lot
Autobusy Doprava ve městě Metro Tramvaje Trolejbusy

SMS jízdenky bude v Praze dál zajišťovat firma Globdata, snížila si provizi

Tramvaj. Ilustrační foto. Autor: DPP
Tramvaj. Ilustrační foto. Autor: DPP

Dopravní podnik hl.m. Prahy má vítěze tendru na zajištění a provozování systému SMS jízdenek. Dopravce bude i další tři roky pokračovat ve spolupráci se společností Globdata, která tuto činnost dělala dosud. DPP to oznámil v tiskové zprávě.

Společnost Globdata nabídla v tendru nejnižší cenu, když požadoval provizi 11,77 procenta z ceny prodaných jízdenek. Dosud to bylo 16,48 procenta. DPP by tak měl podle svého vyjádření při současném objemu prodaných SMS jízdenek na nové smlouvě ušetřit zhruba 20 milionů korun ročně.

Ročně se v pražské MHD prodá zhruba 19 milionů SMS jízdenek, což se v posledních letech příliš nemění. DPP nabízí v SMS podobě jízdenky s časovou platností 30 minut, 90 minut, 24 hodin a 72 hodin. Ceny, textové kódy (DPT24, DPT32, DPT110, DPT310) ani telefonní číslo (902 06) se od Nového roku nemění.

Pražský dopravní podnik ročně přepraví přes miliardu cestujících, SMS jízdenky tak využívá jen malá část z nich.

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel

No konečně se praha srovná s brnem

R2R2

Se zaverem clanku nelze nesouhlasit, 19 milionu z miliardy je opravdu nepatrna cast, ale zajimavejsi by bylo srovnani poctu SMS jizdenek s jinymi druhy jizdenek, predpokladam totiz (mozna mylne), ze z te miliardy cestujicich mela vetsina nejakou kartu – dlouhodobejsi kupon nebo neco podobneho.

R2R2

Odpovim si sam. Nakoukl jsem do archivu tohoto webu a v clanku o vyhlaseni souteze na dodavatele SMS jizdenek ze 16. zari se uvadi, ze SMS predstavovaly v prvnim pololeti 30,04 % prodanych jizdenek.

Martin V.

Tak moc? Možná by spíš byl zajímavý podíl na tržbách. Jeden roční kupón je pro DPP asi výnosnější než jedna SMS jízdenka.

DAKO BSE

Ani nevím co to je ? Já používám kreditovou jízdenku.

HonzaX

Já místo sms kupuji jízdenky v aplikaci PID Lítačka. Jsou tam i zlevněné lístky a platí i v příměstské dopravě a vlacích. Lze si zvolit i začátek platnosti. https://app.pidlitacka.cz/faq

JiZe

To samé taky používám. Hodí se to obzvlášť, když máte předplatné jen na určitá pásma, např. 5, 6, a chcete jet třeba až do 2. pásma vlakem. Pak stačí se v aplikaci koupit 3 pásma (2, 3, 4) a čas si zvolit na dobu opuštěných předplacených pásem.

JiZe

Hlavně si lze jízdenky koupit dopředu a dodatečně si je aktivovat.

V. K.

SMS jízdenka je legacy technologie, která dávala smysl jen do rozšíření internetu v mobilu. Bohužel ale jen tak nezanikne, ačkoliv nabízí v podstatě jen nevýhody. V Praze má člověk naštěstí k dispozici aplikaci, ale jinde po republice je situace stále většinou chmurná.

Mirek

Já, který cestuji MHD jen párkrát do roka ty sms jízdenky oceňuji. Nemusím hledat automat, otravovat řidiče a kvůli pár cestám v roce stahovat aplikaci, doufám, že to nikdy nezruší.

Josef Petrák

Pro cestujici, kteri nemani ceske telefonni cislo a nebo maji, ale treba sluzebni, kde jim zamestanavatel vypnul sluzbu Premium SMS, je nemuzou vyuzit. I proto je to okrajovy kanal.

Mirek

Otázka trochu mimo: my nemáme v Praze nějakou turistickou kartu, která by posloužila na MHD, vstup do muzea apod?

Mirek

Jsem překvapen, ale nevidím tam MHD

Josef Petrák

Nepamatuju si, že by někdy turistická karta byla levná a vyplatila se.

DAKO BSE

Není no.

Alibaba

A může si to Čech vůbec zakoupit? Na té odkazované není čeština!

MartinS.

Máme turistickou kartu, dokonce má i některé stránky na webu v češtině, ale na MHD už skoro rok neplatí…
https://praguecard.com/pages/prague-card-and-public-transport
Od léta 2019 měl existovat Prague Visitor Pass (i s MHD), prodávat ho měli v Prague City Tourism, tedy v Pražské informační službě, ale asi se někde něco nepovedlo.

R2R2

Pro cestujici, kteri maji korporatni telefon, muze byt zase problem s instalaci nepovolene aplikace, stejne tak pro cestujici s hloupymi telefony, temer kazdy prodejni kanal je pro nekoho nedostupny. Dulezite je, aby tech moznosti bylo pokud mozno vice a v idealnim pripade, aby se naklady na ne uhradili z penez zakazniku, precejen je to urcita nadstandardni sluzba a mela by co nejmene zatezovat danove poplatniky.

Josef Petrák

Tak korporatni tarif muze mit zakazane i Premium SMS. Pak si holt pujdou koupit papirove jizdenky, nebo objednaji taxi.

Kalanis

A účet od taxikáře omlátíš finančáku o hlavu jako náklad.

dopravák

„I proto je to okrajovy kanal.“
Navíc nejsou použitelné ve vlaku, což zájem o ně také do určité míry redukuje (nelze použít vlaku v kombinaci s MHD).

Alibaba

Ale na aplikaci musíte mít nutně chytrého mobila. SMS jízdenka jde zvládnout i s blbým mobilem.

Tronda

A funkční data, ty zdaleka nemá každý.

AAA

pokud si člověk koupí jízdenku předem, k aktivaci už data potřeba nejsou

55p

Jsou potřeba i k aktivaci.

Marek Turnovec

Nešlo by s aplikací PID lítačka si jízdenku koupit předem (třeba někde na WiFi) a pak aktivovat někde v terénu i bez dat?

55p

U aplikace je potřeba informovat server, že se aktivuje právě tato jízdenka. Jinak by vám nic nebránilo mít aplikaci na jeden login na více telefonech a aktivovat si stejnou jízdenku na více přístrojích.

Marek Turnovec

Tak třeba můj přechytralý mobil SMS jízdenku nezvládne, protože mám schválně blokované služby Premium SMS…