Drážní inspekce hledá kvůli vyšetřování nehody lanovky fotky z doby před jejím pádem
Lanová dráha na Ještěd na počátku října letošního roku. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Fotografie zejména exteriéru kabiny mohou pomoci při vyšetřování příčin nehody.
Pro zajímavost vyjádření z červencového železničáře:
„V žádném případě tak nemůže dojít k podobné nehodě jako v Itálii, kde se sešlo několik závad najednou a údajně technici vypnuli i brzdu na běhounu kabiny. Ta má kabinu zastavit v případě přerušení tažného lana,“ říká Vladimír Štěpán, který má u ČD provoz lanové dráhy na starosti.
Současné situaci mají České dráhy dvě možnosti. Buď lanovku zrekonstruují tak, aby odpovídala bezpečnosti a požadavkům moderních lanovek v 21 století, nebo lanovku prodají. Myslím si, že České dráhy se vydají spíš tou druhou cestou.
Se nedivme, přijde to i na železnici.
Příští rok zase jako poslední roky o třetinu mín hodin na udržbu, proč?
No protože nikdo nechce za ty penize dělat v monterkách, v zimě, v dešti, v mrazu od zámků, drátovodů přez relé až po PC (ano to musí vše znát udržujicí zaměstnanci) a to i o svátcích, vikendech a v noci.
Tak jak to řešit? Penize?
Ne zkrátime normované časy a juuu ono jich nemusí být 10 ale stačí jich 7 a zase vše papírově vychází.
Výsledek? Další odejdou a tak to jde dokola.
Doporučuji celé, ale zejména od 29:00
https://www.youtube.com/watch?v=ab0BRFWUTxY
Ono se toho dá najít dost.
Chápu správně. že vloni byla předčasně měněna ta kabina, která přežila a ta nešťastná je ta, která přesluhovala a počítalo se (dle článku) s její výměnou letos?
9.11.2020
„Nynější výměnu sice České dráhy plánovaly, ale kabina, která dráhu nyní opustila, měla původně zůstat na lanech. „Správně bychom měli měnit tu druhou,“ podotkl přednosta lanové dráhy Vladimír Štěpán.“
https://ct24.ceskatelevize.cz/regiony/3223708-jestedskou-lanovku-predcasne-opustila-kabina-ma-deravou-strechu
Kabina snad nemá žádný principiální vliv na závěs, běhoun a uchycení tažného lana. Je to „jen“ bouda přišroubovaná k závěsu.
Myslíte? A myslíte si také, že kdyby k výměně (snesení ) došlo nemuselo by se by se vůbec manipulovat s uchycením lana k závěsu (čepu mezi běhounem a závěsem) ? Na fotkách je patrné, že kabina byla snášena i se závěsem. Také jak jinak by ji bylo možné dostat ji jeřábem nejsnáze na zem.
Prostě mě jen vrtá hlavou otázka, zda by neproběhlo to, co mohlo proběhnout letos (možnost detailnější kontroly, zkrácení lan atd.)
jak bylo plánováno ještě den před nehodou a jak je uvedeno zde?
https://dopravacek.eu/2021/10/30/planovana-revize-prerusi-provoz-lanovky-na-jested/
Samozřejmě že jí sundají i se závěsem. Na zemi se s tím manipuluje poněkud lépe než když to je vše zavěšené a pohyblivé.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/po-vikendu-skoro-na-dva-tydny-zastavi-lanovka-na-jested-ceka-ji-revize-178881
Cit: „Během odstávky bude snesena z lana kabina č. 2, demontován a zkontrolován závěs a běhoun, provedena defektoskopie, vyměněny vadné díly, zkráceno tažné a přítažné lano a vylity nové koncovky lan“
A víte kdo za to může? Zpropadená Corona. Místo 30 jen 10 a tedy v případě nutnosti častěji. Pokud by jezdila dle jízdního řádu, jaká je pravděpodobnost, že by poslední den v pořádku dojezdila?
https://www.youtube.com/watch?v=5AA8MYqM1XQ
Cože? 😀
Já vím, je to blbost. V Itálii měli lano také zkontrolováno několik měsíců před nehodou a lanovka díky Covidu neměla možnost jezdit a následně když to šlo byla v provozu jen krátkou dobu.
a jak to souvisí s tim covidem tvl?
Covid způsobil změnu zažitého a zaběhlého. Co jezdilo delší dobu stojí a co není provozováno chátrá rychleji (pokud není udržováno). Taková koroze běžně čištěná otěrem či pohybem při používání pak může nerušeně hlodat. Ale to je jen jedna z úvah založených na životních zkušenostech. Ale jestli jsou lana z nerezu, tak ok.
