Autobusy

Doprava v Ústeckém kraji se dál hroutí. TD Bus vypověděl smlouvy na tři oblasti

Autobus SOR v barvách pro linky v Ústeckém kraji. Foto: Kr-ustecky.cz
Autobus SOR v barvách pro linky v Ústeckém kraji. Foto: Kr-ustecky.cz

Ústecký kraj se nemůže vymanit z autobusové krize, za kterou stojí vleklé spory hejtmanství se společností TD Bus o peníze. Nejnovější rána přišla dnes v podobě výpovědi smlouvy ze strany TD Busu pro oblasti Podbořanska, Vejprtska a západního Lounska. Firma naposledy tyto oblasti obslouží v neděli 6. ledna.

„Ústecký kraj se dlouhodobě vyhýbá splnění povinností vyplývajících i z nařízení Evropské komise, a to kompenzování oprávněných nákladů poskytovateli veřejných služeb,“ napsal dopravce v tiskovém prohlášení. Argumentuje především vládním nařízením, podle kterého se v lednu 2017 zvýšily mzdy řidičů. To jsou podle firmy náklady, které nemohla v době podání nabídky v roce 2014 předvídat. Dopravce vyčíslil pohledávku za krajem na 5,2 milionu korun.

„Ústecký kraj odmítá oprávněnost a důvodnost tohoto postupu a považuje odstoupení za protiprávní a neplatné,“ reagoval kraj ústy mluvčí Magdaleny Fraňkové. O svém dalším postupu chce vedení kraje informovat v pátek dopoledne na tiskové konferenci.

Autobusová krize v Ústeckém kraji se vleče už řadu měsíců. Velký výpadek spojů hrozil už v září, kdy se nakonec linek na Ústecku a Děčínsku ujala krajská organizace Dopravní společnost Ústeckého kraje. Ta převzala od ledna po TD Busu i Litoměřicko, nestíhá ale zdaleka pokrýt všechny spoje. Chybějí jí řidiči i autobusy. Od začátku roku DSÚK jezdí i na Lovosicku a východním Lounsku.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Krokous
Host
Krokous

Nejchudší kraje ČR jsou dlouhodobě největší žumpa ČR – Ústecký kraj je toho ukázkou. Nic zde nefunguje – ROP SZ vykraden, veřejná doprava na prd, donedávna prehistorické trolejbusy v krajském městě, snad jediné krajské město, které nemá autobusák, všude špína, černo a bordel. Ústecký kraj je názornou ukázkou, jak chudý kraj se stává ještě chudším, a to přes veškerou podporu pohraničních regionů, kterou dostává min 70 let. Jsem zvědav, jak zejména v Ústeckém kraji dopadne liberalizace železnice, když kraj není schopen ukočírovat autobusovou firmu. To jako může dopravce kdykoliv vypovědět smlouvu a přestat jezdit? Možná dostane nějakou pokutu, to ale… Číst vice »

AAA
Host
AAA

A co byste čekal, že do podniku naběhnou Lidové milice a šofér prostě pojedete se samopalem za hlavou?

Krokous
Host
Krokous

Nezlobte se na mě, ale uzavřít smlouvu s firmou, která může ze dne na den odejít bez náhrady, mi přijde trochu zvláštní. Samozřejmě, že chyba je také – a především na KÚ, který vyrobil paskvil, který tuto smutnou realitu umožňuje. K čemu je fakt, že KÚ tvoří banda diletantů, dopravce si dělá co chce, když se nedostanete do práce? KÚ možná dá směšnou pokutu, ale co z toho bude mít občan? Nic?

Jan Sůra
Admin

Smlouva neumožňuje odejít ze dne na den. To jen TD Bus si dělá, co chce.

Krokous
Host
Krokous

V tom případě by se KÚ měl postarat o to, aby tato firma už nezískala v ČR jedinou zakázku.

Kuba
Host
Kuba

Já bych si dovolil oponovat – Ústecký kraj patří co do kvality veřejné dopravy určitě do první pětky. Má IDS, přehledné linkové vedení, vlaky jezdí často a s vazbami. To jsou v republice mnohem větší tragédi (včetně bohatších krajů – Pardubický, Zlínský,…). Ale uznávám, že v poslední době je tendence v ÚK spíš sestupná.
To, že v Ústí není autobusák bych bral spíš jako plus – protože přesně to je to místo, kde by by byly vašimi slovy špína, černo a bordel. Navíc takhle když jezdí linky skrz, zajistí lepší rozvoz po městě.

Krokous
Host
Krokous

S vaším názorem na autobusák souhlasím, ale přijde mi to trochu podivné… velká část (i malých) měst buduje dopravní terminály vlak/BUS a UL zřejmě považuje za svůj autobusák zastávku MHD před hlavním nádražím – bez čekárny, wc, informací… budova hlavního nádraží je natolik malá, že není schopna plnit funkci zázemí také pro MHD a autobusy.

