Letecké společnosti Letectví

Stopka pro MAXy. Kvůli evropskému zákazu nedoletěly boeingy Smartwings do Prahy

Boeing 737 MAX 8 OK-SWM společnosti Smartwings. Foto: Smartwings
Boeing 737 MAX 8 OK-SWM společnosti Smartwings. Foto: Smartwings

Vlna zákazů provozu letadel Boeing 737 MAX 8 dorazila plně do Evropy. Pár hodin poté, co jejich provoz zakázaly některé letecké úřady v jednotlivých zemích přišla s plošným zákazem i Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA).

Zákaz platí od 20 hodin středoevropského času, poté nesmí vzlétnout žádné letadlo tohoto typu nebo přistát na letiště v rámci EU, stejně tak být ve vzdušném prostoru. Omezení se výrazně dotkne i tuzemské letecké společnosti Smartwings, která je se sedmi letadly tohoto typu třetím největším provozovatelem v Evropě. Zákaz platí do odvolání.

Zákaz výrazně zkomplikoval provoz Smartwings. Firma má sedm těchto letadel, jedno ale nelétá od 26. února. Zatímco čtyři postupně přistály v Izraeli a na Islandu a Kanárských ostrovech, cestující na palubě letadel z Kapverdských ostrovů do Prahy a z Dubaje do Prahy zažily nepříjemné překvapení. Po více než hodinovém kroužením před vstupem do evropského vzdušného prostoru přistála linka z Kapverd v Tunisu, z Dubaje v Ankaře.   „Pro cestující vypravíme náhradní spoj,“ řekla mluvčí Smartwings Vlaďka Dufková.

Provoz dalších boeingů 737 ve flotile není ohrožen. „Smartwings nadále zůstává v úzkém kontaktu s výrobcem letounu společností Boeing a příslušnými úřady, a jejich pokyny a doporučeními se řídí. Smartwings se omlouvá všem zákazníkům za nepříjemnosti, kteří budou dotčeni případným zrušením nebo zpožděním letů,“ dodala Dufková

Evropský zákaz následuje poté, co nejprve v pondělí  stejné opatření vydal čínský úřad civilního letectví, poté další země. Provoz letadel tohoto typu je zatím bez omezení jen v USA a Kanadě. Kanadský dopravce Sunwing už oznámil, že letadla také odstaví.

Nemáme zatím potřebné údaje z černých skříněk, proto jsme jako bezpečností opatření zakázali jakýkoliv komerční provoz tohoto letadla z Velké Británie nebo v britském vzdušném prostoru,“ uvedl například britský úřad CAA ve své zprávě. Některá letadla mířící do Velké Británie ani nedoletěla a vrátila se zpět do výchozí destinace.

Zákaz provozu přichází po nedělní nehodě Boeingu 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines, druhé za poslední půl rok, která se stala téměř novému letadlu. I když americký úřad civilního letectví FAA Boeing podržel, jiné úřady jsou opatrnější a provoz zastavily. USA a Kanada jsou už prakticky jedinými zeměmi, kde MAXy stále létají.

Smartwings mají aktuálně ve flotile 7 MAXů. Jde o letadla registrací OK-SWA, OK-SWB, OK-SWC, OK-SWD, OK-SWE, OK-SWF, OK-SWM. Jeden z nich přeletěl přes německý vzdušný prostor jen krátce poté, co jejich provoz německé úřady zakázaly. Poslední z nich, OK-SWM, letěl naposledy podle údajů na Flightradar24.com naposledy 26. února.

K zákazu se v úterý večer odhodlal také indický úřad civilního letectví.

Český Úřad pro civilní letectví  včera uvedl, že nemá informace o nutnosti omezení provozu nebo uzemnění těchto letadel. „V rámci standardního systému aplikovaného v civilním letectví v globálním i evropském prostředí mohou být vydávány tzv. Příkazy k zachování letové způsobilosti (Airworthiness Directive), které jsou vydávány úřadem, který vydal typové osvědčení, nebo případně v rámci evropského systému Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví (EASA), nikoliv tedy národním leteckým úřadem členského státu EU. Provozovatel je pak povinen tyto příkazy a v nich stanovené podmínky plnit a dodržet,“ řekl mluvčí ÚCL Vítězslav Hezký.

