Autobusy Doprava ve městě Tramvaje Trolejbusy

Dopravní podniky si v žádostech o dotace na nová vozidla vymýšlely, zjistil NKÚ

Autobusy SOR NS12 Electric v garážích Dopravního podniku města Hradce Králové. Foto: Jan Sůra
Autobusy SOR NS12 Electric v garážích Dopravního podniku města Hradce Králové. Foto: Jan Sůra

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) kritizuje způsob, jakým ministerstvo pro místní rozvoj rozdělovalo dotace do podpory městské hromadné dopravy. Podle jeho zjištění příjemci dotací, většinou dopravní podniky, vykazovaly naprosto nereálné údaje, o kolik se zvýší počet přepravených osob díky dotovanému projektu.

Vyplývá to z dnes zveřejněné zprávy o kontrole dotací na veřejnou městskou regionální dopravu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) v letech 2014 až 2018. NKÚ zkontroloval více než 12,5 miliardy korun.  Přes program proudily do dopravních podniků v posledních letech miliardy korun, některé dotace už vyšetřuje i policie, například v Dopravním podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou.

MMR nenastavilo žádný mechanismus, který by data ověřil a zabránil chybám. Jeden příjemce tak například vykázal počet osob za celou síť MHD, která tvořila 323 km, i když trolejbusy, které za dotaci koupil, jezdily jen na jedné trase dlouhé 7,5 km. Jiný příjemce použil dotaci na nákup tramvají, ale do počtu přepravených osob počítal i ty, které jezdily autobusy,“ uvedl NKÚ v závěrečné zprávě. V ní neuvádí konkrétní dopravní podniky, v kterých došlo k takové skutečnosti. Síť 323 kilometrů má Dopravní podnik města Hradce Králové, je i na seznamu kontrolovaných osob.

Stejný dopravce se ocitl  s největší pravděpodobností i na dalším seznamu výtek NKÚ. Kontrolorům se nelíbilo, že některé elektrobusy, které příjemci koupili, měly nezávislé naftové topení. „Kvůli tomu spotřebovaly za 6 až 9 měsíců téměř 30 tisíc litrů nafty. S takto vyprodukovanými emisemi se ovšem při hodnocení projektů nepočítalo,“ uvedl NKÚ. Právě takové elektrobusy jezdí v Hradci Králové.

NKÚ kritizoval i další jev. Do výběrových řízení na dodavatele ekologičtějších vozidel se v 67 % případů přihlásil jen jeden zájemce. „Soutěž tak probíhala v omezené míře. Nejčastěji šlo o dodávky elektrobusů, trolejbusů a tramvají,“ uvádí NKÚ. MMR také příjemcům, kteří dostali podporu na nákup nových ekologických vozidel, jednoznačně nezakázalo, aby se ta stará, méně ekologická dál využívala pro přepravu cestujících. Jeden příjemce tak například prodal stará vozidla linkovému dopravci.

Podle NKÚ vedly dotace jen k obnově vozového parku, nikoliv rozšíření služeb veřejné dopravy. Z kontroly NKÚ vyplynulo, že pouze 21 % vozidel pořídili příjemci, kterými jsou regionální dopravci, k rozšíření vozového parku a tím i k vyššímu počtu spojů. „Většina použila prostředky k výměně starých vozů za nové. Aby se situace v jednotlivých městech a regionech výrazně změnila, bylo by potřeba zaměřit podporu naopak na strategické projekty, které jsou provázány s dalšími opatřeními,“ tvrdí NKÚ. Ze sedmi kontrolovaných projektů jen jeden dopravní podnik pořizoval vozidla s tím, že rozšíří vozový park.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Octupus
Host
Octupus

Kdy začne NKU prověřovat tu eknomiku některžch staveb SŽDC, kde došlo ke snížení kapacity, k prodloužení přestupních dob, zkrácení počtu a délky kolejí? Možná začít ODSunem nádraží v Brně, tam se dá ještě zabránit škodě.

Jackub
Host
Jackub

Vskutku překvapivé… 😀 Dotace s sebou vždy přinášejí korupční prostředí a vždy přitahují pozornost různých šíbrů…

Dushan
Host
Dushan

Budou ze závěrů nějaké sankce, např. budou subjekty muset vracet dotace? Nebo to celé skončí jen výtkou „příště byste neměli podvádět“? Jedině dobře, že česká vláda nehodlá přímo dotovat osobní elektroauta, dosavadní slevy na parkovném jsou až dost.

Petr
Host
Petr

Že ty busy nemají plynové topení když jsou „eko“ , to má spotřebu proudu snad stejnou nebo nižší. 30 kubíků je safra hodně . Dotace prostě zrušit s je klid.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Nafta má vyšší výhřevnost než zemní plyn. https://vytapeni.tzb-info.cz/tabulky-a-vypocty/11-vyhrevnosti-paliv

Petr
Host
Petr

To rozhodně. Proto sem psal že eko.

Martin V.
Host
Martin V.

A na tu blbost, že nafta má větší výhřevnost než zemní plyn jste přišel kde? Ve vašem odkazu se míchají MJ/kg (u většiny paliv) a MJ/m3 u plynů. Ovšem hustota metanu za normálních podmínek je 0,676 kg/m3. Raději se podívejte sem https://en.wikipedia.org/wiki/Heat_of_combustion Něco jiného by bylo, kdybyste do toho počítal i hmotnost tlakové lahve. Pak by se spíš vyplatil propan-butan (= LPG).

Petr
Host
Petr

V dopravě ti je tato teoretická výhřevnost absolutně k prdu. Potřebuješ v mobilním prostředku jak proud z baterii tak ten plyn nebo naftu přeměnit na teplo. Za mě horkovzduch na naftu . Na další důležitou věcí je váha nádrží , na to jsi si odpověděl sám.

Tonda
Host
Tonda

„Jeden příjemce tak například prodal stará vozidla linkovému dopravci.“

To mi přijde jako racionální chování.

Prngr
Host
Prngr

Asi je měli shodit do Macochy …

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

„Dotace jsou zlo“ za 3, 2, 1, ….

V. K.
Host
V. K.

Odpůrci dotací by si měli uvědomit, že nebýt jich tak nemáme jediný dopravní podnik, protože v komerčním režimu by se třeba DPP nemohl v životě uživit.

Martin V.
Host
Martin V.

O to nejde, ale ať si MHD platí města ze svých městských rozpočtů. Pak by zvažovali důkladněji do čeho se vyplatí investovat.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince