lot
Letecké společnosti Letectví

Airbus, který spadl v Karáčí, byl na technické kontrole v březnu

Airbus A320 společnosti Pakistan International Airlines. Foto: Asuspine / Wikimedia Commons
Airbus A320 společnosti Pakistan International Airlines. Foto: Asuspine / Wikimedia Commons

Pákistánské úřady dnes potvrdily, že při pátečním leteckém neštěstí v Karáčí zemřelo 97 z 99 lidí, kteří byli na palubě havarovaného letadla. O život nepřišel nikdo z obyvatel domů, na které letadlo spadlo. Airbus A320, který letěl do Karáčí z Láhauru, byl naposledy na technické kontrole 21. března.

Do Láhauru den před nehodou přiletěl z ománské metropole Maskatu. V technické zprávě, o níž dnes informoval pákistánský list Dawn, se uvádí, že se při kontrole nenašla žádná závada motorů, přistávacího zařízení ani žádného hlavního systému stroje. V technické zprávě stojí, že stav obou motorů je „uspokojivý“ a že letadlo prochází pravidelnou údržbou. Pákistánský úřad pro civilní letectví dal airbusu povolení k letům do listopadu letošního roku.

Výrobce, firma Airbus, ve svém prohlášení uvedla, že stroj byl v provozu od roku 2004, měl za sebou 25 860 letů a 47 100 letových hodin. Společnost nabídla pomoc při vyšetřování nehody.

Pilot sdělil kontrolní věži několik vteřin před pádem, že ani jeden z motorů nefunguje, napsala agentura Reuters s odkazem na monitorovací web leteckého provozu liveatc.net.

Těla mrtvých už byla odvezena do nemocnice a většina z nich ještě nebyla identifikována. Na místě jsou stále trosky.

Mluvčí letecké společnosti PIA, které letadlo patřilo, řekl, že se podařilo najít oba záznamníky o letu a že budou předány vyšetřovatelům.

Při havárii v hustě osídlené oblasti bylo poškozeno 25 domů a jejich obyvatelé dostali náhradní ubytování. Vláda oznámila, že zaplatí náklady na opravdu staveb. Bude se zabývat také poškozenými automobily. Zraněným má být jako kompenzace vyplaceno 500 000 rupií (165 000 korun).

Pákistán stejně jako jiné země kvůli koronaviru zastavil leteckou dopravu a domácí lety obnovil minulý týden. Smyslem bylo umožnit Pákistáncům přemístit se k rodinám o muslimském svátku íd al-fitr, který se slaví po skončení postního měsíce ramadánu a začne o víkendu.

Páteční nehoda byla nejhorším leteckým neštěstím v Pákistánu od roku 2012, kdy se za bouřky zřítil u Islámábádu boeing a v troskách zahynulo 127 lidí.

ČTK

28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mbol

Airbus v titulku článku opravdu „spadl“? – Spadne tužka ze stolu nebo Pepík ze stromu. Ale velké dopravní letadlo se zřítí. To jen na okraj, ale také to má důležitost.

bohyn

zřítí se, když to má znít dramaticky, jinak prostě spadne.

Mbol

Opravdu velká věc se zřítí, malá spadne. Každé slovo má svůj trochu odlišný význam a je chybou na to kašlat, o toto bohatství ochuzovat sebe i druhé. Zdůrazněním dramatičnosti je, když napíšeme, že se malý Pepík zřítil ze stromu.
Měli bychom si dávat se svým jazykem trochu práce. Vyplatí se to nakonec.

Mengo

Kazdy je hned odbornik a pilot jak ctu. Vite jak probiha priblizeni jak se chova autopilot , AT, TOGA a GPWS? Myslite, ze ti piloti byli idioti? Tak mejte trochu respektu a kritizujte a vysetri tuto katastrofu.

František

To , že byl v březnu, zřejmě na ročním checku nic neznamená, též záleží na tom kde byl prováděn a v jakém stavu byl letoun před startem.

Michal

„na technickou“ jezdi auta, to je slangovy vyraz pro stanici technicke kontroly. Na letadlech se delaji pravidelne prohlidky. A „technicka“ se jim fakt nerika

Jiri

Copy paste z tyden cz.

Liboros

Ne z tyden cz, ale normálně zpráva z ČTK, kterou si může koupit jakýkoliv server.

