Automobily Doprava ve městě

Doprava v Praze klesla kvůli boji s koronavirem o pět procent, nejvíce na Evropské

Magistrála. Foto: Jiří Matějíček / Wikimedia Commons
Magistrála, ilustrační snímek. Foto: Jiří Matějíček / Wikimedia Commons

Doprava v hlavním městě klesla po opatřeních kvůli novému typu koronaviru zhruba o pět procent. Nejvyšší pokles byl zaznamenán v Evropské ulici v Praze 6, po které projelo denně o více než čtyři tisícovky aut méně. Automobilů ubylo víc v centru města než na okraji. Sdělila to mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková. Vedle automobilové dopravy klesla vytíženost také v MHD, kde ubylo cestujících až o 80 procent. Jedním z dopravních opatření v metropoli bylo zrušení parkovacích zón.

„Nejvýraznější pokles zaznamenáváme zejména na hlavních tazích, jako jsou Evropská, Plzeňská a nebo Rozvadovská spojka,“ uvedla Lišková.

V Evropské ulici klesl počet automobilů, které tudy denně projedou, o 4203 na nynějších 29.001. Až třináctiprocentní pokles v Evropské způsobilo omezení mezinárodních letů na Letišti Václava Havla.

Zhruba o deset procent méně vozů než obvykle projede po Plzeňské ulici ze Smíchova na Zličín, a to zhruba 23.500. Více než dvě tisícovky aut oproti běžnému stavu ubyly také na Jižní spojce v úseku mezi Průběžnou a Průmyslovou a v ulici Na Strži v Praze 4.

Pouze o jedno procento klesl provoz v Průmyslové ulici. Zaznamenaný pokles je 314 aut, denně jich tudy projede 51.356. „Je silně vytížená jako jedna ze spojnic severní a jižní části Prahy, ale také jako spojnice dálnice D1 a D8,“ píše se v dokumentu TSK.

V centru Prahy ubylo 5,6 procenta aut oproti běžnému provozu. Ve vnějším pásmu zaznamenali silničáři úbytek 4,9 procenta. Změnila se také doba, kdy lidé nejčastěji vyjíždějí. Ranní dopravní špička se posunula z běžných 7:00 až 10:00 na 9:00 až 12:00 a odpolední začíná až v 16:00 namísto běžných 15:00 a končí o dvě hodiny později až ve 20:00.

Velký úbytek cestujících zaznamenala pražská MHD. Zatímco v pondělí 2. března využilo metro přes 1,1 milionu cestujících, v úterý 17. března to bylo 310.000 lidí. Obrat cestujících, tedy součet vstupů a výstupů z metra, byl 2. března 2,2 milionu oproti 620.000 ve středu. Obdobně se podle dopravního podniku (DPP) vyvíjejí i přepravní údaje z autobusů a tramvají.

ČTK

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Mickey
Host
Mickey

Rozmělnila se hlavně ranní špička (rodiče nevozí děti na osmou do školy), proto nevznikají tak často kolony, které se pak déle rozjíždějí. Taky i drobný pokles může znamenat, že se nějaké hrdlo prostě nezacpe.

VJY
Host
VJY

Jasně se ukázalo, že většina kancelářských myší může zůstat doma s dálkovým připojením a uleví se celému městu. Je to překvapivé hlavně proto, že jsem si myslel, že všichni se budou vyhýbat shlukování v MHD a budou jezdit autem.

MartinS.
Host
MartinS.

V Praze ze Zlicina k Muzeu minuly tyden za 25, max. 30 minut, to je jak v sobotu dopoledne, nekdy i jako v nedeli. Jak se po 10.00 otevre Vrchlickeho na oba pruhy, tak se dele nez na jedny svetla stoji maximalne v Jecne. Na Vinohradech volna parkovaci mista. Takze to neni ubytek 5 %, kdyz normalne se popojizdi od Postovky pres cele Kosire a Smichov. Jedinou vyjimkou bylo, kdyz byla zavrena Blanka a musel jsem pres Brevnov do Karlina. To misto 30 minut trvalo necelych 40, ale taky o 20 minut mene nez normalne.

