lot
Letecké společnosti Letectví Lidé

Téměř třetina pákistánských pilotů získala licenci podvodem, zkoušky dělal někdo jiný

Airbus A320 společnosti Pakistan International Airlines. Foto: Asuspine / Wikimedia Commons
Airbus A320 společnosti Pakistan International Airlines. Foto: Asuspine / Wikimedia Commons

Pákistánské státní aerolinky PIA zakázaly létat 150 svým pilotům, protože se ukázalo, že licenci získali podvodně a zkoušky za ně složil někdo jiný. Vyplynulo to z vyšetřování květnové nehody, kdy v Karáčí zahynulo při nepodařeném přistání skoro 100 lidí.

„Zajistíme, aby tito nekvalifikovaní letci už nikdy letadlo neřídili,“ sdělil tento týden mluvčí PIA Abdulláh Hafíz.

Ministr po letectví Ghulám Sarvar Chán ve středu parlamentu podával zprávu o vyšetřování květnové nehody a sdělil, že z 860 pákistánských pilotů jich má 262 licence získané podvodem. Jak napsala agentura AP, toto oznámení šokovalo poslance i pozůstalé po obětech.

Mluvčí PIA k tomu dnes sdělil, že z těchto pilotů, kteří sami zkoušku nedělali, přesto mají letecké oprávnění, jich 150 pracuje pro PIA. „Rozhodli jsme se jim zakázat létat s okamžitou platností,“ oznámil.

Letecká společnost PIA má celkem 434 pilotů, takže tímto rozhodnutím přichází o více než třetinu z nich, uvedl mluvčí.

Ministr Chán při objasňování příčiny neštěstí sdělil, že se posádka nesoustředila na přistávání, ale na debatu o koronaviru. Nereagovala na varování o nadměrné rychlosti nebo nevysunutém podvozku. Pád letadla do rezidenční čtvrti přežily jenom dvě z 99 osob na palubě. Mezi mrtvými je celá osmičlenná posádka a také jedno dítě, jež necestovalo letadlem.

Agentura AFP připomenula, že PIA byla do 70. let renomovanou leteckou společností. Pověst ale ztratila špatným řízením a finančními ztrátami, několik měsíců roku 2007 byla v Evropské unii její letadla na černé listině.

ČTK

73 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Ing. Veselý létal na poloviční licenci a poloviční počet motorů.
Přesto byl nejlepším pilotem u páně Šimáně!!!
Poloviční licenci měl Veselý junior proto, že min. psychotesty mu musel natisknout pan plk. ing. senior v jejich rodinné letecké škole.
S mladým Monsieur Babišom bych se, přes veškeré údajné duševni nemoci určitě nemusel bát tolik, jako s kýmkoliv od SW či s piloty, co prošli oběma Veselým rukama (a psychotestama).

Roman

Ty jsi zase prováděl vycvik bez licence tak mlč

Pavel

Já nikoho necvičím. Vždy každého na výcvik raději odkáži a svěřím odborníkům. Ty bys také potřeboval odbornou péči, protože Tě trápí stihomam. Doufám, že jsi psychotesty úspěšně neprošel. V Tvém vlastním zájmu.

Roman

Prošel. Bojis se?

Pavel

Do SW (a od doby overtakingu i do ČSA) vlezu jen výjimečně a jen když není opravdu jiné řešení. Pokud se navrátí MAXy, budu ještě víc hledat alternativy, i třeba za 500% a pár hodin na cestě navíc, když na to přijde. Život, zdraví, nervy a sebeúctu máme jen jedny.

R.A.

Počkej a neříkal jsi ze jsi jen zodpovědný občan co s letectví nemá nic společného a teď se takhle odkopes … exot Mácha

Pavel

Jsem jen amatér, uživatel a rozhorčený daňový poplatník. Co se na tom změnilo?

