Dopravci Železnice Železniční průmysl

Dráhy znovu mění plány. Místo lokomotiv na 230 km/h poptají více strojů na 200 km/h

Lokomotiva 1216.902 Taurus. Pramen: České dráhy
Lokomotiva 1216-902 Taurus. Pramen: České dráhy

České dráhy už poněkolikáté za poslední rok mění své plány na akvizici nových lokomotiv. Nejnověji odstoupily od plánů na pořízení strojů pro rychlost 230 kilometrů za hodinu, poptají stroje jen pro 200 kilometrů za hodinu. Záměr nákupu až 90 nových lokomotiv schválila dozorčí rada, informoval jako první deník E15.

Nové lokomotivy mají být určeny pro vnitrostátní dopravu, celková investice se odhaduje až na devět miliard korun. Záměr musí ještě schválit řídící výbor drah.

„Bude to rámcová zakázka na osm let na dodání víceúčelových elektrických lokomotiv. Čtyřicet lokomotiv nakoupíme určitě, na dalších padesát se vztahuje opce,“ uvedl Nebeský. V ideálním případě by měly první nové stroje dorazit v roce 2024 nebo 2025.

Záměr drah nakoupit nové lokomotivy přitom připomíná nekonečný příběh plný zvratů a odkladů. Místo vypsání tendru dráhy přesně před rokem spustily tržní konzultace, v plánu byl přitom nákup až 65 lokomotiv pro 200 kilometrů za hodinu (s garancí odběru minimálně 33 lokomotiv). Tendr měl být následně vypsán loni v září.

K tomu nedošlo, dráhy plány změnily a nově chtěly z poptávaných 65 kusů až 22 strojů pro rychlost 230 kilometrů za hodinu. Tu by využily v Německu a Rakousku. Místo soutěže dráhy následně loni v listopadu zahájily druhé kolo tržních konzultací. Nyní opět plány mění, když ustoupily od rychlosti 230 kilometrů za hodinu. Žádný tendr zatím vypsán nebyl.

Tendr na rychlejší lokomotivy pro 230 dnes není podle E15 aktuální. „Důvodem změny je, že si nemůžeme do budoucna dovolit tříštit naši flotilu. Čím méně typů vozidel budeme mít, tím lepší získáme podmínky pro údržbu i provoz,“ vysvětlil Nebeský opětovnou revizi plánů. Dráhy přitom mají od loňského podzimu v běhu obří tendr na netrakční soupravy (na způsob railjetů), kde jde o celkem 180 vagonů. Ty mají být pro rychlost 230 km/h. Jaké lokomotivy k nim připojí, tak zůstává záhadou. Na rychlost 230 km/h mají dráhy jen dva Tauruse.

České dráhy budou novými lokomotivami postupně nahrazovat ty současné dožívající, například ty z řady 163 s označením Peršing. „Některé jsou staré přes čtyřicet let a nejdou zrekonstruovat,“ dodal Nebeský.

179 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mravkolev Běžný

Spěšniny bývaly pro tehdejší OPŘ ČD ve většině případů dokonce ziskové.
Nikoho nahoře to však nezajímalo, stejně jako velmi praktická přeprava tzv. cestovních zavazadel.
Na Západě už to zrušili, tak co bychom my to tady měli mít.
A stejná „móda“ postihla i úschovny zavazadel, byť v o něco méně fatální míře.

Mravkolev Běžný

Pardon, to patřilo pod jiný článek.

Já, kdo jiný

Před nedávnem tady proběhla zpráva, že CZ Loko bude vymýšlet novou platformu pro lokomotivy.

Tonda Sehnal

Motorovou. Chce to pečlivěji číst 🙂

Jiří Kocurek

Podle toho článku počítají i s elektřinou. Chápu to tak, že se tím myslí elektřina z troleje.
/“Společnost CZ LOKO představila první vizualizaci nového stroje, který bude jezdit na elektřinu i diesel a případně i jen na baterie. Lokomotiva by měla být hotová do roku 2022.“/

K.S.

Neměli v nabídce náhodou i hybrida?

https://www. czloko. cz/produkty/lokomotivy/dualshunter-2000.htm
Asi si to rovnou můžete objednat 😉

rtep

Jedním z velmi pozitivních důslednků současné pandemie může být i podstatné zpomalení života. Doufám nejen v to, že letecká doprava je na konci své slávy i svých sil, ale také v to, že nikdo nebue řešit, zda jede vlakem z jižních Čech na východ Slovenska 20 hodin nebo třeba 10 hodin. Proto nevidím důvod, proč by i ve vzdálené budoucnosti nemohla stačit na kolejích rychlost třeba do 150 km/h, na silnicích i do 100 km/h.

Nekdo

Vy můžete klidně vyrazit pěšky. My ostatní známe cenu svého času, který chceme strávit třeba se svými blízkymi, nebo u hobby a ne tupým koukáním z okna, nebo jinou podobnou ztrátou u cestování…

rtep

To je přesně to, co je na té takzvaně vyspělé cvilizaci špatně. Každému přijde normální, že v práci stráví 40 až 70 hodin týdně, ale děsně mu vadí, že vlak jede pomalu a dostane se na místo o 20 minut později, než by chtěl :-))
Já nic takového, jako je cena času, opravdu neřeším. A naštěstí takových lidí přibývá. Možná mám před sebou tak 10 nebo 15 let života, nemám opravdu proč a kam spěchat, nic mi neuteče.

dizgrafyq

Někteří lidé možná nejsou ve stejné fázi životního cyklu jako Vy a mají před sebou ještě některé věci, které Vy už jste dávno udělal a tito lidé něchtějí sedět ve vlaku o deset hodin déle než je nutné…

R2R2

„Někteří lidé možná nejsou ve stejné fázi životního cyklu jako Vy.“ Myslite fazi internetoveho trolleni?

Jiří Kocurek

Když teda naši předkové nespěchali, tak proč sakra vymylesleli vodovod a železnici? Stačilo přece chodit pěšky.

rtep

Stačilo. To je bez debat.

Jiří Kocurek

Doufám, že s tím teda budete řídit a vodovod si odpojíte. Můžete přece chodi ke kašně.

