Doprava v Ústeckém kraji se dál hroutí. TD Bus vypověděl smlouvy na tři oblasti
Autobus SOR v barvách pro linky v Ústeckém kraji. Foto: Kr-ustecky.cz
Ústecký kraj se nemůže vymanit z autobusové krize, za kterou stojí vleklé spory hejtmanství se společností TD Bus o peníze.
Nejchudší kraje ČR jsou dlouhodobě největší žumpa ČR – Ústecký kraj je toho ukázkou. Nic zde nefunguje – ROP SZ vykraden, veřejná doprava na prd, donedávna prehistorické trolejbusy v krajském městě, snad jediné krajské město, které nemá autobusák, všude špína, černo a bordel. Ústecký kraj je názornou ukázkou, jak chudý kraj se stává ještě chudším, a to přes veškerou podporu pohraničních regionů, kterou dostává min 70 let. Jsem zvědav, jak zejména v Ústeckém kraji dopadne liberalizace železnice, když kraj není schopen ukočírovat autobusovou firmu. To jako může dopravce kdykoliv vypovědět smlouvu a přestat jezdit? Možná dostane nějakou pokutu, to ale… Číst vice »
A co byste čekal, že do podniku naběhnou Lidové milice a šofér prostě pojedete se samopalem za hlavou?
Nezlobte se na mě, ale uzavřít smlouvu s firmou, která může ze dne na den odejít bez náhrady, mi přijde trochu zvláštní. Samozřejmě, že chyba je také – a především na KÚ, který vyrobil paskvil, který tuto smutnou realitu umožňuje. K čemu je fakt, že KÚ tvoří banda diletantů, dopravce si dělá co chce, když se nedostanete do práce? KÚ možná dá směšnou pokutu, ale co z toho bude mít občan? Nic?
Smlouva neumožňuje odejít ze dne na den. To jen TD Bus si dělá, co chce.
V tom případě by se KÚ měl postarat o to, aby tato firma už nezískala v ČR jedinou zakázku.
Já bych si dovolil oponovat – Ústecký kraj patří co do kvality veřejné dopravy určitě do první pětky. Má IDS, přehledné linkové vedení, vlaky jezdí často a s vazbami. To jsou v republice mnohem větší tragédi (včetně bohatších krajů – Pardubický, Zlínský,…). Ale uznávám, že v poslední době je tendence v ÚK spíš sestupná.
To, že v Ústí není autobusák bych bral spíš jako plus – protože přesně to je to místo, kde by by byly vašimi slovy špína, černo a bordel. Navíc takhle když jezdí linky skrz, zajistí lepší rozvoz po městě.
S vaším názorem na autobusák souhlasím, ale přijde mi to trochu podivné… velká část (i malých) měst buduje dopravní terminály vlak/BUS a UL zřejmě považuje za svůj autobusák zastávku MHD před hlavním nádražím – bez čekárny, wc, informací… budova hlavního nádraží je natolik malá, že není schopna plnit funkci zázemí také pro MHD a autobusy.
Budova hlavního nádraží toto všechno klidně zvládne. 98 % cestujících chodí na vlak/bus na čas a ti zbývající si, podle času a volby, si můžou dojít do restaurace, kavárny, vyjet lanovkou na Větruši, zevlovat po městě atd., nikdo nemusí a nechce špačkovat hodiny někde v hale.
Autobusák skončil, protože patřil soukromé společnosti a zadlužené Ústí nemělo peníze na jeho odkup (jak se dostal do rukou soukromníka ovšem nevím). Současný model je ale asi opravdu dopravně vhodnější, protože umožňuje lepší přestupní vazby (než 10 minut chůze na vlak).
Až se bude stavět VRT, terminál pro autobusy se nejspíše obnoví na místě někdejšího autobusáku, protože přesně u něj vznikne nové hlavní nádraží. To ovšem znamená, že tu plochu bude muset stát, kraj, nebo město velmi nákladně vykoupit.
Doprava v Ústeckém kraji se do první pětky dostane těsně. Ale máš pravdu, že je to pořád lepší než v Pardubicích nebo ve Zlíně.