Pepa

Amatér jsi to jo. Celoživotní. Daňový poplatník? No jestli jsi Mácha v Čechách zastav se na PČR nějak tě furt hledají tak ať nemají starost

Pavel

Amatér jsem opravdu celoživotní: Mám účtené oči, nevstávám vůbec na budík a nemám rád horské dráhy, příliš géček, potápění do hloubek apod. Takže letectví mám jen jako nástroj vlastní přepravy služební i soukromé a koníčka. A ještě jedno omezení: Nefunguji na povely. S panem Máchou nemám nic společného, ale už jsem si od něho pár věcí přečetl, co jste ho přede mnou začali hanět a určitě má rozhled a možná si u něho absolvuji nalévárnu letecké španělštiny. V StB jsem nikdy nesloužil, nejsem vedený ani jako komplic StBáků a dokonce nemám záznam ani jako StB sledovaná tzv. „zájmová osoba“, takže… Číst vice »

gaston

Ač je článek o PIA, pan Mácha (ač skryt pod alternativními nicky) opět neváhá přihřát si svou polívčičku nenávisti vůči společnosti Smartwings. Sám svůj sen o pilotování dopravního letadla nenaplnil, proto se naváží do těch úspěšných. Berte jeho kecy, milí piloti u SW, s rezervou. Kdo o procesu získání (a udržování) pilotní licence něco ví, nemůže brát brát výlevy tohoto člověka vážně.

Analytik

Diskuse je anonymní, proto se používají nicky.Pravá jména používejte na schůzích.

Pavla

Až na to že pan Mácha jich tu používá minimálně pět najednou

Kitylana

Copak Michale mas obavu ze ti někdo přijde dát facku?

František

Myslím, že až TVS opravdu začne snižovat stavy, tak vyběhne ven špíny, že budeme valit oči.

Roman

Otázka ovšem zní, kolik z toho bude realita a kolik jen pomluvy.

František

No pravda se zjistí jenom přes známe, kteří tam pracují. Jiná cesta není.

Roman

No tak tohle právě vůbec nefunguje. Kolikrát mi známí od různých společností tvrdili jak někde je něco špatně a jak se porušuje to a ono. Pak se většinou ukázalo, že to není pravda. Nejčastěji proto, že buď neměli širší povědomí o problému, nebo měli zprostředkované informace které byly podávány stylem „tichá pošta“.

František

Tak těžko se bude moci někdo vyjadřovat z technického úseku k provoznímu, pilotům a stevardům, ale co se děje na technickém úseku asi bude vědět a platí to i naopak.

Pavel

Opak je pravdou! Ve většině korporací do 3 let člověk vyhoří, protoze právě 3 roky trvá, nežli prohlédne do skutečného fungování a vztahů. Proto korporace obvykle 5 let zvedají většině požitky a mají nastaven kariérní řád. 5 rokem si vybírají k dalšímu kariernímu růstu všeschopné (cca 10 až 20%) a ostatním zastaví navyšování mezd a jinak z nich vytvoří 2. kategorii. Není to nic „na tajňáka“, učí se to i na školách. Tvrdé jádro všehoschopných je pak využíváno k balamucení nováčků, krytí internich defraudací, zpronevěr, tvorbě kreativního účetnictví, daňovým únikům, k bossingu, k mobingu, podpoře Mgr. Dufkové a ing. Veselého… Číst vice »

Roman

Warning warning troll spoted

GPGP

Toto možná platilo před 5 lety, teď se všichni snaží přejít na agilní řízení, tzn. vyříznout střední man. a řídit to více plošně.Tímto se zvýší produktivita práce a tím i platy. Jsou obory kde to už funguje, např. IT firmy, banky to zavádějí a ostatní pozorují 🙂

Pavel

IT je specifické a u bank to dlouho nevydrží pro kompetenční rizika (pravidlo 4 očí apod.). Horizontální strukturou kdysi (před 25 lety) začala Expandia Banka. Vydrželo ji to asi 3-4 roky. A přešla do klasické hierarchie. Vždy to skončí lakonickým konstatovaním, že pravá ruka neví, co dělá levá noha. V IT to pochopím, protože prakticky produkuje pyramidu a nefunkčnost, duplicita atd. dá ihned zpětnou vazbu. U ostatních odvětví se jen nažerou poraděnkové, kteří neustále parazitují na ladění procesů za běhu a workfoce pak šílí. De facto dojde k degradaci intenzivního řízení zpátky k primitivnímu řizení. Důvod je jediný: Poraděnkové tak… Číst vice »

Pavel

…dojde k degradaci intenzivního řízení zpátky k primitivnímu řizen EXTENZIVNÍMU („agilnímu“).

František

Bohužel, něco na tom pravdy bude.

