lot
Doprava ve městě Metro

Praha chystá na Zličíně další stanici metra, vznikne v depu

Depo Zličín. Foto: Michal Chrást
Depo Zličín. Foto: Michal Chrást
Ke stanici u zličínského depa má vyrůst ještě parkovací dům pro 600 aut.

V pražském metru vznikne nová stanice. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypsal soutěž na projektanta, který připraví vybudování nové zastávky Depo Zličín. Ta bude novou konečnou linky B. Půjde o 62. stanici v metru.

Vypsání soutěže vyplývá z informací na profilu zadavatele, upozornil na ni facebookový profil Tomáše Macha. Nejde o nový plán, mluví se o něm již tři roky. Teď ale postoupil do výrazně pokročilejší fáze.

Koncept stanice v depu není v Praze nový, známý je u linky A, kde končí vlaky ve stanici Depo Hostivař. V případě Zličína by došlo k propojení s chystaným velkým P+R parkovištěm. To má vzniknout v ulici Na Radosti u křižovatky s ulicí Mišovická.

Z hlediska uspořádání stanice je uvažováno s variantami jednokolejné stanice s bočním nástupištěm i se stanicí dvoukolejnou s ostrovním nástupištěm, přístup z budovy P+R pevným schodištěm v kombinaci s bezbariérovou rampou, nebo s výtahem. Stanice se předpokládá bez obsluhy, s odpovídajícím vybavením,“ uvádí se v dokumentaci k zakázce zpracované Metroprojektem. Nové parkoviště má mít zhruba 600 míst, navíc by stanice obsloužila i přilehlé bytové domy.

Nákres nové stanice metra Depo Zličín s parkovacím domem. Foto: Metroprojekt
Nákres nové stanice metra Depo Zličín s parkovacím domem. Foto: Metroprojekt

DPP nemá na svých webových stránkách vybudování nové stanice ani v seznamu strategických projektů, není ani jasné, kdy by se mělo začít. Odhadovaná cena za projekt je 93,5 milionů korun.

Odebírat
Upozornit na
guest
89 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
...

Tak to bude chybět už jen stanice v Depu Kačerov v sousedství Sliačské ulice. Něco jako trasa C2 DK – NH nebo DK – LA.

Kamui

Linka AC: Depo Kačerov – Vyšehrad – Náměstí Míru – Depo Hostivař

...

To by šlo. Linka A by pak mohla pokračovat ze Strašnické dál po vnějších kolejích na novou větev ZM – Hostivař – Petrovice. V té oblasti metro chybí jako málo kde jinde (dobře, vyjma Krče a Libuše).

Pepa

Když už spojujete, tak prosím B a C a nemusí to být hned z konečných: Smíchovské nádraží – Budějovická = pouze 4 km, přesto tisíce děkovných dopisů (plus jako bonus Dvorce přestup na tramvaj a vyřešení chybějícího mostu).

...

Jenže ve zmíněné trase už ty koleje jsou.

Jirka Z

A co třeba lanovku ze Smíchovského nádraží na Pankrác.

Martin

Radeji bych tam videl tramvaj… https://en.mapy.cz/s/gacabofodu

Hlavne tramvaj ma radu moznosti jak ji dale prodlouzit…

Frantisek

Pokud už něco jako nadstavba linky 307, tak spíše obnova části Kladensko-nučické dráhy, ideálně s odklonem k Unhošti.

Jiří Kocurek

A vlakovou stanici v Rudné jste vynechal proč? Když teda odhlédnu od toho, že tramvaj jede potokem a celé je to Chalupoida.

Jirka

Bude to zbytečně drahé. Musí se měnit zabezpečovací zařízení a to jen z důvodu malého parkovacího domu. Prodloužení na Depo Hostivař stálo asi miliardu, tady to nebude jiné.
Kdyby za ty peníze raději vykoupili tento pozemek u metra Zličín:
https://en.mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=14.2897217&y=50.0532352&z=17&rm=9gheHxXmy.UDfkYg1qgRODqgR.fb0ffw

Tam udělat několik pater a hned by byla kapacita několik tisíc aut navíc.

