Dopravci díky nepozorným poslancům nečekaně uspěli s návrhem na levnější trakční elektřinu

CZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ LokoCZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ Loko

Železniční dopravci a dopravní podniky s tramvajovými či trolejbusovým provozem mají naději, že by mohli za trakční elektřinu platit méně

Železniční dopravci a dopravní podniky s tramvajovými či trolejbusovým provozem mají naději, že by mohli za trakční elektřinu platit méně než dosud.

I přes odpor ministerstva životního prostředí a průmyslu a obchodu prošel pozměňovací návrh poslance Pirátů Petra Třešňáka k novele dvou zákonů o podmínkách obchodování s emisními povolenkami. Návrh stanovuje, že výnos z dražeb emisních povolenek lze též využít k provozní podpoře energeticky úsporné veřejné hromadné dopravy osob a věcí v elektrické trakci, zejména kolejové, formou úhrady kompenzace ušlého výnosu z výběru poplatku na podporu obnovitelných zdrojů energie.

Na zatížení platbou za obnovitelné zdroje poukazuje zejména sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz, které k sobě loni ještě přibralo Sdružení dopravních podniků ČR. Podle studie, kterou si obě sdružení nechala zpracovat, zaplatí ročně v kolejové dopravě za tyto poplatky zhruba 900 milionů korun, což je zhruba 23 % nákladů na trakční elektřinu v dopravě. V sousedním Německu jsou dopravci od tohoto poplatku osvobozeni. „Je to pro nás dlouhodobě diskriminační poplatek oproti silniční dopravě,“ vysvětluje požadavky dopravců výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek. Podle něj je paradoxem, že tyto poplatky musí platit v době, kdy všichni mluví o podpoře elektromobility.

S návrhem nesouhlasila ministerstva a ani nebyl pro krátké lhůty sněmovní projednávání předjednán, přesto nečekaně prošel. Poslanci Hospodářského výboru rozhodovali o přijetí či odmítnutí jednotlivých pozměňovacích návrhů velmi rychle a zřejmě neplánovaně odsouhlasili i Třešňákův pozměňovací návrh. To, že se stala chyba, ukázala i reakce místopředsedy výboru Pavla Juříčka (ANO 2011), který se dožadoval ještě opakovaného hlasování. To už však v souladu s parlamentní procedurou nebylo umožněno.

Dopravci ještě nemají vyhráno: klíčové bude třetí čtení ve Sněmovně na plenární schůzi. Poslanci obvykle dávají na doporučení výborů, lze ale očekávat, že se poslanci budou snažit ještě upozornit na skutečnost, že materiál prošel výborem spíše jejich nepozorností.

Vývoj překvapil i dopravce. „Před jednáním mi poslanci argumentovali s tím, že návrh není dostatečně projednán, je nesystémový a vůbec je to celé špatně a ke všemu všechna dotčená ministerstva s ním navíc nesouhlasí,“ řekl Sládek. „Věcně si za návrhem stojíme, legislativně-technickým úpravám se samozřejmě nebráníme,“ dodal.

Tagy poplatek za obnovitelné zdroje elektřiny Sdružení dopravních podniků ČR Top trakční elektřina trakční energie Žesnad.cz
126 komentářů