Filias

Jsem 8 hodin v práci. Občas déle. K tomu si připočtěte 30minut oběd. 8 Hodin spím.Z toho mi vychází 7:30 h na vše ostatní. A tady mě zajímá jak dlouho strávím cestováním. A za tu dobu mi uteče hodně věcí.

Vbb

Kdybych jel na východ Slovenska o 20 minut déle, tak to neřeším. Vy ale píšete „20 hodin místo 10“, a to není 20 minut.

rtep

Jenže většina lidí tu řeší právě těch dvacet minut. Miliony lidí zahynulo na silnicích právě pro tu svoji pomatenou iluzi, že někde potřebují být rychle.
Pro mne ale samozřejmě ani v nejmenším není podstatný rozdíl 10 hodin při cestě třeba na Slovensko. Jedu tam třeba jednou, dvakrát ročně a když tam přijedu o půl dne později, nic se nestane.

Vbb

Vysvětlete to své manželce a tak 4-letému dítěti, že není problém být ve vlaku 20 hodin místo 10.
Až vás pak pustí z nemocnice 🙂 , tak nám sdělte, co na to říkala.

rtep

Že máte rozmazlenou manželku a rozmazlené dítě, to je váš problém.

Vbb

Aha, vy vyznáváte právo šaríja: muž rozhodne, že 20 hodin cesty na Slovensko je dobře, a manželka má právo jen držet pusu a nanejvýš smí šoupat nohama.
Anebo jste starý mládenec, což je u šotoušů celkem běžné, a na maželství a manželku máte názory pouze čistě teoretické. 🙂

Karel

…. vážený pane, plně s Vámi souhlasím… dnešní šíleně uspěchaná doba svádí se neustále svádět boj s časem.. hodně diskutujících, hlavně mladších, preferuje… urcite i oprávněně… strávit na cestách co nejkratší čas, ale i když tento“souboj“ zvládnou, tak nakonec jej z větší části „zabijí“ třeba v ústraní s mob.tlf., ne s rodinou. Toť můj názor…ale je to každého jen jeho věc…a pak se diví, že život „profrčí“ jak s pendolínem.

Dáda

opravdu nechci být v práci měsíc a nevidět se s rodinou… Taková serviskí akce v Irkutsku je letadlem týden. Vlakem? Nedovedu si představit.

rtep

Já jel kdysi třeba na Kavkaz autobusem – 4 dni, z toho 3 dni vsedě jedna cesta. Neviděl jsem v tom velký problém. Pokud bych tam někdy chtěl jet znova, pak ale vlakem, pohodovou cestou tam člověk dorazí za 3 dny.
Vy třeba do Irkutska létáte pracovně, tak docela chápu, že tam chcete být rychle. Ale 99% lidí létá bez vážného důvodu na druhý konec planety – velká část z nich jen proto, aby se mohli pochlubit na sociálních sítích.

Luboš Beneš

Ano, pokud to berete jako zábavu…. jel jsem teď pro zábavu Plzeň-Brno. Tam přes ČB, Jihlavu 6 hodin, zpět přes Prahu 4 hodiny (díky tomu, že rj74 přijel s náskokem 2 minuty na stejnou kolej kde stál R na Plzeň)

Jiří Kocurek

Jistě, takže upozorněte servírku, že na obsloužení klidně půl hodiny počkáte. A v obchodě že nepotřebujete čerstvé pečivo, že stačí vám stačí včerejší.

rtep

V mnoha obchodech kupujete den staré pečivo a ani o tom nevíte :-))

Jiří Kocurek

Jaká obhajoba, taká obhajoba. Ještě napiště, že tak je to správně.

rtep

Vzhledem k zábavnosti vašich argumentů opravdu necítím potřebu se obhajovat.

Jan

rtep: Ty musíš být fakt neskutečně zlomyslná kreatura…

rtep

Co je zlomyslného na tom, když se mi zdá současný způsob života nesmyslně uspěchaný, to moc nechápu. Jistě, je to poněkud odlišný pohled na život a na to, co se momentálně nosí.
Ale třeba i většina lékařů Vám potvrdí, že to naše věčné honění se za něčím je jednou z nejpodstatnějších příčin všech vážných chorob. Teď to samozřejmě mohu jen odhadnout, ale bez stresu a spěchu bychom možná v průměru žili tak o 10 až 20 let déle. A to do toho nepočítám dopravní nehody, kde je spěch tím prvotním rizikovým faktorem.

pzag

Kéž by vás chtěla nějaká vážná nemoc poslat do hlubin pekelných, ideálně tak, abyste u toho trpěl jak zvíře.

rtep

:-)))
Nejste příbuzným prezidenta Zemana? Rozhodně je ve vás mimořádná dávka zla a ještě vám nikdo neprozradil, o čem jsou slova – „Přej, bude ti přáno“
Jistě, i já zemřu na nějakou vážnou civilizační chorobu, možná to ani nebude dlouho trvat. Pracuji na směny, jsem často ve stresu, nežiji zdravě. Jinými slovy, jediného viníka té mé budoucí choroby mohu nalézt jen a jen v sobě.

HonzaX

Tohle je fakt ubohost. Vám dát klávesnici by mělo být trestáno rákoskou přes prsty.

pzag

Jistě, takže tenhle odpad se bude ukájet nad tím, že bude plýtvat časem milionů cestujících po celém světě, ale přát mu utrpení je špatné. Z pozice čeho si to vůbec někdo dovolí. Pro mě za mě, ať si jde do Japonska pěšky a potom plave. Já tam ale nechci cestovat rok. Proč taková špína má mít vůbec právo mi říkat, že má ten rok zahodit nebo si dokonce dovoluje tvrdit, že tam vlastně nemám jet? Co si myslí?