Pavel

Např. ve farmacii není téměř šance přežít kariérně 5 let. Proto se provádí tzv. karierní traverz. Tzn. z jedné farma firmy do druhé a pokaždé min. o level výš. A paradoxně se tak kariérista octne např. po 10 letech v původní firmě, kde nastupoval, ale už je nyní přijat konečně na fci top managementu. A ty firmy vědí moc dobře, proč k tomu adepty na kariéru nutí. Udrží si zdravý odstup, váží si pak pozitivních aspektů té které firmy, nejsou náchylní k falešné destruktivní loajalitě vůči negativním aspektům, jako např. Dufková, ing. Veselý a spol. Romanovi to ale nevysvětlíte, ten… Číst vice »

Roman

Rád bych tě upozornil ( i když je to asi zbytečné) ze pro SW nepracuji.

Pavel

Pak jsi placený externí agenturní troll nebo adorant Šimáně!

Roman

Samá voda…zkus to znovu máš ještě dva pokusy

Pavel

Nemusím nic zkoušet. Čiší to z Tebe na 100 honů

asdefasdf

Jáká to náhoda, že zrovna v této době se zbaví čtvrtiny pilotů.

Roman

COVID?
Nebo jste jeden z těch co věří že svět řídí Reptaliani?

Radek Janata

Zajímavé by bylo zjistit, které jiné země ještě mají tento problém.

Analytik

Hlavně nedělat podobné průzkumy u Smartwings…

Martin

Myslite, ze tam leta spousta pilotu s falesnou licenci?

medák

Ve vašem případě je to všudypřítomné kydání špíny na SWG už vážně diagnóza..

Marketa

Tak tohle jste přehnal. Chápu vaši nenávist k SWG, tady z těch pisálků čiší závist a zoufalost, stal se z toho národní sport. Ale tohle napsat je opravdu pod úroveň zdejších “odborníků”.

Analytik

O tom expertovi co letěl přes půl Evropy na jeden motor Dufková říkala, že je to nejlepší pilot společnosti. Ani si nechci představovat, co tedy provádí ti průměrní, podprůměrní, nebo ten největší trotl co tam mají…

Marketa

Jasně, jeden udělat to co udělal, s tím nesouhlasím, řekla bych, že i spousta jeho kolegů s ním nesouhlasí, ale urážet zbytek je ubohost.

Kuba

Ano, tvrzení o tom, že piloti SW mají falešné licence, je samozřejmě nesmyslné. Ovšem to, že bezpečnost u SmartWings je v rámci evropských standardů na naprosto tristní úrovni, je bohužel fakt.

R.A.

Dolozte fakty. Závěry auditů apod.

Takovéhle tvrzení je pěkné odvážné až drze, takže buď svoje tvrzení něčím podpořte, nebo mlcte

Analytik

To je v té firmě veřejné tajemství. Porušování pravidel je běžný standard. Dělá se to na příkazy vedení a kdo odmítne nelétá. Firma na tom není ekonomicky dobře a tímto způsobem minimalizuje náklady. Úřady co to mají hlídat pak jdou Smartwings na ruku, musíme si přece pomáhat….
Firma teď propouští a ti zaměstnanci co nemají již co ztratit se určitě v médiích o tomto fenoménu rádi podělí s veřejností.

Karel

Že když propustili tebe tak jsi do médií neběžel. Ono nebylo s čím viď?

Nekdo

Je docela zabavne jak jsou zamestnanci QS – zejmena ridici letajicich autobusu a servirky ( omlouvam se skutecnym pilotum a cabin crew ) presvedceni, ze vsichni ostatni, v jejich ocich neco jako podlide, cely zivot netouzi po nicem jinem nez byt na jejich miste. No vazeni, nikoliv. Kazdy mame nejake sve povolani, a i ldyz treba Vasi (potencialni) zakaznici, fakt Vam nezavidime Vasi praci. Ovsem to taky neznamena, ze budeme tolerovat porusovani bezp. predpisu nebo socialiticky pristup ke kvalite nabizenych sluzeb…

R.A.

Ale to je zase pěkný hate … u QS jsou řidiči autobusu a jinde jsou skutečný piloti …. navíc s těma podlidma to je tresnicka na dortu

Z jakých osobních zkušenosti vycházís?

R.A.