Butrusik

Doprava je tam už teď ale hodně silná, u té Mirošovické je to podstatně lepší z hlediska průjezdnosti.

Jirka

Kdyžtak už Mišovická. Doprava by byla sice trochu oříšek, ale ne neřešitelný. Další stanice bude stát ohromné peníze na provoz a údržbu.

Urban Transport Lover

pomůže obyvatelům přilehlého nově postaveného „sídliště“ = bytového komplexu Metropole

Martin

No ja nevim…

kulhán

Se tam po sněhové nadílce ráno postav a uvidíš stovky lidí jak se brodí sněhem na metro. Je tam cca 2500 bytů.

Malé stydlivé prasátko

Máte pravdu. Naštěstí už tam od začátku roku jezdí „Zličínský shuttle“, jinak známý jako linka 249. Dobrý sice jen na dojíždění z/do zaměstnání, protože po-pá jezdí jenom do 8 a o víkendu vůbec, ale pořád lepší než pěšky ve sněhu a na ledu.

Zůstává však otázkou, zda to nakonec nebude pohodlnější ze současné stanice Zličín busem, nebo pěšky z budoucí stanice Depo Zličín. Hodně záleží, nakolik bude projekt kvalitní z hlediska přístupnosti právě pro obyvatele sídliště.

Pepa

To sice jo, ale v Praze jsou celé čtvrti nekolik km od nejbližšího metra a tady se bavíme o 4 blocích na vzdálenost „nejkratší autobusové linky v Praze“ od metra. Jinými slovy priorita někde na desátém místě. Ale chápu, že je snaha cestou nejmenšího odporu postavit „aspoň něco“

Urban Transport Lover

to by se vážně prohly pokud by byl někdo tak hloupej a chtěl to prodat – tohle místo na bytovou nebo komerční zástavbu..ostatně naproti už se začalo stavět..

Tomíno

Vzhledem k tomu, že celý projekt, to jest samotná stanice, nová remízovací hala, kompletní přestavba zhlaví a přístavba k hale vozidel nezávislé trakce, by měla stát 1 mld., tedy vlastně stejně, jako stavba jen samotné klasické pražské stanice, tak to opravdu drahé není. A co se týče realizace nového zabezpečovače LZA-B, tak ten by se musel instalovat tak jako tak. Vámi nabízené místo pro P+R, bylo prověřováno, ale momentálně zde není možné postavit.

Jirka

Proč není možné využít to místo pro P+R? Je jedinným důvodem aktuální nedohoda s majitelem pozemku nebo něco jiného?

Tomíno

Tento prostor je na okraji velké rozvojové plochy, kterou čeká masivní přestavba na novou obytnou čtvrt. Pokud si to dobře pamatuji, tak by tudy měla vézt v budoucnu tramvaj.

Jirka

V územním plánu tramvaj plánovaná není. Územní plán naopak na pozemku počítá s
– DH – neboli doprava hromadná (například P+R nebo autobusové nádraží).
– ZP – zeleň, tato zeleň je ale v současné době nevyužívaný nevábný park, kam nikdo nechodí.
Pokud by ale parkovací dům překážel bytové výstavbě, tak chápu, že jsou politici za peníze schopni udělat cokoliv.

Hajnej

Tady by to jiné být mohlo, protože by nemuselo být nutné překopat komplet celé zhlaví…

Funtom

To by byla škoda zastavět zelenou plochu. Ve světě se docela často využívá koncept parkovacího domu s busovým terminálem – čili tady by se to přímo nabízelo o kousek vedle. Výhodou by bylo, že většina přespolních přijede po D5 a ve špičce by „ucpala“ Řevnickou jen po vjezd na bus terminál, oproti projektovanému řešení, kde bude hrozit zácpa v okolí křižovatky ulic Na Radosti/Řevnická.