Karel

… proč hned soudit za jinší názor???…nikoho z Vás přeci nenutí, abyste se jeho názorem řídili…

Marian Kechlibar

„Ale třeba i většina lékařů Vám potvrdí, že to naše věčné honění se za něčím je jednou z nejpodstatnějších příčin všech vážných chorob. Teď to samozřejmě mohu jen odhadnout, ale bez stresu a spěchu bychom možná v průměru žili tak o 10 až 20 let déle.“ Strašně vágní tvrzení. Svého času si lékaři mysleli, že stres způsobuje i žaludeční vředy. Teprve Barry Marshall dokázal sám na sobě (vypil obsah žaludku svého pacienta, uf), že je to infekce. Člověk snese stresu docela dost, pokud je schopen si ho vykompenzovat zdravou relaxací. Problém je, když ten stres trvá nonstop, nebo když jej… Číst vice »

K.S.

Záleží ještě na typu stresu, chemii v okolí atd. Stres se kterým jste schopen se nějak vypořádat je méně nebezpečný než ten se kterými nic neuděláte. Navíc možná, nejsem odborník na to, nebyl stres všudypřítomný, lidé měli jiné mechanismy jak se vyrovnat s tím že něco nemají atd.

rtep

Vágní tvrzení samozřejmě používá i většina odborníků, nic jiného jim také nezbývá. Koneckonců i jakoukoli infekci zvládne člověk, žijící v pohodě, podstatně lépe než ten, kdo žije ve stresu. Psychika je ve zvládání jakékoli nemoci až na prvním místě.
To je samozřejmě také jen vágní tvrzení, ale zkuste najít lékaře, který by to mohl popřít, který by to vůbec chtěl popřít.

Dáda

Jako že na servis do Irkutsku pojedu měsíc? Ne, to mne opravdu neláká…Už tak je to dycky výlet na týden…

rtep

🙂 Však ono by se tam bez vás obešli.

Martin

Prave ta rychlost prepravy je jednim z prvku zpomaleni zivota (asi myslite spech), protoze budete mit vice casu a vice pohodli… na silnicich je rychlost jiz na limitu, dalsi zvyseni by bylo spise na vystavbu zavodnich drah, ale u zeleznice je dnes uz standardem 250-350km/h v tech hlavnich smerech a 160-200km/h v ostatnich dalkovych koridorech (alespon to k tomu smeruje)…

rtep

To je bohužel naprostá iluze. Zrychlením dopravy ještě nikdy v historii lidstva nedošlo k zpomalení života. Právě naopak.

Paja

Můžete uvést nějaký příklad?

Luboš Beneš

V Německu je na dálnicích neomezená rychlost (na části ji omezují značky) ale nezdá se započet mrtvých by byl vyšší, že….tak jaký je důvod ke snižování rychlosti?

Paja

Důvod je náboženský, a jako u všeho z čeho se stane náboženství, neexistuje možnost se se zastánci dohodnout, protože nabíženství nikdy rozumné ani reálné argumenty neuzná.

Dáda

Technikálie a detaily ponechám stranou. Myslím, že by stálo za to, kdyby konečně někdo vytvořil dlouhodobý plán rozvoje železnice jako celku v ČR, a tento dokument se dále zásadně neměnil.
Postup v posledních letech mi zavání zcela nesystematickým operativním hašením neodkladných událostí, aniž by byla patrna konzistentní koncepce. A Platí to pro ČD, SŽ, i mnohé soukromníky….

Nekdo

souhlas, tak jako to mají ve Švýcarsku již dlouho a až do roku 2040…

Laik

No to by mělo být, skoro se divím jaktože ještě není když řídíme stát jako firmu už několik let.
Že by za tím byla častá změna ministrů dopravy a specifický styl řízení pana premiéra?
Přitom je to krásné a užitečné téma které lidem usnadní život, státu ušetří peníze a ještě pomůže ekologii. Vláda se k tomu nemá a opozice taky ne……asi to nepřinese voličské hlasy.

nantl

Opak je pravdou, jenže mnoho psů, zajícova smrt. Máte koncepci nákladní dopravy v tom železnic, máte Bílou knihu osobní dopravy v tom železnici, máte program rozvoje Rychlých železničních spojení, máte Dopravní politiku, která to zastřešuje a k tomu dokument multimodální o rozvoji dopravní infrastruktury ČR. Mnohé z dokumentů si navzájem protiřečí, nehledě na to, že se něco předpokládá, pak to ekonomicky nevyjde, tak se hodí zpátečka! Například již 20 let se nám nevyplatí zrychlit železniční spojení do Liberce, pátého největšího města v ČR, ale díky nákladní dopravě se nám vyplatí postavit rychlé železniční spojení do Mostu. Nevyplatí se nám rychlé… Číst vice »

K.S.

Text sice, škoda, nepřehledný, ale máte v čemsi pravdu. Nemáme tu jednotnou koncepci železnice, nebo to tak vypadá, kde by pak byly priority a hodnocení v podskupinách a vyhodnocovalo se to kompletně, pak nám vznikají takové různé „polské dálnice“ kdy se koncepce nepotkají a nedá se to pak hodnotit asi celkově. Někdy mi připadá že o sobě jednotlivé stavby jakoby „neví“. Obávám se že trať kolem Svitavy není možné zrychlit moc nad současné parametry, jedna její část vede obydleným úzkým vápencovým údolím, s čímž by mohly být problémy (byť bych velmi rád viděl trať durch nějaký nově objevený dóm, na… Číst vice »

Radek

No tak ono došlo k nárůstu počtu cestujících asi o 50% za necelých deset let. To žádná koncepce nepředpověděla, tak bych byl k těm neměnným koncepcím trochu skeptický.

Hřebíček

Když to místo neudělala redakce, udělám to já. Stav traťových lokomotiv ČD a jejich parametrů k dnešnímu dni, ať je možné porovnávat: 150.2 – jednosystémová 3 kV, 12 ks, výroba 1978, rychlost 140 km/h 151 – jednosystémová 3 kV, 13 ks, výroba 1978, reko 1994-2009, rychlost 160 km/h 162 – jednosystémová 3 kV, 23 ks, výroba 1991, rychlost 140 km/h 163 – jednosystémová 3 kV, 42 ks, výroba 1985-1991, rychlost 120 km/h 242.2 – jednosystémová 25 kV/50 Hz, 53 ks, výroba 1975-1981, rychlost 120 km/h 263 – jednosystémová 25 kV/50 Hz, 2 ks, výroba 1984, rychlost 120 km/h 362 –… Číst vice »

K.S.