Tak díky za to objevné sdělení o veřejném tajemství, ale me zajímají fakta

Analytik

To se pletete to není o urážkách, ale celkovém hodnocení té společnosti, zejména pokud firma po tom letu tvrdila, že bylo vše v pořádku a nic se vlastně nestalo. Je otázka, zda posádka takto nejednala s vědomím společnosti, popřípadě na přání vedení.
Porušování bezpečnostních pravidel, létání nadoraz s minimem paliva, překračování časů posádek a to vše v zájmu zisku vede nutně k tomu, že to dříve či později nevyjde a budou mrtví. To je statistika a pravděpodobnost. Otázka tedy nezní jestli k tomu dojde, ale kdy…

Nekdo

Vsak u PIA to zaryl do zeme taky pouze jeden pilot. Tak urazet zbytek je zbytecne, ze?

Analytik

No ten druhý mu úspěšně asistoval.

Roman

U LH to zaryl do země taky jen jeden takze dle vaší logiky budeme tvrdit že LH zaměstnává vrahy?

Analytik

Tam bych tom nemluvil v množném čísle, ten druhý pilot nebyl v kokpitu a snažil se tam dostat aby tomu zabránil, marně.

Tswq1

Není to závist zlato, ale projev k SWG k jejich servisu který nestojí za nic a bezpečnost také ne viz jednotorový let a létání na doraz s minimum palivem.

Marketa

Úroveň servisu je podle mé zkušenosti stejná a někdy i lepši než v tolik opěvovaném Ryanu…. Jednomotorový let byl špatně, to je jasný. Ale napadat, že ostatní mají falešné licence… Zlato!

Roman

Kecy kecy kecy, dukaz jako vždy žádnej, ale kydat spinu to jo.
Létání s palivem ma minimum bývalo výsadou jinych společností.

pzag

2012, jak aktuální. My měli mayday fuel na začátku roku a jsme trochu jiná liga než Ryan…

Roman

Tak Emergency fuel se stává. Stačí když někde vznikne emergency situace a nechají vás holdovat výrazně déle než je obvyklé.

Ale zdejší diskutující zde tvrdí že u SW je standard to co se stalo LaMia 2933.

R.A.

Tak jako samo to není bezprostřední ohrožení letu, ale když to vyhlásí 3 letadla najednou, tak pak kdo léta nadoraz

R.A.

Aktuální neaktuální stalo se to a o něčem to vypovídá

Pavla

Vyjádření toho, že piloti Smartwings (mimochodem, ICAO zkratka Smartwings je stále a vždy bude TVS, SWG je Sunwing, tedy tu označujete úplně jinou společnost, ale očividně vám to nijak nevadí) létají bez platných licencí, není ani tak projev ke společnosti, jako k těm pilotům jako takovým, tedy sprosté očernění konkrétních fyzických osob, které mají tu smůlu, že pracují u firmy kterou zrovna nesnášíte. Že se nestydíte.

Analytik

Nebojte, dlouho tam pracovat už nebudou a pak začnou zpívat jaké tam byly poměry…

Roman

Vy uz jste zacal co

Marketa

Běžte si už promluvit s někým kompetentním. V zájmu vašeho duševního zdraví, samozřejmě. Jste opravdu zaujatý šílenec.

František

A s tím servisem máš osobní zkušenost jako bývalý pracovník TÚ ? Nebo to znáš z vyprávění.

Honza

Normální pitomec

Tomas

za analytika se taky dneska může vydávat kde kdo 🙂

R.A.

Tak sem čekal, který blbecek tohle napíše a nezklamal si. Omlouvám se ale nějak jemněji to napsat neslo.

Thomas

Bezte se lecit. Myslim to v dobrym. Opravdu potrebujete pomoc.

Analytik

Děkuji za radu, ale myslím, že se o vše postará tržní prostředí a konkurence.

Dave

Tržní prostředí a konkurence = Ti co pomoc dostali vs. Ti co jí nedostali?
Jsem asi něco při hodinách ekonomie prospal..

Dalibor

Myslím, že tento nešvar může být ve státech kde funguje bakšišné ve velkým docela rozšířenej. Doufám, že u nás v Evropě není.

Jiří Kocurek

Bakšišné? Tady v ČR? Samožřejmě, že funguje. Jeden příklad za všechny: Přikryl.
Policista Přikryl přestupky kryl a přišli mu na to, poseděl si. Teďka degustuje víno a hodnotí vzorky na mezinárodních soutěžích.

Roman

Několik případů se v minulosti objevilo v Rusku nebo v Indii. „Západním“ světě je dokumentováno jen pár jednotlivců.

jkjk

Půl Afriky a Asie?