DPP vypsal soutěže za dvě miliardy na dodávku 253 nových naftových autobusů

Předání posledního vozu SOR NB12 pro DPP. Foto: DPPPředání posledního vozu SOR NB12 pro DPP. Foto: DPP

Nové autobusy mají být kompletně nízkopodlažní a klimatizované.

124 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Hlavne uz ne hruzy Sor jzd nebo Polsky Solaris toto nejsou autobusy21 stoleti Lepsi je se podivat do Vidne nebo Nemeckych mest kde vladnou znacky Mercedes,Setra,Man,(svetovy vyrobci cislo jedna a dva) V techto mestech funguje diky temto autobusum mhd bez problemu denne overeno….

Fan.

Se zbláznili,? V Ostravě už diesely nejezdí.

Fan.

Normálně nejezdí. Jen v případě nouze. Nějakou rezervu si musí nechat. Tu budou nahrazovat busy na elektriku a vodík.

Fan.

To nejsou bláboly

Raddie

Tady je svět ještě v pořádku 😉

Poudy

Akorát že vůbec..

rsp

Nerad vám kazím radost, ale svět byl naposledy v pořádku ve 12. století. Od té doby samé novoty a jedna horší než druhá.

Jaaa

Ve 12. století? Tak možná v 8., ne? Ve 12. bylo „novotou“ křesťanství. 😉

Jan

V čem je podle Vás (zastánců CNG) CNG lepší než nafta? Žádná ekologie, nic takového, CNG je dokonce horší než nafta, třeba prachové částice, uhlovodany, atd. Jde jen o plynárenskou lobby. Pokud o tom něco víte, tak nemůžete takové blbosti psát. CNG vozidlo je a bude vždy dražší na údržbu než naftové. Proto se kupují hlavně za dotační prostředky, nikoliv za vlastní…..!!! Nákup naftových busů v DP Praha má logiku.

Alexandr Mikulka

Zatímco ty evidentně patříš k naftové lobby.

MHD

Nepatří do žádné lobby, jen je objektivní.

Tomáš V.

Jo, naftová lobby má jistě potřebu psát do diskusí. 😀

JonhInkognito

Jakože v době, kdy Praha vyhlašuje zákazy spalovacích motorů od 2050 apod. DPP koupí další nafty. To je opravdu logika… Spousta jiných DP kupuje elektřinu nebo CNG, jenom Praha jde jinou cestou. Nekritizuji to, ale zajímalo by mě vysvětlení od někoho z DPP proč tomu tak je…

Pavel Bláha

Už zde bylo zmiňováno, vývoj baterií se ještě nedostal tak daleko, aby bateriové autobusy bez omezení nahradily klasické autobusy. Během sedmi let se to nepochybně změní, ale to už tyto autobusy budou u konce životnosti. Kromě toho mohou dojezdít na příměstských trasách.

Leinad

Smyslem nové technologie není úplná náhrada původní. Když auto nebo koně pošlu proti zdi, tak se auto opravdu rozbije, zatímco kůň má antikolizní systém.
Elektrickým autobusem není možné přejet přes poušť nebo Aljašku, to je pravda.

Jakub P

Pokud je budou kupovat s dodáním příští nebo přespříští rok, využijou se do roku 2050 dost a dost…

LiborV

Autobusy na naftu kupují/ si nechávají v určitých objemech i jiná města (Brno, Ostrava, Plzeň…). Důvodem je požadavek krizového štábu na evakuační autobusy, které půjde natankovat třeba i z nouzových zásob PHM státu a nebudou závyslé na elektřině. Praha navíc nedávno elektrobusy od Škody objednala. Až budou vhodné dotace pro Prahu bude s tím DPP pokračovat.

Fan.

V Ostravě mají diesely jako nouzovku. Všechny nejde jen tak nahradit. Ale už uvazuji Budy na vodík. Mají pár koupit na zkušební provoz. Mezí Ostravou a sousedním 80 tisícovými Havířovem.

Fan.

V Ostravě už jezdí jen na CNG a elektriku. V Havířově už desítky let na plyn.