LépeUžBylo

Podle předběžných informací se odborníkům nepovedlo celé přiblížení, Letadlo přiřítilo z vysoka a rychle. Nezvládnutý energy management způsobil chaost, nejspíš několik alarmů ve stejný okamžik, v tom chaosu posádka zapoměla vysunout podvozek, letadlo přistálo na motory, pak tomu posádka dala napít, odlepila to od země, jenže na spodní části motorů CFM56 se nechází poměrně dost důležitých věcí, například převodovka, takže po startu pak bylo letadlo bez generátorů (a nejspíš i dalších věcí spojených s dodávkou paliva), vypadla záložní náporová turbína, chcípl jeden motor za druhým a pak elegentně stylem hozenýho šutru s tím posádka bez motorů zahučela do čtvrti Model… Číst vice »

pzag

Souhlas, až na to, že bych neřekl, že přistáli na motory „úplně“, to by už asi nezvedli. Spíš pozdní go around a prosednutí. A to přiblížení bylo šílené.

LépeUžBylo

Tak už jsou aktualizované informace. Letadlo přistálo asi s podpozkem se zdá, ale sedlo tvrdě, několikrát odskočilo. Posádka se rozhodla pro go around, ale kopilot zatáhnul podvozek dřív, letadlo se ještě prosedlo a chytlo o motory a pak začalo stoupat.

Libor

Tohle je velice zajímavé, o tomhle vysvětlení jsem ještě neslyšel. Kde o tom psali, prosím?

Y.K.

Takové případy (předčasné zavření podvozku ještě s nedostatkem rychlosti) se už staly, ale co si vybavuji nějaký případ, tak už se po kontaktu se zemí nepodařilo odlepit.

Prohlídka dráhy v Karáčí už potvrdila stopy po kontaktu motorů, jeden 4500 ft od prahu (cca 1370 m), druhý 5500 m od prahu (cca 1680 m) a zhruba do dalších 500 m stopy končí. Takže plnou vahou asi letoun na motory nesedl, ale také to nebylo „škrtnutí gondolou“.

Tango73

Podobne Smart Lynx loni s lepsim vysledkem.

Petr

Když jsem jednou v muslimské zemi během ramadánu letěl vnitrostátním letem, tak mi akorát přišlo vtipné, že jsem si jako absolutně jediný člověk v letadle objednal oběd a kafe. Vůbec mě tehdy nenapadlo, v jakém stavu že to asi jsou piloti, a že bych se asi jako nevěřící pes místo oběda měl učit nějaké modlitby…

Dalibor

no tak jestli piloti dodržujou nesmyslný „dietetický“ požadavky islámu, jako je půst, meli by v tomto období dát knipl do ruky někomu, kdo má jiný vyznání je vyspanej, najezenej a fyzicky i psychycky v pohodě, alby byl schopen bezpečné pilotáže. Vyhladovělej, žíznicej a nevyspanej pilot je pozvánkou na průsery.

Petr

Pravda je, že na nahrávkách komunikace s věží je slyšet v pozadí jeden alarm. A jedná se o jiný tón než o vypnutí autopilota. Domnívám se, že je to varování před vysokou rychlostí. Budu rád, pokud mi to někdo potvrdí nebo vyvrátí.

Zdrojové video: https://www.youtube.com/watch?v=xfzwYKGLNnY
Čas: 0:45

Y.K.

Je to master warning. Nespecifické.

Petr

Díky za objasnění. 🙂

JK

Ještě bych možná doplnil, že poslední smrtelnou nehodu měli PIA docela nedávno (2016) PIA661, kdy havarovalo ATR42 a zemřelo 47 lidí.

Vlakový nadšenec

Jako 4roky není málo ani moc no ale přesto máš pravdu že by se hodila

Nicky

Palivo?

Tomas

vzhledem k tomu, že přistával na dvakrát a poprvé obrousil motory jak šmirglem … tak asi těžko.

LépeUžBylo

tak jestli do těch motorů palivo přestalo téct, tak to v podstatě palivem bylo 😀

bohyn

normalne tece palivo do motoru gravitacne i bez pumpy, ale jestli ty pumpy tim stejchnutim vyradili a pak pri G/A to letadlo trochu vic pritahli, tak jim klidne mohlo palivo „dojit“.

Jiří Kocurek

Důležité je najít zástupnou příčinu, byť by byla sebeblbější.

pzag

Nemyslím si, že tam nějaká závada vůbec byla než s ním poprvé škrtli o zem.

Dalibor

motory na tohle moc stavěný nejsou….