lot
Dopravci Železnice Železniční průmysl

České dráhy koupí až 22 lokomotiv pro rychlost 230 km/h, chtějí full service

Lokomotiva Siemens Vectron. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Lokomotiva Siemens Vectron. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

České dráhy poprvé upřesnily, jak si z hlediska rychlosti představují skladbu desítek nových lokomotiv, jejichž nákup dlouhé měsíce chystají. Výběrové řízení bude vypsáno na maximálně 65 lokomotiv, z toho má být 43 kusů pro rychlost 200 kilometrů za hodinu a 22 pro rychlost 230 kilometrů za hodinu.

Samotný tendr se ale neustále odkládá. Dráhy místo vypsání soutěže nejprve v dubnu přikročily k tržním konzultacím s tím, že tendr bude vypsán v září. Nestalo se tak. Místo toho dráhy v pondělí vyhlásily druhé kolo tržních konzultací.

„Zadavatel uveřejnil dne 29. 4. 2019 první sérii otázek. Po vyhodnocení odpovědí se zadavatel rozhodl uskutečnit druhé kolo předběžných tržních konzultací,“ píše se v dokumentaci. Podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského zvažuje dopravce vůbec poprvé nákup hnacích vozidel i s kompletní údržbou. „Proto se druhé kolo tržních konzultací týká právě možnosti zajištění full servisu u těchto zcela nových vozidel,“ uvedl Šťáhlavský. Termín vypsání soutěže neupřesnil, stroje by měly být dodány tři roky od vypsání tendru.

Výše zmíněné počty kusů jsou rámcové, novinkou nicméně je, že dráhy chtějí výrobcům garantovat minimální odběr. Koupí nejméně polovinu, tedy 33 strojů. Dráhy chtějí třísystémové lokomotivy, které by měly bez omezení jezdit vedle České republiky i na Slovensku, v Maďarsku, Německu, Rakousku a Polsku. Nejmenší odběr by tak zřejmě byl 22 lokomotiv pro 200 km/h a 11 pro 230 km/h.

To by zhruba odpovídalo nedávno vypsané soutěži na dodávku až 180 vozů pro rychlost 230 kilometrů za hodinu. Z vagonů chtějí dráhy složit devítivozové netrakční tlakotěsné soupravy. Dráhy budou garantovat výrobci odběr 90 vozů, tedy deseti souprav.

80 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Takezo

Držím Škodovce palce. Když už jsou dětské nemoci 109tky vychytané a mohly vyhrát s E3 tendr v Německu, tak věřím, že už jsou dost dobré i pro naše dráhy.

Martin

Vážený pane, jde vidět, že s těmi krámy vy nemusíte pracovat. Závady stále stejné a stejně časté. Takže žádné dětské nemoci. Šrot a nejdražší lok. na světě.

David

doufám, že to dostane Siemens,

Mirvald

Toto je dobrá příležitost pro plzeňskou Škodu. Nehodí se, když náš národní dopravce nevyužívá výtvor českých mozků a rukou a kupuje lokomotivy odjinud. To samozřejmě platí i pro ČD Cargo, které by mělo místo Vectronů nakupovat lokomotivy domácích výrobců.

Vorech

Podpora českého průmyslu,konkurenceschopnost na evropském trhu,možnost rozvoje ŠT,daně,důchody apod.,Vše je jen o lidech,kdo a kdy to zneužívá

Dan

Jenom blbec se spálí o jedny kamna dvakrát…

_Pavel_

Příležitost to určitě je, ale nabídnutý výtvor domácí výroby musí být konkurenceschopný, případné odstavené lokomotivy neudělají radost nikomu.

David

Siemens, Škoda ať se do toho vůbec ani neplete

Jiří

Řádný hospodář by to škodě po zkušenostech se 109 nezadal. Tak uvidíme, jestli jsou ČD řádný hospodář nebo sponzor ŠT 😀

jirka

Skoda Transport- to je ta ruska firma?

Takezo

109 E3 vyhrála tendr v Německu. Než začnete plácat, tak si zjistěte novinky…

X 1

Ale kdy, to vyhráli. (2013)
A do teď to nejezdí.

