Autobusy Doprava ve městě Elektromobilita

Hradec Králové dokončil nákup elektrobusů. Pochvaluje si výdrž, přitápí ale naftou

Autobusy SOR NS12 Electric v garážích Dopravního podniku města Hradce Králové. Foto: Jan Sůra
Autobusy SOR NS12 Electric v garážích Dopravního podniku města Hradce Králové. Foto: Jan Sůra

Dopravní podnik města Hradce Králové (DPmHK) je od tohoto měsíce dopravcem s největším podílem elektrobusů v zemi, ještě donedávna v celé střední Evropě. Převzal poslední ze série dvaceti elektrobusů SOR NS12 ELECTRIC. Firma další rozšíření flotily elektrobusů neplánuje, chce udržovat podíl svých dopravních prostředků zhruba půl na půl mezi elektřinou a naftou.

Zatím jsme příjemně překvapeni. Zejména výdrží baterie, která je delší než výrobce deklaroval. Garantováno máme 180 kilometrů, zvládají běžně 230 kilometrů na jedno dobití,“ řekl generální ředitel DPmHK Zdeněk Abraham. V Hradci Králové už delší dobu testovali trojici jiných autobusů, dodávka 20 elektrobusů je největší objednávkou v této kategorii i pro SOR. Podle Abrahama někteří řidiči už soutěží mezi sebou, kdo dojede na nabití nejdále, zatím je rekord přes 260 kilometrů.

Nákupem elektrobusů se dostal počet vozidel na elektřinu zhruba na poloviční podíl. DPmHK má 63 trolejbusů a elektrobusů a 67 naftových autobusů. „Je to podíl, který chceme strategicky držet. Musíme být připraveni i na situace, že dojde k výpadku elektřiny a nechceme mít flotilu postavenou jen na jednom typu pohonu,“ vysvětlil Abraham. Nákupem elektrobusů kleslo průměrné stáří vozidel v Hradci Králové na 6,87 roku. Nákup financoval DPmHK hlavně z evropských dotací.

Kvůli rozšíření počtu elektrobusů DPmHK musel rozšířit své dobíjecí zázemí. Přes noc se autobusy nabíjí pomalu v garážích, přes den slouží pro rychlé dobití také dvě nové stanice na hlavním terminálu, kde se během půl hodiny může dobít zhruba 30 % kapacity. DPmHK v Hradci Králové vybuduje ještě tři další nabíjecí stanice. Vzniknou na konečné autobusů a trolejbusů na Slezském předměstí v lokalitě Na Cihelně. Všechny autobusy sledují dispečeři online, vědí například i stav jejich baterie a správnost nabíjení.

Nové autobusy ale nejsou zcela bezemisní. Kvůli vysoké spotřebě baterie pro vytápění vozidla je výrobce dodal s nezávislým naftovým topením. To používají autobusy pro vytápění převážně v zimním období. Spotřeba tohoto nezávislého topení je kolem tří litrů za hodinu.

27 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • To nekdo realne spocital, ze opravdu vyjde lepe koupit elektrobusy s naftovym topenim nez trolejbusy a postavit i trate po vetsine mesta (jeste navic kdyz je HK placka) a mit tedy vozovy park trolejbusu a parcialnich trolebusu tam kam se troleje nevyplati? Neverim tomu, ze i dnes lze s nejakou vizi do budoucna (a tyhle busy nejsou na tri – ctyri roky) zvolit tohle reseni, jeste kdyz vetsinu penez da EU. Bohuzel to vypada na klasicky cesky pristup 🙁

  • Je to sice krasne a lepsi nez klasicky autobus na MHD uz kvuli ucinnosti, ale prime pripojeni trolejbusu k troleji zatim nic neprekona. Rekuperace se hned pouzije jinde na jizdu, topeni ci pomocny pohony. Ale na mene vytizene trate je baterie dobra. S tim topenim se to i v lepsich elektromobilech resi reverzni klimou – topeni/chlazeni. Takze dat lepsi klimu do busu neni problem. Spis co vyjde levneji na provoz a prakticteji na dojezd.

  • Musí topit naftou (vč. spotřební daně), nebo můžou použít LTO, když je zjevné, že neslouží k trakci?

    • pokud vím tak webasto a ebr mají napsaný jen naftu a tí LTO, hlavně tou barvou to by se provoz pěkně prodražil.