Americký úřad civilního letectví začíná být se svým stanoviskem už poměrně osamocený. „Různé zprávy dávají do souvislosti nedělní nehodu s pádem letadla Lion Air loni v říjnu. Nicméně musíme konstatovat, že vyšetřování teprve začalo a nemáme k dispozici žádná data, z kterých bychom mohli vyvodit jisté závěry nebo učinit jakékoliv opatření,“ uvedla FAA ve své zprávě.

Obě nehody se staly krátce po startu, v obou případech bylo letadlo téměř nové a bylo staré jen několik měsíců. FAA ve své zprávě označila letadla za vhodná pro letecký provoz. Boeing uvedl ve své zprávě, že pracuje na vylepšení řídícího systému MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System). Ten nahrazuje automaticky piloty, pokud dochází k vysokým úhlům náběhu nebo nebezpečnému poklesu rychlosti.

Jako první uzemnil MAXy čínský úřad civilního letectví, během úterý k tomu přistoupil i singapurský, jihokorejský a australský úřad.   Boeing v pondělním prohlášení uvedl, že již několik měsíců vyvíjí vylepšení softwaru letové kontroly, díky kterému by měl být „bezpečný letoun ještě bezpečnější“. Změny by podle firmy měly být připraveny do provozu v nejbližších týdnech.

Boiengy 737 MAX 8 a 9 aktuálně podle FAA provozuje 59 různých dopravců, celkem jich létá 387. Akcie Boeingu po včerejším mírném zotavení v závěru obchodního dne začaly opět prudce ztrácet.

Štítky

146
Diskuze

avatar
24 Komentáře
122 Reakce na komentáře
45 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
46 Autoři komentářů
Tango SierraTomY.K.Jen takkarel Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tom
Host
Tom

OK-SWB před chvílí z Ankary odletěl.

Tom
Host
Tom

Letadlo by z Ankary mělo odletět zatím předběžně jako let QS1203 mezi 19 až 19.50 hodin jejich času. Aspoň taková je moje informace.

Tom
Host
Tom

Na palubě toho letu co mířil z Dubaje do Prahy mám svého syna…nepřál bych nikomu ty pocity, když jsem více než hodinu sledoval jak letadlo ve výšce 10.000 metrů krouží nad Černým mořem kde bylo extrémně špatné počasí a nemůže přistát….nechápu, proč letadla, která již byla ve vzduchu před zákazem EASA nenechali doletět….

Jen tak
Host
Jen tak

Nad cernym morem vcera zadne extremne spatne pocasi nebylo.

Chapu, mel jste tam syna, ale tim spis jenpotreba zustat realistou a nohama na zemi – letadlo krouzilo a resilo se, kam pristat. Paliva melo dost, letelo – neslo o zadnou mimoradnou situaci. A spadnout by ho nikdo nenechal.

Tom
Host
Tom

No ono je velmi těžké zůstávat zcela nezaujatě nad věcí, když tam màte někoho z rodiny, protože přesně nikdy nevíte co se tam nahoře děje. A když letadlo lítá víc než hodinu nad mořem tak to moc na klidu nepřidá. To není o panice, to je jen o normální lidské obavě….jinak budu mluvit, když v tom letadle nebude nikdo koho znám a jinak v opačném případě.

Y.K.
Host
Y.K.

Tak takové věci se dějí dennodeně, kvůli tomu není třeba panikařit, je to normální postup a kdyby letadlu hrozila nouze (palivová), tak jej na území pustí i v případě, že má jinak zákaz (tohoto typu). Zřejmě vyčkávali na rozhodnutí z centrály na nejvhodnější místo k diverznímu přistání, paliva měli spoustu, ještě na celou cestu do Prahy. Nouzi poznáte podle kódu odpovídače.

Letadlo prostě nemůže počkat na parkingu u pumpy a tak je „zaparkované“ v holdingu, dokud se nenajde řešení nastalé situace.

Capitann
Host
Capitann

žádne špatné počasí včera nad čm nebylo, letěl jsem tam sice odpoledne, ale ani večer podle mých inofrmací se nic extremního nedělo. Váš syn byl v bezpečí.

Tom
Host
Tom

Oblast kde letadlo kroužilo byla dle FR celá tmavě zelená a místy žlutá…to je pro mě, možná špatně, extrémně špatné počasí, nicméně vycházím z údajů na FR.