Díky za přehled.

Bude zajímavé jestli 15x a 16x neskončí ještě jednou někde na přetavbě.

Jiří Kocurek

Na přetavbě časem určite. Ale přestavbu těžko hádat. Ikdyž CZ Loko umí ledacos.

K.S.

Tak to je teda dobrý překlep, nojo záložní stroj a vymlácená klávesnice. 😀

Ikarus

Přestavbu 15x si můžu jen těžko představit. 16x bych řekl, že na přestavbě skončí. Časem pak bohužel i na té přetavbě. Ale tak už to chodí… 🙂

K.S.

Co by tam bylo za problém? 15x by nevyhovovaly po stránce mechanické?

Apollo17

Hlavně by nevyvohovaly její trakční motory se sériovým buzením.Když už z lokomotivy zbude jen rám a podvozky s trakčními motory(363.5,753.7,742,7),Když jsou i ty trakční motory nepoužitečné,nemá reko cenu.

Vbb

Převinout motory problém není, třeba viz rekonstruované metro (81-71M) nebo slovenská 757.

patology_chef

Už někdy před 20 lety na DF JP byla diplomka o přestavbě E499.2. Asynchron, zesílení uzlů, výkresy součástek, výkon tuším 5 000 kW a jako perlička vmax=165km/h, aby nemusela jezdit na hraně 🙂

Jarin

Bylo by možné článek doplnit o přehled dostupných lokomotiv na trhu, kolik jich zvládá 230 km/h a kolik 200 km/h?

teddy

230 km/h zvládá max. Taurus řady 1116 a 1216 a 1016, kromě Taurusů snad nic jiného není.

Martin2

Opravdu k smíchu, protože škodovka nedokáže vyrobit lokomotivu na 230km/h tak se zase budou odebírat nejdražší křápy na celém světě od nich na 200km/h. Naprosto nepoučitelná firma, ale bohužel politické zadání asi zní jasně.

Přemek

Vaše tvrzení, že ŠT nedokáže vyrobit lokomotivu pro Vmax 230 se nezakládá na pravdě. Důvodem, proč je nevyrábí, je zcela něco jiného. Zkuste hádat, co.

PetrM

proč by hádal, když to víš tak řekni, nehrej si na az kvíz

Tonda Sehnal

Protože to Přemek taky neví ale přesto má potřebu házet rameny 🙂

Dáda

Protože jsou orpoti velkým „koncernovým“ lokomotivám (Vectron, Traxx a pod) nekonkurenceschopné.

Martin2

Milý zlatý nedokáže, ty největší mozky jsou totiž už dáávno pryč. To co předvedli s řadou 380 je ostuda a kdoví v jakém stavu je ta jejich slavná zakázka pro DB. Asi tak.

medvěd

Na železnici, dějou se věci…………………je hezké jezdit 200 km/hod., když je po čem. Ale na to se bude muset dát cca 300 mld. a 20 let bude rozkopáno. Najednou to nenarovnáte. Jeden hot, druhý čehý a státe plať. Auto si také vybíráte, ne že ho po měsíci prodáte do bazaru a jezdíte jiným………… Kdy už tam bude normální člověk znalý poměrů !!! Ne to, co nyní vyvádí! Upravit jim plat dle výkonů (žádný zpoždění, 100% odjetých nasmlouvaných jízd) ! Obměna lokomotiv, výběr, údržba. Nejdříve obměňte vozový park a lokomotivy. Doma jste si nechali zrušit výrobu, tak holt musíte kupovat z… Číst vice »

Jiří Kocurek

A nezapomeňte ještě letos okomentovat zbytečnost zrychlování nad 160 km/h do Budějovic, protože na to nejsou mašiny.

medvěd

To prrrrr. Alespoň někde je to konečně prosazeno! Nevede tam drážní koridor EU?

Jde to správným směrem = rovnání tratí = zvýšení traťové rychlosti ! Cena je vysoká, ale trať je na dalších 100 let.

Ad. 160 – už v roce myslím 1970 chtěli narovnat trať Praha-Ostrava, ale poplatky za zpoždění (zboží na tranzitu za měsíc totální výluky) byly prý nad rámec státu (ČSD) 1 mld. CHF.

Herold

Proč vůbec jezdíte z Prahy do Liberce vlakem, dobrý muži?

Jiří Kocurek

Protože za autobus se musí platit.

medvěd

Protože autem se mi tam nechtělo. Já nehraju na to, že musím být autem všude.

Jerry

Nekonečný příběh jak vyberko na motoráky.ono hlavně je třeba nahradit Loko řady 151/150 a 242 ty jsou nejstarší.urcite vyřadí persingy r.163 které jezdí na OS vlacích ..to je nesmysl a nahradí je pantery.

Petr

… já bych řekl, že výběrová řízení všech železničních dopravců v osobní dopravě jsou na dvě věci a tak nějak to v ČR v tomto segmentu nikam nevede
… čím to, by se měli primárně zamyslet zadavatelé dopravní obslužnosti
… celkem sranda je u piva poslouchat zaměstnance výrobců vozidel, co si myslí o „našich“ výběrových řízeních

Vbb

No takový dělník od soustruhu, co neumí vytočit pořádný závit, takže jím vyrobený díl je křivý, bude mít zcela relevantní názory na výběrová řízení 🙂

Petr

„Takový dělník od soustruhu“ nejedná s potencionálním odběratelem, nečte poptávky a nezpracovává nabídky. Na pivo si s ním ale klidně zajdu:-)

Vbb

Pivo vám nerozporuji, ale divím se tomu, co takový dělník ví o výběrových řízeních. Nanejvýš mu mistr řekne: Karle, tohle pojede na export do Německa, tak ty šrouby zatloukej pořádně! 🙂

Jan Miksa

Tady v českých zemích v tom není rozdíl. Stejně to po českých kolejích nepojede více než 160 km/h. Není kde.

K.S.

