dkv-spojujeme

Podepsáno na deset let. České dráhy pro jižní Čechy koupí vlaky za 1,8 miliardy korun

Regionova. Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRegionova. Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

České dráhy získaly v Jihočeském kraji jistotu povozu na dalších deset let. S krajem dnes podepsaly celkem tři dlouhodobé smlouvy

České dráhy získaly v Jihočeském kraji jistotu povozu na dalších deset let. S krajem dnes podepsaly celkem tři dlouhodobé smlouvy na zajištění železniční dopravy. Dopravce získal zakázky přímo poté, co kraji zkrachovaly soutěže. Dráhy se zavázaly investovat do nových vozidel pro jižní Čechy přes 1,8 miliardy korun.

„Do jižních Čech nakoupíme celkem 10 dvoudílných elektrických a sedm dvoudílných motorových jednotek, které budou klimatizované a nabídnou wifi připojení k internetu, zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky, LCD informační panely a bezbariérové toalety. Kromě toho počítáme i s modernizací stávajících vozidel,“ uvedl šéf Českých drah Václav Nebeský.

Smlouvy jsou na tři soubory: motorovou trakci, elektrickou trakci a trať Tábor – Bechyně s unikátním napájecím systémem. Smlouvy jsou v režimu netto, tedy zodpovědnost za tržby a cenotvorbu nesou dráhy, v jižních Čechách tak nehrozí tahanice známé z jiných krajů o uznání drážního tarifu.

„Dobrou zprávou pro naše občany je, že jsme pro ně od poloviny prosince objednali více spojů. Například vyjedou nové spěšné vlaky ze Strakonic přes Písek do Tábora a z Jindřichova Hradce do Českých Budějovic, jinde dopravu posílíme. Celkem se rozsah objednávky meziročně zvyšuje zhruba o 13 procent,“ doplnil krajský radní pro dopravu Jiří Švec.

Oproti dnešku si kraj za vlaky od prosince výrazně připlatí. Dnes kraj platí v průměru kolem 115 korun za vlakový kilometr, nově bude kraj platit za elektrické vlaky 145 korun za vlakový kilometr, v motorové trakci bude cena téměř 132 korun za vlakokilometr. Na Bechyňce za tamní kombinaci motorových Regionov a starých „žehliček“ s vagony kraj nově zaplatí přes 139 korun za vlakokilometr. Jde přitom o cenovou úroveň roku 2018, reálné ceny tak budou ještě aktualizovány o inflaci.

Nárůst je částečně dán požadavkem na nová vozidla. I tak se v Jihočeském kraji nabízí srovnání se šumavskými lokálkami, které v soutěži získal dopravce GW Train Regio. Vyhrál díky ceně 88 korun za vlakový kilometr (druhá Arriva byla o korunu dražší), dnes při započtení inflace jezdí zhruba za 90 korun za vlakový kilometr, a to rovněž v netto režimu. Vlaky jsou modernizované, nízkopodlažní a mají wifi.

Zastupitelstvo rovněž nedávno schválilo novou smlouvu s Jindřichohradeckými místními drahami. Kraj bude od nového grafikonu platit firmě 125 korun za vlakový kilometr, částka přitom v dalších letech poroste. Za pět let trvání smlouvy bude průměr 138,65 koruny za kilometr. Dnes kraj platí JHMD zhruba 87 korun za kilometr.

Elektrická trakce: České dráhy pořídí 10 nových dvoudílných elektrických jednotek RegioPanter (celkem jich tak bude v Jihočeském kraji 14). V případě elektrizace tratě Veselí n. L. – České Velenice budou pořízeny další 3 jednotky tohoto typu (nejsou součástí smlouvy). Nové vlaky budou klimatizované, nabídnou Wi-Fi, zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky, infopanely a bezbariérová WC. Pro trať Rybník – Lipno nad Vltavou bude modernizován interiér 4 patrových vozidel. Dopravce v nich přečalouní sedadla a nainstaluje do nich informační systém. Celková výše investice činí 1 264 mil. Kč.

Motorová trakce: České dráhy pořídí 7  nových dvoudílných motorových jednotek, které budou rovněž klimatizované, budou nabízet Wi-Fi, zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky a bezbariérová WC. Dále vybaví informačním systémem s LCD panely a zásuvkami pro drobnou elektroniku 7 vozidel Regionova. Celková výše investice činí 598,5 mil. Kč.

Trať 202: Provoz bude zpočátku zajišťován stávajícími vozidly s preferencí elektrické vozby, neboť kraj i dopravce mají zájem na zachování elektrického provozu. ČD se zavázaly prověřit možnost zajištění novějších vlaků, např. získáním již provozovaných a následně modernizovaných vozidel, případně i nových vozidel. České dráhy aktivně prověřují různé možnosti řešení. Výsledek závisí i na rozhodnutí správce infrastruktury, zda zachová stávající stejnosměrný systém 1,5 kV, či zda skutečně dojde k plánované změně na 25 kV/50 Hz.

Hlavní změny v jízdním řádu 2019/2020

Hlavními změnami pro příští rok jsou:

  • zavedení spěšných vlaků Strakonice – Písek – Tábor (8 párů vlaků v pracovní dny) a Jindřichův Hradec – České Budějovice (5 párů vlaků v pracovní dny),

  • posílení příměstské dopravy Dívčice / Zliv – České Budějovice, zavedení zrychlených osobních vlaků Písek – České Budějovice (6 párů vlaků),

  • posílení dopravy na trati Tábor – Bechyně a dílčí navýšení výkonů i na dalších tratích v regionu.

  • objednávka v rámci jízdního řádu 2019/2020 nezahrnovala úsek Jindřichův Hradec – Popelín, jelikož Kraj Vysočina nahrazuje železniční dopravu v úseku Počátky-Žirovnice – Horní Cerekev veřejnou autobusovou dopravou. Na základě jednání s dotčenými obcemi bylo dohodnuto, že budou z Jindřichova Hradce do stanice Počátky-Žirovnice vedeny 2 páry vlaků v pátek, 3 páry o sobotách a nedělích a že bude posílena veřejná linková doprava v úseku Popelín – Jindřichův Hradec. Změna bude zahrnuta do Dodatku Smlouvy č. 1 a představuje rozsah cca 19 tis. vlakokilometrů. O možném rozšíření železniční dopravy v tomto úseku se bude dále jednat.

Provozní soubory

Elektrická trakce

Motorová trakce

Elektrická trakce – trať 202

190 České Budějovice – Strakonice 190 Číčenice – Strakonice 202 Tábor – Bechyně
195 Rybník – Lipno nad Vltavou 192 Nepomuk – Blatná
199 České Budějovice – České Velenice 200 Březnice – Protivín
200 Protivín – Písek 201/190 Tábor – Písek – Strakonice
201 Ražice – Písek 203 Strakonice – Březnice
220 České Budějovice – Tábor
225 Veselí n. L. – Počátky-Žirovnice
226 Veselí n. L. – České Velenice

(po dokončení elektrizace, předpoklad v roce 2025)

 

Tagy České dráhy Jihočeský kraj smlouva Top
118 komentářů