Jen tak
Host
Jen tak

zelena .. a misty zluta.. pravdepodobne mate zapnute zobrazeni srážek.

naprostá většina srážek vznika v podstatně nižších výškách, než ve kterých se to letadlo pohybuje. výjimkou jsou bouřky. ty se tam tou dobou nevyskytovaly.

takže pod nimi možná pršelo, nicméně oni měli nejspíše jasnou noc a kochali se pohledem na hvězdičky.

Tom
Host
Tom

Ano, mám zaplé. A taky vím, že počasí je níž než standardně létaji letadla. Nicméně to letadlo taky musí přistát a během sestupu se samozřejmě s tím špatným počasím dostává do kontaktu. V Ankaře v době přistání pršelo. Nicméně to zas není tak důležité, důležité je, že jsou všichni OK. I když některým českým lidem se zavděčit nejde…jedna z cestujících na palubě, moderátorka Seznamu Farářová už vytrubuje (rozuměj se prodává) národu její „otřesné zážitky“….

TomasG
Host
TomasG

Nevíte někdo jaké jsou postupy v těchto případech, kdy divertujou jako v tomto případě to Tunisu nebo Ankary s cestujícími? Předpokládám, že letecká společnost se bude snažit poslat do destinace náhradní stroj, který přepraví cestující do cílové destinace. Ale jak se řeší ta doba než pro ně náhradní letadlo přiletí? Jsou cestující na letišti v hale, nebo posádka zajistí ubytování (to asi těžko), nebo se to řeší po česku, to nějak dopadne? Nepředpokládám, že má společnost na letišti svoje zaměstnance, kteří se o cestující budou starat a na druhou stranu si nemyslím, že bude posádka běhat po Tunisu, Ankaře a… Číst vice »

kolohnat
Host
kolohnat

Do TUN byl ihned poslan nahradni stroj, takze asi nemelo cenu resit hotel pro posadku a cestujici. Ono to taky chvili trva, nez se najde ubytovani pro +-180 cestujicich.

Jen tak
Host
Jen tak

Ono zadny “postup “ neni. Takove veci se resi operativne – pokud pro ne maji nahradni letsdlo , tak se posle a lidi pockaj na letisti.

Pokud to bude trvat, tak se lidi ubytujou a cekaji. S ohledem na to, aby se ti lidi dali ubytovat (a cely se to dalo zmanagovat), se vybira letiste kam se pristane.

No, a resi to operacka z prahy spolu s nekterym mistnim partnerem, cestovkou atd.

Omar Baba
Host
Omar Baba

Pokud to netrvá dlouho, tak se cestující nechají na letišti, dostanou maxla nějaké poukázky na občerstvení, anebo je taky klidně nechají na ploše v letadle… Teprve když je to na dlouho (náhradní letadlo není, počasí je na hovno až do rána…), tak se řeší ubytování a spol. Přičemž „dlouho“ je definováno pouze drsností aerolinky 🙂 (např. Aeromexico drtilo cestující v chcíplým letadle nedávno v Oaklandu asi čtyři hodiny, než je nechali vystoupit). Samozřejmě to neobíhá posádka, ale koordinuje to nějaký „dispečer“ aerolinky s místní handlingovou firmou, která na to je připravená, vybavená a nasmlouvaná. To jsou téměř rutinní věci. Jako… Číst vice »

TomasG
Host
TomasG

Díky všem za infa.
Taky jsem moc nepochopil proč neprodyšně uzavřeli prostor nad EU a nenechali ty mašiny doletět do cílové destinace (když už, tak ty MAXy měli problém při vzletu a ne při přistání).
Sledoval jsem ještě TUI co letěli z Hurgady a ty uzemnili v Sofii a Boloni.
Ten TVS1201 co letěl z Dubaie, vyčkával cca dvě hodiny nad Tureckem, než ho poslali do Ankary.

Celé je to přitažené za vlasy

Omar Baba
Host
Omar Baba

Proč uzavřeli celý prostor EU? Protože můžou. Tady vůbec nejde o bezpečnost (mezi letadlem kroužícím dvě hodiny u Malty a letadlem letícím dvě hodiny do Prahy není principiální rozdíl), ale o alibi (kdyby se to zjebalo, tak se stalo mimo působnost EASA).

Jen tak
Host
Jen tak

To, ze doposud se ty nehody staly jen pri vzletu, je spise shoda nahod.