Kubrt
Host
Kubrt

Budova hlavního nádraží toto všechno klidně zvládne. 98 % cestujících chodí na vlak/bus na čas a ti zbývající si, podle času a volby, si můžou dojít do restaurace, kavárny, vyjet lanovkou na Větruši, zevlovat po městě atd., nikdo nemusí a nechce špačkovat hodiny někde v hale.

Gejza
Host
Gejza

Autobusák skončil, protože patřil soukromé společnosti a zadlužené Ústí nemělo peníze na jeho odkup (jak se dostal do rukou soukromníka ovšem nevím). Současný model je ale asi opravdu dopravně vhodnější, protože umožňuje lepší přestupní vazby (než 10 minut chůze na vlak).
Až se bude stavět VRT, terminál pro autobusy se nejspíše obnoví na místě někdejšího autobusáku, protože přesně u něj vznikne nové hlavní nádraží. To ovšem znamená, že tu plochu bude muset stát, kraj, nebo město velmi nákladně vykoupit.

A.R.
Host
A.R.

Doprava v Ústeckém kraji se do první pětky dostane těsně. Ale máš pravdu, že je to pořád lepší než v Pardubicích nebo ve Zlíně.
Autobusák nemůže za to, že přitahuje špínu. Nemám pocit, že by takový terminál hromadné dopravy v Hradci Králové něčím takovým trpěl. Tady je prostě problém v té mentalitě lidí.

Gejza
Host
Gejza

Také bych si dovolil oponovat. Veřejná doprava je v ÚK organizována poměrně dobře. Kraj spíše udělal velkou chybu tím, že se soudruzi rozhodli si založit vlastní dopravní společnost. S tou budou dlouhodobě samé problémy… Problém s TD Bus vzniknul mj. přičiněním Sobotkovy vlády, která populisticky nařídila, že se mají zvednout platy řidičům, aniž by dala krajům nástroj, jak to legálně provést (bez právně prekérních dodatků ke smlouvám). S tou podporou pohraničních regionů je to přesně naopak. Ústecký kraj nese již cca 200 let náklady industrializace a zde generované bohatství majitelé (vč. státu) shrábnou a investují jinde. Viz ČEZ, který zde… Číst vice »

xyz
Host
xyz

Nabízí se i další otázka:
– Dopravce i po 6. lednu bude své řidiče platit, ač pro ně nebude mít práci?
– Nebo jim dá výpověď „na hodinu“, přestože okamžitá výpověď z takového důvodu zjevně není v souladu se Zákoníkem práce? 🙂

T.H.
Host
T.H.

Nevím, jak má Ústecký kraj postavené smlouvy, ale vypovědět ji 3. s ukončením 6. není úplně standardní. Takže buď je nestandardní (a z článku jsme se nedozvěděli vše) nebo je to nějaká forma vydírání.

xyz
Host
xyz

Tak to dopadá, když (po nátlaku dopraváckých-autobusáckých odborů) vláda sice navýší mzdové tarify, ale zároveň dodá, že to musí zaplatit „někdo jiný“. Pak se dopravce s krajským úřadem hádají, z čích peněz mají být mzdy navýšeny. Jeden se na počátku smál („hodná“ vláda, která „navýšila řidičům mzdy“) a dva se pak (z viny třetí strany – Vlády ČR) perou. 🙁

Člověk
Host
Člověk

Obyvatelé Ústeckého kraje si toto zvolili, tak to mají. To, co tam vládne je tak strašné, že by mi nevadilo okamžité odtržení tohoto kraje od ČR, protože s takovými voliči sdílet stát nepotřebuji.

Josef J.
Host
Josef J.

V tomto případě ale není chyba u vedení kraje, to má svázané ruce, ale u vlády, která změnila podmínky. Jedinou cestou ven je vypovězení smluv a nové vysoutěžení za nových podmínek.

AAA
Host
AAA

problém bude že o své Sudety už nestojí ani sousední Reich….

Mboleslav
Host
Mboleslav

„Sudety“ ale určitě nepatří žádnému reichu, Herr AAA…

AAA
Host
AAA

Nebojte, až zase bude ein Volk, ein EU tak to bude celkem jedno

Moza14
Host
Moza14

Jojo. Tak to dopadá, když dopravu na kraji, vedeném KSČM, ČSSD a SPD vede bývalý řidič autobusu. Již jen schodek 2 miliardy o schopnostech krajských papalášů vypovídá. Před 15 lety stačila byrokratickému aparátu jedna velká budova, dnes jim nestačí čtyři. A služby jsou evidentně horší a horší…

Zbyněk
Host
Zbyněk

Takhle to není, schodek tvoří hlavně školství protože na krajských školách se platy zvyšují více méně až o 5 tisíc měsíčně. Služby rozhodně nejsou horší ba naopak, ještě v roce 2006 byla situace taková, že jsem se do některých vesnic nedostal více jak jednou za čtyři hodiny, dneska jede o špičce autobus každou hodinu.

Indian
Host
Indian

Déjà vu?

Tohle už se tam stalo a důvod byl úplně stejný. Odmítli platit to, o co si DPÚK řekl. Krize to byla tehdy slušná…

A.R.
Host
A.R.