Hanzi
Host
Hanzi

Tak ono když neni kam jezdit, tak provoz klesne. Budme radi, že vetsina lidí to vzala zodpovědně a většinou co nemusí tak necouraji. Samozřejmě jsou i vyjímky co potvrzují pravidlo.

Hanzi
Host
Hanzi

Tak ono když neni

Luděk S.
Host
Luděk S.

Vzpomněl jsem si na paní učitelku matematiky z druhého stupně, která nám říkala: když vám ve slovní úloze vyjde, že se brigády zúčastnilo 3,5835257 brigádníků, asi jste někde udělali chybu.

Alexandr
Host
Alexandr

Bydlím v Praze na Jižním Městě a s daty TSK mohu jen souhlasit. Ten pokles provozu se mi (na rozdíl od MHD) nezdá moc velký, aut jezdí zhruba jako o víkendu za standardního stavu. Na D1 sice vymizely tradiční kolony kamionů ve směru na Spořilov, ale provoz je tam stále velký. To samé ulice Opatovská a Chilská, tam je hustý provoz jako obvykle. Lidé se více vyhýbají MHD a spíše jezdí autem, proto je na silnicích logicky menší pokles než ve veřejné dopravě. Skutečný zákaz vycházení ještě nemáme, lidé tak mohou jezdit autem takřka bez omezení. Teprve totální karanténa může… Číst vice »

Trdlo
Host
Trdlo

To je nějak málo, ne? Tam kde přes den bývají ve špičkách kolony není prakticky nic, jen pár aut…

PetrPetr
Host
PetrPetr

To je blbost. Ulice jsou prázdné kolony, žádné. Otázka je jaké časové úseky porovnávali.

Liposh
Host
Liposh

Aha, takže nejsem jediný, komu ty cifry nesedí. Prahu jsem teď neviděl, ale v Brně je to stopro tak mezi 40-70% úbytek dle ulice a denní doby.

Jirka
Host
Jirka

Jenom o pět procent?!

robert
Host
robert

Taky jsem se podivil. Přijde mi to hodně málo.

Frederik
Host
Frederik

Mam uvahu: kdyz je zacpa a auta spis stoji, nez jedou, o kolik vic jich projede, nez kdyz auta „normalne“ projizdi?
Opticky to sice vypada, ze je ted aut min, ale treba i maly zmenseni poctu aut vede k plynulejsi doprave.
Ne, dopravku jsem nestudoval, budu rad, kdyz me opravite.

PetrN
Host
PetrN

v podstatě máte pravdu, i mírné zvýšení intenzit (třeba o 5-10%) může znamenat oproti nějakému „normálnímu“ stavu kolaps, intenzita která ja za hranicí propustnosti nějakých křižovatek >> vznik kolony i na navazujících silnicích, atd… např. v lednu bývá statisticky 90% obvyklé intenzity oproti zbytku roku (vyjma prázdnin) a je to opravdu znát, z osobní zkušenosti v Brně v obyklých místech kolony neexistují, nebo jsou jen minimální, atd.. těch 10% udělá fakt dost, nicméně si myslím že udávaných 5% v Praze je nějak podezřelých… Podle mě TSK vyhodnocuje data z detektorů za uplynulý měsíc, tj. pokles o 5% byl za únor?… Číst vice »

Luděk S.
Host
Luděk S.

5 %? Se spletli o řád, ne? Ono se stačí podívat na webkamery. Prázdný ulice.

Martin
Host
Martin

To se mi nějak nezdá🤔, pokles dopravy pohledem z okna musí být dvouciferný. Vždyť v pracovní dny je to tu jak v neděli ráno.

Grossák
Host
Grossák

To je nějaký omyl, ne?

milan
Host
milan

Evidentně kravina. Na Pankráci provoz, jak by řekl klasik, jako na anglickém venkově v neděli odpoledne když prší.