Ono zarizeni, ktere je (minimalne v pripade lionu) vinikem, je aktivni celou dobu letu a stejny problem muze nastat kdykoli za letu ci pri pristani.

karel
Host
karel

Ale jen tehdy, pokud by piloti zapomněli zatáhnout flapsy. Se zatažením klapek se systém MCAS deaktivuje (je to záplata pro aerodynamickou nestabilitu, která se projevuje jen při vysunuté vztlakové mechanizaci).
Běžně jsou flapsy venku při a krátce po vzletu a v konečném přiblížení a přistání.

Y.K.
Host
Y.K.

Nemůže. Je to omezené na vysunuté vztlakové klapky. Zřejmě je to spojené se stabilitou na nižších rychlostech což není případ letu v hladině.

Tango Sierra
Host
Tango Sierra

Pokud se francouzům povede stáhnout data ze zapisovačů, brzo uvidime a uslyšíme. Protoze je to mediálně vděčné, dočteme se leckde spousty nesmyslů. Tím nemyslím mistni članky ani diskuse, které jsou na české poměry ještě na úrovni ☺. Takze když to fakticky shrnu: Oficiálním důvodem zavedení MCAS bylo chovani mimo centrifikační požadavky při zvětšování úhlu náběhu v čisté konfiguraci a také při zatáčķách s velkým náklonem.( potažmo AOA ). Ne ve smyslu „pitch up“ momentu od silnějších motorů,, ale pouze jako důsledek aerodynamickych sil na zvětšených a pro průměr motoru více vpřed vysunutých motorových gondol. MCAS tedy pracuje (pokud je všechno… Číst vice »

Myšpul
Host
Myšpul

Do toho Tunisu poslal Smartwings letadlo z Lyonu prakticky hned jak jak ten Max přistál v Tunisu a do Prahy tak cestující dorazili v 5 ráno.

Viťa
Host
Viťa

Proč OK-TVM tak dlouho nelétá?

Jen tak
Host
Jen tak

Protoze ma bebi.

Adam
Host
Adam

OK-TVM létá přes zimu na dry-lease pro Air Transat pod registrací C-GTQX. Zdroj: https://www.airfleets.net/ficheapp/plane-b737ng-37077.htm

Víťa
Host
Víťa

Sorry, OK-SWM. Nějak mám pořád zažitý, že QS = OK-TV…

Mirek
Host
Mirek

AOG

Vlada
Host
Vlada

Tenhle zakaz maxu pomůže airbusu. Českému smartwings uskodi hodně.

Jen tak
Host
Jen tak

Ceskej tvs to prakticky nepozna. Ma tech letadel nastesti zatim docela malo.

tomáš
Host
tomáš

Klasické vítězství byrokracie. Letadla, bez problémů letící k cíli ve více než 30000 ft donutit hodiny
kroužit a cestující vystavit stresu a obrovským ztrátám času…. Proč? Co jim hrozilo tak akutního?

Tomas
Host
Tomas

Ono i kdyby se teoreticky mělo při přistání něco stát, vybavení záchranných složek a lékařská péče někde v Tunisu bude určitě lepší než v Praze. Tohle mi fakt hlava nebere.

Johan
Host
Johan

Protoze EU vedou dementi.

karel
Host
karel

Ale, no tak. Je to jistě kontroverzní, ale pokud bych byl na jejich židli, ptal bych se sám sebe, jestli jsem si 100% jistý, že pokud by došlo k další nehodě kvůli nezvládnutí „souboje“ pilota s MCASem, dokážu si život 180 lidí obhájit před svým svědomím. A musím odpovědět, že bych to před svým svědomím neobhájil, že mám pochybnosti o technických vlastnostech, dokumentaci, výcviku a postupech, které by měli piloti uplatnit.

Omar Baba
Host
Omar Baba

Jenže to konkrétní letadlo už je ve vzduchu, takže hlavní „problém“ s MCAS je ten, že dvě hodiny kroužení anebo dvě hodiny letu do Prahy se liší akorát v tom, že u Malty to sebou švihne do moře.

karel
Host
karel

Je to pravda, ale stejně tak je i pravda, že už kolem oběda bylo jasné, že takový zákaz pravděpodobně přijde. Bylo vědomě riskantní posílat MAXka mimo EU.