Jir㎄

Proč by projektované řešení ucpalo Na Radosti/Řevnická? Z D5 se na Depo Zličín sjet dá.

Petr

No a pokračovat na Beroun, tak bude metro v Berouně dřív, než tunel Správy železnic.:-D

Martin

Mozna by byla mnphem levnejsi a ucinejsi tramvajova trat,… nejen, ze by zastavila prakticky u dnesniho terminalu na Zlicine, ale i u sidliste, a dal mohla pak pokracovat do Rudne atp…

kulhán

Na koleje není místo a skrz dráty by nebylo videt nebe.

LépeUžBylo

No a z Depa Zličín je to pár metrů na letiště. Hezky nadzemní kolejiště kopírující silnici. Za pár kaček spojení na letiště. Jen pár set metrů kolejí a mostu.

Jan

Přesně tak! Vidím to úplně stejně. Pořád to nějak nemůžu pochopit, proč se v Čechách musí metro nutně stavět jen podzemní, to je snad nějaká nemoc východního bloku, jinak nevím jak si to vysvětlit…😀
Přitom by nadzemní trasa ze Zličína na letiště byla zcela relevantním řešením a nechápu proč se o téhle variantě nikdy pořádně nemluvilo.

Jan

Já myslím, že i mluvilo. Ale asi je problém v tom, že by taková cesta do centra byla příliš dlouhá… Na Václavák z Ruzyně přes Stodůlky a Smíchov je geograficky nešťastné a časově by lidi volili stejně spíš bus na A. Metro na letiště by mělo být když, tak větvením z nádraží Veleslavín. Ale já jsem spíš pro rychlodráhu.

dvojiteF

nech som kdekolvek a mam na vyber NIKDY nevolim bus miesto metra alebo vlaku kvoli pohodlnosti, prehladnosti aj ked je to cestovanie drahsie, dlhsie alebo si nadchadzam (BCN, KRK, STN..atd)

FlyingJ

Protože se to nevyplatí, je to stále 6km a na letiště přes Zličín je to zajížďka jako blázen. Plno lidí mířících do centra by podle mě stále jezdilo přes Veleslavín. Vlak na letiště bude vozit do Prahy i celé Kladno takže oproti metru nebude v zimě vozit vzduch. Kdyby stavba tý železnice šlapala jak má tak je to bezesporu lepší řešení…

Urban Transport Lover

pro všechny mudrce – cesta letiště centrum (Václavák) je časově prakticky identická – je tedy uplně jedno jestli jedete busem 100 na Zličín a pak metrem B
anebo busem 119 na Nádraží Veleslavín a pak metrem A

MartinS.

Myslíte ten rozdíl 33 minut (119+A) a 45 minut (100+B), kdy je potřeba připočítat ještě 3 minuty na přestup z B na A, aby šlo vystoupit na Václavák? Takže cesta přes Zličín je delší asi o 15 minut, což je skoro o 50 % víc než přes Veleslavín… časově prakticky identické, když to vezmeme v porovnání s dobou existence planety Země 🙂

LépeUžBylo

Ne každej chce jezdit z letiště na Václavák… to asi za prvé. Za druhé ta slavná rychlodráha na letiště nebude dřív jak za 20 let reálně v provozu, to je asi jasný všem. Ze Zličína je to na letiště přesně 4 km, z Depa je letiště vidět. Depo Zličín má konec kolejí u dálnice, stačilo by vést koleje souběžně s dálnici k pozemku u prahu dráhy 30 a pak už v rámci pozemku letiště. Doba výstavby 5 let? Problémy při schvalování projektu zřejmě minimální protože už tam stojí dálnice. Pak si klidně po další generace řešte vlaky za desítky miliard… Číst vice »

MartinS.

