Autobusy Doprava ve městě

DPP soutěží dodavatele terminálů na bezkontaktní nákup jízdenek v autobusech

Automat pro bezkontaktní platbu. Autor: Mastercard
Automat pro bezkontaktní platbu, ilustrační foto. Autor: Mastercard
Vítěz soutěže má dodat do pražských autobusů 1200 terminálů. První tendr DPP zrušil.

Cestující v pražské MHD se po tramvajích a vstupech do stanic metra mají dočkat možnosti nákupu jízdenky bezkontaktní platební kartou také v autobusech. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dnes vypsal zakázku v odhadované ceně 100 milionů korun, ve které hledá poskytovatele služby bezkontaktního nákupu jízdenek. Celkem má jít o 1200 terminálů, možnost nákupu tak bude v každém autobuse.

Vyplývá to z informací ve věstníku veřejných zakázek. Součástí zakázky je vzorová montáž a zprovoznění samoobslužných zařízení pro nákup jízdenek (terminálů) do předem definovaného vzorku autobusů, provozování a servis zařízení a poskytnutí servisních karet nebo čipů. Vysoutěžený dodavatel má pak na dodání všech 1200 bezkontaktních terminálů 7 měsíců od nabytí účinnosti smlouvy a na jejich zprovoznění další 3 měsíce.

DPP zakázku soutěží již podruhé. První vypsal v roce 2019, pak ji ale zrušil, protože přišla jediná nabídka. Od roku 2019 mají cestující možnost koupit si bezkontaktní jízdenku ve všech tramvajích. Instalaci měla na starost společnost Bankovní informační technologie patřící do skupiny ČSOB. Z každé transakce má provizi 1,9 %. Automat je umístěn vždy u prostředních dveří, v tramvajích 14T jsou terminály dva.

Výší provize za prodanou jízdenku patří terminály pro bezkontaktní nákup jízdenek k jedné z nejlevnějších variant distribuce. Provize za prodej jednotlivých jízdenek se výrazně liší podle distribučního kanálu. SMS jízdenky i po přesoutěžení v roce 2019 zůstávají pro DPP jízdním dokladem, ze kterého jim zůstane nejnižší tržba. Provozovatel systému SMS jízdenek získá provizi 11,77 % z prodeje jízdenky, dříve to bylo přes 16 %.

Podle ředitele odboru komunikace DPP Daniela Šabíka je pro DPP nejvýhodnější z pohledu čistého výnosu prodej prostřednictvím vlastních jízdenkových automatů, infocenter nebo prodejních míst DPP. „V tomto případě celá částka za každou prodanou jízdenku jde DPP, neplatíme žádnou provizi žádnému distributorovi. Druhým pro DPP nejvýhodnějším distribučním kanálem jsou bezkontaktní terminály v tramvajích a ve stanicích metra, protože 98,1 % z prodeje každé jízdenky jde ve prospěch DPP,“ dodal Šabík.

Z prodeje klasických papírových jízdenek přes trafiky či jiné kanály má DPP 96 %. Přes mobilní aplikaci PID Lítačka 95 % ceny jízdenky. „Z pohledu akcionáře je prodej jízdenek prostřednictvím aplikace PID Lítačka stejně výhodný jako přes jízdenkové automaty DPP, protože provize z prodejů přes PID Lítačku jdou sesterské, městské společnosti Operátor ICT,“ podotkl Šabík.

 

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Divočák

Dnes jsem koupil v automatu u metra papírovou jízdenku, která musela být posléze přítomnou obsluhou zúžena nůžkami, aby prošla do označovače. Vzhledem k okamžité reakci to asi nebylo poprvé. Nešla z toho ale nikomu provize, viz závěr článku 🙂

Xyz

Jeden za 83000Kc, to je teda fakt za hubicku vzhladom k tomu ze je to blby tablet/mobil s NFC a tlaciarnou, realna cena hlboko pod 10000Kc

mirek

Se přihlašte do výběrka, s takovou cenou ho určitě vyhrajete, když je to jen blbý mobil s tlaciarnou.

Tomas

provoz, servis , udrzba atd je podle vas zadarmo?

ach ti internetovi experti…

robert

Třeba to na Slovensku umíte líp a levněji…

Štěpán

Jen DPP a ostatní dopravci nic?

roman

V Ostravě to už máme dlouho

mirek

Kolik je v Ostravě dopravců?

roman

Všichni dopravci v moravskoslezském kraji postupně zavádějí možnost platby kartou.