Ale souhlasím, já být na místě EU, dal bych větší prostor pro návrat letadel, třeba do půlnoci.

Tom
Host
Tom

Letadlo z Prahy do Dubaje odletělo v 9.42h, to žádný zákaz nebyl vydán…a jestli něco bylo pravděpodobně, tak to není jistě….

Tomas
Host
Tomas

Jistě, akorát řeč byla o voze (že nenechali letadla, co už byla ve vzduchu a prakticky na hranicích EU, přistát v EU, ale donutili je vrátit se kamsi do 3. světa) a vy o koze .

frost
Host
frost

Nechtel byste si misto nazyvani lidi dementama radsi zjistit jak se veci maji okolo konstrukce 737MAX, implementaci MCAS a vztahu Boeing-FAA „ruka ruku myje“?

skandalni je naopak pristup Boeingu…

jentak mimochodem – zakazy provozu ve zbytku sveta vam nevadi, to uz nejsou dementi?

Radek
Host
Radek

Někde ale mají pragmatický přístup. Ačkoliv Omán také vyhlásil zákaz, tak linka Oman Air z Moskvy před chvílí vyletěla směrem na MCT.

J.L.
Host
J.L.

Vítězství byrokracie nad zdravým rozumem.
Nicméně Airbus si se svým A380 průšvihem trochu té byrokratické podpory jistě zaslouží. 😳

karel
Host
karel

B73M a A380 nejsou konkurencí. U A380 navíc platí, že si o tom štěbetají vrabci na střeše už několik let.

František Adolf
Host
František Adolf

Koukám, že jeden krouží u Istanbulu a druhý u Malty, tak tam asi přistanou. Že by vylítávali palivo?

J.L.
Host
J.L.

Zajímavé je, že OK-SWC přistál před pár minutami na španělské Gran Canarii. To není EU?

Jen tak
Host
Jen tak

Ciste technicky, ten let na kanary vicemene celou dobu ve vzdusnem prostoru nejakeho eu statu… tak asi doletel.

Ty zbyle dva maji nejspis ten problem, ze byly mimo eu – a do eurolandu uz je nepusti.

Martin V.
Host
Martin V.

Ovšem to, jak se zvýšila bezpečnost létání, když je místo v Praze donutili po vyčkávání nad mořem přistát v Tunisu, resp. v Ankaře, tak to jsem vážně nepochopil… 🙁

Jen tak
Host
Jen tak

To uz nejspis ne… u 737 rozdil mezi mtow a mlw zas tak velky neni , a za tech pet – sest hodin letu uz maj vylitano (pocitat se mi to nechce …. takze jen … kvalifikovany odhad) 🙂

František Adolf
Host
František Adolf

Koukám, že už by měl podle času za 25 minut přistávat. Asi tedy ještě není dojednáno povolení přistát? Druhý teď letí směr Tunis, tak uvidíme.

Agobush
Host
Agobush

Malta je v unii, tak tam to asi nepůjde, bude každopádně zajímavé sledovat, kde nakonec přistanou.

Mates
Host
Mates

Let z Kapverdů to zdá se otočil.

Aleš
Host
Aleš

Let z Kapverd by mohl přistát v Tunisu.

František Adolf
Host
František Adolf

A teď letí někam na Ankaru….. To je zmatek.

František Adolf
Host
František Adolf

SWA už klesá směr Tunis.

Mates
Host
Mates

Spojení Dubaj – Praha tvoří na Flightradaru krásné malůvky, hele: https://www.flightradar24.com/data/flights/qs1201#1fc767d2 🙂 Lidem na palubě nezávidím.

Tomáš
Host
Tomáš

Jo no pěkně si to krouží nad mořem.. V tom letadle bych nechtěl sedět 😀

tomáš
Host
tomáš

Přesně. A je tam dost lidí, co cestují z Bangkoku, Hong Kongu, Kuala Lumpuru atp.

Radek
Host
Radek

No, nemyslim, že by Smartwings měly transfery z Asie…. ale ani tak to asi není přjemná zkušenost a když si představím, co je ještě čeká, až někde sednou…

tomáš
Host
tomáš

Myslím tím, že už jsou třebas na cestě delší dobu, jsou unavený, těšili se domů
a dvě a půl hodiny od Ruzyně si ještě neplánovaně dají Turecko. Bejt vysmátej
důchodce, nebrečím. Ale ty ostatní? Je mi jich líto, no.