Nechte toho defétismu! Buď chceme moderní dráhu, tak k tomu potřebujeme moderní stát a národ, nebo ne. A já se ptám, chceme tu moderní dráhu?

medvěd

Chceme už 20 let! A na to, abychom měli na hlavních tratích traťovou rychlost min. 160 km/hod. si pěkně počkáme.

Přemek

Budete tu „moderní dráhu“ financovat? Ne? Tak se, prosím zdržte hloupých řečí do větru. Děkuji.

K.S.

A budou se dát koupit dluhopisy toho projektu?

Ondros

Přemku, samozřejmě že ano, platím daně, tak infrastrukturu taky financuji. A zrovna mnohem radši, než jízdné pro důchodce téměř zdarma.

Leinad

A to má jezdit jen vnitro a jen pár let než SŽ povolí 200? Nebo to má jezdit jen Os?

Anonym03

Proboha živého, naše železnice je fakt katastrofa…

Martin

Rychle ruce pryč od Škodovky!!!!!!

XXXD

No podle toho co Škoda tvrdila, tak nemá plánu Škodu 109E ještě nabízet stejně tak jako v dohledné době vyvíjet nástupce této lokomotivy.

Tonda Sehnal

Není třeba vyvíjet. Je nakresleno, schváleno, vyrobeno, jezdí. Pokud bude politický zájem, výroba se obnoví, kapříci opět připlují a všude bude úsměv na tváři. 380 i přes všechny své katastrofy se dá dnes stále považovat za moderní vozidlo. Myslel sem, že se Kellner s Burešem nemají rádi. Teda aspoň dříve to tak bylo ale síla ega se vždy rovná síle peněz 🙂

Dáda

no ještě to na ní chce odladit nějaké ty mušky, a možná trochu i se zamyslet nad pojezdem. ve vysokých rychlostí je docela hlučnej… Pocitově víc, než třeba Vectrona to taky není super tichá mašina pokud jede rychle.

Pavel

Naše i vaše dráhy jsou na prd. My máme hotový úsek asi 240km od Bratislavy po Púchov. Nato máme Vectrony. Vy bratia Česi ste na tom lepšie. Ale naše gorily ES 350 si veselo ženu aj po rokoch. Odstavujete krysy 151, ale nezbavite sa ich. Budú títo dedovia ešte dlho behať od Košíc po Prahu, pretože to bol iný projekt v Plzni v tých časoch a historici sa len chytajú za hlavu, že sú už po funuse a stále veselo brazdia aj po modernizácii. Keď jazdis po poli nekupuj Porsche. Naši aj Vaši ešte nepostavili trate, ale chcú perpetu mobile.… Číst vice »

K.S.

Nemá někdo někde přehled flotily elektrických lokomotiv ČD? Jen ze zajímavosti jak moc roztříštěnou a starou flotilu mají.

Haha

V zásadě potřebují vyhodit všechno 1xx a ideálně 2xx a na Ex1-7 kromě Chebu dle smlouvy s MD V=160 km/h.

Ikarus

^^ Naprostý nesmysl ^^

Haha

A v čem jsem tak mimo? Četl jste si novou velkou smlouvu ČD s MD? Na R v elektrice Vmin = 140 km/h (kromě R11, tam 120, naopak na R16 požadavek na 160 Praha-Ústí), na R v dieslu Vmin = 100, na Ex mimo Ex6 160.

Ikarus

No v tomhle vám zrovna nebráním. Ale to ostatní co jste psal je nesmysl.

Haha

Fajn, tak jaká jednosystémová řada má dlouhodobě smysl?

M H

Prakticky všechny 2xx budou mít stále co vozit po vnitrozemí…těm přepínání vadit nebude. Ty mohou mít akorát problém s ETCS. A pokud jde o 1xx, tak i pro ně bude ještě hezkých pár let docela dost výkonů… A v dlouhodobém horizontu se stejně všechny tyto stroje vyřadí díky přirozené generační obměně…

Colt

No jo, ale prakticky všechny 2xx jsou starší 40 let a to nemluvím o konstrukčním stáří

Jiří Kocurek

No jo, ale 242 jsou spolehlivé stroje. A když se pokazí, tak v Maloměřicích jich stojí 20 kusů, polovina pojízdných. A je jich tolik, že se dá jezdit i se 100% zálohou. Tj. 6 v turnuse, 6 v záloze.

David

Kde je ta smlouva qidění?

Ikarus

http://www.atlasvozu.cz/

Tak zlý to u nich není. To co mě ale překvapuje, že ČDC šlo do Siemensu i Bombardieru a to i přes to že obojího mají dost málo….

Vbb

nemůžeme do budoucna dovolit tříštit naši flotilu.
A proto se nakupovaly Stadlery a skoro stejné Sharky (Stadler taky vyrábí článkové vozy), Cargo kupuje Traxxy a Vectrony…

Vbb

ty z řady 163 s označením Peršing. “Některé jsou staré přes čtyřicet let a nejdou zrekonstruovat,” dodal Nebeský
Pan Nebeský je evidentně odborník. „Označení Peršink“… hm, odkdy je přezdívka, navíc zprvu zakázaná a trestaná, označením?
„Staré přes 40 let“ – to už máme rok 2025+??? První peršinky jsou z roku 1984‎.

Lektor

A to ještě předpokládám, že ty objednané lokomotivy budou na výkonech nahrazovat něco jiného než 163, ale jezdily by místo 150,151 místo pronajatých vectronů, na slováckých expresech nebo na 3. a 4. koridoru.

K.S.

Koncepčně jim těch 40 bude. Ale na druhou stranu mohou být předělány na 363.5xx

Haha

Což se nevyplatí. Už.

K.S.

Nedělalo náhodou nedávno ČDC nějaké konverze?

Přemek

Kolik rámů 163 je zdravých, aby vůbec šlo o reko uvažovat? První výběr ČDC byl výběr, ne výkup.

M H

Ono je tam podstatné to slovíčko „například“. Reálně se bude ve střednědobém výhledu vyřazovat nejspíě úplně všechno, do čeho se nenacpe ETCS a střídavina…

Radek

To označení peršink není citace, ale novinářova věta – mrkněte se do E15.