Cyklista

minimálně tolik jako v Praze =)

suri

Jako rozšíření samoobslužných zařízení do autobusů je fajn, ale jestli tam sortiment nabízených jízdenek bude stejný jako u tramvají, tak je to pořád polovičaté. Máme-li integrovanou dopravu, tak je nepochopitelné, že to zařízení neumí nebo se spíš nechce prodávat jízdní doklady i do vnějších pásem. Jaký problém by byl naprogramovat to tak, že na základní obrazovce bude na rychlou volbu jedním dotykem sortiment těch základních nejpoužívanějších jízdenek a současně by tam byla možnost proklikat se na kompletní sortiment jízdenek.

mirek

Souhlas. Na fotce je vidět tlačítko „zónová platnost“, takže automat to evidentně umí… Jen se asi nechce.

kakov

to fotka je z Plzně, přesněji řečeno z vozidla PMDP a.s., u nás je to jednodušší v tom, že z pohledu DP existují jen dvě pásma P (Plzeň) a V (vnější) mimo pásmo P DP již téměř nejezdí. Takže volba jízdenky se dělá jen dle času. Ono naprogramovat to jde, ale je otázka, jak bude efektivní naklápat na mini displeji všechny potřebné volby, v rámci PID….

Kernteriér

V Brně to jde taky, tak nevidím důvod, aby to nešlo v PIDu.

suri

Šlo by to, ale nechce se – jak jsem psal, na úvodním displeji může být základní nabídka nejpoužívanějších jízdenek pro Prahu a k tomu volba vedoucí ke kompletnímu sortimentu jednorázových jízdenek, pod čímž si představuju zejména možnost zakoupení dalších pásem. V té Pzni ve vozidlech PMDP, kde jsou automaty na prodej jízdenek, to je ošetřené – pokud cestuju mimo Plzeň, odbavím se z automatu ve vozidle jízdenkou P+V, kterou se prokážu v dalším návazném spoji (vlak, regionální autobus) a při odbavení v nich se provede jen doplatek za případné zóny, které nejsou pokryty jízdenkou P+V, platit samozřejně možno bezhotovostně kartou.

Jan

Ano, když to jde na automatu na zastávce jen s mírně větším displejem tak to jde i na automatu ve vozidle. To je opravdu jen otázka softwaru. Zrovna o víkendu přijel mimopražský kolega a chtěli jsme jet vlakem do Rakovníka. Normální stanice v rámci PID. Na zastávce to nestihl koupit a v tramvaji to už nešlo vybrat, tak si musel kupovat zvlášť jízdenku jen na nádraží.

Petr

Rapid by chtěl, ale tohle je prý čistě věc dopravce DP jaké jízdenky bude ve svých vozidlech prodávat. Jelikož se jedná o službu navíc nad standardy PID.

suri

tomu nerozumím – Ropid je ze 100 % ovládán městem, DPP je ze 100 % ovládán městem, město, alespoň verbálně podporuje rozvoj IDS a pak toto…

kakov

prostě ropid má názor, který pro DPP má váhu asi jako můj nebo váš názor, to jest muselo, by město říct: ropid má dobrý nápad, DPP zařiďte to…

pokud město nenařídí, nemusí se DPP názorem ropidu řídit…

Petr

Ropid může diktovat dopravcům jen to co má ve smlouvě, ale tohle je nadstandard čistě v režii dopravce.
Ano obě organizace patří městu, ale každý si hraje na svém písečku…

kakov

však já netvrdím, že to nejde…..

Kernteriér

Já právě nevidím ani problém v tom, aby na to displayi byly všechny dostupné jízdenky. Stačí k tomu přepínání více obrazovek

mirek

Já vím, že je fotka z Plzně, ale mašinka je stejná 🙂

roman

Nevím proč něco vybírat. Nastoupím pipnu a jedu. Systém si sám vyhodnotí jaká je jízdenka pro mě nevýhodnější. Jednoduché a prosté.

Kernteriér

Jsou lidé, co jezdí i mimo město. Pro ně by se hodilo, aby tam byla možnost předvolit si druh jízdného. Pro cestující jen MHD pak samozřejmě jen pípnutí. Právě jako v tom Brně.

MHD

Tohle je stagnace, čekal jsem ostravský systém- pípnutí při vstupu a při výstupu. Na konci dne automatický výpočet nejvhodnějšího tarifu.

mirek

Ostravská MHD má tohle vyřešené velmi dobře a efektivně, není potřeba ani tisknout a schovávat lístek.
Ale třeba při koupi denní jízdenky mi strhli peníze dvakrát a už jsem to z nich nikdy nedostal.