Jen tak
Host
Jen tak

Kde by se tam vzali? Qs tam nejaky code shary nema, a ze by nekdo daval takovouhle streku na dvou samostatnych letenkach? To neni moc pravdepodobne …

Radek
Host
Radek

Codeshare tak úplně není nezbytnou podmínkou, stačilo by mít interline dohody, ale ani to není QS pravděpodobné, leda nějaký zoufalec s letenkou Hahnair.

Jen tak
Host
Jen tak

Presne tak, proto jsem interline ani nebral v uvahu 🙂

tomáš
Host
tomáš

Možná že jó, možná, že né 🙂 Určitě to není příjemný nikomu

Tomáš
Host
Tomáš

Jak se právě dívám, tak dnešní zpáteční let z Dubaje do Prahy zřejmě do cíle nedorazí. Podle všeho ho těsně před hranicí Evropy odmítli a právě krouží nad Černým mořem a vypadá to na přistání v Istanbulu. Velmi promyšlené s tím zákazem… OK-SWB / QS1201

Nicky
Host
Nicky

Aerolinky by měly nakupovat kvalitní ruské a čínské letouny a vyprdnout se na ten imperialistický šrot.

tomáš
Host
tomáš

Dobrou noc, milý Nicky. Jsi moc průhledný

tomáš
Host
tomáš

SWB právě diveruje do Istanbulu. Ach jo. Safety first!!!

tomáš
Host
tomáš

divertuje, sakra 🙂

Petr
Host
Petr

Nevím, kteří jiní dopravci provozují MAX, tak jsem ze zvědavosti kouknul na Flightradar na Smartwings. Je 20:23, OK-SWD teďka přelétá přes Itálii a vypadá to, že OK-SWB dál vesele míří přes Turecko do Prahy. Co teda tohle opatření v praxi znamená?

Jen tak
Host
Jen tak

Tak treba to, ze kdyz uz byli v luftu, tak doletet muzou…

Petr
Host
Petr

To mě napadlo, ale tahle věta hovoří celkem jasně: „Zákaz platí od 20 hodin středoevropského času, poté nesmí vzlétnout žádné letadlo tohoto typu nebo přistát na letiště v rámci EU, stejně tak být ve vzdušném prostoru.“

Jen tak
Host
Jen tak

Tezko rict … uvidime kam s tim ten travel doleti, ma tam tri (+ 1 do izraele) … a pak zitra v novinach pripadne skandal …

Flydubaj do helsinek taky teprve ted pristava v helsinkach.

Ono ve vzduchu jeste par hodin / dnu ty maxy budou. Jsou povoleny technicky prelety, a da se imho cekat ze treba ty maxy smart wingsu, co ted leti do tel avivu a na kanary, se do prahy vrati. To samy fly dubaj atd.

Y.K.
Host
Y.K.

Direktiva byla vydána s okamžitou platností, takže je jasné, že provoz bude nějaký čas dobíhat. Letadlo prostě doletí do svého cíle a může se maximálně vrátit na bázi jako ferry flight. O přistátní v originálním dokumentu nic není. https://ad.easa.europa.eu/

Jen tak
Host
Jen tak

No… ono to bude kus od kusu … QS4160 leti dost podivne, vypada to, ze ho nektere (spanelsko, francie) zeme nechteji vpustit do sveho vzdusneho prostoru…. takze kdo vi , co s nimi bude.

Jen tak
Host
Jen tak

QS1201 se prave take otocil …

Y.K.
Host
Y.K.

No ano, jsem neuvažoval úplně ideálně, kdo byl v Evropě doletěl, kdo potřeboval vstoupit do evropské vzdušného prostoru, měl smolíka.

Johnny998
Host
Johnny998

OK-SWB krouží nad Tureckem – podle direktivy nesmí do letového prostoru EU, viz flightradar.

Capitann
Host
Capitann

Itálie měla vyslat stihacky a letoun navest na oblast která nespadá pod narizeni a nebo letadlo sestrelit. To se ale v praxi moc nedeje, proto se tyto narizeni obcas porusi.

Y.K.
Host
Y.K.

Vy nebudete pilot.
Ohromná logika. V rámci zajištění bezpečnosti leteckého provozu a cestujících přijímáme preventivní opatření a kdo jej poruší bude sestřelen. Bravo! To nemá chybu.

