Doprava ve městě Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Koaliční smlouva v Brně: Mírnější podmínky pro rezidentní parkování a nádraží u řeky

Markéta Vaňková. Pramen: ODS
Markéta Vaňková. Pramen: ODS

Zástupci rodící se brněnské koalice (ODS, KDU-ČSL, Piráti, ČSSD) představili po dvou týdnech jednání novou koaliční smlouvu. Dopravu má mít na starost nejsilnější koaliční strana ODS, kterou vedla do voleb nastávající primátorka Markéta Vaňková.

Klíčovou brněnskou otázku stěhování nádraží z centra k řece Svratce dokument explicitně neřeší, stěhování ale nepřímo předpokládá jako holý fakt. Smlouva tak obsahuje podporu projektům rozšiřujícím obslužnost MHD v návaznosti na nové nádraží, hovoří o rozvoji jižní části města mezi historickým centrem a novým nádražím i o severojižním kolejovém diametru.

„U projektů, jako je nádraží či Janáčkovo kulturní centrum, se nemůže česká vláda řídit tím, kdo je ve vedení měst. Bude to otázka jednání,“ řekla Vaňková Brněnskému deníku k otázce financování.

Změny chce budoucí primátorka udělat i v nedávno zavedeném systému rezidentního parkování. Jeho rozšiřování mimo centrum by se mělo zpomalit, nové vedení radnice chce navíc být vstřícnější k návštěvníkům města a například jim umožnit v neděli parkování zdarma v centru. Nové vedení města chce rovněž zřídit koordinátora oprav a uzavírek.

Smlouva by měla být podepsána příští týden ve středu, Piráti a sociální demokraté o ní ještě budou hlasovat.

Z koaliční smlouvy
oblast dopravy:

  • Podpoříme realizaci klíčových dopravních staveb, zejména velkého městského okruhu a obchvatů městských částí.
  • Budeme usilovat o realizaci nového sjezdu z D1 v oblasti průmyslové zóny. Budeme připravovat vybudování dopravní spojky mezi Cejlem a Zvonařkou na základě schválené územní studie.
  • V zájmu zajištění obslužnosti nového vlakového nádraží veřejnou dopravou budeme dále pokračovat ve stavbě „Tramvaj Plotní“ a zajistíme přípravu a realizaci další městské dopravní infrastruktury.
  • Budeme pokračovat v realizaci rozšíření tramvajových tratí Kampus, Líšeň, budeme pokračovat v přípravě projektu tramvajové tratě na Lesnou a Kamechy a prověříme stávající technická řešení tratí.
  • Intenzivně budeme jednat a spolupracovat s vedením kraje a státu na projektové přípravě Severojižního kolejového diametru.
  • Budeme usilovat ve spolupráci se SŽDC a ČD o posílení vnitroměstské dopravy vedené na železničních tratích, včetně vybudování nových zastávek.
  • V rámci dalšího zatraktivňování MHD budeme efektivně využívat stávající vozidla a prosazovat postupné zavádění moderních, ekologicky šetrných, komfortních a klimatizovaných tramvají, autobusů a trolejbusů.
  • Upravíme další zastávky tak, aby byly dostatečně komfortní, bezpečné a dostupné i pro vozíčkáře, seniory nebo maminky s kočárky.
  • Prověříme možnosti dalšího zvýhodnění jízdného dětí a seniorů v MHD.
  • Zavedeme koordinátora oprav a uzavírek
  • Při výběrových řízeních na dodavatele stavby budeme nastavovat kritéria výběru tak, aby byl kladen důraz na kvalitu, dobu trvání a termín dokončení stavby.
  • Budeme iniciovat zlepšení dopravní situace u složitých křižovatek ve spolupráci s vlastníky komunikací (například Kníničská x Bystrcká).
  • Vytvoříme analýzu nejnebezpečnějších dopravních míst a budeme postupně daná problematická místa odstraňovat.
  • Budeme pokračovat v budování funkční sítě cyklistické infrastruktury zejména uvnitř města a páteřních cyklostezek z okrajových částí do vnitřního města. Za tímto účelem v rozpočtu vyhradíme minimálně 10 mil. Kč ročně na organizační opatření pro cyklistickou dopravu a budování cyklostojanů. Zároveň budeme cyklodopravu nadále zohledňovat při rekonstrukcích ulic. Pro naplnění tohoto cíle zajistíme dostatečnou personální kapacitu pod investičním odborem. Je potřeba zajistit důsledné dodržování pravidel bezpečnosti provozu ze strany všech jeho účastníků.
  • V oblasti parkování budeme budovat nová parkovací místa. Budeme klást důraz na budování záchytných parkovišť a parkovišť typu P+R zejména u železničních stanic a tramvajových zastávek a budování montovaných parkovacích domů především na sídlištích.
  • Opravíme systém rezidentního parkování způsobem, aby byl vstřícný ke všem obyvatelům města, zejména během dne. Pro pilotní fázi (ve lhůtě 1 roku po zavedení rezidentní regulace v širším centru města) zrušíme poplatky spojené s rezidentním parkováním mimo návštěvníky s cílem zajistit místa pro rezidenty v noci a neomezit mobilitu Brňanů přes den.