Autobusák nemůže za to, že přitahuje špínu. Nemám pocit, že by takový terminál hromadné dopravy v Hradci Králové něčím takovým trpěl. Tady je prostě problém v té mentalitě lidí.
Také bych si dovolil oponovat. Veřejná doprava je v ÚK organizována poměrně dobře. Kraj spíše udělal velkou chybu tím, že se soudruzi rozhodli si založit vlastní dopravní společnost. S tou budou dlouhodobě samé problémy… Problém s TD Bus vzniknul mj. přičiněním Sobotkovy vlády, která populisticky nařídila, že se mají zvednout platy řidičům, aniž by dala krajům nástroj, jak to legálně provést (bez právně prekérních dodatků ke smlouvám). S tou podporou pohraničních regionů je to přesně naopak. Ústecký kraj nese již cca 200 let náklady industrializace a zde generované bohatství majitelé (vč. státu) shrábnou a investují jinde. Viz ČEZ, který zde… Číst vice »
Nabízí se i další otázka:
– Dopravce i po 6. lednu bude své řidiče platit, ač pro ně nebude mít práci?
– Nebo jim dá výpověď „na hodinu“, přestože okamžitá výpověď z takového důvodu zjevně není v souladu se Zákoníkem práce? 🙂
Nevím, jak má Ústecký kraj postavené smlouvy, ale vypovědět ji 3. s ukončením 6. není úplně standardní. Takže buď je nestandardní (a z článku jsme se nedozvěděli vše) nebo je to nějaká forma vydírání.
Tak to dopadá, když (po nátlaku dopraváckých-autobusáckých odborů) vláda sice navýší mzdové tarify, ale zároveň dodá, že to musí zaplatit „někdo jiný“. Pak se dopravce s krajským úřadem hádají, z čích peněz mají být mzdy navýšeny. Jeden se na počátku smál („hodná“ vláda, která „navýšila řidičům mzdy“) a dva se pak (z viny třetí strany – Vlády ČR) perou. 🙁
Obyvatelé Ústeckého kraje si toto zvolili, tak to mají. To, co tam vládne je tak strašné, že by mi nevadilo okamžité odtržení tohoto kraje od ČR, protože s takovými voliči sdílet stát nepotřebuji.
V tomto případě ale není chyba u vedení kraje, to má svázané ruce, ale u vlády, která změnila podmínky. Jedinou cestou ven je vypovězení smluv a nové vysoutěžení za nových podmínek.
problém bude že o své Sudety už nestojí ani sousední Reich….
„Sudety“ ale určitě nepatří žádnému reichu, Herr AAA…
Nebojte, až zase bude ein Volk, ein EU tak to bude celkem jedno
Jojo. Tak to dopadá, když dopravu na kraji, vedeném KSČM, ČSSD a SPD vede bývalý řidič autobusu. Již jen schodek 2 miliardy o schopnostech krajských papalášů vypovídá. Před 15 lety stačila byrokratickému aparátu jedna velká budova, dnes jim nestačí čtyři. A služby jsou evidentně horší a horší…
Takhle to není, schodek tvoří hlavně školství protože na krajských školách se platy zvyšují více méně až o 5 tisíc měsíčně. Služby rozhodně nejsou horší ba naopak, ještě v roce 2006 byla situace taková, že jsem se do některých vesnic nedostal více jak jednou za čtyři hodiny, dneska jede o špičce autobus každou hodinu.
Déjà vu?
Tohle už se tam stalo a důvod byl úplně stejný. Odmítli platit to, o co si DPÚK řekl. Krize to byla tehdy slušná…
Je taková autobusová krize i v jiných krajích? Třeba v Jihomoravském? Proč mám takový dojem, že o dopravu v Ústeckém kraji se starají diletanti?
Nebojte, soudružky a soudruzi, příště už ten národní podnik vybudujeme! Za současné neduhy můžou imperialističtí štváči vykořisťující naše nebohé dělníky-řidiče a záplava z nepřátelských letadel shazovaných rybenek domácích jež likvidují naše strategie, koncepce a vytištené jízdní řády! Ale slibujeme, že v příští dopravní pětiletce předeženeme nejenom Pražáky a Brňáky, ale dokonce i Němce a Švýcary!