Jenže Anděl je přestupní bod na tramvaje, to není centrum města a přestup na jiné linky metra. Když si to vezmeme v rámci celé Prahy, tak nejvytíženější linkou metra je C. Přestup z C na B je na Florenci. Z Florence na Zličín jede metro 24 minut a teprve ze Zličína na letiště. U vlaku přestoupí cestující z C na Vltavské a kdyby to fungovalo jak by mělo, tak bude na letišti za 15, max. 20 minut. Předpokládám, že vlak na letiště nebude žádný expres (ostatně výraz rychlodráha, který se používá, je nesmysl), ale klasické příměsto. S intervalem 10-20 minut… Číst vice »

Juraj

Linka L9 v Barcelone tiež nevedie úplne geograficky šťastne – https://mapy.cz/s/gaharudoka – a navzdory tomu sa využíva. A to na letisko El Prat vedie prímestská železnica (avšak len na jeden terminál) a tiež priame autobusy so špičkovým intervalom 5 min.

V skutočnosti rozdiel cestovného času 30 vs 40 min fakt nikoho neodradí. Kým je to dostatočne jednoduché a komfortné, ľudia to budú využívať. Preto by som sa vôbec nebál trasovania z Ruzyně do centra cez Stodůlky a Smíchov.

dopravák

A vám připadá trasa metra „B“ opravdu „dostatečně komfortní“?
(Mně tedy ani náhodou – je jednoznačně naprosto nejméně „komfortní“ ze všech tří tras pražského metra.)

dvojiteF

nech som kdekolvek a mam na vyber NIKDY nevolim bus miesto metra alebo vlaku kvoli pohodlnosti, prehladnosti aj ked je to cestovanie drahsie, dlhsie alebo si nadchadzam (BCN, KRK, STN..atd)

Jarek

Vy jste asi nikdy nepracoval někde v těch končinách a tuhle šílenou půlhodinovou jízdu z centra nikdy neabsolvoval…

Sitgestravel

A betonova a tunelova lobby by vydelala jako kde?

Myšák Plyšák

Hurá a sláva, konečně někoho napadlo napsat, že vést metro nadzemním tělesem k letišti by byl lepší nápad (a skoro se i nabízí) než vymýšlet finančně náročné varianty odbočky ve Veleslavíně nebo budovat v kopcovitém terénu rychlodráhu. V dánské Kodani je vedena trasa metra od letiště povrchově, posléze se zavrtává do země. Pravdou je, že Kodaň není tolik kopcovitá jako Praha, ale uvažoval bych o výše uvedené variantě.

dopravák

A hlavně má asi Kodaň jiné klimatické podmínky než Praha …

Jiří Kocurek

Takže postavíme nový železniční svršek. Rozchod je stejný, pražce i štěrk taky. Ale když se k němu dá napájecí kolejnice namísto trakčního vedení, tak to bude MNOHEM LEVNĚJŠÍ. aha!

Človek

Jel jste někdy ze Zličína do centra metrem? Pocitově to trvá několik dní

LépeUžBylo

Jo ta věčnost je přesně 17 minut

dopravák

Plus neskutečná doba na vynoření se na úroveň parteru …

Y.K.

Na Můstek B to ze Zličína trvá 21 min. Z Veleslavína na Můstek A 10 min.

LépeUžBylo

No to je děsná časová úspora aby to obhájilo trvání na projektu rychlodráhy za desítky miliard korun aby turista jel o pár minut do centra déle. Navíc ne každý z kdo jede z letiště potřebuje na Můstek. Vlak ať si klidně jednou postaví, ale vzhledem k tomu že vlakem na letiště se nebude jezdit od teď dřív jak za 20 let tak metro ze Zličína tam už klidně 10 let mohlo jezdit.

LépeUžBylo

oprava překlep ne déle, ale méně

MartinS.

Ta „rychlodráha“ má být kapacitní příměstská dvojkolejka na Kladno, která je stejně potřeba, s odbočkou na letiště. Nic víc, nic míň. A s přestupy na všechny 3 linky metra.