Mufiklo

V Ostravě stále jezdí i Diesel

Josef

Á, kdopak nám to asi (zase) vyhraje? 😀 A když nevyhraje, kdopak se nám to bude odvolávat a odvolávat, dokud si to nevydupe? 😀

Sch

To je právě otázka, jediný správný výrobce do nedávna dieselové autobusy nedělal a v Praze vyhrával 8 let jeden dodavatel diesolvých autobusů. Takže mezi nimi bude určitě mela.

Poudy

A copak se bude vyřazovat? Že by první dodávky SOR NB?

JonhInkognito

Jakožto Pražák denně cestující busem občas jedu s Karosou nebo Ivecem, takže asi tyhle…

Jiří 3

Karosy oficiálně u DPhlmP skončily, ty zbývající jsou už jen pro retro provozy, tudíž nic jiného, než první NB nepřichází v úvahu.

Poudy

Tak potom je to jedině dobrá zpráva, pokud tedy opětovně nevyhraje SOR.

Karosa

Mě by spíše zajímalo, kdo vyhraje ty Sd+. Protože to by měla vyrábět jenom Scania a MAN v dieselovém provedení.

jva

Naštěstí Praha požaduje min. 14m, to už SOR nenatáhne jako před lety v kraji Olomouckém, kde měly být vozy 12,001-13m, tak SOR 12m hrbáče natáhl nárazníky s vypouklinou a vyhrál. Takže kapacita je vyšší maximálně o pavouky v těch náraznících…

MHD

Nevím, zda je pořízení těchto vozů štěstí i pro řidiče, když se zužují jízdní pruhy a staví kruhové objezdy o malých průměrech.

Kernteriér

Ještě minimálně Iveco. Ty tříosy mohou být LE.

Mufiklo

A Setra ještě, ale je mi jasný že ta to nebude, i když bych si to přál

Mufiklo

A ještě IVECO a SETRA (autobusy mohou být LE)

Jakub

Myslím si, že to zase vyhraje Libchavy..

Radek

Minimálně u 15m vozů těžko.

Leinad

Ti umí na přání dělat různé kastle, nb12 jako třídveřák nebo čtyřdveřák oboje projde crashtesty. Proč by to neuměly protáhnout 😀

Samir

Jn

Samir

Aha, tak DPP SOR NS 18 i 12 (možná) chtít nebude, protože úplně všichni zaměstnanci bez jediného zaměstnance ví že by cestujícím kleplo z toho šrotu. Proto DPP NS 12 i 18 nechce

Mufiklo

To ti řekl kdo?

Samir

Když už naftový budou to autobusy SOR NS 12 i 18??

Pražák

Když SOR vyhraje, tak bezpochyby.

Samir

Praha to chtít nebude. Protože moc dobře ví že by cestujícím kleplo z těch šrotu 🙂

Wolf

Proc smradlave naftaky? Na MHD preferuji CNG nebo LPG, DPP a Praha by mely podporovat vybudovani potrebne infrastruktury, jednalo by se o jednotky tankovacich stanic, ktere by mohly,a v zacatku i mely,zlouzit i verejnosti,aby na tato oaliva jezdili i kuryri, apod.

Y.K.

Protože Euro 6 není o nic horší než CNG nebo LPG? Zapomeňte už konečně na kdysi platné tvrzení že plyn je čistý, bejvávalo v době Euro nic až 3.

Může být vícero motivací, ale ta eko už neplatí.

dejf

tak pro cng hovoří také hlučnost, vznětovej princip bude z principu hlučnější než zážehovej.

Y.K.

Mno, možná, teoreticky to zní logicky, existuje na to nějaké reálné měření?

U SORů co mi jezdí pod okny největší dB produkuje „ječák“ ventilátoru chlazení, když bus podřadí.

PvvS

CNG duní podstatně víc jak nafta.. Nezávisle na značce SOR, Iveco..

Pavel Bláha

Jel jsem několikrát CNG autobusem a podle zvuku se rozdíl od dieselu nepozná. Poznávací znamení v interiéru byl ale zápach plynu v zadní části CNG autobusu.