oblast územního plánování

  • Do územního plánu budeme prosazovat zanesení trasy SJKD na základě výsledků studie proveditelnosti SŽDC.
  • Rozvoj jižní části města mezi historickým centrem a novým nádražím pokládáme za zcela klíčový pro celé Brno. Chceme tu vybudovat novou, snadno dostupnou čtvrť s bydlením v zeleni a pestrou nabídkou služeb.

Pramen ODS

Štítky

26 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • ženská na radnici to je velký neštěstí a ptejme se, proč jenom pro maminky s kočárkem, to děcko v brně je ze zkumavky? a tátové mají zakázaný jezdit s kočárkem?

  • „nové vedení radnice chce navíc být vstřícnější k návštěvníkům města a například jim umožnit v neděli parkování zdarma v centru“
    ??? po zavedení rezidentního parkování v centru od 1.9.2018 návštěvníci platí jen v pracovní dny (24h nonstop mimo 6h-8h ranní), naopak v sobotu i v neděli je parkování bezplatné

  • Ten výčet z koaliční smlouvy jsou jen takové řeči, tyhle záležitosti by se měly dělat automaticky.
    Ale pořád jsem zmatený v otázce polohy nádraží. Kde teda přesně bude?

    • Dle vyjádření politiků a pokud bychom jim měli věřit, je to tak, že dokud nebude v Brně metro (neboli SJKD) , tak nádraží nebude nikde. A z ryzí statistiky nám vychází, že v následujících 50 letech se nestane A) a tudíž se nestane ani B) …rádo se stalo 😉

  • Apel na redakci: nepoužívejte prosím Kotzianův termín nádraží u řeky, který má zakrývat, že jde o odsun nádraží od lidí a uzlu veřejné dopravy

    • Označení vítězné varianty nového brněnského nádraží v poloze Řeka (A) vychází ze Studie proveditelnosti 2017. Stejně jako označení druhé, neúspěšné, varianty Petrov (B) nebo také Pod Petrovem. Nic nedělání, resp. žádný rozvoj a jen udržovací práce jsou ve SP2017 označeny jako varianta nulová.
      Osobně jsem rád, že se do koaliční smlouvy dostala i Nová městská třída – tedy propojení Cejl – Zvonařka. Chybí mi tam ale požadavek na definitivní rozhodnutí o poloze dálnice ze severu na Vídeň plánované mezi Brnem a Bystrcí.

      • To jsem se chtěl vždycky zeptat. Vím, že ta třída je v územním plánu, ale k čemu je tam dobrá? Vždyť po Cejlu nelze vést žádnou dopravní tepnu a Cejl samotný nikam nevede a tudíž i ta třída bude jak dálnice do Slušovic 😀

          • Plánovaná Nová městská třída má vytvořit nové polo-okružní spojení kolmo na stávající dopravní tepny (kolmo na Křenovou ul., kolmo na Bratislavskou). Má po ní jezdit trolejbus – spojení Žabovřesk – Králova Pole – Ponavy – Cejl – Křenová – nová Vlněna – Zvonařka, čímž by výrazně odlehčil šaliny (tramvaje) směřující dnes z centra na sever na Krpole. Ale jejím nejdůležitějším úkolem je zpřístupnit „zadní brněnské dvory“ brownfieldy kolem Křenové ul. a kolem stávající trati z Brna na Židenice. Vloni jsem si trasu Nové městské třídy prošel s foťákem …
            http://www.onemanbrnoblog.cz/brnenska-nova-mestska-trida/

