Dopravci Železnice Železniční průmysl Zprávy

Dráhy uvedly do provozu první tři modernizované bistrovozy, začaly na Opavanu

Nový bistrovůz ČD. Autor: České dráhy
Nový bistrovůz ČD. Autor: České dráhy

České dráhy mají první výsledky modernizace starších restauračních vozů, která započala loni na podzim. Do provozu byly uvedeny první tři bistrovozy, které kombinují 1. třídu s gastronomickým servisem. Cestující se s nimi mohou aktuálně potkat na spojích InterCity Opavan mezi Prahou a Opavou.

Vedle 1. třídy s koženými křesly mají vagony oddíl s kuchyňkou pro přípravu jídel a nápojů a výdejním pultem. Bistro je zároveň zázemím pro minibar, který obsluhuje cestující ve 2. třídě. Dráhy takto přestavují ve své dceřiné firmě DPOV devět starších restauračních vagonů.

V novém jízdním řádu od letošního prosince budou nové bistrovozy nasazeny na spoje linky Ex2 Valašský expres Praha – Žilina, na vlak EuroCity Cracovia Praha – Krakov a během jízdního řádu 2020 postupně také na Jižní expres Praha – České Budějovice – Linec.

„Tento koncept nám umožňuje nabídnout více míst pro cestující v 1. třídě a zároveň dál rozvíjet gastronomické služby za přijatelných ekonomických podmínek. Jde totiž o kompromis, který představuje významné snížení nákladů na vedení dálkových vlaků v závazku veřejné služby, ale i našich komerčních spojů,“ sdělil ředitel odboru dálkové dopravy Českých drah Petr Vondráček.

Série devíti přestaveb (konkrétně jde o změnu typu WRmee816 na nový typ Armpee) přitom představuje první třetinu aktuálních plánů drah na poli cateringu na kolejích. Na přelomu let 2020 a 2021 chce dopravce nasadit do provozu dalších 18 bistrovozů, které vzniknou proměnou restauračních vagonů WRmee816, WRmee814 a redesignem šesti starších bistrovozů Armpee832. Po přestavbě zmíněných vozů drahám zůstane 16 klasických restauračních vagonů: deset WRmz815 z 90. let od Siemensu, které se používají hlavně na vlacích do Hamburku, a šest WRmz817 (ex ÖBB). V budoucnosti by se měla flotila restauračních vozů a bistrovozů rozšířit o dalších 20 nových.

Přestavba restaurací na bistra přitom není přijímána jednoznačně kladně, mezi čtenáři deníku Zdopravy.cz vyvolala bouřlivé debaty. V diskuzích poukazovali především na fakt, že část cestujících v první třídě bude rušena zákazníky, kteří se půjdou občerstvit. V únorové anketě deníku Zdopravy.cz se 75 procent hlasujících (776) vyjádřilo vůči konceptu negativně.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
liberal shark
Host
liberal shark

No nic, jestli mi tohle nasadi na Jižní expres, přestanu jezdit vlakem.

Marcus
Host
Marcus

Tak už na Opavanu není, odstaven kvůli podvozkům. Zkusil jste někdo srovnat 1.tridu v Pendolinu s tou červenou hrůzou na Opavanu? Jede v podstatě v taktu Pendolina, ale s tragicky jiným komfortem. Jel jsem v té větší části, kde na bar ani nevidíte. V té menší to už moc příjemné nebude. Na druhou stranu, když vidím kdo v jidelnaku sedí, tak ti, co si koupí dvojku a pak se přesunou do jidelnaku a jsou schopni tam sedět s jednou vodou přes hodinu a pracovat na ntb namísto toho aby si koupili jedničku. A když se jdete najíst, stejně si kvůli… Číst vice »

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

Kdo takovou blbost vymyslel 😂😂? To jako budu stát a žrát svoje jídlo? Nebo tam bude nějaká řada jak ve školce a budou si cestující odnášet svoje jídla o 4 vagóny dál?