Tom
Host
Tom

Bože, ty jseš idiot!!

Jan
Host
Jan

PH-TFO tui sa vratil do sofie. tak neviem ako to je vobec..

Petr
Host
Petr

Teďka na TUI koukám, všechny MAXy co byly před 20. hodinou ve vzduchu divertovaly na některé z blízkých letišť.

Petr
Host
Petr

No vida, tak OK-SWB už letí zpátky…

Martin V.
Host
Martin V.

OK-SWD právě přístál v Tel Avivu. Ale Izrael není v EU, tak to šlo. 🙂

Rail2005
Host
Rail2005

Já jen pro upřesnění pro méně znalé. V oblasti letové způsobilosti (airworthiness) je v EU + Švýcarsku a Norsku jedinou autoritou, která může vydat Airworthiness Directive (příkaz zachování letové způsobilosti) EASA. Národní úřady pro civilní letectví jednotlivých členských států EASA ztratily v této oblasti právní subjektivitu právě vstupem do EASA. Pokud EASA vydá AD, tak platí pro všechny letadla daného typu registrovaná v členských státech EASA. Tím ovšem ještě není zabráněno vstupu na území EU takových letadel registrovaných ve třetích zemích. Proto EASA vydala ještě Safety Directive zakazující komerční lety třetích stran na/z/do území EU. V provozní oblasti ovšem národní… Číst vice »

Martin V.
Host
Martin V.

V kolik hodin vydala EASA ten zákaz, který platí od 20:00 SEČ? Připadá mi to jako docela nebezpečná šaškárna. Napřed dlouho nic, protože nejsou konkrétní informace z vyšetřování nehody a nakonec vydají zákaz pro letadla, která jsou v tu chvíli ve vzduchu a nedovolí jim v EU snad ani přistát?

Bavíme se pořád ještě o opatření PRO bezpečnost leteckého provozu? Nebo už je to pouhý alibismus příslušných úředníků?

Honza
Host
Honza

„From the effective date and time of this AD, do not operate the aeroplane, except that a single non-commercial ferry flight (up to three flight cycles) may be accomplished to return the aeroplane to a location where the expected corrective action(s) can be accomplished.“

Martin V.
Host
Martin V.

Proto jsem se ptal, kdy to vydali. Je tam uveden den, nikoli hodina. Co s letadlem, které je už ve vzduchu? Musí někde přistát. Proč je nutí přistát mimo EU? Nezapomněli, že to „S“ ve zkratce EASA je ze slova „safety“? Kdyby měli na palubě teroristy nebo zabijácký virus, tak to pochopím. Jim jenom hrozí, že za mimořádných okolností nemusí vyvážení letadla dobře fungovat. No, a tak tedy z normálního letu uděláme „vzrůšo“. To jak pilotům, tak cestujícím pomůže… 🙁

R.L.m.
Host
R.L.m.

(Taky) Nechápu, proč nebl vydán pouze zákaz vzletů? 😒

František Adolf
Host
František Adolf

Mám letět do Egypta, bude někde seznam linek, kterých se zákaz dotkne? Koukal jsem, že Max na QS1222 / 1223 létá zhruba každý pátý let.

Vojta
Host
Vojta

Tak a je to nad celou EU
https://t.co/cLiAsPBYOX

Capitann
Host
Capitann

Včera jsem v diskuzi upozornoval na to, ze nejdele do patku nebude na celem svete letat jediné letadlo B737MAX. Pánové chytří JEN TAK a spol, a jejich chabé irelevantní argumenty… Tak pro priste si uvedomte komu oponujete. JEste potrebujete nejakou zarucenou informaci??

Y.K.
Host
Y.K.

Zatím jsme četli jen názor a žádně argumenty. Zasvěcené argumenty bych si docela rád přečetl.

Capitann
Host
Capitann

již připravuji odborný článek

Tom
Host
Tom

Odborný článek od někoho kdo mluví o sestřelení letadel stíhačkami…..

Capitann
Host
Capitann

to říká směrnice a vy, ne já… spatne ctete pane

petr.r
Host
petr.r

já jsem zase u první nehody maxe napsal, proč jim nedají stopku.