Škoda, že se vám toto (již pochopitelné) stanovisko nepodařilo zformulovat už na první pokus.
Není to škoda. Tohle je jen jedna z příček žebříku k tomu , kouknout se nahoru mezi ty kladky na tu brdovou čelist a její systém. Snad se mi to brzy podaří protože jinak asi neusnu 🙂
Trošku mi nehoda připomenula toto video z testování brzd lanové dráhy podobného typu ve Švýcarském Söldenu v roce 1988.
https://youtu.be/pPQWz_NIBTs
(Ještědský připad v 5:25)
Hodně poučné při pohledu na to, jak daleko kabina v případě přetržení tažného lana dojede i při okamžité aktivaci brzdy.
Velmi zajímavé. Snad jen poznámka, že Ještědská lanovka jezdí poloviční rychlostí než kabina v testu.
Že by 10 m/s Ještědu bylo méně než 7 m/s ve videu? Samotná rychlost nicméně nic neznamená. Ještě sklony, maximální zatížení, konstrukce brzd…
To jo. A kolik že jelo osob v té kabině co zastavila a neměla to k spodní stanici daleko? 13? Z kolika? Z 30?
„Vyšetřování tragédie je nyní v plném proudu. „Budeme zkoumat pomocí defektoskopie, co se tam stalo. Rád bych ale zdůraznil, že pokud na lanové dráze praskne tažné lano, lanová dráha má mít mechanismy, jak problémům zabránit,“ vysvětlil generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.“
https://cnn.iprima.cz/dalo-se-nehode-lanovky-zabranit-uz-v-lete-byla-lanovka-zchatrala-upozornuje-svedek-50211
Nezajímá mě zda „má mít“. Zajímá mě, zda má.
Samozřejmě že má. Podmiňovací způsob použil inspektor DI proto, že nezafungovalo něco co mělo zafungovat.
Díky. A proto se stále pídím po tom, co vlastně ve skutečnosti má jako být. Ani tady se člověk moc nedozvěděl i když už jak se říká „přihořívá“
2:58-3:30
https://www.youtube.com/watch?v=Qunwpc4YjF4
Jó, tam nic neponechali nic náhodě a raději dvě tažná bez nouzové brzdy.
Jen tak pro info.. Solden se nachazi v Rakousku.
Máte pravdu. Omlouvám se, má chyba.😉
Na YTB je již několik videí zachycujících činnost záchr. složek a v jednom případě i včetně komentáře.
https://www.youtube.com/watch?v=UC60HwJ1qt8
To uzralo jako mleko
No, tohle je také celkem „dobré“. Skutečně to vypadá tak, že jedničku vyměnili loni a dvojka měla jít dolů letos.
30.10.2021.
https://dopravacek.eu/2021/10/30/planovana-revize-prerusi-provoz-lanovky-na-jested/
Jestli ta brzda je fakt jenom na stropě jak je vidět na tom videu a není tam žádná automatika tak to je šílený. To klidně mohlo při pretrzeni lana drcnout, houpnout, tak že průvodčí upadl, a než se v té kymacejici kabině zvedl aby za tu zachrannou brzdu zatahl tak to jelo tak rychle ze vykolejil….
U ručně ovládané bych čekal aspoň to, že průvodčí pojede s rukou na páce. Někde ve výši pasu, aby se k ní v nouzi dostal i někdo jiný, třeba ze země a tak…
Chtěl jsem se trochu rozepsat, ale zůstanu u pouhého konstatování, že už to tak vypadá.
Tak se mi něco málo podařilo najít, ale ještě mě zajímá ten systím, jak dojde k aktivaci (přibližně v polovině stránky): „Jako poslední možná záchrana při nesmírně málo pravděpodobném přetržení tažného lana jsou kyvadlové velkokabinové lanovky od dob jejich vzniku vybavovány čelisťovými brzdami na nosné lano (na snímku čelisti obepínají hladké nosné lano shora). Jejich úkolem jako poslední záchrany před katastrofou je běhoun na nosném laně (nebo na dvou nosných lanech, podle systému lanovky) poměrně brutálním způsobem „zaseknout“ a zabránit tak nejhoršímu i za cenu menších zranění lidí, popadaných uvnitř kabiny. V poslední době se u dvojlanových kyvadlových lanovek při… Číst vice »
To by mě zajímalo jak „nekonečné“ tažné lano zabrání katastrofě když se roztrhne „nad“ kabinou. Nebo je to jen o tom že sníží pravděpodobnost roztrzeni na „akceptovatelnou“ míru? Brrrr….