Tomas

jel jste v londyne nekdy metrem z cemtra na heathrow? to trva pocitove mesic. a taky to funguje.

LépeUžBylo

Stejně tak v Soul, stejně tak v Hong Kongu, Stejně tak kdekoliv v Japonsku, stejně tak v Mnichově a já nevím kde všude. Letiště jsou za městem a nová ještě dále (Istanbul) a cesta centrum letiště hodiny je zcela normální. Cokoliv pod hodinu se dá považovat za krátký čas.

Jiří Kocurek

Pár set metrů? https://mapy.cz/s/fagatebepa 6,5 kilometru!

LépeUžBylo

k pozemku letiště to jsou 4 km, navíc rovně. Depo Zličín a jih letiště jsou v dohledu. Rozhodně mnohem lepší než tam budovat bombastickou rychlodráhu za zillion peněz s výhledem že za 20, spíš 30 let tam pojede první vlak.

Bilbo

Tak to metro samozřejmě nemůže končit hnedka u plotu letiště ale musí vést pod terminál, a výhled na železnici na letiště je že bude stát tak za 10 let. Navíc ta železnice nepovede jen na letiště, ale hlavně do Kladna.

Tomíno

Výběr projektanta se odhaduje na leden 2021 a dokončení celého projektu v roce 2023.

Urban Transport Lover

těším se až to bude hotové

Jirka Z

Aby byl efekt maximální, chtělo by to ještě tam přesunout autobusové nádraží, většina autobusů by tak ušetřila čekání minimálně na dvou semaforech. Minimálně příměstské a dálkové linky a autobusy na letiště. To současné nádraží na Zličíně je stejně hnus a ušetřilo by se tak za jeho přestavbu na něco kulturnějšího. A za druhé by bylo vhodné tu stanici propojit směrem k OC Metropole, postavit lávku přes koleje na vjezdu do depa a domluvit s vlastníkem centra vybudování dalšího vstupu někde poblíž Alberta.

Kalanis

Spíš tou stavbou nezabít možnost pokračovat dále do Chrášťan.

tomas

Konečnou metra bych protáhl až na nádraží v Rudné. Kromě přestupu na vlak je tam prostor na autobusové nádraží i parkoviště.

Leinad

Takže kdo je líný chodit pěšky, mohl by z jednoho vchodu do OC do druhého jet metrem.

Sitgestravel

To by bylo genialni. Kozna by na to prispel i provozovatel nakupniho palace.

Tomíno

U stanice, hned vedle P+R, je územní rezerva pro malý terminál.

T.Pal

Nemá se náhodou nádraží na Zličíně opravovat?

MartinS.

Má, dokonce se tam mělo stavět také P+R nad autobusy, s propojením až na druhou stranu Rozvadovské spojky. Ale obávám se, že to jsme někde v roce 2040. A i kdyby byly na Zličíně P+R pro 3000 aut (u depa i nad současnýmbterminálem), tak se asi dokážou od D5, D6 a D7 bez problémů naplnit.

Jarek

Hlavně doufám, že se poučí z Depa Hostivař a z metra to k autobusu nebude půl kilometru… Hostivař se opravdu nepovedla, nejlepší by bylo vytáhnout tu konečnou ještě za Štěrboholskou radiálu a tam dát P+R a kvalitněji vymyšlený terminál.

petr 5

Pamatuji vizualizaci této stanice, kde k autobusům měl vést krytý pohyblivý chodník. Ale za 1.5 mld., co tato superstanice stála, se to udělat nedalo.

Frantisek

Co pohyblivý chodník, stačilo zvolit variantu s nástupištěm až u Černokostelecké, nebo alespoň nechat vlaky dojet až ke konci haly, aby to nebylo TAK daleko.

Y.K.

