Dopravci Železnice

Anketa: Rozpačitá novinka. Kompromis, říkají ČD o nových bistrovozech

Nový bistrovůz ČD. Autor: České dráhy
Nový bistrovůz ČD. Autor: České dráhy

Mimořádně bouřlivé reakce čtenářů vyvolala zpráva o nových bistrovozech Českých drah, které vznikají přestavbou bývalých restauračních vozů. Namísto celého vozu vyhrazeného pro strávníky bude část vagónu obsazena cestujícími první třídy. Podle kritiků v diskuzích je ale koncept špatně: část cestujících v první třídě bude rušena zákazníky, kteří se půjdou občerstvit.

První vůz má vyjet na koleje ještě v tomto pololetí, letos má vyjet celkem devět těchto vagónů. Jde o změnu typu WRmee816 na nový typ ARmpee, objeví se například na lince Ex2. Na přelomu let 2020 a 2021 chce dopravce nasadit do provozu dalších 18 bistrovozů, které vzniknou proměnou restauračních vagonů WRmee816, WRmee814 a redesignem šesti starších bistrovozů ARmpee832 .

Po přestavbě zmíněných vozů drahám zůstane 16 klasických restauračních vagonů: deset WRmz815 z 90. let od Siemensu, které se používají hlavně na vlacích do Hamburku, a šest WRmz817 (ex ÖBB).

Největší kritiku budí umístění bistra ve středu vozu. Důvodem jsou ale především náklady: kuchyň v jídelních vozech byla uprostřed a České dráhy zvolily levnější rekonstrukci, aby ji nemusely přesouvat. „Technické řešení je kompromisem, který vychází z původního umístění kuchyně a s ní spojených technologií,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka kritizuje hlavně samotný prostor. „Přesto, že se nejedná o plnohodnotný restaurační vůz, ale vložený bistro bar do vozu 1. třídy, tak vnímám prostor pro zákazníky v bistrovoze za velmi omezený, pokud nebudou moci využít například část sedadel v menším oddíle první třídy pro konzumaci jídel a nápojů pouze s jízdenkou do druhé třídy. To ale naopak mohou negativně vnímat cestující první třídy, které mohou obtěžovat,“ míní Vyka. Upozornil i na to, že podle fotografií ČD opět použily hladký povrch stolečků s imitací dřeva. „Cestujícím se při projíždění vlaků v oblouku dají sklenice do pohybu a mohou samovolně ze stolku spadnout,“ dodal.

Podle Joklíka koncept bistrovozů úspěšně funguje v railjetech i pendolinech. „Spojení bistra a 1. třídy je jednou z cest, jak snížit náklady na vlaky, kde budou řazeny, a přitom zajistit catering na úrovni a nabídnout žádaná místa 1. třídy. Tyto vozy budou řazeny i do spojů, kde dnes jídelní vůz nejezdí, čímž se úroveň služeb pro cestující zvýší,“ dodal Joklík.

To chválí i Vyka. „Dobrá zpráva pro cestující je, že díky novým bistrovozům budou mít možnost kvalitního občerstvení ve více vlakových spojích. Na první pohled je vidět snaha sladit design baru s novým interiérem pendolina a ČD railjety, což pomůže cestujícím ve vnímání jednotné kvality produktů ČD Restaurant,“ dodal Vyka.

Líbí se vám nové bistrovozy Českých drah?
1124 votes · 1124 answers
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tomáš
Host
Tomáš

A ten smrad z jedál prítomný v priestoroch kde sú miesta 1. triedy bude fest na….

Jan Semela
Host
Jan Semela

Já nerozumím psanému textu. ČD u linky EX2 musí nasadit plnohodnotný jídelní vůz. Pokud tam bude navíc ještě toto bistro, není to zbytečné? Předpokládám, že toto by se mělo objevit na R18, kde musí podávat teplé a studené jídla.

jan
Host
jan

To co já na tom nechápu – proč nenechají alespoň tu barovou část minimálně tak nebo aby sloužila ke konzumaci.
Mít výdejnu a nemít kde to jíst mi příjde dost divné.

Kocicak
Host
Kocicak

To není bistrovůz ale jednička s barem :/

jan
Host
jan

Re: Joklik. Jenže v Railjetu je pár míst na sezení v bistru. A v pendolínu se neoficielně/neoficielně sedí s jídlem v navazující části 2ky. Se stolky.