No v té Itálii to „drclo“ celkem hodně..
Škoda, že webkamery v okolí neumí ukládat zpětně snímky častěji. Já již několikrát koukal na ten průhyb nosného lana . Hezky je to vidět při zobrazení 30 dní zpět
Snímek 11/47 – (9.10.2021); 15/47 – (11.10.2021) a nebo na 38/47 (6 dní zpět). Kabinku tam je možné vidět a rovněž druhé nosné lano. Přijde mi logické, že čím větší průhyb, tím větší zatížení a tedy větší namáhání tažného lana.
To je opravdu běžné, že má nosné lano takový průhyb ?
https://www.windy.com/cs/-Webkamery/%C4%8Cesko/Northeast/Sv%C4%9Btl%C3%A1-pod-Je%C5%A1t%C4%9Bdem/Je%C5%A1t%C4%9Bd/webcams/1566000587?50.710,14.937,13
Na tom průvěsu lana není nic zvláštního. Každá lanovka má v projektu definováno, jakou silou mají být napnuté lana, ať už to jsou nosná, tažná nebo dopravní lana, a podle této hodnoty se vypočítává hmotnost závaží v případě gravitačního napínání nebo hodnota tlaku v případě hydraulického napínání. To znamená, že i ty průvěsy jsou dány projektem a na podélném profilu je vždy vyobrazen průvěs bez zatížení a průvěs s maximálním zatížením.
Díky
Je to přesně naopak, fyzika základní školy nám říká, že čím je průhyb lana větší, tím jsou tahové síly v něm vyvozené zavěšeným předmětem menší. Viz např. https://vnuf.cz/sbornik/prispevky/soubory/08_06/image001.png
Omlouvám se, ale napsal jsem to asi špatně:
“ čím větší průhyb, tím větší zatížení a tedy větší namáhání tažného lana.“ jsem myslel takto:
Čím větší zatížení kabiny, tím větší průhyb nosného lana. Čím větší průhyb nosného lana, tím větší zatížení pro lano tažné.
Co myslíte, navrhnuli tažné lano na nejhorší možné zatížení, nebo nenavrnnuli?
Víte, já už si raději nic nemyslím. Ale k Vaší otázce. Já u toho nebyl. Jistě by tomu tak mělo být a v době stavby asi i bylo. Jenže do rekonstrukce byla podpěry dvě a po rekonstrukci 1971-1975 již jen jedna. A dále vzrostla rychlost a kapacita kabin. Co myslíte, byla navržena nová lana při změně parametrů a nebo nebyla? Ne, nemusíte odpovídat, odpověď známe. Otázkou je, jaká byla kvalita tehdy a jaká je dnes. Jestliže kabina nevydrží předpokládanou dobu provozu a je nutné ji vyměnit (opravovat) dříve, tak to samé se může stát u čehokoliv jiného a o něčem… Číst vice »
Tim bych vůbec neargumentoval, u auta zpravidla taky měníte nějakej blatník častěji než dojezdí celé. Kabina se měnila kvůli nějaké plechařině, to nemá s mechanismem poruchy nic společného. Spíš bych tipoval nějakou technologickou chybu při napojení na tažné lano. V zásadě může stačit taková „drobnost“, jako nedodržení utahovacího momentu.
Ano, utahovací momenty jsou ošidné. Málo, může se povolit, moc a časem ulítne. Ale to si snad každý kdo dělá tak zodpovědnou práci na prostředku hrom.dopravy osob pohlídá, ne? Jak říkám. jedna věc je lano a druhá brzdy. Mě osobně zajímají spíše ty brzdy. S defektem lana se musí počítat a proto tam „nějaká“ brzda je. Ale podle všeho asi ne dostatečně účinná.
Je to jen „laický názor“, ale přijde mi , že v případě většího průhybu nosného lana bude muset zavěšený objekt (v tomto případě kabina) překonat na podpěře větší převýšení a tím bude tažné lano více zatíženo.
Uz jsem vam to psal ve vedlejsim vlakne… Vam fyzika opravdu moc nedala .
Vase teorie, ze diky lehke kabine nefungovala brzda… je opravdu prevratna .)