Jelen

CNG rozhodně není ekologický pohon.

Kleindinst

Co SOR nabídne? Upíry?

Jiří 3

Tím pádem by se měli vyřazovat první SORky z roku 2009. Snad se tím zlepší kvalita vozového parku.

Jan

Ha ha ha soutěž??? Vítěz určitě nebude z Libchavy 😂🤟🤣

LiborV

Je možné, že budou vítězství slavit tentokrát v Plzni s přeznačenou
Temsou.

Lukáš

Pořád nafta?

Juraj

Co jiného? Na elektro zatím není infrastruktura, na hybridy ani CNG nezíská DPP, na rozdíl od jiných DP, dotaci.
Na elektrifikaci je teď vytipovaných prvních pár linek, tam soutěže běží.

Pavel Bláha

Na elektrifikaci autobusů, tak aby to byla plnohonotná náhrada dosavadních, je potřeba hlavně počkat na vyšší kapacitu baterií.

Jakub P

Nebo natáhnout ve vhodných částech trasy troleje, což Praha chystá.

Pavel Bláha

Ovšem pak to není kvůli omezené flexibilitě plnohodnotná náhrada. A tahání trolejí je problematické.

Jakub P

Tahání trolejí někde problematické je, naštěstí u parciálů je stačí natáhnout v části trasy. Co se týče plnohodnotnosti, za autobus jedoucí po stejné trase je trolejbus naprosto plnohodnotná náhrada, zejména pokud jde o parciál, který dokáže na baterku objet nečekanou překážku na trase nebo překlenout krátký výpadek napájení. Že nedokáže operativně zastoupit autobus na druhé straně města? Kolikrát se to v praxi s autobusy dělá (A je to důvod řešit jinak, třeba i zatím naftou, zálohy, ne nekupovat trolejbusy jako základ) Trvání na tom, že nová technologie musí tu starou nejprve umět nahradit ve 100 % využití a dokud umí… Číst vice »

Pavel Bláha

O trolejích pro autobusy se mluví dobrých pět let a dosud je pouze pár set testovacích metrů, takže problematické to je. Ale nejsem proti tomu. Bude to ale jen na pár úsecích. Přitom autobusů je v Praze asi 1200. A zatímco osobní EV jsou univerzálně použitelné už teď, na podobně použitelné elektrobusy budeme ještě tak pět let počkat. Současné elektrobusy v použitelnosti odpovídají zhruba první generaci osobních EV s kapacitou kolem 30kWh a dojezdem kolem 150km, zatímto teď už jsme na trojnásobku.

Jakub P

To nemusí nutně znamenat, že je to problematické, může to být jen časově náročné. A jakmile to natáhnou, vydrží to o dost dýl, než baterie elektrobusu. Na vhodných trasách to nejspíš může přežít několik obnov elektrobusů. Pokud váš optimismus v tomto ohledu bude opodstatněný a za 5 let budou baterkové elektrobusy schopné odjezdit bez nabíjení nebo s krátkými dobíjeními na konečných celý den, můžou se jimi začít nahrazovat zbývající spalovací autobusy, to je taky proces na deset let. Plus nikdo neříká, že nemůžou další roky sloužit paralelně vedle sebe trolejbusy a baterkové busy na různých linkách. Bude to mít třeba… Číst vice »

Leinad

Parciální trolejbus může mít místo akumulátoru třeba nafťák. Pak se bez drátů chová skoro jako autobus s tunou navíc. Dokonce, do hor se to dá zkonstruovat s výhodami elektráku (emotor na víc náprav, i přes kloub).

Wolf

Elektromobily pokladam za slepou cestu, verim vodiku, ale nez se uchyti, tak preferuju CNG/LPG. Rozhodne lepsi nez diesel. 🙁

Pavel Bláha

Pro dopravu jsou jednoznačně neperskpektivní všechna fosilní paliva, kam patří i CNG/LPG. https://www.auto.cz/volkswagen-ukoncuje-vyvoj-aut-na-cng-pry-se-nevyplati-133719
A když „veříte“ vodíku, jak jej budete získávat?

