DPP soutěží dodavatele terminálů na bezkontaktní nákup jízdenek v autobusech
Vítěz soutěže má dodat do pražských autobusů 1200 terminálů. První tendr DPP zrušil.
Cestující v pražské MHD se po tramvajích a vstupech do stanic metra mají dočkat možnosti nákupu jízdenky bezkontaktní platební kartou také v autobusech. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dnes vypsal zakázku v odhadované ceně 100 milionů korun, ve které hledá poskytovatele služby bezkontaktního nákupu jízdenek. Celkem má jít o 1200 terminálů, možnost nákupu tak bude v každém autobuse.
Vyplývá to z informací ve věstníku veřejných zakázek. Součástí zakázky je vzorová montáž a zprovoznění samoobslužných zařízení pro nákup jízdenek (terminálů) do předem definovaného vzorku autobusů, provozování a servis zařízení a poskytnutí servisních karet nebo čipů. Vysoutěžený dodavatel má pak na dodání všech 1200 bezkontaktních terminálů 7 měsíců od nabytí účinnosti smlouvy a na jejich zprovoznění další 3 měsíce.
DPP zakázku soutěží již podruhé. První vypsal v roce 2019, pak ji ale zrušil, protože přišla jediná nabídka. Od roku 2019 mají cestující možnost koupit si bezkontaktní jízdenku ve všech tramvajích. Instalaci měla na starost společnost Bankovní informační technologie patřící do skupiny ČSOB. Z každé transakce má provizi 1,9 %. Automat je umístěn vždy u prostředních dveří, v tramvajích 14T jsou terminály dva.
Výší provize za prodanou jízdenku patří terminály pro bezkontaktní nákup jízdenek k jedné z nejlevnějších variant distribuce. Provize za prodej jednotlivých jízdenek se výrazně liší podle distribučního kanálu. SMS jízdenky i po přesoutěžení v roce 2019 zůstávají pro DPP jízdním dokladem, ze kterého jim zůstane nejnižší tržba. Provozovatel systému SMS jízdenek získá provizi 11,77 % z prodeje jízdenky, dříve to bylo přes 16 %.
Podle ředitele odboru komunikace DPP Daniela Šabíka je pro DPP nejvýhodnější z pohledu čistého výnosu prodej prostřednictvím vlastních jízdenkových automatů, infocenter nebo prodejních míst DPP. „V tomto případě celá částka za každou prodanou jízdenku jde DPP, neplatíme žádnou provizi žádnému distributorovi. Druhým pro DPP nejvýhodnějším distribučním kanálem jsou bezkontaktní terminály v tramvajích a ve stanicích metra, protože 98,1 % z prodeje každé jízdenky jde ve prospěch DPP,“ dodal Šabík.
Z prodeje klasických papírových jízdenek přes trafiky či jiné kanály má DPP 96 %. Přes mobilní aplikaci PID Lítačka 95 % ceny jízdenky. „Z pohledu akcionáře je prodej jízdenek prostřednictvím aplikace PID Lítačka stejně výhodný jako přes jízdenkové automaty DPP, protože provize z prodejů přes PID Lítačku jdou sesterské, městské společnosti Operátor ICT,“ podotkl Šabík.