Medvěd
Host
Medvěd

Bistrovůz není restaurační. Několikrát jsem jel restauračním vozem. Brno – Praha RJ dobrý, Praha-Zlín Ex dobrý, Wien -Praha EC dobrý, Zürich- Linz okousaná sklenice, personál běs, Köln-Norimberk ICE dobrý. . Lyon – Paris TGV byl restaurační vůz 1. třída – supr. U nás jsem viděl je 2. třídu.

Josef
Host
Josef

Na TGV žádní jídelní vozy nejsou, pouze Cafe-bar, jí se na stojáka nebo na barových stoličkách u pultů u oken.

Pitrys
Host
Pitrys

Nezapomínejme, že dalším důvodem pro přestavbu plnohodnotných hospod na tenhle paskvil je řešení absolutního nedostatku slušných jedniček. ČD takhle zabíjí dvě mouchy jednou ranou.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A v reálu nakonec uletí obě …

Frantisek
Host
Frantisek

Jo jo. Courat se s jídlem nejlépe plným vlakem a obtěžovat jím ostatní cestující je mým snem. Jinak, pouhým rozložením služby na menší díly do více spojů se kvalita zvýší těžko. Jestliže bude výdej včetně ruchu a zápachu probíhat uprostřed standardních oddílů první třídy, jde naopak o snížení kvality. Leda by vydávali bagety a limonády jen okolo sedícím cestujícím dané třídy.

MBBB
Host
MBBB

Asi se stal zázrak. Jak jinak si vysvětlit tvrzení, že bude bistro ve více vlacích než dnes. To jako z 21 vozů WRmee814/16 udělají 30 Armpee32? Dělají si z lidí srandu? Jak může stejný počet vozů akorát upravených na jinou řadu obsloužit více vlaků než stejný počet jídelních vozů? Kromě toho se jedná o výrazné zhoršení služeb cestujícím, když místo plnohodnotného jídeláku bude jen nějaké bistro bez pořádného místa. Ale kdo chce kam pomozme mu tam. Hlavně že ty vozy prošly rekonstrukcí v roce 2013 za nemalé peníze a ejhle po 5 letech se rekonstruují za drahé peníze zase. Tohle… Číst vice »

petr.r
Host
petr.r

není to tím, že restaurační vozy byly některé odstavené a tyhle bistrovozy budou jezdit?

Jídelák
Host
Jídelák

ČD aktuálně soutěží dodávku nových vozů na 200 km/h, kde součástí zazkázky jsou i „žrací vozy“. Tyhle ARmpee na 160 km/h se tak budou moci přesunout na méně elitní výkony, kde doposud nic nejezdí…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

No, to si cestující pomohou …

atwa
Host
atwa

Jeden z duvodu proc nejezdim Zlinskym expresem, ale redeji prestoupim v Olomouci na Pendo nebo nejake EC je absence jidelniho nebo bistro vozu

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Rozumím – jenže tohle nebudou ani skutečné „bistrovozy“, ale paskvil.

pkk
Host
pkk

Presne tak, hovoríte mi z duše. ČD vo svojich jedálnych vozňoch ponúkali istú pridanú hodnotu v porovnaní s konkurenciou. Svojho času prebehla zásadná reko WRmee814/816 vo vrútockej ŽOSke. Viem, že napríklad bolo potrebné vyvinúť pre tieto vozne aj výkonnejší typ CZE, skrátka žiadne kozmetické úpravy. A teraz, po niekoľkých rokoch sa idú vozne za nemálo peňazí degradovať na bistrá? Ja nepatrím k skupine ľudí, ktorí považujú ČD za čiernu dieru, naopak skôr by som o sebe tvrdil, že som ich fanúšikom a obhajcom. Toto však, ako možno jeden z mála prípadov by nahrávalo teóriám ľudí z toho druhého tábora, a… Číst vice »

PeMIČ
Host
PeMIČ

Kolik je tam sedadel? 28+12? Počítám dobře?

Roman Pavlík
Host
Roman Pavlík

Parafrázoval bych Pelíšky. „A není náhodou, že se soudruzi od Národního dopravce z Nábřeží, s nejvíce zkušenostmi zamysleli a vymysleli vymyšlené (ARmpee832, kreré mají projít redesignem).“ K tomu úplně blbě. Darmo mluvit. Ale zase po půlroce provozu se mohou tyto „nové“ vozy stáhnout zpět do DPOV a opět předělat. Však co. Byla by kravina to udělat na první dobrou.

MJS
Host
MJS

Railjet má ale plnohodnotnou stěnu až ke stropu. Nikoliv částečnou skleněnou přepážku… Navíc nemá ani plnohodnotnou kuchyni.