A do stejné situace se žene železniční doprava za radostného potlesku některých jedinců, kteří vidí úsporu ze státního a krajského rozpočtu. Jenže jak se už ukazuje v autobusové dopravě,soutěže, kde rozhoduje nejnižší cena není to nejlepší. A to u autobusů nejsou problémy jen v Ústeckém kraji.
Arnošt: Jenže problém v dotované autobusové dopravě jsou nízké marže, ceny neodpovídající nákladům (náklady na mzdy, provozní náklady). A jistá koncentrovanost od hodně dopravců s 20 – 30 autobusy k několika dopravním skupinám se stovkami autobusů (Arriva, Icom, atd.), jejiž potencionální náhrada je obrovský problém, který firma bez velkého kapitalu ( jako například Transdev) nemá šanci zvládnout. U vlaků je zatím situace jiná, kdy je jeden monopolista s poměrně velkými náklady a ostatní se snaží získat provozní soubory za cenu odpovídající jejich nákladům. Další rozdíl je v delce odepisovani autobusů (5-6 let, maximálně 12 let) a vlaků (životnost 30 let,… Číst vice »
Noerf: Podle čeho soudíte, že ceny v železniční dopravě odpovídají nákladům, co když jsou také nízké marže a dopravci zjistí, že v dnešní době za částky, které kalkulovaly za personál budou málo a budou muset zvýšit platy, aby sehnaly personál a dostaneme se do úplně stejné situace jako u autobusů. Také to nemusí být hned, třeba až za několik let (ostatně u autobusů ten problém také nebyl hned, ale postupně se zvětšuje a zvětšuje).
Kdo chce na vlastní kukadla vidět a na vlastní koži okusit blahodárný vliv privatisace a zmafiánštění místní dopravy, nechť se vypraví do Jihočeského kraje. Namátkou: Drastické snížení počtu cestujících, kultury cestování (Šumava vlaky), snížení počtu spojů (marže soukromníků + sjednávajících), soustavné odřezávání venkova spojené s logickým ucpáváním větších měst os. auty (preference individuální dopravy je dokonce zakotvena ve vizi koordinátora), atd., atd. Takže se tam dostanou k problémům ÚK, i když oklikou, z jiné strany za spokojeného pochrochtávání těch, kteří ze stávajícího úpadku veřejné dopravy těží.
Můžete k tomu poklesu cestujících dodat nějaká čísla se zdrojem? Ideálně porovnání počtu cestujících platících jízdné.
Ta souprava olezlé patro + plesnivé BDs přes Vyšák je něco lepšího?
Jistě, že je to lepší. Platí tam režijka 😀
Režišta promluvil, slovo boží 😀 😀 😀 😀
Snížení počtu spojů? Tak já nevím, ale za časů ČD byla z Českých Budějovic do Českého Krumlova o víkendu čtyřhodinová díra, nepočítám-li sezónu.
Důkaz: http://jizdni-rady.nanadrazi.cz/jizdni-rad/2016-2017/2016-2017_194.pdf
Dnes jezdí spojů dokonce více.
Dobrý den, mohu poprosit o zdroj informace, jak se za rok provozu pod GWTR vyvíjel počet cestujících?
Arnošt: U některých smluv jsou inflační doložky a dá se například počítat, že firma může použít zrychlené odpisy (splácení úvěrů), kdy ze začátku bude vice odepisovat majetek a ke konci méně a vytvoří si prostor pro zvýšení mezd. U autobusů došlo také ke stavu, kdy u nedotovanych dopravců jsou hodinové mzdy i o třetinu vyšší než v dotované dopravě a růst autobusů v pravidelné nedotovane dopravě na vnitrostatnich linkách i spojeni do větších měst v okolnich státech (Berlin, Viden, Mnichov). Obtloustly Travolta: Na Šumavských linkách provozovaných GWTR nemám pocit nějakého extra velkého úbytku, alespoň co jsem měl možnost vidět. To,… Číst vice »