Letecké společnosti Letectví

Dočasná náhrada za MAXe. Pro ČSA začal létat bulharský dopravce Fly2Sky

Boeing 737 MAX 8 OK-SWM společnosti Smartwings. Foto: Smartwings
Boeing 737 MAX 8 OK-SWM společnosti Smartwings. Foto: Smartwings

Na linkách Českých aerolinií se dnes začal objevovat přes dvacet let starý Airbus A320 bulharské letecké společnosti Fly2Sky. ČSA si ho musely pronajmout kvůli sedmi chybějícím letadlům Boeing 737 MAX 8 ve flotile mateřských Smartwings.  Boeingy 737 MAX nesmí létat od úterý, ČSA je také na svých linkách využívaly.

Na pronájem letadla upozornily jako první facebookové stránky Centaureax. Letadlo přiletělo do Prahy včera večer z Verony, dnes už stihlo lety do Kodaně, Římu a Milána.

Letadlo registrace LZ-MDO bylo vyrobené v srpnu 1998, létalo například u aerolinek Iberworld, Spring Airlines nebo Senegal Airlines. Aerolinky Fly2Sky se nedávno přejmenovaly, původně se jmenovaly Via Airways. Aktuálně létá v polepu pro dánskou společnost Alpeflyet.

Podle serveru iDnes.cz jde o pronájem letadla včetně posádky. „Maximum pravidelných letů se pokusíme pokrýt letadly z flotily koncernu Smartwings. Nicméně pokud to bude provozně nezbytně nutné, budeme si v zájmu zajištění pravidelnosti provozu na ad hoc bázi půjčovat letadla na principu ACMI-in,“ uvedl mluvčí ČSA Daniel Šabík.

ČSA volná letadla nemají, své zbývající airbusy ve flotile pronajaly dlouhodobě do Německa pro Eurowings, podle údajů v letovém řádu by se měly objevit i na linkách Brussels Airlines. Už loni v létě musely ČSA využívaly kvůli nedostatku vlastní kapacity naposledy letadlo od jiného dopravce loni v létě: šlo o Boeing 737-400 od Go2Sky.

Sedm MAXů společnosti Smartwings je uzemněno od úterý, kdy jejich provoz zakázala evropská agentura pro bezpečnost letového provozu EASA. Podle mluvčí Smartwings Vlaďky Dufkové firma musela optimalizovat své letové řády, nemusí ale rušit lety. Jediným omezením bude nejspíše provoz linky z Tel Avivu na Kanárské ostrovy.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Několik bulvárních „slov do pranice“ týkajících se pravděpodobných příčin a podobnosti dvou nedávných tragických leteckých nehod:
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/doprava/problemy-boeing-737-max-varovani-chveni-regulator/r~024a1dc6464e11e9a305ac1f6b220ee8/
a
https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/podobnost-s-nestestim-v-indonesii-trosky-etiopskeho-letounu/r~56d70460470411e993a6ac1f6b220ee8/
= asi to nakonec bude opravdu průšvih výrobce …

David
Host
David

Hodně bulvár a bohužel tohle lidi čtou, aniž by si to ověřili, jestli je to fakt pravda. Ten první článek je psaný hodně bulvárním stylem a je tam dost blbostí. Třeba celá kapitola „Původ stroje 737 Max“ je prostě bulvár. Každý pilot, který létá na 737 MAX musí projít výcvikem a školením na nový typ. Není to ale tak obsáhlé školení co se týče času, jako na úplně nový typ, protože je tu podobnost. A pokud se nepletu, tak piloti můžou létat jak 737 NG tak i MAX zároveň, což u více odlišných letadel není možné – vždy se létá… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Vaši odbornou erudici nezpochybňuji, stejně jako skutečnost, že „Aktuálně.cz“ je bulvár hrubého zrna, ale ani to ovšem nemění nic na skutečnosti, že hlavní příčina těch nehod asi nakonec přece bude nejspíše na straně výrobce:
https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/break-break-pilot-zriceneho-etiopskeho-boeingu-zadal-tri-min/r~e97207c0474f11e993a6ac1f6b220ee8/

Y.K.
Host
Y.K.

Musím říci, že ty články jsou napsané hrubě neodborně a mlátí jednu chybu za druhou (což je vtipné, když kritizují něčí chybu). Povídíní o vypínání autopilota atp. jsou předpokldám zcela mimo, při potížích s indikací rychlosti nelze aktivovat režimy autopilota a piloti musí řídit „podle tabulek“ (když dáš v tomto režimu tolik tahu a podržíš na horizontu tento sklon letadla, bude to bezpečná rychlost). Jinak: – break break se nepoužívá, nouzové volání je 3x Mayday celé to zní jako bulvární mem či pohádka „pilot v panice do rádia bla bla…“, pohnout v čtenářích emocemi. Důvěryhodné zdroje (opravdu ověřující) zatím nic… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Díky za podrobné vysvětlení a logické upřesnění – já na letectví naprosto žádným odborníkem nejsem (a čtenářů v podobné situaci je tady asi víc …).

Y.K.
Host
Y.K.

Snaha pochopit problematiku více do hloubky se cení. 🙂
Já se omlouvám za překlepy.

Tom
Host
Tom

I já tímto děkuji za detailní popis a objasnění problematiky MCAS.

Martin
Host
Martin

Proč si nestáhnou zpátky jeden A 319, co půjčili Němcům?

Capitann
Host
Capitann

to je hodne vyrachtanej pekáč! do toho bych nevlezl ani jako test pilot!

Jen tak
Host
Jen tak

Kde je ten odborný článek?

Tom
Host
Tom

Ono v současné situaci, kdy aerolinky mají uzemněny Boeingy 737 MAX a potřebují si půjčit volná letadla, aby nemusely rušit lety nebo co možná nejméně, je každé volné letadlo (samozřejmě za předpokladu, že je schopné provozu a bezpečné), dobré. Nicméně se nemusí i přes jeho stáří 20 let jednat o nějakou herku. Myslím, že to až tak není o stáří letadla. Jsou evropské aerolinky, které mají ve flotile některá letadla okolo 20 let nebo se k tomuto věku přibližují (tuším, že Thomas Cook nebo Icelandair) a létají s nimi bez problémů.

BEL
Host
BEL

V neděli 17.3. jsme s tím letěli z Barcelony do Prahy. Let v pohodě. Sedačka za náma „opravená“ izolačkou. Snad jen sedačka a ne motor….

tomáš
Host
tomáš

Pořád lepší než loňskej bulharskej McDonell a ukrajinská 734…

Jen tak
Host
Jen tak

Zrocna to MD bych uvital…. byla by prilezitost zaletet si mene obvyklym typem.

Martin V.
Host
Martin V.

Pokud by s tím MD zase lítali v létě i v noci, tak to já bych neuvítal. Obzvlášť při vzletu je obtokový poměr 2:1 slyšet hodně daleko. Když si potřebujete v noci vyvětrat a do toho najednou ten rachot…

Daniel Brvništan
Host
Daniel Brvništan

Tuší niekto čím budú lietať budúci týždeň Amsterdam?

Ondra
Host
Ondra

Nějakým letadlem. Airbus nebo Boeing.

Adam
Host
Adam

Na FR24 maj zatim v letovym řádu B737.

Jen tak
Host
Jen tak

To, co je na FR24, je vcelku irelevantni.

Partneři