            • To, co tady vy říkáte byl ten původní plán, který dával smysl. Ale nejnovější informace jsou ty, že ta městská třída povede jen na Cejl, nikoliv na Miladu Horákovou. Schválně si to v té koaliční smlouvě přečtěte. To spojení „Cejl-Zvonařka“ tam není náhodou. A vy se nyní ptáte: „A k čemu by takové spojení, sakra, bylo, pokud by to nepropojilo až tu křížovatku Milady Horákové x nám. 28. října?“ A přesně tak jsem se ptal já před tím Vás. …Takže nikdo z nás netuší, to jsem rád, že v tom nejsem sám 🙂

              • Máte pravdu, původní záměr byl propojit Novou městskou třídou Zvonařku a ul. Milady Horákové, dříve měla být zaústěna do Drobného u Nám. 28.října. Poslední verze je stále napojení M. Horákové, byť se o tom v Koaliční smlouvě (radši) nemluví. Pokud se totiž podaří v tomto volebním období propojit aspoň Křenová – Zvonařka, bude to na Brno velký úspěch. V pokračování na Cejl stojí v cestě nízký žel. násep. Kancelář architekta města Brna má za úkol vypracovat Studii v jakých parametrech by Nová městská třída měla být. Tak uvidíme a třeba se toho trolejbusu ze Žabin kolem Lužánek na Zvonařku dožiju 🙂

              • Tam to zase nějak nemůže projít přes nějaký spolek, „Ponavský Prospekt“ jak je navržený, nebo spíš jak je zakreslený v plánku pana Boučníka, mi přijde poněkud nešťastný, stejně jako toto vedení : ponavka. brno. cz/data/files/13/14_zamery_vyk.pdf Aby to mělo smysl, musí se jít až na Drobného, jinak je to o ničem.

  • „Vytvoříme analýzu nejnebezpečnějších dopravních míst a budeme postupně daná problematická místa odstraňovat.“ … Vybagrují, nebo vybombardují??

    • Já bych řekl že nechají spadnout… pardon, špatné město… Provedou zřízení rezidenčního parkování, zklidnění dopravy a vjezd se bude muset den dopředu hlásit, tím se to vyřeší, nikdo tam nepojede. Jest avtamašin jest pralbljem, nět avtamašín, nět prabljema.

  • Jak jde dohromady deklarovaný rozvoj městské železniční dopravy se schválenou variantou Ab a nevyřešenou nákladní dopravou, zjm. tranzitní…

    • U Ab, pokud se pamatuji, dost záleží na tom jak to poskládáte do Maloměřic, jestli to bude čtyřkolejka, nebo 2+2, to stejné při nájezdu na Dolní, jestli o bude 6, 2+2+2, nebo 2+střed+2 +Chrlická. při třech dvojicích by nákladní vlaky mohly při tranzitu libovolně po čtyřech kolejích, při stavění v Maloměřicích po jedné dvojici (jde o to aby se zbytečně nekřížilo více kolejí než je třeba). Aby se z toho dělo udělat uspořádání o 6 kolejích, je třeba dostat jednu slatinskou kolej do +2, což by problém být nemusel. Pak by ale nákladní vlaky končící v Maloměřicích musely křížem přes dvě protisměrné koleje, což není dobré, na druhou stranu by bylo možné konečně po asi 80(!) letech zřídit na jihu Brna odstavné koleje pro nákladní vlaky. (Mimochodem umístění seřaďovačky v Maloměřicích není úplně šťastné a vzniklo paranoidní tlačenkou od armády.

  • Horší než za Hollana a Mrázka (a v pozadí se Zelenými bojovníky proti všemu, co má víc jak dvě kola) to už fakt snad horší být nemůže co se týká dopravy.

    • Myslíte ty, za kterých se konečně zahájila Plotní a příprava prodloužení tramvají, o kterých předchozí vedení akorát kecala bez reálné činnosti?

Newsletter

Partneři