Asi je to dáno tím, že nevím, jaký automatický systém tam je. Tedy pokud tam vůbec nějaký je. Podle té reportáže co jsem sem dal mi to totiž přijde, že tam žádný není, když je to závislé pouze na lidském faktoru. Nebo se snad za těch několik měsíců systém změnil? A pokud beru v potaz existenci zátěžových regulátorů brzd, tak proč by něco takového nemohlo být zde? Ale to by mělo význam v případě provozní za účelem snížení opotřebení, ale ne v případě nouzové. Pokud si myslíte, že mi není jasné, že těžší kabina bude mít s bržděním větší problém… Číst vice »
To vůbec nesouvisí s nějakým automatickým systémem.
Spíš mi tam chybí nějakej záchytnej systém pro případ vyskočení kladek z lana. V opačnym gardu to na stožárech u lanovek s oběžnym nosnym lanem bývá.
Co mě nejvíce chybí jsou informace. Nikde se mi nic o konstrukčním řešení (zejména brzd) nepodařilo najít. A opravdu by mě to zajímalo. To, že tam jsou na nosiči vidět nějaké hydraulické hadice či co je fakt.
Proč by tím mělo být více zatíženo? Zatíženo je tahem, který vzniká mezi koncovými body, který narůstá o zátěž kterou na lano pověsíte. Čím méně má být prověšené, tím větší tah potřebujete.
Natáhněte mezi dva lidi 10 m dlouhou šňůru a do půlky pověste 10 kg. Bude snazší ji udržet prověšenou nebo napnutou jako struna? Ve které situaci bude tah lidí větší?
Jistě, že bude těžší udržet lano napnuté. Ale ještě jednou a naposledy. Dva stožáry, určitá vzdálenost, určité převýšení těchto stožárů, určitá délka spojnice mezi vrcholy. Kdy bude klesání (nebo stoupání) konstantní a kdy v určitém úseku větší ? Při přímce nebo křivce ? Kdy bude stačit tažná síla konstantní a kdy bude muset být tažná síla v určitém úseku větší ? Kdy bude stačit k zastavení konstantní brzdná síla po celé délce klesání a kdy bude muset být k dosažení stejného brzd. účinku v určitém úseku větší ? Bude vám v autě k udržení rychlosti či zastavení stačit při jízdě… Číst vice »
To se prosím pěkně počítá. Zhruba takto nějak:
https://core.ac.uk/download/pdf/44405692.pdf
http://fast10.vsb.cz/kolos/file/SSKIprednasky/tema01.pdf
Díky. Počítat to nehodlám, ale rád kouknu. Kdyby jste náhodou věděl , kde by se dalo zjistit něco o principu nouzové brzdy u těchto lanovek tak uvítám.
Ten nevím, také mě zajímá, ale holt si musím počkat na nějaké detailnější vyjádření, nejspíše DI. Doporučoval bych mezitím trochu vydechnout, pustit to z hlavy a nechat to být. Ony nám ty informace neuniknou až budou dostupné. 🙂
Tady od 2:45 to máte názorně co myslím.
https://www.youtube.com/watch?v=L1-uno0cOxU
Konečně všudypřítomné focení do mobilů bude mít trošku význam. A kdo fotky mít již v zařízení zdánlivě nebude, tak je jistě najde uložené na různých sociálních sítích.
Hned jdu kouknout Sůrovi na Twitter 😂
Já hledal včera pro zajímavost fotky, kdy jsme tam byl naposledy. Bohužel z roku 2004 nemám žádnou a stejně tak z roku 2014
Dobrý komentář, zasmál jsem se 🙂
No, chtěl jsem zjistit, kdy to bylo a na fotky kouknout. Nemám, nekouknu. Přibližné období jsem pak musel sáhodlouze odvozovat.
Hlásím, že p. Sůra 25. října fotku lanovky postoval, ale bohužel nemá velkou dokumentační hodnotu, je to moc umělecký styl. 😄
Mě stačí ta u tohoto článku. A líbí se mi. Ale co je nejpodstatnější…je to ta správná. Ono totiž tahle červená je asi nefotogenická, protože je častěji zachycená ta modrá.
A chcete se zasmát ještě jednou? Tahle lanovka má nahoře jakési cosi co vypadá jako elektromotor. Dnes když jsem četl o Lac Noir poháněnou spalovacími motory jsem si uvědomil to, že když jsem tím tehdy na Ještěd jel, myslel jsem si, že ovládací pult v kabině je od toho, že se jím kabina ovládá a tažné lano že je napájecí a kabel určený k napájení elektromotoru. Také jsem si myslel, že to cosi na střeše je v opačném případě schopno brzdit. Tuhle celou teorii podporoval i hluk v kabině při jízdě a víc jsem se o to nezajímal a nepřemýšlel… Číst vice »