  • Pro mhd, kde se jezdí stále stejné a relativně krátké trasy jsou mnohem efektivnější klasické trolejbusy. A to nejen energeticky efektivnější, ale i provozně.

  • Spočítal někdo účinnost takovéhleho řešení?
    Nabíjení, vybíjení. Jak je vlastně hlavní topení v normálním autobusu? Předpokládám odpadním teplem z motoru a nějaký pomocný ohřev na případy stání a předehřevu motoru?

    • přesně jak popisujete. naftový topení slouží rychleji aby se zahřál motor a interiér. Tím pádem trolejbus ničím se nenahradí a nevím, jestli výrobci už nekreslí tepelný čerpadlo na klimu nebo ty autobusy to už mají a z důvodu většího dojezdu to nezapínají

  • Je dobře, že se pořizují takovéhle pseudo-elektrobusy, protože když nejsou zcela bezemisní, tak po dobu jejich životnosti nebude možné zakázat vjezd konvenčních vozidel do města a budu moct dál jezdit se svým TDI. 🙂

      • D: Třeba do práce, neboť v opačném případě by bylo nutné využít linkovy bus + MHD a doba cesty by misto 25 minut byla 50. A to nepočítam prostoje na cekani mhd a busu.

      • Dva důvody – časový a finanční.

        Časový:
        1. na cestu z domova na nejbližší zastávku MHD, což je pěšky cca 1200m, potřebuji 12 minut a autobus pak jede do centra 10minut, dohromady 22 minut (pokud bych šel přesně na odjezd, což jsem nikdy nedělal, takže spíš víc)
        2. autem je to do centra 5km (z toho 3km po dálnici) a za 10 minut to stihnu i se zaparkováním v parkovacím domě v centru města.

        Finanční:
        1. MHD stojí 20Kč jedna cesta
        2. auto mě vychází na 2,5Kč/km (PHM plus na kilometry rozpočítaná cena za pronájem auta), takže 12,5Kč jedna cesta. Parkování nestojí nic, ve všední dny 2h parkování zdarma, o víkendu celý den.

        Ale až budou časové nebo finanční poměry alespoň rovnocenné, tak klidně pojedu MHD.

        • Moc mi ty tvoje počty nesedí. Jaké jsou tvoje další cesty autem? Pokud máš auto jen na 10minutové popojíždění do práce, tak co dělá to auto dalších 23 hodin a 40 minut?
          Pokud jezdíš do práce a z té práce se nehneš, tak bys za parkování v parkovacím domě měl zaplatit, protože jsi pryč déle než 2 hodiny.
          Uznávám, že jsou místa veřejnou dopravou špatně dostupná. Ale považuju za zhůvěřilost, když máš před barákem zastávku MHD a jezdíš autem.

          • Do města jezdím jen minimálně, jen když tam něco potřebuju (letos jsem tam byl tak 20x) a za 2h to vždy zvládnu vyřídit. Nicméně pokud bych denně jezdil do práce u nás do centra města, tak by parkování zdarma nebylo a finanční poměr by se nejspíš otočil ve prospěch MHD a pak bych jí nejspíš využíval, jak jsem uvedl.

            Jako ilustrace o tom, jaký je rozdíl mezi veřejnou dopravou a autem může posloužit moje denní dojíždění do práce. Jezdím každý den autem 54km tam a 54km zpět (= do jiného města). Jedna cesta mi trvá cca 35minut. Veřejnou dopravou (meziměstským autobusem) trvá jedna cesta hodinu a třičtvrtě včetně pěší cesty na zastávku v místě bydliště (cca 2km) a ze zastávky v místě zaměstnání (rovněž cca 2km). MHD k přiblížení ani v jednom případě časově nepomůže. Cenově by to veřejnou dopravou vyšlo o dost levněji, ale ten časový rozdíl je brutální. Navíc auto jede kdykoliv potřebuji a autobus ráno jede v úplně blbý čas a musel bych zbytečně o 2h dřív vstávat.