Leinad

Zákon o výběrku jaksi nezná argument „dřív nám dodali šmejd.“
Ale samozřejmě když je zájem, dá se to zformulovat – záruku/fullservice. Nejlépe mít ve smlouvě, že minimálně 99% mašin jezdí, zbytek si může výrobce servisovat.
Někdy se dělá i požadavek na kladné reference.

Petr

Mrzí mě všichni ti mínusáři, protože většina z nich neví, jak jsou škodovky poruchové, kolik jich stojí a sloveny za ně jezdí. Siemens je prostě kapacita a můžu být vlastenec jaký chci, ale potřebujeme něco, co bude jezdit. Nebo si myslíte, že tu miliardu navíc za škodovky platil Babiš?? Sem s dalsima minusama

Petr

Vím to, dělám v tom a skodovkam jsem fandil, ano už nwfandim

_Pavel_

Proto tam je ten full service 🙂

jirka

Skoda? patriot? neni to ruska firma?

_Pavel_

Škoda Transportation je v současnosti pod Nizozemskou společností PPF s českými vlastníky. Rusové mají tuším Škoda JS. Nemíchat všechny škodovky do jednoho podniku. 🙂

Xaver

Ano, rusové mají Škoda JS, jihokorejci zase bývalou Škoda Power, dnes Doosan Škoda Power. Škoda Transportation nikdy nepatřila cizincům, vždy ji vlastnili češi, ať už přes různé firmy v daňových rájích, jako Kypr, Gurnsey, dnes PPF se sídlem v Nizozemí (samozřejmě kvůli daním).

Vorech

Pilsen steel-Rusove-v insolvenci; Pilsen Tools-Čína v insolvenci

Jiří Kocurek

Daně v Nizozemsku jsou ale mírně vyšší než v ČR. Jenže je tam naoplátku stabilní právní prostředí a nestane se tam, že by se o Vánočních svátcích narychlo měnil zákon stanovující DPH od prvního ledna.

dada

Vozy jsou v reseni, masiny jsou v reseni, jeste ty trate, aby se temi rychlostmi v realu jezdilo!!

Petr Petr

U nás ne, ale třeba v Polsku budou moci na CMK. V Německu a Rakousku se možná také něco najde.

Jiří

Škoda by mohla zrychlit Zátopky a určo by měla šanci 😊

Y.K.

Že nejsou v německu schválené ani dosud a na 200 km/h asi nevadí?

dada

Nemci prohrali valku… tak jaky schvalovani??😅

Petr

Už jste jel se škodovkou 200? Já jo. Hrůza

Lukáš F.

Oktávkou?

Dalibor

Já taky opravdu hrůza. Tvrdý, hlučný, vibrace…

Paja

Nejsou? Nedostaly razítko ve chvíli kdy si ČD půjčili Vectrony?

Lukáš Smolka

Ano razítko na 200 dostaly v době, kdy už ČD si půjčily Vectrony, měly vyškolené strojvedoucí na Vectrony. Tudíž by byl ekonomický nesmysl, posílat Vectrony jinam a 380 na EC do Německa.

Y.K.

To mi nějak uniklo, tedy konečně!

Manitou

Vectron vychází z Tauruse, takže proč by nemohl jet 230km/h?
Spíše to bude věc drobných technických úprav (převody). Podvozek s tím problémy mít nebude.

Qěcy

Právě že jenom vychází.

Manitou

Podvozek je převzat z ES64U4.

Alexandr Mikulka

No to právě není.

Qěcy

Proč mám ten mínus?

Zrovna podvozky jsou jiné:
Vectroní:
https://www.google.com/search?q=vectron+bogie&tbm=isch&ved=2ahUKEwjX1cDF_fXlAhWKNFAKHYOODlgQ2-cCegQIABAC&oq=vectron+bogie&gs_l=mobile-gws-wiz-img.3…35759.37363..38491…0.0..0.144.665.3j3……0….1………0j0i8i30j0i30j0i24j30i10.jsGAXSFKNBY&ei=arjTXdf4AorpwAKDnbrABQ&bih=560&biw=360&client=ms-android-lenovo&prmd=isnv#imgrc=8NsG7FizSvflcM

Taurusí na 230 km/h, konkrétně es64u4:
https://jamesc.rajce.idnes.cz/Zahranicni_lokomotivy?insert=1&bgcolor=ffffff

Rozdíly jsou patrné na první pohled.