Leinad

To je dobrý na to jednou zapomenout nebo naopak pípnout dvakrát a pak to mít pořád obráceně (nástupem se odhlásit, výstupem přihlásit).

Doufám že to má nějakou samoopravu (vystoupení všech v konečné stanici. Vystoupit můžu jenom z vozidla, ve kterém jsem. V Londýnském metru při průchodu turniketu rozhoduje, jestli je to dovnitř nebo ven, ne co na kartě bylo) 🙂

Jackub

Tak jste trdlo a platíte za svoji hloupost. Proč by nás mělo pořád něco hlídat??! 😠 Pípnout a odpípnout je tak snadné, že to jednodušší už být nemůže. Ale i v tom budeme hledat problémy… 🤦‍♂️🥴 Umetání cestiček a ne-nutnost vlastního myšlení a přemýšlení pak končí například nářky nad tím, že jsou přijímací zkoušky na střední školy obtížné… 🙄

jkhggfd

Je to něco jako se před sprchováním zapomenout vysvléct. Jednou zapomenete a už se to s váma vleče…

Samo

Check-in platí vždy len vo vozidle kde ste ho vykonali. Ak následne priložíte kartu v inom vozidle, vykoná sa tam nový check-in.

V Londýne majú napr. aj DLR kde žiadne turnikety nie sú a pípa sa na označovači. Tam to potom funguje tak ako píšete, ale s tým že po nejakej dobe od check-inu to už ďalšie pípnutie berie ako nový check-in, nie check-out.

Cyklista

Naštěstí systém v Ostravě je stavěn tak, aby ho mohli používat i pražáci =)

Je to sice dost mozkově náročné pochopit, že „pípnout“ je třeba pouze při nástupu do vozidla, ale jde to.
Odhlásit se musíte pouze pokud chcete účtovat krátkodobou jízdenku – jízda do 10ti minut.

Systém pak jízdné za den sčítá a výsledná částka nepřekročí cenu celodenní jízdenky.

Jakluk

Už ten ostravský systém funguje i u jiných dopravců než DPO?

Jan

Bohužel na to je PID moc velký, to byste musel mít stejný nebo kompatibilní terminál v každém spoji, každém vozidle po celé Praze a Středočeském kraji, což zahrnuje i integrované rychlíky jezdící na všechny směry i daleko za PID. U železnice je problém, že vzdálenější stanice a zastávky nemají ani označovač a automat na jízdenky má jen pár motoráků. Na druhou stranu je možné všude použít aplikaci Lítačka i bez registrace, s rychlou platbou přes kartu.

libcha

Nepřestává mě udivovat tvrzení, že prodej pomocí vlastních automatů je nejvýhodnější, protože 100% částky jde DPP.

Kdyby třeba řekli, že na údržbu těch automatů jde ročně XY milionů a na tržbách se jen v nich vybere YZ milionů a pak se podělí, kolik ten automat „sežere“ z každé jízdenky, tak OK. Chápu, pokud jejich účetnictví takovéhle věci neumí vyčíslit, ale tak aspoň ať pak o tom pomlčí.

Juraj

Přesně, to tvrzení DPP je velmi nešťastné, protože nesrovnává srovnatelné. – Automat má svou pořizovací cenu, náklady na pravidelnou údržbu a také personální a materiální náklady na doplňování papíru/pásky, odvoz mincí (pořád ještě) atp. – Prodejní místo má náklady na prostory (energie, úklid) a personál, což je značná položka. Oproti tomu elektronické kanály mají sice provizi z ceny jízdenky, ale velkou část nákladů pro DPP přenáší na dodavatele. – Tyto strojky jsou nevýhodné v tom, že pořád jízdenky tisknou, takže se úplně nevyužívá potenciál. – Mobilní aplikace má objektivně náklady na vývoj a provoz backendu, plus platební řešení. Tady ale… Číst vice »

Ic540

A tak by to mělo být všude a u každých dveří. 98,1% zisk je ok…👍👍👍
A propojovat postupně všechny krajské systémy…
Viz nová Odiska v Msk a Zetka v Zlk. Elektronická peněženka platí vzájemně.
A připravuje se propojení karet s Olomouckým krajem. Co víc chtít.
Jen tak dále…👍👍👍
Osobně využívám často….👍👍👍
Odiska platí i ve vlacích ČD.👍👍👍

Jiří 24

Propojení karet s Olomouckým krajem? Jakože bude v Ol. kraji fungovat ODISka? O tom jsem ještě nic neslyšel 🤔

jva

V IDSOKu se často škrábeme levou rukou za pravým uchem (třeba v automatu koupíte max. 3 pásmouvou jízdenku, ale musí být vč. zóny 71- OL, na zpáteční cestu si ji však neoznačíte, v každém větším městě jiná cena za pásmo…) i bez toho, aby se to propojovalo s dalším krajem.

