, kdy bude první volbou pro cestování.

13:38 Jiří Pavel, ředitel strategie Správy železnic. Podle něj je důležitější spolupráce obou zemí při prosazování požadavků vůči EU.

13:34 Roman Gono, šéf ZSSK Cargo. Upozorňuje na problém často nedostatečných kapacit na železnici. Upozornil, že na Slovensku objem přepravy na železnici dlouhodobě klesá a končí na silnici.

13:28 Podle Tomáše Tótha, předsedy představenstva ČD Cargo, je potřeba řešit s Evropskou unií, kam se má železnice vydat. Podle něj musí zvýšit svoji konkurenceschopnost. Naráží především na problémy s obřími investicemi a nejasnými přínosy z nich. Jde například o digitální automatické spřáhlo.

13:25 Jan Lukáč, místopředseda představenstva ZSSK, mluví o rozsáhlém programu nákupu nových vozidel. Zdůraznil špatný stav slovenské železniční infrastruktury.

13:23 Začíná panelová debata diskuze. Podle šéfa Českých drah Michala Krapince je důležité, že se s ČR uvažuje při dalších plánech na evropské vysokorychlostní tratě. „Nehrajeme druhé či třetí housle, v některých oblastech jsme lídry. Nemáme se kvalitou vlaků a palubního servisu a personálu za co stydět,“ dodal Krapinec.

13:18 Video zdravice premiéra ČR Petra Fialy. „Naše železniční infrastruktura je mimořádně hustá, ale v řadě případů nerozvinutá,“ zahájil Fiala. Stát podle něj v minulosti podcenil investice do dopravní infrastruktury. „Musíme se postarat o to, aby se vlaky staly první volbou pro pravidelné cestování,“ říká Fiala. Praha musí vrátit na hlavní trasu mezi Vídní a Berlínem, zlepšit se má spojení s Bratislavou. Podle něj jeho vláda vrací dopravě prioritu. „Pracujeme na komplexních reformách, které zlepší výstavbu infrastruktury. To, že nejsme plnohodnotnou součástí evropské železniční sítě, nás omezuje. Pomalé vlaky nás brzdí,“ řekl Fiala ve videu.

13:16 Konference začíná. Předseda představenstva VUZ Martin Bělčík slibuje korektní debatu o nekorektních tématech.

 

Tagy vúž Výzkumný ústav železniční
7 komentářů