Manitou

Kdo vás nemá rád, to opravdu nevím.
Nicméně ty podvozky jsou stejné.
Akorát u Tauruse je holt zasviněny z provozu.

Šalinář

Podvozky stejné nejsou, Vectrony mají úplně jiný pohon dvojkolí než ES64U4. Možná mají podobný tvar rámu, tam ta podobnost asi končí.

Lukáš Smolka

Ano jak Vectron tak Taurus mají podvozky Siemens SF1.

Lukáš Smolka

Jak Taurus tak Vectron mají rozvor 3 metry. A podvozek SF2 je určený pro nákladní lokomotivy. Proto má maximální rychlost 140 km/h. To se mimochodem píše v tom odkazu který jste poslal.

Šalinář

Zrovna Vectron nemá ani SF1 a ani SF2. Tento katalog je, pokud sjedete úplně dolů, ze srpna 2008, kdy Vectron byl možná na papíře. SF1 má pohon s brzdovou hřídelí (ES64Ux), SF2 tlapové motory (ES64F4), Vectron nic takového nemá. Pohon vectronu vychází spíše z podvozku SF3, kde je použit stejný princip – závěsková převodovka a vypružený pastorek, motor pevně uložen v rámu.

Manitou

Než si roztrháte občansky jen podotknu jednu věc.
Měl jsem na mysli, že z technického hlediska je Vectron schopen jet 230km/h po drobných úpravách.
Zkrátka není nutné vyvíjet nějaký nový typ.
Tím děkuji těm, co jsou schopni diskutovat na technické úrovni, nikoliv „googlery“.

Qěcy

Jo, máte pravdu.
Na první pohled patrný rozdíl je v mechanické brzdě, čili jak by bylo u vectronu řešeno brzdění pro rychlost 230. Taky použitím HAB? Nebo jinou koncepcí všech způsobů brzdění a jeho řízení?
A jaké další úpravy máte na mysli?

Manitou

Vectron je modulární stroj, tj. pro obě trakce a hybrid.
Zcela nepochybně je připraven na zakomponování neupraveného SF1, jako celku.
Vectron, jako pokračovatel Tauruse by měl být schopen jízdy s jednotkou Railjet plnou rychlostí.

Manitou

Jsem opomenul dodat, že řízení je celé neupravené z ES64U4.
Detaily si jistě vygooglíte.

Alexandr Mikulka

Nejsou. Opakováním mantry nezvýšíš její pravdivost. Podvozek Vectrona nemá brzdovou hřídel, čili má větší neodpružené hmoty.

liberal shark

Takže státní dotační program pro Škoda Transportation už skončil ?

noerf

Nemusí. Na okruhu Zátopek 230 km/hod jezdil. Trojkové traxxy na 200 získávají homologace a Vectron je schválen na maximum 200. Ale na rychlost 230 měl například tzv. Taurus, který se nevyrábí.

liberal shark

Ať si ŠT vyvíjí Messerschmitta jak uzná za vhodné, ale za vlastní peníze.

Paja

Co to podle vás znamená? Že ho má ČD odebírat zadarmo?

X 1

To znamená, že v počátku Škodováckého vývoje 109E, do nich stát balík prostřednictvím ČD 1miliardu Kč.

Jiří Kocurek

Otázkou je také, jak jezdil, tj. jak se za jízdy choval. Většina čtenářů ví, co nastane, když vagon B256 dosáhne 140 km/h na přímé trati.

Miro

No uvidíme zdali se ŠT přihlâsí a co nabídne. Snad se ČD poučí a nebudou akceptovat nic co je jen na papíře a s čím mají špatnou zkušenost. Dobře definovaná disponibilita mašin a sankce za neplnění pomůžou.
Good luck, ČD a daňoví poplatníci.

Graylag

Pokud by byl požadavek na full service a dobře definovaná disponibilita a sankce, tak to úplně klidně ŠT být může. ČD by nic neriskovali a ŠT by si mohla napravit pošramocenou reputaci. Otázka ale je, jestli ČD už umí napsat dobrou smlouvu. A jestli by si ŠT na to vůbec troufla.

Tom

Taky jsem velmi zvědavý jestli si ŠT troufne…

Z jejich pohledu mi příjde nejvíce problémové to schvalování v Německu. (Né že by to byla pro ně jediná výzva, ale to Německo mi příjde takové nejméně předvídatelné)

liberal shark

Na velkoněmecký šovinismus se lze spolehnout vždy :-)).