Jen tak
Host
Jen tak

Nejlepsi jsou ti, co maj usta

Jen tak
Host
Jen tak

Nejlepsi jsou ti, co maj usta plna kecu, hrajou si na experty…. a pak jsou po bitve generalove :))

mfr
Host
mfr

že to říkáš zrovna ty, chytrolíne

Radek
Host
Radek

Aktuálně uzemnily MAX další země:
France
Iceland
UK
Ireland
Germany
China
Indonesia
Australia
Singapore
South Korea
Mongolia
Malaysia
Oman

tomáš
Host
tomáš

Kdo nese v případě přikázaného uzemnění náklady?

Jiří
Host
Jiří

Taky by mě zajímalo, ale předpokládám že aerolinky.

Capitann
Host
Capitann

jaké náklady? o čem hovoříte? Každý provozovatel snad nese za sebou náklady….bože

tomáš
Host
tomáš

Hypoteticky: polovinu flotily vám tvoří éro, který EASA na několik týdnů zapikoluje.
Nelétáte, příjmy nula, musíte platit lessorovi, objednaný benzín, personál, služby atd.
Ztráta jde do stovek miliónů. Jde opravdu jen a jen o podnikatelské riziko?

Capitann
Host
Capitann

ano je

tomáš
Host
tomáš

Výrobce je z obliga?

petr.r
Host
petr.r

a proto dopravci mají více typů.

Jen tak
Host
Jen tak

Zalezi na pravnim systemu te ktere zeme.

Kontinentalni pravo nejakym velkym piskuntaliim v teto oblasti nakloneno neni, ale uzemnit maxy ve spojenych statech … pokud by to trvalo dele, tak se par “zalobicek” dockame.

Capitann
Host
Capitann

ano, v tomto pripade prozatim ano

tomáš
Host
tomáš

Celkem drsný

MartinS.
Host
MartinS.

Proto existuji pojistovny a pojisteni. Je na kazdem, aby si zvolil, jestli se pojisti, aby mu to krylo potencialni skody…

petr.r
Host
petr.r

a neexistuje nějaká záruka výrobce?

Jen tak
Host
Jen tak

To uz zalezi na tom, co ma ta ktera aerolinka ve smlouve s vyrobcem.

To se ale my nikdy nedovime.

petr.r
Host
petr.r

možná třeba přes zdopravy ano. Přeci třeba jančura něco podobnýho má podepsaný s pesou.

Y.K.
Host
Y.K.

To určitě nemá. Má ručení za zpoždění dodávek. Nemá ručení za to, že vlak původně schválený bude „odschválen“.

Něco mohou krýt pojistky, ale dá se čekat i právnický útok na Boeing s cílem získat kompenzace.

Vojta
Host
Vojta
Jiří
Host
Jiří

Já osobně bych je v životě neuzemnil, je to zbytečná ztráta pro let. společnosti a navíc na to že je nebezpečný jejich provoz nemají žádné důkazy. Podle mě jsou tyto reakce absolutně bezpředmětné.

Adam
Host
Adam

Smartwings s nimi budou létat jako jediné na světě…Pošlete prosím číslo účtu, ať se Vám složíme na letenky…a můžete pokoušet štěstí…pokud tedy máte rád hodně adrenalinu v krvi…já bych raději zůstal nohama pevně na zemi

Jiří
Host
Jiří

Já bych se s nimi létat absolutně nebál. Třeba bych dostal i dotace z EU 🤔

Y.K.
Host
Y.K.

Zajímavé je, že ještě před víkendem to tím samým letadlem bylo bez adrenalinu. 🙂

Mě to trochu uniká, protože nikdo pořádně nic neví, autorita která MAX certfikovala v USA, řekla že létat mohou, Evropská autorita zatím žádné doporučení nevydala, ale některé národní autority dělají tato dost kritická rozhodnutí, přestože také nic neví, což píšou napřímo v prohlášení.

Čekal bych „máme podezření na to a to a proto je typ uzemněn“, ale ne.

Capitann
Host
Capitann

Smartwing je odstaví zítra.

Bumbál
Host
Bumbál

A přesně z toho důvodu sedíte na křesle doma u televize a ne na křesle šéfa letecké společnosti

Jiří
Host
Jiří

A co když sedím zrovna v křesle šéfa letecké společnosti. 😁

Yellowhammer
Host
Yellowhammer

Rád věřím, že v tom křesle šéfa sedíte, jen nevím, kam si ten šéf odskočil.. 🤔

Partneři