Miki
Host
Miki

Jidelni vozy ze kterych se tyto desny bistra predelavaji nejsou ani 10let stare pricemz jeden jidelak tenktat stal neco okolo 60mil za jeden. Kdyby se raci predelali ty hnusny prvni tridy co jezdi smer Budapest. Jenze to nikdo nechce videt. Hlavne ze tam dali tapety na wc. Ze kolikrat z tech hajzlu jde takovej smrad uz nikdo raci nevidi

Pavel
Host
Pavel

V Bistro vozech na německé železnici jsem viděl uzavřené oddíly 1.třídy pro cca 8 až 12 lidí. Takže jednoduché a relativně levné a hlavně funkční řešení. Sedící nerušil hluk od procházejících lidí, mohli zadělat i záclonky směrem do uličky. A navíc bylo možné takový oddíl si celý pronajmout třeba na pracovní meeting, protože .sezení bylo variabilní šlo vytvořit mini-zasedačku.

jirka
Host
jirka

chápu to dobře že to je jídelňák ale jen pro první třídu, podle toho pruhu zvenku, čili jedničky jezdí větsinou prázné takže se tam u pultu bude držet chumel lidí a na sedačkách bude přitom asi prázdno? jaký to má smysl?

Martin
Host
Martin

Jednicky jezdi vetsinou dost plne

Pazucha
Host
Pazucha

Jedničky jezdí obsazené v závislosti na denní době nebo času… Tak toho nechte 🙂

MartinS.
Host
MartinS.

Jel jsem tímhle vozem v pátek do Žiliny a jelo nás v tom větším oddílu maximálně 5.

Gurman
Host
Gurman

Bistro karastrofa…
Měl jsem možnost jet do Prahy Ex2 a zpět Opavanem a porovnat jejich kvalitu.
V novém bystru bylo plno lidí a většina nastojaka a nekonečné dlouho se čekalo v řadě na pivo.V plné rychlosti to na stojany pěkné házelo a nebylo se čeho chytit,stoly byly jen dva, jakési nepohodlne okrouhle sedacky.
Prostě humus…

jan
Host
jan

A to ještě nebyl ten upravený ne.. Tam žádné stoly nebudou..

jan
Host
jan

Je to asi důsledek nesmyslnosti soutěže na nejnižší cenu.

jan
Host
jan

No mám samé mínusy. Ale když modernizace státního majetku stála nevím 2013 stála 30 milionů za kus. A teď to předělávají po 5 letech aby se dalo podlézt do lowcostového pseudo státního výběrového řízení na valašský expres. Tak mi to příjde divné.

jan
Host
jan

Třeba absolutně nevím proč chtějí měnit Armpee832. Takový by měl být výsledek. Pouze zahustit více míst v restaurační části. A ne mít restauraci bez míst..

jan
Host
jan

Jel jsem 2 krát zrovna jjídelákem z 2009, kde část je jednička, část je restaurace. A restaurace byla plná. Ještě díky tomu, že tam není moc míst díky horšímu rozvržení. Nějaké barové židle. Toto kde nebude žádná restaurační část..
Nevím. Buďto to nebude jednička a bude se tam tolerovat sezení..
Nebo jestli plánují vydávat jen tortily..

Jiří 2
Host
Jiří 2

Bohužel. Vydal se pokyn, že čety mají být nekompromisní a i když bude jednička polo/prázdná, cestující s lístkem do dvojky si tam u svíčkové prostě nesedne.

jan
Host
jan

Tak ještě by byla možnost si zaplatit příplatek do jedničky v nějakém úseku. Ale nevím jestli to s těmi novými flexi lístky vůbec jde.

Hodně štěstí
Host
Hodně štěstí

U flexi jde doplatek do 1. třídy na určitý úsek. U flexi zvýhodněné ne.

jan
Host
jan

Díky.

Jouda
Host
Jouda

Nechci se tady ČD zastávat, to určitě ne. Jistě by se to dalo vyřešit daleko lépe. Ale zkuste se na to taky podívat pod jiným úhlem. A není to rozhodně jednoduché. Dráhy jsou tu především od toho, dopravit lidi z bodu A do bodu B. Vše navíc je jen přidaná hodnota. Budu li se bavit o novém jídeláku, jsme takřka na 50 Mega za vůz. Do toho za životní cyklus X oprav a modernizací a jsme na dejme tomu 70 Mega. Taháte sem a tam 45 tun, na něž za celou dobu neprodáte ani jízdenku navíc. Takže tyto náklady si… Číst vice »

Railanalytik
Host
Railanalytik

A musí mít CD bistrovozy nebo jidelňáky? Kolik je dotace z veřejných rozpočtů na jednu porci teplého jídla? Kdo ji platí?
Můj skromný odhad je, že dotace je vyšší než na obědy dětem v základní škole!