Martin
Host
Martin

Hm, to se zase ČD předvádějí! Je vidět, že mají ohledně svého vozového parku opravdu dlouhodobou koncepci, ve které hraje hlavní roli pohodlí cestujících a funkčnost vozu… Nezávidím chudákům cestujícím z první třídy, kteří tady budou za příplatek rušeni hlukem a vůněmi z kuchyně, dále pak také procházejícími lidmi ze dvojky, kteří si sem budou chodit něco koupit. To by mě ještě zajímalo, na kterém konci budou ty nástupní dveře. Pochybuji, že na obou, protože v současném restauračním voze jsou jen na jednom konci vozu… To opravdu bude stát za to, si za místa v takovém voze připlácet… Pak taky… Číst vice »

Milan
Host
Milan

Odpověď je jednoduchá, protože je to pro někoho dobrý kšeft.

Jiřík
Host
Jiřík

Ano je to tak. Všech 112 českých šotoušů je rozezleno na nejvyšší možnou míru a opět tu budou házet na sklo kritiku. A ostatním je to naprosto fuk, protože klidně pojedou i Jančurovou hrůzou, hlavně když to bude levnější.

JiP
Host
JiP

To je typicka ukazka hospodareni molochu. Moc dobre si pamatuji, jak v diskuzi na zelpage jsem byl kamenovan za nazor, ze i pres opakovane modernizace nekterych vagonu, jejichz celkova cena je jiz v sume rovna novemu vagonu, je vysledek stale tristni. Moc dobre si pamatuji, jak se po modernizacich techto jidelnych vagonu resilo, ze tam jsou vlastne minimalni ulozne prostory na potraviny a ze nebylo mozne je nasadit na delsi turnusove trasy, protoze polovinu jizdy by nebylo v podstate co prodavat. Totalni nekoncepce a nedomysleni kapacity salonu a poctu zakazniku vs. uskladnene mnozstvi potravin. A ted zase tento paskvil, ktery… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Prosím, nesvádějte a nekamuflujte neschopnost a hloupost nějakého konkrétního (dobře placeného) úředníka z „pobřeží chu*oviny“ na žádný „moloch“, který nemůže za idiocii jednotlivce: vše je dílem konkrétních lidí a jejich nadřízených !!! Co asi na takové nesmyslné plýtvání financemi za hovadinu říká dozorčí rada a dopravní odborník emeritní profesor ze ČVUT v jejím čele – „ohodnotí“ patřičně ty, kdo za ten nesmysl jsou odpovědni?

bkp
Host
bkp

O takového věci těžko rozhodne jeden úředník.
Prostě si přiznejme, že výsledek fungování ČD jako celku.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jeden (konkrétní) úředník předloží jím samým zpracovaný materiál k podpisu (konkrétním) nadřízeným – a dál už to vše „jede samo“ …

bkp
Host
bkp

Tím hůř. Jaký si kdo nastaví systém, takový má.
Celkově to ale vyznívá jako snaha nemuset přiznat, že „národní dopravce“ udělal chybu.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Celkově to ale vyznívá jako snaha nemuset přiznat, že „národní dopravce“ udělal chybu.“
To přece není v případě ČD a jejich úžasných „moderních“ vozidel nic nového – o „Interpanterech“ přece také žádné takové přiznání nepadlo a kamufláží bylo osazení automatu na prodej občerstvení do jediného z pětice vozů jednotky …

Martin
Host
Martin

Úžasná koncepce, to zase vymyslel někdo, kdo vlakem v životě nejel. Pokud tedy bude cestující z 2. třídy ve voze o 3 až 4 vozy vzdáleném, bude muset podniknout tůru s podnosem s jídlem přes ty 3 až 4 vozy a pak si bude moci zkonzumovat svoji stravu v oddíle na klíně?!? Nebo toto nemá sloužit k tomu, že se na dlouhé trase přes poledne dojdu pohodlně najíst do restauračního vozu? Pokud ne, tak se nemuseli namáhat, kafe s oplatkou, nebo pivo s burákama, to v pohodě zastane i minibar. Opravdu bych rád viděl toho osla, co toto vymyslel.