Vlaky nemohou zabezpečeně dojet až k zarážedlu, ten zbytek koleje je prokluzová rezerva, kam se dá zajet jen manipulačně. Pravda, stanice šla navrhnout i jinak, to že vybetonovali v hale depa stanici vlastně umožnilo ji posunout mimo halu, co nejvíce k terminálu a jednu z kolejí, tu dále od terminálu, která ničemu nevadí, mohli vytáhnout až k oblouku vnější výtažné koleje, ale asymetrické uspořádání stanice asi projektantům na mysl nepřišlo.

Marťas

Na jaký autobus? Ukončení u stanice Zličín předpokládám zůstane, když je tam vybudovaný autobusový terminál. I když – ROPID miluje zastávkové linky, tak tam určitě zastávku udělá. Dovedu si představit i to, že u nové stanice linky ukončí a do terminálu Zličín už pojedou autobusy manipulačně. Ale jak se píše v článku, jde hlavně o obsluhu budoucího P+R parkoviště, a autobusová zastávka je tam podle mého názoru zbytečná.

MartinS.

Ten terminál pomalu přestává stačit. Už tam skoro není kde odstavovat autobusy. Takže třeba autobusy od Rakovníka nebo od Berouna, které dál pokračují na Vypich, by nemusely zajíždět na Zličín, ale zastavily by u Depa Zličín a pokračovaly dál. Stejně tak příměsta na Kladno nebo meziměsta do Plzně.

Asd

Pane Jarku Vy jste nepochopil záměr toho projektu, aby lidé co jdou pěšky z metra na autobus měli dost času přemýšlet o tom jak krásné by bylo všude jezdit na kole a jak moudří konšelé myslí na své voliče a na blaho celého světa.

XXXD

Moc nevím o jaké zastávce autobusu mluvíte, protože zastávka autobusu Depo Hostivař je hned u stanice metra. Jediné, co je dál, je tramvaj, ale její zastávka by se měla taky posunout.

petr 5

HNED vypadá jinak …

Bob

Kolik znáte stanic metra, kde je návazná doprava blíž, a přitom bezbariérově?

Marťas

Co třeba Vysočanská (bus), Kobylisy (bus i tram), Chodov, Petřiny (bus i tram)?

Bob

Žertujete? Tam musíte projít a projet podzemním labyrintem několikanásobně delší trasu, a rozhodně ne bezbariérově.

Frantík

Akorát Černý Most je hrana – hrana, u ostatních musíte minimálně vyjet schody. Pokud zdálenost mezi začátkem a koncem pojízdného schodiště považujete za nulovou, pak by se určitě dost takových stanic našlo, ale ta vzdálenost „vevnitř“ se nedá dobře měřit, minimálně ne pomocí Google map.

Malé stydlivé prasátko

Strašnická je velmi dobře vyřešena a splňuje oba Vaše parametry.

ABC

Lidi jsou zpovykaní

Oran Gutan

Ve svý podstatě je to 250 m, čili čtvrt kilometru.

Bob

Ve skutečnosti 120 m, ale chápu, že přehánět se musí.

Frantík

Od nejvzdálenějšího nástupiště do vchodu je to 160 metrů, takže já odhaduji na 200 metrů.

Frantík

Prý tam chtějí přidat tramvaj (ze smyčky Černokostelecká).

Leinad

Jo viděl jsem vizualizaci a plánek nástupišť.
Tříkolejná smyčka, kterou by projížděla linka Vinice – UD DP a zpátky, na třetí koleji nějaká linka ukončená(s tím zrušit smyčku Černokostelecká).
Cestující tramvají se jistě těší na pár minut zdržení smyčkou, ve směru DC na stejné křižovatce dvakrát doleva.

Frantík

Výjezdy nebo zátahy by tou smyčkou zrovna projíždět vždycky nemusely.

Tomas

coze? pul kilometru? vzdyt v hostivari jjˇsou busy prakticky hned vedle metra 🙈