Ušatá
Host
Ušatá

Musí, patří to ke komfortu cestování a rozhodně důležitější než tam mít wi-fi. Jíst se musí a šetří se tím i čas.

Ondřej
Host
Ondřej

Nezlobte se, ale nezbývá mi, než odkázat Vás zpátky do komunistických částí světa a požádat Vás, abyste nechal nás svobodné lidi využívat nabízené služby. Máme možnosti, tak je chceme i využít a neváháme si za ně sami zaplatit, jak se sluší a patří.

arakain
Host
arakain

No ono je to jinak. Ty vozy byl rekonstruované, v solidním stavu, jen se nedalo udělat to hlavní, posunout kuchyň z prostřední části vozu na kraj. Bylo daleko levnější nechat stávající stav a tahat 50 tun navíc včetně poplatků za dopravní cestu a koupit jiné ojetiny, popř překopat třeba 15 let dohadované Bymee (lazarety s posuvnými dveřmi uprostřed. ) Žlutému hnijí min 4 jídelní vozy (možná že 8) na Smíchově a klidně by je směnil za nějaké vozy, které ČD koupily z Rakouska a hnijí pro změnu jinde. Ale nakonec z nich možná žlutý sundá ty sprejerské nápisy a použije… Číst vice »

Séba
Host
Séba

Osobně jsem velmi znepokojen úbytkem jídelních vozů v Česku. Proti bistrovozům nic nemám, ale domnívám se, že v klasických jídelních vozech je větší potenciál. Myslím si, že kvalitní restaurace ve vlaku zvyšuje prestiž dopravce. Nechápu, proč se takto ČD ponižují, i když ušetří. Potom ale nemohou čekat přízeň cestujících, a to jak těch v té první třídě, tak těch, co se přišli občerstvit do bistra. Dle mého by měly ČD věřit pořádným restauračním vozům, které by měly být nasazovány ideálně na všechny expresní linky. Vize ČD, kde v cateringových službách dominují bistrovozy, prostě není dobrá. Trochu je i vidět vliv… Číst vice »

Railanalytik
Host
Railanalytik

Po započtení všech nákladů do ceny jídla by musela porce teplého jídla ze stávajícího jídelníčku stát okolo 300 korun a pravděpodobně i více.
Jsem přesvědčen, že vlakové restaurace ve Vašem pojetí mají smysl pouze poté co je bude někdo dotovat – proč to nedělá stát pro pizzerii na rohu? Proč není dotovaná jakákoliv jiná restaurace a vlaková ano?
To se nám to žije za cizí peníze 😂

Vojta
Host
Vojta

Vzpomněl jsem si na jeden článek, který tady byl před pár měsíci zveřejněný. Po dnešku si říkám, co pozitivního ( např z pohledu cizinců) ještě na českých kolejích zůstane?
Starší příspěvek:
https://zdopravy.cz/luxus-na-kolejich-rozplyvaji-se-nemci-nad-ceskymi-jidelnimi-vozy-25612/
Ještě k rekonstrukci – nepřijde vám nějak malá rozteč mezi sedadly?(viz u stolku)
P.S. ČD se strašně chvástaly tím, jak jsou ekologické a teď budou dávat lidem do 2.třídy jídlo v plastu s plastovými příbory. No poteš košte

JaJeČ
Host
JaJeČ

Doporučuji si ten článek přečíst pořádně:

„V budoucnosti by se měla flotila restauračních vozů a bistrovozů rozšířit o dalších 20 nových.“

Předpokládám, že půjde o vozy na 200 km/h a ty ARmpee na 160 se tak dostanou tam, kde doposud nic nejezdí… mimochodem jídlo se nemusí balit jen do plastu. Už teď třeba ČD používají papírové kelímky a dávají dřevěná míchátka v papírovém sáčku. Předpokládám, že u JLV začou dělat to samé….