Papoušek 477.0

Máte pravdu pane.
Víte proč tehdy v 80letech dostala ř. E499.3 ( dnes 163,162) přezdívku (nikoliv označení) Pershing ? Protože byly poruchové a trvalo pár let než se vychytaly mouchy. Tedy ,, Rychlý start-krátký dolet´´ Rakety Peshing 2 byly jaderné střely s plochou dráhou letu,krátkého doletu, umístěné v Západním Německu, namířené především na ČSSR. My jsme měli sovětské SS20. Taky byla říkanka: ,,Maminko,tatínku, já se bojím Peršingů…. Neboj se ty naše dítě, SS-20 ,zachrání tě. Jo, to bylo dávno..V tu dobu jsem jezdil na E 499.0 Bobina, LD Ostrava

Jiří Kocurek

Dolet 740 kilometrů. Prý byl úspěch, když se Peršink vrátil z Ostravy do Prahy bez poruchy. Pak tam dali zápaďácké polovodiče a bylo po problémech. Aniž by se ptali Jakeše, zda mají čekat na celovodiče.

K.S.

Jakeš měl na triku i celovodiče? Já jsme myslel že jenom bojlery.

Jiří Kocurek

Ále, Jakeš se v celostátním projevu posmíval západu, že nějaké polovičaté polovodiče nikdo nepotřebuje, že on sám si počká na celovodiče. No a chov bojlerů byl něco podobného.

Zlámalík

Celovodiče měl na svědomí tehdejší ministr Obzina, pokud si pamatuju.

Papoušek 477.0

Absolutně přesné…. Pamatuji jak ,když to kleklo, zatáhli to na ,,provozní´´ v LD Ostrava, všichni jsme na to chodili čumět, nikdo tomu nerozuměl, sic bylo to na tehdejší dobu hezké a moderní ale jaksi ty ,,sem-tamvodiče´´ nefungovaly.Všichni do toho čuměli jak husa do flašky, pak to dali na Ostravana na přípřež, a mastilo to do LD Prahy-střed. ( Tam možná přemýšleli o celovodičích) Proto pořád EX 104/105 Ostravan jezdil s Bobinou E 499.0

Papoušek 477.0

Právě i proto, že ty polovodiče, nefungovaly, tak se soudruzi v NDR rozhodli, že Lokomotiva 76 E 1 / 80 E 0 U nás ES 499.2 ( 371/372) U DR 230 později 180 (prototyp myslim 1988, sériovka od 1991, bude s odporovou regulací výkonu. Přesto se to kazilo a tak to dostalo přezdívku Bastard. A pořád přemýšleli, kde udělali soudruzi v ČSSR ve Škodovce chybu.
Takže Pershing, Bastard asi věděli proč.

Vbb

V roce 1988 už jezdily 163/363 bez větších problémů. Problém regulace Bastardů byl ve váze – měniče byly moc těžké při potřebě tam mít i těžké trafo. Bastard je právě od zmršeného provedení – dělat v těch letech odporovou mašinu už opravdu byla ostuda.

ondra

On měl zřejmě na mysli 150,1. Na druhou stranu mě napadá, zdali nebude snadnější v budoucnu provozovat právě ty odporovky, na které ty jízdní stykače asi půjdou vyměnit za novější modernější dnešní provenience,než udržovat 16X,36x s nedostatkovou polovodičovou technikou 80 let,kanibalizovat moc není z čeho,alespon u ČD.

K.S.

To chcete dát na mašinu trafo, stádo diod a tlumivku? Nebo čekáte že se přepínání výrazně zpozdí? Ono jak se jednou hrábne do Přerova, tak velké využívání DC mašin skončí.

ondra

Tak předělat 151 na 350,to opravdu nehrozí,zvlášt ,ani u 371,2 není uvažována možnost je „převinout “ na náš STŘ systém. S tím přepínáním nemám zdání,jak se zpozdí,ale třeba Pha-Ova by mělo být přepnuto snad až kolem roku 2040,to už budou na hranici životnosti i 363.

Zdendik

Takhle to řešili Maďaři – primitivní, ruční přepínání, a dnes DC 3 kV nenají

Robert Šalda

Nevím, jestli nespolehlivost polovodičových součástek z ČKD byla pro rozhodnutí řadu ES 499.2 (dnes 371, 372) dělat s odporovou regulací. Ale někde jsem četl, že kvůli těžkému trafu pro 16,7 Hz by to s polovodičovou technikou přesáhlo hmotnost, kterou si stanovily DR jako limitní. Je ale fakt, že obavy ze spolehlivosti mohly být tím hlavními i když skrývaným důvodem.

Papoušek 477.0

Asi rozhodovalo obojí. Váha by asi nebyla 84t ale téměř 100t. Ale pamatuji hlavně ,že němci se báli těch tyristorů, že to není spolehlivé a odzkoušené, tak použili odporníky z ES499.0 ( 350 ) , E 499.2 ( 150,151 ). Hodně se na to spěchalo, protože jiná lokomotiva 3kV ss/ 15kV 16 2/3Hz prostě nebyla ani v plánu, a elektrifikace Děčín-Bad Schandau hotová, A 2x přepřah nepadal v úvahu. Tak vznikl vlastně paskvil. Tam bylo špatně keomě podvozků všechno špatně. To neměla ani ARR,Problémy s chlazením oleje Trafa, Kompresor měl takové vibrace, že praskaly čelní skla, vzduchový brzdič DAKO BS2,… Číst vice »

Michal

No tak to vypadá na malou velkou domů do Plzně. Bye bye Vectron.
90 lokomotiv je číslo, teré Škodu přesvedčí změnit názor na výrobu lokomotiv. 20 už jich mají. 6 možná budou muset koupit se soupravami NIM, pokud je DB odmitne převzít.
To už bude slušná flotila. Bohužel flotila dosti nekvalitních strojů 🙂

Haha

To by musely jezdit leda Znojmo–Wien.

Franta Jouda

Budou muset koupit? Jako, že když DB nechce nějaký šrot, musí ho vzít ČD? Doufám že Škoda to nevyhraje, protože v Evropě seženete daleko lepší, ověřené, schválené a spolehlivé stroje s daleko lepšími parametry a cenou.