Ic540

https://ct24.ceskatelevize.cz/regiony/3304495-mezi-zlinskym-a-moravskoslezskym-krajem-mohou-mit-cestujici-jednu-dopravni-kartu

Tady o tom píšou že se to připravuje Msk s Olk…
Stejně jako i Zlk s Jm krajem…

Je to naprostý zlom v cestování.
Já to využívám tedy hodně.
A proto jsem rád za další propojování…😀👍😀👍😀👍

Bespi

To propojeni neni nutne ani na urovni SW. Staci aby byly akceptovany ty karty jako takove. Technicky to neni problem, protoze vetsina tech karet je totozna – od stejneho dodavatele. Spolecna elektronicka penezenka by mohla byt az druhy krok.

Vojtaur

Docela se mi libi ty ceny na te ilustracni fotce. Teda, spis moznost jizdenek na 30, 60, 180 minut a nebo na cely den.
Nez jsem si poridil kupon, tak se mi u jizdenek casto stalo, ze 30 minut bylo malo a 90 minut moc. A nekdy jindy zase 90 malo…

suri

Fotka je jen ilustrační, dle údajů na displeji se jedná o Plzeň a PMDP, a. s.

kakov

v čem je význam toho „foto je ilustrativní“? Vojtaur prezentuje názor, že je vhodnější možnost volby z více délek platnosti, který chápu jako zcela legitimní,

k cenám, protože je to opravdu z Plzně, jsou to ceny, které platily před časem, dnes jsou o pár korun vyšší (18, 22, 38, 66)

Cyklista

Nejlepší je nemuset volit nic.

mirek

Podle mě hodně chybí levná jízdenka na 10 nebo 15 minut. To je asi nejčastější případ, kdy lidi jezdí načerno, protože dát za jednu dvě zastávky 24 korun (od srpna dokonce 30) je nesmysl.

kakov

dvě zastávky se dá dojít pěšky ne? když nechci, platit dojdu

mirek

Ne všude se dá dojít pěšky. Často je třeba jedinou spojnicí dvou míst rušná silnice bez chodníku nebo krajnice.

Jan

Proč je 24/30 nesmysl? To je daň za to, že ty vozidla MHD jezdí každých x minut i když využijete jen dvě zastávky, můžete je kdykoliv využít. I sdílená kola a koloběžky, dokonce i taxíky mají nějakou nástupní sazbu aby se vůbec vyplatily používat. Mě teda přijde základní jízdenka za +-Euro jako hodně slušná v rámci Evropy a při vědomí že jde o dost velkou a hustou síť MHD. Naopak předplacený kupon za 10Kč/den je příliš levný za to co nabízí (neomezené jízdy, přestupy, využití vlaků).

mirek

„Nesmysl“ myslím z pohledu těch lidí. Prostě lístek za 10 Kč by si většina koupila i na tu jednu dvě zastávky, ale za 30 korun radši pojedou načerno, protože to je prostě neadekvátní cena.

Domis

Ale takové jízdenky (tj. ty nad 90 minut) už dnes v Praze možné koupit je, tj. jízdenky na 5 , 6, 7 ,8, … pásem, kde časová platnost je obdobně odstupňovaná. Nikdo vám nebrání s nimi jedit čistě po Praze 🙂 Prodávají se prakticky ve všech automatech DPP (snad kromě pár nejstarších v metru).

Jan

Ano, to je vlastně dost opomíjená vlastnost. Jízdenky na 4 a více pásem jde používat po celé Praze. Člověk si může vybrat od 90 minut za 32 Kč do 6 hodin za 100 Kč, potom už je samozřejmě výhodnější 24 hodinová za 110 Kč. Ideální pro turisty a několikahodinové návštěvy města.

none

Jezdim do Prahy za 46Kc/2,5 hodiny. Cesta trva 35 minut… Bohuzel je to prilis pasem. Takze je to vyhodne pouze jako zpatecni jizdenka.

Martin

Ale pořád mají alespoň aplikaci a další možnosti. Přijeďte se podívat do Liberce, tady se to už ani nesnaží soutěžit aby s tím něco dělali a přitom když se instalovali první terminály do tramvají byla to velká sláva a mnoho řečí o tom, jak to brzy bude všude…