Vašek
Host
Vašek

jo jo, o 20 nových. Ale nepíše se nikde jestli restaurací, nebo bister. Nemluvě o argumentu „v budoucnosti“…to známe za těch X let jak to asi půjde…Navíc to si jako hlavní jídlo dám do dřevěného korýtka, nebo obalu z papíru? Než to přinesu na místo tak je to víte kde…Navíc takové uvažování nelze predikovat, prostě doba plastová 🙁

JaJeČ
Host
JaJeČ

Vzhledem k tomu, že na ty jídeláky je již vypsáno VŘ, tak se stačí podívat do zadávacích podmínek. Například je tam psáno, kolik míst k sezení musí být v jídelní části pro strávníky. 😉

Ušatá
Host
Ušatá

Bohužel, celá ta nová koncepce interiérů vozů je nevyhovující. Sedadla nelícují s okny, lampičky nejsou nad sedadly (často ani nejsou zapnuté, protože někdo vymyslel, že svítit budou jen tehdy, když nebude zapnuté plné osvětlení vozu – cestující si to nemůže volit podle sebe), podélné police jsou nevhodné, cestující u chodbičky nemá nad sebou věšáčky a prostor pro zavazadla, oblečení, otevřený interiér způsobuje, že cestující sedící u uličky je obtěžován procházejícími cestujícími, schází zde nějaké ochranná stěna. Celkově bistrovůz navíc omezuje počet míst v 1. třídě, která bývá právě u uváděných spojů často plně obsazená, není zde klid, občerstvující se cestující… Číst vice »

GreenBitch
Host
GreenBitch

Stále nedokážu pochopit, proč z té části jedničky, kde všichni budou courat pro jídlo, není aspoň regulérní bistro posezení. Asi by mě rozladilo mít místo někde, kde se prolínají různé pachy a neustále někdo kolem prochází. Chápu kompromisy, ale tady žádný kompromis nevidím a souhlasím s názory, že vedení drah by mělo občas tím vlakem jet a dost možná si vyslechnout lidi.

arakain
Host
arakain

To bistro tam právě bylo a nechalo se jen pár sedaček. Spíš stačilo dát sedačky do bistročásti, ta je často přifařena k dalšímu vozu 1 třídy a bylo. H

Petr
Host
Petr

Dobrý den. Rádi bychom ve vašem jídelním voze povečeřeli. No tak to máte smůlu. Zde mohou večeřet pouze cestující s první třídou. Takže dostanete svíčkovou pěkně do plastového boxíku, vaší manželce dáme to hovězí s čočkou také. Dva mrkvové krémy taky do boxíku, plastové lžičky s sebou a šup, šup do dvojky. Ale rychle, ať vám to nevystydne. Opravdu tleskám lidem z vedení ČD, kteří o tomto rozhodli. Ne, já by je radši vypleskal!!! Vaše věrná klientela.

JaJeČ
Host
JaJeČ

Není to spíš o rozhodnutí MD, které to vše chce mít co nejlevnější a ČD se prostě jen přizpůsobují novým požadavkům?

Vašek
Host
Vašek

možné to je, ale moc bych tomu nevěřil…

Ušatá
Host
Ušatá

Majitel odpovídá za stav svého majetku, jeho vedení, využívání apod. Toto je problémem už hezkých pár let. Ne konkurence, ale bídná starost o svěřený majetek a jeho rozvoj, jakož i o jeho prosperitě ze strany státu, resp. MD. To je příčinou bídy ČD. Majitel se musí starat o to, aby vedení podniku bylo aktivní, vymýšlelo to nejlepší pro cestující, pro rozvoj železniční dopravy. Za to je všechny platíme, ale výsledek bídný. A odnášejí to pak zaměstnanci, kteří se, pokud mám zkušenosti, dost snaží.

Railanalytik
Host
Railanalytik

Spíše bych to odhadoval na iniciativu lidí z osobní dopravy CD v čele s tehdejším náměstkem Štěpánem.

Ondra
Host
Ondra

Podle mě zájem o placení příplatkové jedničky dost poklesne. Dopředu mi je líto chudáka, který draze zaplatí jedničku a nejen, že bude obtěžován zápachy z kuchyně, ale navíc bude se místo z okna bude moct koukat do stěny, viz osmý obrázek.

a8n
Host
a8n

Přitom řešení je jednoduché, mít tam místo jedničky dvojku a udělat další várku ABpee.

arakain
Host
arakain

No jednodušší bylo, nechat to tak, vozy byly po reko, dělala se reko z dobré reko = vyhozené náklady na vůz navíc