Michal

Co myslíte, že by Škoda s NIM soupravami dělala? Byl by vyvinul velký tlak na loutkové vedeni ČD, aby soupravy koupilo, protože podpora domácího průmyslu…

Apollo17

“ Byl by vyvinul velký tlak na loutkové vedeni ČD, aby soupravy koupilo, protože podpora domácího průmyslu…“

Nemelte kraviny.Ty lokomotivy u nás nemůžou jezdit,soupravy mají vysoký vstup.

Přemek

Mohu poprosit o výčet těch „daleko lepších, schválených a spolehlivých strojů s daleko lepšími parametry a cenou“? Děkuji. Já je totiž nikde nevidím. Ale třeba vidí někdo jiný 🙂

Tonda Sehnal

Jeden >>tisíc<< prodaných Vectronů (a jejich derivátů) téměř padesáti zákazníkům po celé planetě… Neexistuje lepší reference… víte o lepší? Sem s ní 🙂

SuJeP

Až bude zdopravy.cz zase žadonit o hlasy v Křišťálové lupě, tak si vzpomenu na tento titulek a hlas dám někomu jinému. Nejsou tržní konzultace právě o tom, že si mohu zjistit co konkrétně mi výrobci mohou nabídnout a podle toho upravit své záměry? Ale chápu, bulvár prodává nejvíc…

SaulGoodman

Tak dlouhodobá strategie to bezpochyby není, nicméně tržní konzultace nejsou dlouhodobá strategie. Dlouhodobá strategie prostě asi byla „pořídit nové lokomotivy“. Zkusili, jestli se na trhu dají sehnat na 230 km/h, asi ne (nebo spíš moc draze), tak holt udělají tendr na to, co vědí, že se podaří sehnat.

Dušan

Ano, mašiny na 230 km/h možná nejsou, tak proč v listopadu vypsaly tendr na vagony na 230 km/h ? No tak tendr na V = 230 km/h vypsali proto, že tvrdili, že bude požadavek na tuto rychlost na rameni Berlín – Hamburg, a proto místo V = 200 km/h chtějí nutně V = 230 km/h, takže pokud už požadavek na V = 230 km/h není tak důvod to může mít jen jen ten, že se nově s provozem vlaků ČD na tomto rameni nepočítá ? Proč se jich na to pane Šindeláři jako novinář prostě nezeptáte, jak to s tím… Číst vice »

Ikarus

Ono se rohlíkem dá opít? No to mi může změnit život. JAK TO FUNGUJE člověče?????

K.S.

Standardně, strouháte tři dny staré rohlíky, pokud dojdou hoboky, tak do vany, pak přidáte vodu a vinařské kvasnice , následně vypálíte. Přípravek se konzumuje do pocitu opilosti. Dávkování dle zvyku a chuti.

Marian Kechlibar

Tak, teď jste prozradil tajný recept na tradiční valašskou rohlíkovicu. Schovte se, nebo vás Joža zabije. Prý už tahá ze štrozoku žabikuch.

Přemek

OT, ale :)))))))

Jiří Kocurek

Tak tohle by na valašsku nepili. Možná by to ale dali pražákovi. 😀

K.S.

Těm se přece dává nehtovica.

Přemek

Jen důsledek původně vágní strategie, kterou nabourá kdejaký vnější i vnitřní faktor, z nich většinu bylo možné predikovat. Vagony jsou obchodovatelné snáze než lokomotivy, u nich vyšší Vmax nevadí. Nebeského počty jsou jasně cíleny na náhradu všeho, co není reko a nevyplatí se reko. To je postupný proces přibližování se ke skutečnosti a řízení na jejím základě.

K.S.

Kdybych měl náturu na pitomé sázky tak se vsadím že z toho vyleze 380 v.2

Franta Jouda

Bohužel :/

Přemek

Co je špatného na poučení se z vlastních chyb? To musíte být špičkový konstruktér, že ty ze ŠT máte za nýmandy neschopné reflexe.

Laik

Když bude funkční, splňovat zadání a nejlevnější, proč ne. Ale nemyslím si, v tomto je Škoda dost pozadu, konkurence má hotové řešení. Tedy pokud ČD nevymyslí nějaké na míru ušité zadání. Uvidíme jaké budou požadovat reference, snad jim nebude stačit jen 3D model ale budou chtít stroje fyzicky vidět atd…..
Tady by se mohli investigativní novináři snažit.

Tonda Sehnal

Vše tomu nasvědčuje… Vzpomínáte na „učesané“ výběrka na pantery? V souvislosti se zprávičkami o vývoji elektrického vozu k novým pušpulům, které teď národní výrobce dodává národnímu dopravci, se odklonilo od myšlenky dosazení 25kV výzbroje do 471… Teď chtění koupit vnitrostátní loko na 200… Třeba jen obrovská souhra náhod ale na to se zpětně podíváme za pět let 🙂

K.S.

Otázka je k čemu ty mašiny mají být, jestli univerzální, nebo k push-pullům. Pak by to mohli odvodit od elektrické jednotky s tím že by vůz dost dobalastovali. Talgo něco takového nabízí.

Mirek

A kolik je dnes lokomotiv které bez větších problémů v rámci schvalování mohou v Evropě jezdit 230 km/h. Pokud si vybavuji, tak zatím jen Taurus, ale ten už se nevyrábí. Jelikož jsou v nabídce pouze lokomotivy na 200 km/h , tak možná byl přehodnocen nákup na tento typ.

Martin 28

Myslím si, že to má smysl získávat nové lokomotivy na 230 km/h pro České dráhy. Budoucnu plánují v Česku stavět vysokorychlostní trasy. Bylo dobré mít připravení. Nové lokomotivy a vagóny chtějí ČD nasadit Praha – Hamburku. Dnešní době jezdí z Berlína do Hamburku až 230 km/h. Německo plánuje zvýšit rychlost na trasy Drážďany do Berlína 200 km/h. Hlavně je, ať vyberou dobré a užitečné lokomotivy.