Marten
Host
Marten

Měli tam dát alespoň skleněné příčky s dveřmi, takhle to bude podle mě opravdu obtěžující (pachy z jídla a hluk).

jan
Host
jan

Já jsem taky původně myslel, že zmenší celý jídelní na polovinu s jedničkou. Ne, že to celé bude jednička.
Navíc mě překvapuje tato optimalizace, když některé kvalitní bmz mají jeden oddíl vyřazen zamknutý pro personál. Další pro catering. Pak nějaký dětský koutek. Pak nějaké pro cestující staré a já nevím jaké. A kde jsou ti platící? 🙂

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Když jsem jel před nedávnem v jídelním voze delší dobu (cca 1,5 hodiny) tak jsem byl překvapený jak mi oblečení načichlo kuchyní… Při té představě sedět v připravovaném bistro voze v 1 třídě delší cestu, tak zlatá 2 třída

Axel
Host
Axel

Nebyla to Hungaria/Metropolitan =vagony maďarských MAV? Vesměs mám zkušenost: neochota, pomalost, pocitově-nic moc hygiena

MJS
Host
MJS

Teď už tam ale kuchyně zjevně nebude. Jen mikrovlnka, protože bistrovůz jako rj, nikoliv restaurační jako expresy na Hamburg.

Martin
Host
Martin

Celá tahle šaškárna se dělala kvůli tomu, aby tam byla velká kuchyň, ale zároveň to mělo místa k sezení…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A to zjevně navíc pro většinově privátní společnost (JLV) …

JindraLne
Host
JindraLne

Na jednu stranu chápu snahu dopravce o využití kombinovaných vozů. Na druhou stranu by se tak mělo dít s co největším důrazem na minimální omezení obou funkcí vozu. V tom případě mi přijde jako zrůdnost udělat z jednoho oddílu jedničky v podstatě průchoďák, ale zato kompletně vyloučit nějaké místo pro konzumaci. A to byly zrovna původní ARmpee koncipovány celkem rozumně (když je správně otočili).

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Dříve či později bude přinejmenším jedna sedačková část přeznačena na dvojku (a mimo rezervace). To prostě nemůže jinak dopadnout. Otázka je pouze, kdy se to přizná. Samotný záměr „malého jídelního vozu“ bych i chápal, ne všude je třeba jídelna pro XY lidí, a ano, na mnohých linkách by to mohlo atraktivitu výrazně zvednout (kde dnes není nic a přitom to nejsou úplně krátké trasy, řekněme takový Trutnov nebo Krušnohory). Stejně tak je logické udělat „malou jedničku“, a to právě na podobné skupině linek (zvlášť, pokud jsou pak na špičkové posily také plnohodnotná A). Ale mělo by pořád zůstat u toho,… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Už kdysi dávno jsme říkali, že naprosto ideální (optimální = ?) by byl vůz kategorie asi jako BDR…, tedy s oddílem por vlakvedoucího s malým „raumem“ pro zavazadla těsně sousedícím s „bufetovým“ prodejním oddílem s možností konzumace (tehdy, když se ještě smělo i ve vlaku kouřit, i s malým „stojákovým“ prostorem pro ty, kdo nejsou schopni vypít kávu bez cigarety) + třeba oddílem pro postižené a oddílem pro matky s dětmi, atd. – takový „všeužitečný“ vůz by mohl velmi dobře sloužit na naprosté většině „normálních“ vnitrostátních rychlíků i s tím, že by leckde mohl občerstvení poskytovat dokonce přímo vlakový personál,… Číst vice »

Axel
Host
Axel

Primárně je důležité, aby dopravce (ČD) fungoval ziskově, tak aby nešetřil na údržbě… pokud ziskovosti pomůže že investiční/provozní náklady na sedačku se sníží díky proměně jídelního vozu na jedničku, tak proč ne. A navíc – asi je jedno jestli jednička bude zčásti osazena lidmi z bistrovozu. Jestli se někdo z hostů bude chovat nekulturně, tak stejně nekulturně se může chovat i (spolu)cestující s jízdenkou do jedničky. Stačí, aby obsluha bistrovozu se chovala rozumně a případné (hlučné) ochmelky vypakovala nebo vůbec neobsluhovala. K občerstvení v Railjetu – když jedu dvojkou (=daleko od bistrovozu) – tak by mi stačilo,kdybych věděl že v… Číst vice »

bkp
Host
bkp

Ano, ani já nevidím problém v redukci na výdejní místo a konzumaci na místě, ale jde o to nešťastné uspořádání, kdy ono výdejní místo není na kraji vozu a tvořící předěl mezi první a druhou třídou. Druhý problém s konzumací na místě je v okamžiku, kdy pojedu vozem Bmz (nebo nedej bože nějakou Y náhradou) a u svého místa nebudu mít žádný stoleček.

Jaroslav
Host
Jaroslav

* tvoří předěl mezi první a první třídou a v tom je ten hlavní průser. Celý vlak prostě projde jedničkou než tam dojde ;).

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce