Plány kandidátů na prezidenta. Drahoš nechce průplav, podpoří VRT; Zeman neodpověděl

Karlův most a Pražský hrad. Foto: Jan SůraKarlův most a Pražský hrad. Foto: Jan Sůra

Deník Zdopravy.cz oslovil oba kandidáty na prezidenta republiky a požádal je o vyjádření k dopravním tématům. Prezident podepisuje zákony a

Deník Zdopravy.cz oslovil oba kandidáty na prezidenta republiky a požádal je o vyjádření k dopravním tématům. Prezident podepisuje zákony a velký je i jeho vliv neformální. Miloš Zeman je například velkým zastáncem kanálu Dunaj-Odra-Labe. „Všechny tyto otázky jsou volně dostupné v médiích, protože se na ně občané mnohokrát ptali. Jejich momentální odpovídání by již bylo volební kampaní,“ uvedla Barbora Filípková z týmu Zeman znovu. Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček posléze zprostředkování odpovědí přislíbil, v domluveném termínu je ale nedodal. Přinášíme proto pouze odpovědi druhého kandidáta Jiřího Drahoše.

Můžete jmenovat vaše priority v oblasti dopravy?

Rozhodně mezi ně patří dokončení základní páteřní dopravní infrastruktury, která je bohužel i skoro třicet let po sametové revoluci v žalostném stavu. To, že dodnes nemáme například dálniční spojení s Rakouskem, obchvat Prahy nebo železniční připojení letiště Václava Havla je těžko akceptovatelné. Spíše než apel na megalomanské projekty typu Dunaj-Odra-Labe bude z mé strany komunikována priorita dostavby těchto pro občany naprosto nezbytných částí dopravní infrastruktury.

Jak se stavíte k následujícím tématům: způsoby urychlení výstavby například předběžnou držbou pozemků, stavby vysokorychlostních tratí, změna bodového systému (zpřísnění) a velké investice do vodní dopravy (stupeň Děčín, DOL)? Ptáme se především proto, že prezident podepisuje zákony, které s tím souvisejí.

Určitě se nebudu vměšovat jakékoliv vládě do exekutivních pravomocí na úrovni vládní či ministerské. Budu zcela určitě podporovat a moderovat dialog směřující k vytvoření systémových podmínek k zásadnímu urychlení výstavby dopravní infrastruktury. Tento proces by měl v ideálním případě probíhat v časovém horizontu přesahujícím jedno volební období a měl by být podpořen širší shodou napříč politickými stranami včetně příslušné legislativy. Jednoznačně budu také aktivně podporovat řešení, která budou upřednostňovat moderní formy dopravy snižující zátěž pro životní prostředí, jako je například elektromobilita, kombinovaná přeprava, sdílená ekonomika, namísto rádoby ekologických aktivit účelově blokujících výstavbu potřebné dopravní infrastruktury.

Jakou dopravní stavbu považuje v příštích pěti letech za největší prioritu?

Jako prioritu považuji zahájení konkrétních energických kroků k zahájení výstavby vysokorychlostních tratí. Ty by měly nejenom zásadně zvýšit úroveň osobní železniční přepravy, ale také vytvořit podmínky k přesunu části kamionové dopravy na železnici.

Budete využívat pro cesty i jiné dopravní prostředky než auto či letadlo? Například vlak pro cesty do regionů, případně do blízkého okolí typu Berlín, Vídeň, Bratislava?

Velmi rád do svých cestovních plánů zahrnuji cesty po železnici, ke které mám velmi osobní vztah a s radostí ji využívám. Spíše pro volný čas chci zmínit i cestování na kole, na které by se zcela určitě při plánování dopravní infrastruktury nemělo zapomínat.

Kdo vám v oblasti dopravy nyní radí, případně bude radit?

V mém týmu je poradcem pro dopravu Ing. Jan Klas (šéf Řízení letového provozu, pozn. red.), více o něm a dalších externích poradcích je možno nalézt na www.jiridrahos.cz/tym/ .

Jan Sůra, Jan Šindelář

Tagy doprava Drahoš prezident priority volby Zeman
31 komentářů