Martin
Host
Martin

Osobne vyskúšané na EC/Ex 141 Ostravan… Katastrofa, človek v 1. triede počuje všetky taniere a hluk z kuchyne, či ako to nazvať a za ďalšie ten smrad z tých polotovarov je tiež veľmi príjemný.. Hlavne, keď si v tom vlaku potrebujete oddýchnuť… Pevná stena s posuvnými dverami medzi oddielmi bistro a jednotkou by bola naozaj prínosom.. Otras

Romanero
Host
Romanero

A není to spíš levota, kdy ČD formálně splní kvótu na počet míst 1. třídy ale fakticky to bude mimo rezervační systém sloužit jako restaurační místa? Protože jinak je to fakt těžký úlet.

daleko do důchodu
Host
daleko do důchodu

A je to tady, hurá na ČD konečně někdo přišel s nápadem jak zlikvidovat ty neprosperijící stále prodělávající jídelní vozy. Už zprasená rekunstrukce ve Vrůtkách byla katastrofa. Osobně vyzkoušeno v roce 2013 na ralaci Hranice na M. – Břeclav, kdy jsme v jídeláku byly jenom dva. Sedačky do pravého úhlu, jako v 810. Ne již tehdy katastrofa. Další fáze rekonstrukce bude demontáž kuchyně, kde bude point jako v Railjetu, a jediné co zbyde, bude automat na jídlo, jako v panteru. No snad ještě by se mohl vejít nějaký oddíl pro vlakovou četu, větší WC třeba i plošina pro vozíčkáře… Ne… Číst vice »

Railanalytik
Host
Railanalytik

Jídelní vozy nikdy nebudou vydělávat – proto taky nejsou pronajaty JLV. Vše platí CD viz. poslední tendr. Z čeho to CD platí ví jenom ony a vůbec bych se nedivil, že všechny náklady dávají do závazku. Proto tam asi přibyla 1. Náklady na provoz vozidla, opravy a další se vykážou do smlouvy s MD a JLV si kasíruje zákazníky. Čistá práce!
Aneb žádný kapr si rybník nevypusti – stačí se podívat do obchodního rejstříku, kdo je v představenstvu JLV.

Ondřej
Host
Ondřej

Máte dost naivní názory.

Miki
Host
Miki

Kdo ma 49% v Jlv? České dráhy

Miki
Host
Miki

Tady se nekdo akorat pakuje a ne malo to je jasny. Tady je alespoň videt jak cd zajima nazor cestujicich vubec. Kdyby je to zajimalo, tak to davno stopli. Stezujou si na to jak pruvodci, tak cestujici. Vedeni cd at jde do prdele!

Ušatá
Host
Ušatá

Pokud jsem mohl posoudit, nedávné odvolané vedení mělo spíš jiné, skutečně rozvojové záměry. Že by toto právě vadilo?

Daniel
Host
Daniel

Tohle se opravdu snad nedá ani slušně komentovat… to nemohli místo té kratší části 1. třídy dát třeba alespoň místo pro stravování? 1. třída by jednak měla být oddělena dveřmi (ono ne každému přijde vhod vůně např. ohřívané svíčkové) a rozhodně by neměla fungovat jako průchoďák. Argument, že to muselo být pojato takto, protože to vyjde levněji, je hodně smutný.

arakain
Host
arakain

To tam právě všechno bylo a vyhodilo se to…

Vladimir
Host
Vladimir

Už jsme tím jel a musím rict, ze zpracování dílu je fuserina. Vše, opravdu vše v tom voze vrze.

GreenBitch
Host
GreenBitch

Hmmm, už jsem se obával, že by se někdy mohlo něco rekonstruovat na 100 %. Občas kroutím hlavou, co všechno projde a jak to může někdo převzít. O kvalitě dílů nemluvě, zpravidla po roce je stav podobný tomu před rekonstrukcí. Kupodivu jediná zdařila rekonstrukce poslední doby mi přijde renovace odkoupených rakouských Bmz. Naopak fušeřina nejhrubšího zrna je nový interiér pendolin. Pláty v podhledu na sebe vůbec nelícují, některé lakování je již opětovně ošoupáno, u uchycení křesel jsou záslepky, které vůbec nesedí do otvorů, tak se odchlipují, nátěry lišt u schodů (vstup) byly provedeny snad na původní nátěr, přes nový nátěr… Číst vice »

Partneři



CSCARGO