Zprávy

Dozvuky nehody A320 v Pákistánu. Letadlo před pádem třikrát narazilo do ranveje, vyšetřovatelé našli černou skříňku

Francouzští vyšetřovatelé na místě nehody A320 v Karáčí. Foto: BEA
Francouzští vyšetřovatelé na místě nehody A320 v Karáčí. Foto: BEA

Pilot pákistánského letadla, které se minulý týden zřítilo v Karáčí, při prvním pokusu o přistání řídící věži neoznámil, že mu nejde vysunout podvozek. Třikrát pak narazil do ranveje, než stroj zvedl a při druhém pokusu přistát havaroval. Podrobnosti z posledních chvil před neštěstím dnes zveřejnila pákistánská vláda, píše agentura Reuters.
Airbus A320, který letěl do Karáčí z Láhauru, se zřítil minulý pátek jen zhruba 1,5 kilometru od ranveje. Při nehodě zemřelo 97 lidí; dva pasažéři neštěstí přežili.

Pilot se poprvé pokusil přistát na letišti v pákistánském velkoměstě, neoznámil však nefunkční podvozek. Třikrát se při tomto pokusu dotkl motory ranveje. „Nebyl ve správné výšce … Řídící věž mu řekla, nejste ve vyžadované výšce, snižte svou výšku,“ uvedl pákistánský ministr pro civilní letectví, podle kterého pilot na toto odpověděl, že „to zvládne“.

Pilot pak sdělil řídící věži několik vteřin před pádem, že ani jeden z motorů nefunguje a že má problém udržet výšku. Očekává se proto, že vyšetřovatelé zkontrolují, zda motory byly při nárazech poškozeny. Ve spodní části motoru se nachází klíčové komponenty, poznamenala agentura Reuters.

Bezpečnostní experti upozorňují, že na vyhodnocení důvodu páteční nehody je příliš brzy, a zdůrazňují, že většina leteckých neštěstí je výsledkem souhry různých faktorů.
Na místě jsou už i experti Airbusu a francouzského úřadu vyšetřování leteckých nehod. Našli již černou skříňku i záznam hlasové komunikace posádky.

ČTK

6 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zlámalík

Zde je asi na místě označení – to je teda „pilot“… Bohužel to odskákali ostatní.

Y.K.

To je takové ČTK „ztraceno v překladu“. 🙂 Tiskovku pákistánké vlády jsem neviděl, ale podle informací co k tomu jsou to Reuters dost zpřeházeli a překlad ČTK také není úplně ideální, z čehož laici musí být paf. Shrňme si to: – piloti měli nestabilizované přiblížení, byli během přiblížení příliš vysoko (odtud ta hláška, že to dá) – nikdy neohlásili žádné potíže s podvozkem (což naznačuje že podvozek byl OK, prostě jej nevysunuli nebo něco jiného zabránilo vysunutí a oni to během divokého přiblížení nezjistili) – na dráhu dosedli na motory (to že škrábou motory je asi dost zaskočilo a tak… Číst vice »

Jan Chroust

Toto už není běžné pochybení při základních úkonech, a mám pocit, že ani ne pochybení typiu „je mi to jedno“. I nezkušená posádka by toto snad měla zvládnout. Jsem celkem zvědav, zda ve výsledku nešlo o selhání vlivem nepozornosti (léků, nedostatečného odpočinku apod.).

Y.K.

To je často o momentálním přehlcení smyslů. Jestli se snažili rapidně srazit výšku během přiblížení, mohlo to zcela sebrat jejich mentální kapacity na sledování širšiho dění, mozek pak prostě nevyřizuje všechny smysly, klidně pak můžou „neslyšet“ alarm, omylem přeskočit nějakou část úkonů… Takové nehody už byly. Ne nadarmo je „stabilizované přiblížení“ definovaný pojem dopravního letectví.

Jan Chroust

Dekuji za rozsireni obzoru. Zni to celkem logicky, ale i tak mi na cele teto nehode neco dost “smrdi”.

Y.K.

Dá se tušit, že závěrečná zpráva bude výživná, ale to bude ještě trvat než bude. Sledujte avherald.com , jestli vás tohle zajímá.