Petr

To už tu bylo

Manitou

Když se vezmou v úvahu požadavky, kde to má všude jezdit a hlavně to, co v daných lokacích, bez problémů, jezdí, je na konci rovnice Siemens.

Petr

Byl vůbec vyroben nějaký Vectron na 230km/h? Podle mě je všechno na 200 případně 160 pro nákladní dopravce… Je něco jiného kdispozici na 230km/h, nebo bude Siemens ochotný vyrobit taky malý počet speciálně na vyšší rychlost?

Petr

Ne, to jen autor byl líný a vzal první fotku, co našel. Navíc bez korporátních barev. Buď pronajatý Vectron, nebo Taurus na vlaku rj. Alespoň by na fotce byla mašina s rychlostí, co už se nevyrábí, nebo ten Vectron, ale aspoň ten pronajatý. Ale aspoň něco v souvislosti s článkem

Martin K.

V oficiálním letáčku Siemens není 230km/h verze nabízena:
https://assets.new.siemens.com/siemens/assets/api/uuid:623d14cd-e56b-4a96-84c0-d7d7b7727847/version:1537171466/mo-vectron-technical-brochure-en.pdf

Myslím že papíry na tuhle rychlost má jen Prima, ALE ne v našich a okolních krajích, o rozšířenosti toho stroje nemluvě.

X 1

V tom letáčku nějaký typy schází. A jen tak mezi náma. Siemens je asi tak jediný, který je schopen v nějakém rozumném termínu a ceně lokomotivu na 230 km/h vyvinout a uvést do provozu.

Petr

A ptám se, byl vyroben?

Haha

Byl, Vectron při TBZ 230 určitě jel. 🙂

Petr

Jezdí, je schválen pro sériovou výrobu?

X 1

Není.
Siemens neměl doposud potřebu jej vyrobit a podstupovat náročné zkoušky. Protože si jej prozatím nikdo neobjednal. Až bude objednávka, bude výrobek. Úplně stejný postup jako při projektu RRX. Požadavek na kapacitní jednotky, s vysokou spolehlivostí pro oblast Porúří. V roce 2015 obrázek a letos už jich je pár desítek v provozu (Siemens Desiro HC).

Bart

Škodu nebrat.

Petr

Škoda je ráda, že udělala jakousi homologaci na 200. A to už nejezdí, ale podbįjį přý té 200 🤪

Jiří

Pokud se poučili, tak proč ne? Navíc tu mašinu mohou vyrobit v konsorciu, třeba se Simensem.

Jirka

Škodovky jezdily 220 km/h už s Bobinou. Chce to vzít starší Bobiny, dát je do vůně, přidat nějaký LEDkový cingrlátka a může to tahat railjety od Berlína po Prešpurk.

Y.K.

Ono to sice bylo po době kdy Francouzi lámali 350 km/h rekordy s obyč loko CC7100, ale proč se nepochlubit. 🙂

Filias

Škoda je zas brutálně natáhne. To je její styl. Vytřískat z aktuální zakázky co to jde a nemyslet vůbec na budoucí vztahy s velkým zákazníkem. Stejné jen v bleděmodrém je instalace klimatizací do Pražských tramvají.

Paja

Zatímco Siemens by dal ČD jistě slevu ze známosti 🙂

Vorech

Když zákazník platí,tak proč toho nevyužít.Nebo si myslíte,že takové ABB nebo Siemens to dělá v energetice jinak? Třeba, že to dává ČEZu za lidovku? Se proberte a vytáhněte hlavu z te německé p….e a otevřete oči.

Gajda

Mít sázkovku, tak na Siemens dám kurz maximálně 1,02

Martin K.

@ Pane Šindelář: Dalo by se do článku vložit hlasování kdo by to mohl být? Vectron, MS3, Prima, ŠT…

Petr

0,3, aby bylo z čeho Škodě platit. 😁😁😁

Martin K.

To co mě na zprávách o nákupu moderních souprav ČD nejvíce mrzí je, že až přespříliš často (čest výjimkám jako je loňská objednávka vozů u Siemens) jsou uváděny v budoucím čase. Následně k vyhodnocení dat, přehodnocení parametrů a vznikne paskvil. Za ČD doufám, že se to opět nestane.