            • Rozumím a díky za vysvětlení.
              Ale oponovat budu v tom, že auto jede, kdykoliv člověk potřebuje. Nejede. Jako ilustrace mohou být použity každodenní cesty autem mého kolegy do zaměstnání. Jezdí z jednoho konce Prahy na druhý. Normálně je to 25 km, takže člověk si řekne, že je to tak 30 – 40 minut jízdy. Pokud vyjede v 6:30, trvá mu cesta asi 35 minut. Pokud vyjede o půl hodiny později, cesta mu trvá hodinu a 15 minut.
              Jak jsem psal, na některých relacích je auto nezbytné. Nicméně se automobilismus dostal do fáze, kdy omezuje sám sebe a to si drtivá většina řidičů nedokáže uvědomit. Dnes už to není o tom, že si na sídlišti zaparkuju u svého paneláku, že si u obchodního centra zaparkuju u vchodu. Můj příbuzný kolikrát musí i třikrát objet sídliště, než najde místo. Přitom metro má 3 minuty od domu a práci má taky u metra. Nikoho a nic nevozí. Vyčítal jsem mu, že jeho dopravní chování stojí neproduktivní čas i peníze.
              Onehdy jsem proti své vůli musel jet na služební cestu autem. A při výjezdu z Prahy jsem sledoval asi 7kilometrovou kolonu v protisměru. No fakt nevím, co si lidi v té koloně chtějí dokazovat, ale dokud neumřeli, stojí tam dodnes. A do toho se pouští každý den. Osobně tyhle myšlenkové pochody nechápu. Já a moje rodina jsme asi moc líní na to, abychom měli auto. 😀

              • S tím souhlasím. Vždy když někam jedu, tak zvažuji jaký dopravní prostředek použít a je smutným faktem, že IDOS mě vždycky přesvědčí, že bude nejlepší jet autem. Každopádně dennodenní kolony při dojíždění bych určitě absolvovat nechtěl (ani autem ani autobusem). Taky jsme dlouho auto neměli, dnes sice máme dvě, ale manželka obvykle jezdí do práce MHD.

                • Tady se shodneme.
                  Ale nedávám řidičům stojícím v kolonách plnou vinu. Druhou polovinu mají na svědomí vedení měst, která nejsou schopna zajistit dostatečně kapacitní infrastrukturu a dostatečně kvalitní alternativy IAD.

                • To je paranoidní představa. Kolik lidí za den v rámci republiky využije hromadnou dopravu a kolika z nich se to stane? V autě zase můžete „chytnout“ blbce na silnici, který Vás sestřelí jako růži na pouti.

                • Tuhle trapnou otázku myslíš vážně? Jezdím MHD od školky a rýmu chytím akorát od kolegů v práci, kteří jezdí v autě se špatně nastavenou klimatizací.
                  Naopak, mám imunitu jako z oceli. Jestli se bojíš, že chytíš blechy, neměl bys vůbec vylézat ven, suchare.
                  Rovněž jsem nebyl okraden ani zraněn.

      • V HK je funkcni MHD? Kdy se to stalo?

        Hypermoderni vozovy park, ale dlouhe intervaly, totalni nedodrzovani jizdnich radu jednak vlivem sneci jizdy (ridici enormne motivovani na spotrebu?) a o vikendu zdlouhavy nastup prednimi dvermi.

        Ani nemluvim o premrstenych cenach a nesmyslnem neprestupnim tarifu

        • Nahlížím na to stejně. A zvlášť na nástup předními dveřmi. Je to ta největší zhovadilost, která se v MHD mohla objevit.
          K čemu je moderní vozový park, když je nesmyslně využívaný? Pochybuju, že lidi do MHD přitáhne nový autobus nebo trolejbus. Tam záleží na více faktorech.

        • Asi nejvíc mě drtí pomalá jízda od TESCA k hlavnímu nádraží i tehdy, když je zpoždění a já zrovna potřebuju každou minutu na přestup na vlak.

          • Od Tesca k hl.nádraží je max. 30km/hod

            Nástup předními možná občas zdržuje ( i když většina cestujících s tím počítá, je připravená a nástup je plynulý) , ale z hlediska nákladů to je bezkonkurenční.

            Ušetřené výdaje za revizory a 100% platících.

    • Při spalování nafty v nezávyslém topení dochází prakticky k dokonalému hoření, proto nevznikají saze ani oxidy dusíku. Takže to až tak nevadí.

      • Já si ze studentských let pamatuji, že když se nahodil bufík u Bixů, Baaafxů a nebo Bnp, tak často nebylo na krok vidět. Ale už jsem to dlouho neviděl, tak asi doba pokročila.

Newsletter

Partneři


Výběr editora