Jakub, správce češtiny

Myslím si, že má smysl získávat nové lokomotivy na 230 km/h pro České dráhy. V budoucnu plánují v Česku stavět vysokorychlostní trasy. Bylo by dobré být připraveni. Nové lokomotivy a vagóny chtějí ČD nasadit na trase Praha – Hamburk. V dnešní době se jezdí z Berlína do Hamburku až 230 km/h. Německo plánuje zvýšit rychlost na trase Drážďany do Berlína 200 km/h. Hlavní je, ať vyberou dobré a užitečné lokomotivy.

Vít Jůza

Když už, tak „pro České dráhy“ nemá v češtině co dělat na konci věty, trasa „Drážďany do Berlína“ také není česky, a není uvedeno, na kolik chtějí zvýšit tu dosavadní rychlost 200 km/h – nebo je to chybička, a chtějí zvýšit na 200 km/h?

M H

Smysl to možná má, ale na základě konzultací je taktéž možné, že by je mohl dodat jediný výrobce a zakázka by tak akorát skončila u ÚOHS (jak je v poslední době zvykem). Takže se to z logické opatrnosti bude muset rozdělit na dvě… A pokud jde o trasu Praha-Hamburk, může být reálné třeba i nějaké přeshraniční vyrovnání výkonů tak jako s Taurusy OEBB. A nebo taky je jistá možnost, že DB plánuje do budoucna zkrácení linky jen na část Praha – Berlín.

Kuba

Pokud mají přijít první nové lokomotivy až v roce 2024, tak je v ohrožení termín přepnutí Nedakonice – Říkovice (původně 2023), pokud až 2025, tak i výhradní provoz pod ETCS od 1. 1. 2025. Do takové krajnosti, aby nebylo čím vyjet, to snad nikdo zajít nenechá.

Haha

Holt bude muset OCÚ Plzeň mít vyšší provozní procento řady 362. 🙂

M H

Otázka je, na jakou akci mělo být navázané to konkrétní přepínání… Na elektrifikaci Uherského Hradiště jako pokračovvání elektrifikace z Veselí (2026 plán dokončit Kyjov – Veselí)? Na elektrifikaci Kojetín – Hulín (plán 2024-2026) či Otrokovice – Zlín (plán 2023-2027)? Nebo na rekonstrukci nějaké napájecí stanice, které končí životnost? Možná se to přepnutí o rok či dva opozdí nezávisle na nových lokomotivách…

Tom

Argument s tříštěním flotily je vážně k smíchu. Jaký kvanta lokomotiv nad 200 km/h mají teď dráhy, aby jim to tu flotilu netříštilo? Jsou to menší desítky. Ať už by na těch 230 km/h pořídily cokoli, stávající lokomotivy se v tom rozpustěj jako kapka v moři. Obávám se, že problém je zkrátka v tom, že ŠKODA nedokáže vyvinout lokomotivu na 230 km/h a i přes proklamovaný konec nás čeká jeden velký comeback!

Přemek

Obáváte se? Pokud se výrobce nedokáže poučit ze svých konstrukčních chyb, tak to zabalí, potože mu odpochoduje poptávka po jeho produkci. ŠT absorbovala řadu graduantů strojařů ze ZČU (vybírala a pěstovala si je), takže disponuje kritickou analýzou zpětné vazby. Proč by si takové zdoje platila, kdyby jí byly k ničemu? Poptávka také je, sice jinde než u loko, ale to se může brzy změnit. E109 má stále značný potenciál, jen to povrchní pozorovatelé nevidí.

ythomas_ct

…no, nevím…spíš bych si tipnul, že SIEMENS nedokázal ČD nabídnout upravenýho (= rychlejšího) vectrona za akceptovatelnou částku. Spíš by mě ale zajímalo, jak dopadne výběrko na vozy, protože chtít vozy (a ne zrovna málo) na 230 km/h a pak si k nim nepořídit mašiny je poněkud nekoncepční…

Marek

množství je to pěkné, třeba bychom mohli mít další sérii nejlepších lokomotiv na světě

Dan

Myslíte nejdražších?

Přemek

Jako že konstrukční úpravy E109 dosáhnou ceny původního stroje? Vůbec není od věci se upnout k vizi nejlepší konstrukce loko pro dohlednou budoucnost. Bez vizí opřených o skutečnost se tato země z destruktivní průměrnosti nevyhrabe. Nejlevnější je nemít žádné loko…

Tonda Sehnal

Vizi „nejlepší konstrukce loko pro dohlednou budoucnost“ již deset let velmi úspěšně razí jiný výrobce s první tisícovkou jednoho typu prodaných lokomotiv 🙂

Laik

To bude mít ještě vývoj, nepřijde mi rozumné nepořešit v rámci jednoho tendru také mašiny do ciziny na vyšší rychlost. Je mezi mašinou na 200 a 230 nějaký dramatický rozdíl v technickém řešení?

Tom

Ano, nenese logo Škoda…

Zdendik

Pokud si vzpomínám na rozhovor s ředitelem ŠT, tak neuvažují v nejbližší době s výrobou lokomotiv z mnoha důvodů, výrobní kapacity, vysoké vstupní náklady marketinku a hlavně zastavený vývoj, pokud by chtěli uspět s lokomotivou teď, muselo by být zadání projektu někdy v roce 2015, a to nebylo. Kyperští vlastníci neměli zájem. A rozdíl v rychlosti 200/230 km/h je asi taky otázka podvozků, s rostoucí rychlostí se vibrace dramaticky zvyšují. Pokud si vzpomínám, právě v tom 380 v Německu narazila.

Vít Jůza

Na 240 může být příští tendr …

Jan

Tak hlavně ne Skoda Transportation.

Jiří 3

Pokud se přihlásí do řádného výběrového řízení a jejich produkt bude splňovat požadavky, není jediný důvod je nevzít. Záleží ale na tom, s čím by přišli.

Milos

Nepsali náhodou, ze o dalsi vyrobu lokomotiv nemaji zajem?
Leda kdyby zmenili nazor, s lok na 200km/h a ne na 230km/h.

Roman Svačina

Griffin?

Pitrys

Gamma 🤐

X 1

Montana 🙂

Martin 28

Talgo

Tonda Sehnal

Travca