Y.K.

Vodík ve vozidle zní možná hezky, ale vyrábět a skladovat vodík je totální energetická katastrofa s neuvěřitelnou neúčinností. Navíc je to funkčně také elektromobil, jen si veze nabíječku s sebou.

EV ač nedokonalá jsou proti tomu zázrak co se týče účinnosti, jen ta kapacita pokulhává.

CNG a LPG proti modernímu dieselu nepřináší žádné extra zlepšení. Fosilní paliva, stejné nezčištění.

Baterie jsou spíše mezičlánek, kdo ví kam se to v budoucnu nasměruje, ale vodík to v širokém využití nebude, minimálně dokud někdo nenajde způsob jak jej vyrábět a skladovat bez strašlivé spotřeby energie.

Fan.

V městě jezdí po trolejích a než vyjede ven tak na konečném terminálu shodí šle a dál jede na baterky. Ostrava Petřvald.

Mufiklo

Taky věřím vodíku a do té doby Diesel, CNG je ještě horší

Márty

Souhlasím, ale už před víc jak rokem se mluvilo o objemově podobné zakázce na hybridy. Takže trochu překvápko.

Radek

Na hybridy mají jít peníze z modernizačního fondu EU, cca 140 vozů.

55p

Těch „pár“ nafotvých autobusů se v Praze uživí i za 10 let

Pavel Bláha
LiborV

Stát vždy požaduje, aby část vozů MHD byla dieselová a mohla sloužit v případě nutnosti při evakuaci obyvatelstva například při povodních. V době kdy není elektřina k dispozici.

jva

S evakuacemi je to sice pravda, ale dnešní nízkopodlažky plné eketroniky už mají k „blbuvzdorným“ Karosám jedoucích ve vodě po druhý schod taky daleko…

Peeetr

Takže snižování spotřeby ropy musí v ČR zase náročně honit menší městečka, a Praha kašle i na pro ni velmi snadné přepnutí alespoň na plyn.

Jakub P

Na druhou stranu se Praha snaží rozšířit metro a tramvaje a obnovit trolejbusy (ve větším než symbolickém rozsahu). Nahrazení autobusů těmito prostředky může mít pro snižování spotřeby ropy a emisí ve městě celkem snadno větší přínos než zůstat u stejnýho počtu autobusů (respektive ho s růstem města zvětšovat), ale přecházet u nich z nafty na taky fosilní plyn.

Jaaa

Nicméně ty autobusy jezdí po celém městě a fakt to není lahoda stát na přechodu a čuchat ty smrady…

Jakub P

A je plyn v tomto výrazně lepší?

Jaaaa

Elektřina? 🙂

Jakub P

Prána?

Taky by se mi elektrika líbila, ale má Praha reálně šanci teď hned přejít čistě na elektriku, už nenakoupit nic jinýho a přitom MHD udržet v aspoň stávající kvalitě? Protože pokud ne, je to dost hraběcí rada…

Jaaa

Teď hned ne, postupně. 🙂

Pražec

Vy poznáte Euro 6 diesel po čuchu??

ČD4ever

Ze SORek jde v posledních letech vzadu u motoru hlavně teplo. Téměř nesmrdí, saze nevidím vůbec žádné. Mají EURO 5EEV nebo EURO 6. Jsou to skoro čističky vzduchu.

Y.K.

Čističky to fakt nejsou, to zase prr. Ale z proti dřívějším motorům je Euro 6 skutečně neporovnatelně lepší.

Jaaaa

Oká, typ busu jsem ani jednou nezachytil, zas tak se v nich nevyznám.

PvvS

Teda poznat jeden bus mezi stovkama aut.. A z nich bude hromada sazometů.