Je taková autobusová krize i v jiných krajích? Třeba v Jihomoravském? Proč mám takový dojem, že o dopravu v Ústeckém kraji se starají diletanti?

čecháček
Host
čecháček

Nebojte, soudružky a soudruzi, příště už ten národní podnik vybudujeme! Za současné neduhy můžou imperialističtí štváči vykořisťující naše nebohé dělníky-řidiče a záplava z nepřátelských letadel shazovaných rybenek domácích jež likvidují naše strategie, koncepce a vytištené jízdní řády! Ale slibujeme, že v příští dopravní pětiletce předeženeme nejenom Pražáky a Brňáky, ale dokonce i Němce a Švýcary!

Arnošt
Host
Arnošt

A do stejné situace se žene železniční doprava za radostného potlesku některých jedinců, kteří vidí úsporu ze státního a krajského rozpočtu. Jenže jak se už ukazuje v autobusové dopravě,soutěže, kde rozhoduje nejnižší cena není to nejlepší. A to u autobusů nejsou problémy jen v Ústeckém kraji.

noerf
Host
noerf

Arnošt: Jenže problém v dotované autobusové dopravě jsou nízké marže, ceny neodpovídající nákladům (náklady na mzdy, provozní náklady). A jistá koncentrovanost od hodně dopravců s 20 – 30 autobusy k několika dopravním skupinám se stovkami autobusů (Arriva, Icom, atd.), jejiž potencionální náhrada je obrovský problém, který firma bez velkého kapitalu ( jako například Transdev) nemá šanci zvládnout. U vlaků je zatím situace jiná, kdy je jeden monopolista s poměrně velkými náklady a ostatní se snaží získat provozní soubory za cenu odpovídající jejich nákladům. Další rozdíl je v delce odepisovani autobusů (5-6 let, maximálně 12 let) a vlaků (životnost 30 let,… Číst vice »

Arnošt
Host
Arnošt

Noerf: Podle čeho soudíte, že ceny v železniční dopravě odpovídají nákladům, co když jsou také nízké marže a dopravci zjistí, že v dnešní době za částky, které kalkulovaly za personál budou málo a budou muset zvýšit platy, aby sehnaly personál a dostaneme se do úplně stejné situace jako u autobusů. Také to nemusí být hned, třeba až za několik let (ostatně u autobusů ten problém také nebyl hned, ale postupně se zvětšuje a zvětšuje).

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

Kdo chce na vlastní kukadla vidět a na vlastní koži okusit blahodárný vliv privatisace a zmafiánštění místní dopravy, nechť se vypraví do Jihočeského kraje. Namátkou: Drastické snížení počtu cestujících, kultury cestování (Šumava vlaky), snížení počtu spojů (marže soukromníků + sjednávajících), soustavné odřezávání venkova spojené s logickým ucpáváním větších měst os. auty (preference individuální dopravy je dokonce zakotvena ve vizi koordinátora), atd., atd. Takže se tam dostanou k problémům ÚK, i když oklikou, z jiné strany za spokojeného pochrochtávání těch, kteří ze stávajícího úpadku veřejné dopravy těží.

Patrik
Host
Patrik

Můžete k tomu poklesu cestujících dodat nějaká čísla se zdrojem? Ideálně porovnání počtu cestujících platících jízdné.
Ta souprava olezlé patro + plesnivé BDs přes Vyšák je něco lepšího?

-TR-
Host
-TR-

Jistě, že je to lepší. Platí tam režijka 😀

Fenyamg
Host
Fenyamg

Režišta promluvil, slovo boží 😀 😀 😀 😀

-TR-
Host
-TR-

Snížení počtu spojů? Tak já nevím, ale za časů ČD byla z Českých Budějovic do Českého Krumlova o víkendu čtyřhodinová díra, nepočítám-li sezónu.

Důkaz: http://jizdni-rady.nanadrazi.cz/jizdni-rad/2016-2017/2016-2017_194.pdf

Dnes jezdí spojů dokonce více.

Jan Sůra
Admin

Dobrý den, mohu poprosit o zdroj informace, jak se za rok provozu pod GWTR vyvíjel počet cestujících?

noerf
Host
noerf

Arnošt: U některých smluv jsou inflační doložky a dá se například počítat, že firma může použít zrychlené odpisy (splácení úvěrů), kdy ze začátku bude vice odepisovat majetek a ke konci méně a vytvoří si prostor pro zvýšení mezd. U autobusů došlo také ke stavu, kdy u nedotovanych dopravců jsou hodinové mzdy i o třetinu vyšší než v dotované dopravě a růst autobusů v pravidelné nedotovane dopravě na vnitrostatnich linkách i spojeni do větších měst v okolnich státech (Berlin, Viden, Mnichov). Obtloustly Travolta: Na Šumavských linkách provozovaných GWTR nemám pocit nějakého extra velkého úbytku, alespoň co jsem měl možnost vidět. To,… Číst vice »

Partneři



CSCARGO
RSD