Jaaaa

Teda když mi jede těsně před čumákem a zatáčí na zastávku, tak to holt poznám. Můžete si dupat nužičkou jak chcete, ale stát tam místo mne, poznáte to taky.

jva

Kdyby nebyly uměle (eko-politicky) zastavovány ve prospěch chodců a tramvají, vypustily by emisí půlku…

Juraj

Ta menší městečka na to prakticky bez výjimky dostala evropskou dotaci, na kterou Praha nedosáhne kvůli ekonomickým ukazatelům. Takže tolik k tomu.
Upřímně by mě zajímalo, jaký je rozdíl v emisním profilu busu na CNG a dieselu s Euro VI.

Travegoist

Krom o něco horších NOxů u plynu a naopak o něco horších HC u nafty je emisní profil vpodstatě totožný. S tím rozdílem, že úprava spalin v CNG je násobně jednodušší, spolehlivější a levnější. Emise CO2 na km má CNG zhruba o pětinu lepší na km oproti naftě, ale opět v závislosti na metodě jeho získání. Takže nula k nule. Vzásadě největší rozdíl udělá efektivnost získávání a logistika obou paliv, kterou v globálu nešťastný český dopravce stejně nemá šanci ovlivnit.

Big Fat Fabulous Woman

Mezi Euro VI+ a CNG už není v emisích rozdíl, akorát že technologie dieselového pohonu je už tak strašně složitá a extrémně náročná na kvalifikovaný servis, aby dosáhla požadovaného COX na km. Přišlo by mi smysluplnější přejít na CNG + elektrobusy i s tím že by se musela vybudovat potřebná infrastruktura. Ať se nám to líbí, nebo ne, tak naftě již prostě odzvonilo, je to stejný nesmysl, jako když ČSD nakupovaly na přelomu 50/60. let parní lokomotivy, přestože již nebyly konkurenceschopné elektrické trakci.

Pavel Bláha

Teď je pozdě začínat s CNG v Praze prakticky od nuly. Perspektiva v CNG není, ani provoz by nebyl bezemisní.

Martin Verner

Ona i ta CNG technologie je v praxi dost náročná a drahá. Rozdíl proti dieselu je minimální, a ještě kdoví na kteoru stranu.

Pavel Bláha

V menších městečkách zřejmě dojezd na baterie stačí, v náročných podmínkách v Praze zatím pro plnohodnotou náhradu autobusu ne. To přijde až s další generační obměnou autobusového parku.

Hans

Očekávané změny v oblasti energetiky a dopravy poněkud ztěžují rozhodování při obměně vozového parku v tomto sektoru dopravy. Nicméně dieselový autobus je z mnoha důvodů pořád lepší volbou, než osobní automobil.

Pavel Bláha

Pokud v tom autobuse jede více jak 20 cestujících, potom ano.

Sch

Narozdíl od menších měst, Praha ma většinu přepravního výkonu elektrifikovanou v podobě metra a autobusů.

Fandík

Proč nafta??? CNG nebo rovnou vodík by byla větší výzva…

Marek Kubík

Není pro to zázemí a současná výroba vodíku je značně neekologická…

XXXD

Ano výzva sehnat peníze. Naftové autobusy jsou výrazně levnější.

Pavel Bláha

Vodík byste chtěl brát v Praze jak? CNG nemá dlouhodobější perspektivu, takže kvůli tomu budovat plynovou infrastrukturu nemá smysl. Zbývají baterie, ale tam bude potřeba ještě tak pět let počkat, na vyšší kapacitu, aby se bus obešel bez dobíjení přes den.

Jiří Kocurek

Plynová insfratruktura by v Praze byla. Pro teplárny. A nejsíš ještě pár desetiletí zůstane.

Pavel Bláha

Nejsou zde plnící stanice CNG.

MHD

Výzva= problém. Musíme si je dělat dobrovolně?

Jiří Kocurek

A vodík se vyrobí… doufejme že ne elektrolýzou vody. To už je účinnnější tou elekřinou topit v parní lokomotivě.

Martin Verner

Kdepak, jako většina dnes průmyslově používaného vodíku. Ze zemního plynu. Zas je prostě jen ten výfuk jinde.

LiborV

Od roku 2008 kdy DPP vypsal poslední velkou zakázku na autobusy se celý trh změnil. Objevilo se zde od té doby několik agresivních hráčů. Předpokládám, že kartami hodně zamíchá Škoda s přeznačenou Temsou. Na Ústecku se ukázalo, že SOR může skončit při porovnávání nákladů životního cyklu i třetí nebo čtvrtý. Lze očekávat, že se opět přihlásí i Otokar. Evropský trh s novými busy zdaleka nedosahuje čísel z doby před pandemií Covidu. Firmy budou mít velkou chuť se o zakázku rvát třeba i ÚOHS. Bude to dle mého tvrdé, dlouhé a překvapivé. Je jen otázkou času kdy začne s elektrobusy z… Číst vice »

Moe

Já tipuji podobný boj, viděl mezi Sor a Solarisem. Někde jsem četl, že DPP nechce různorodý vozový park. Ale kartami může zamíchat PPF a Otokar, hlavně u ceny to půjde docela dolů, takže dle mého názoru Praha odebere všechny kusy autobusu co bude moct

Y.K.

No to je pravda, Škodovka by tím mohla zavířit. To zase bude zajímavé.

Cestujici

Sor nebo Turek?

LiborV

Předpokládám, že s PPF zabojuje i Otokar. Uspěl v Bratislavě i Ústeckém kraji. Cena půjde nízko.

Láďa

Vídeň bere Mercedes , Praha by mohla taky ,, však v tak velké zakázce se to dá taky za rozumné peníze ,,

Kamui

Já bych nejraději viděl Solaris, přijde mi že má nejlépe řešený interiér. Leč obávám se, že to opět budou SORy (nebloli Karosa 2.0).

Milos

No a černym koněm může být PPF s dovozem z TR. 🙂

LiborV

Pokud bude vypsaná zakázka na náklady životního cyklu a ne na nejnižší nákupní cenu, je úspěch značek typu Mercedes nebo Man možný. Praha v posledních velkých tendrech vyžadovala takovou záruku a nadstandardní pozáruční servis, že se tehdy velmi vytížený Mercedes nehlásil. Osobně očekávám boj o nejvýhodnější nabídku mezi Škodou (vozy Temsa), SORem a Otokarem. Jistě se zapojí i Solaris, který měl v Praze zatím jen dílčí úspěchy. Mercedes bych si samozřejmě také přál.

Mart.Am

Cokoliv, jen ne autobus z Polska. Iveco snad taky vyrábí městské busy

*****. Petr

To se hnedka pozná odborník. 👌

LiborV

Jistě, že Iveco vyrábí městské vozy. Jejich výrobu postupně přesouvá z Francie do Turecka. Turecko a Polsko jsou země kam evropské značky přesouvají výrobu.

Raddie

V Turecku dokonce dělá Pirelli pneumatiky pro F1.

Fan.

Solaris není čistě Polský

vasekbus

Co si pamatuju tak než se začalo se SORkama tak byl Mercedes dost žhavej kandidát ale tam to neprošlo protože ty to chtěli dodávat kompletně včetně denního servisu a DP by se tehdy musel zbavit spousty lidí tak z toho sešlo, protože SORce stačilo že se poslalo pár lidí na kurz do fabriky a záruční věci se řešili dojezdem jejich mechaniků který dělali mechošum z DP supervizi později už dělal DP i opravy v záruce a nějak se to proplácelo.
Podle mě to stejně vyhraje SOR protože DP bude operovat snadnější logistikou ND a servisem u již zavedené značky.

LiborV

Lze to zjednodušeně říci i takhle. Vše se tehdy v rámci tržních konzultacích točilo na tom zda se bude soutěžit nákup vozů i denního servisu (zaměstnanci údržby by přešli pod dodavatele) nebo pouze vozy. V případě balíčku celého servisu byl Mercedes a jiné zahraniční značky cenově konkurenceschopní. Při soutěži pouze na nové vozy byla cenová výhoda na straně SORu. V roce 2008 Mercedes ještě nevyráběl v Turecku vhodné vozy do výběrka. A ty z Německa byly drahé.

Mufiklo

Tak Conecta se dělají od začátku v Turecku ne? V Německu se dělají jen Citara