Letecké společnosti Letectví

MAXy dočasně dolétaly. Zakázaly je i USA. Smartwings z Česka nezruší zatím žádný let

Nový Boeing 737 MAX 8 v továrně v Boeingu v USA. Foto: Travel Service
Nový Boeing 737 MAX 8 v továrně v Boeingu v USA. Foto: Travel Service

Provoz letadel Boeing 737 MAX 8 a 9 v příštích hodinách dočasně skončí. Po vlně zákazů v Asii a Evropě se dnes k zákazům přidala Kanada a také USA.

Zákaz letů s těmito letadly oznámil dnes prezident USA Donald Trump. „Boeing je skvělá společnost a pracují tvrdě na tom, aby problémy byly odstraněny. Nicméně bezpečnost je prioritou,“ řekl Trump.

Američtí dopravci už potvrdili, že letadla uzemní a počkají na další instrukce od tamějších úřadů a výrobce letadel. USA zavedly zákaz letů MAXů jako poslední.

Boeing ve svém prohlášení uvedl, že si plně stojí za bezpečností svého letadla, ale přistupuje k bezpečnostnímu doporučení pro aerolinky uzemnit všech 371 letadel tohoto typu.

Smartwings: zatím stačí zbývající flotila

Letecká společnost Smartwings nebude muset v příštích dnech z Prahy zatím zrušit kvůli výpadku sedmi letadel Boeing 737 MAX 8  zatím žádný let, který měla naplánovaný z Česka, plně pokryje i lety pro České aerolinie. Firma je připravena vymáhat škody po výrobci letadel.

„Většinu letů v nejbližších dnech jsme schopni pokrýt vlastní flotilou za cenu přeletů a zvýšených provozních nákladů,“ řekla mluvčí Smartwings Vlaďka Dufková.

Podle ní došlo k uzemnění MAXů v době, kdy ještě není sezóna v plném proudu a potřeba letadel není tak vysoká. Pokud bude zákaz provozu těchto letadel trvat delší dobu, bude muset podle Dufkové už firma přistoupit na zrušení některých letů. „Je to zatím předmětem obchodní analýzy,“ řekla Dufková.

Ohrožena je především nejdelší linka v síti Smartwings z Tel Avivu na Kanárské ostrovy. „Jde o linku, která vznikla díky provozním parametrům a díky delšímu doletu Boeingu 737 MAX 8,“ vysvětlila Dufková.

Smartwings již dopravily do Prahy své odstavené MAXy z Tunisu a Ankary, úřady umožnily přelet prázdných letadel bez cestujících.  V Praze přistál krátce přes 20. hodinou i let z Ankary, na jehož palubě byli cestující, kteří včera letěli na pravidelné lince z Dubaje do Prahy a letadlo kvůli zákazu provozu nemohlo doletět do Prahy.

Letecká společnost Norwegian už uvedla, že bude žalovat přímo Boeing o vzniklou škodu. „Zvažujeme všechny právní kroky. Dochází k obrovským škodám,“ řekla Dufková.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tango Sierra
Host
Tango Sierra

Bylo oznámeno nalezeni zvedáku stabilizátoru ,jehož nastaveni bylo jak píší media na“ dive“… což chápu jako asi dost,nebo úplně AND (airplane nose down). Patrně na zakladě teto informace byl MAX uzemněn v USA (spolu s satelitnimi ADSB daty).

Martin V.
Host
Martin V.

To je takový ten „velký šroub“, jehož otáčením se naklápí horizontální stabilizátor?

Tango Sierra
Host
Tango Sierra

Ano, to je přesně on.

Martin
Host
Martin

Z nadpisu me hodne prekvapilo, ze SmartWings nezrusi zatim „jediny“ let… v clanky je, nastesti, ze nezrusi zatim „zadny“ let… to je velky rozdil…

Rail2005
Host
Rail2005

Jsem rád, že i v USA a Kanadě nakonec zvítězil zdravý rozum a letadla byla uzemněna. Ale jak jsem psal již včera, Trump říká něco na veřejnosti (zpravidla to, co si v tu dobu veřejnost přeje slyšet), ale za zády v kuloárech jedou věci přesně opačně. Nechtěl bych sedět včera na jednání Department of Transportation a FAA. Musela to být hrozná komedie a v následujících týdnech a měsících bude na FAA ze strany Boeingu vytvářen obrovský tlak, aby FAA akceptovala co nejjednodušší nápravné opatření. Ovšem po takovémto uzemnění bývá cesta zpět velmi náročná, protože nově musí být letadlo uvedeno na… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

To jsou horně obecné floskule, podobně jako od politiků. Jak si představujete „mnohem vyšší úroveň bezpečnosti, než při původní certifikaci“? Bezpečnost je obecný pojem.

FAA (i EASA) změnila názor zejména na základě postupu při vyšetřování poslední nehody, kdy jsou již k dispozici polohové údaje z družicového sledování a ty naznačují značnou podobnost s nehodou Lion air. Pokud se prokáže přímá souvislost mezi oběma nehodami, teprve pak to bude pro Boeing (i dopravce s MAXy) hodně blbé, protožer uzemnění může být poměrně dlouhodobé, než se prokáže, že náprava „chyby“ je plně účinná.

Rail2005
Host
Rail2005

Předně, certifikační předpisy stanovují pouze tzv. minimální akceptovatelnou úroveň bezpečnosti. To ovšem neznamená, že držitel typového osvědčení nemůže jít výše. Ovšem v praxi se to moc neděje. Proč by to dělal? Je to drahé. Úroveň bezpečnosti je závislá na dané certifikační základně. Tzn. bylo-li letadlo certifikováno podle nějaké úrovně předpisu před lety, dnešní nápravné opratření bude muset být certifikováno podle aktuální úrovně přepisu + je možné, že pokud ani tato není shledána dostatečnou, budou muset být vytvořeny a konsenzovány „speciální podmínky“, aby bylo cíle dosaženo. Kdysi mi jeden člověk v Kanadě řekl: „Bezpečnost není nikdy tak drahá, aby nemohla stát… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

Zase obecné formule. Bezpečnost ještě vyšší? A jak se to měří? Certifikace typu jsou prostě parametry které letoun musí splnit (a vyzkoušet), aby bylo bezpečně provozovatelné. Vždy je to soustava protichůdných hodnot, které je třeba vybalancovat a to není žádná sranda. Také při zkušebních letech nelze navodit všechny myslitelné situce, protože myslitelných situací je nekonečně mnoho, takže se většinou hledají kritické hranice. Jestli je problém s MCAS za nějakých neobvyklých okolností, tak je to prostě chyba systému, která se bude muset upravit a bohužel za to mnoho lidí zaplatilo životem. Takových systémů je na letounu milion a spousta z nich… Číst vice »

Karel
Host
Karel

Na věc se dá koukat z různých pohledů – třeba tak, že osazení nových motorů v některých letových režimech (velký AoA, stoupavé zatáčky) způsobilo aerodynamickou nestabilitu, což je vůbec otázka přípustnosti to léčit SW záplatou… Jiný pohled je odstranit je největší rizika (deaktivace při poruše čidla, omezení autority, výcvik na trenažérech…).
To musí posoudit certifikační autorita.

Martin V.
Host
Martin V.

Já jsem úplně nepochopil v čem je problém nového motoru. Má větší větrák a je těžší, ale to se dá snadno vyvážit třeba prodloužením trupu za křídlem (pokud by šlo jen o posun těžiště). Vy píšete o „aerodynamické nestabilitě“. Ta pochází z interakce obtékání křídla a k němu „nalepeného“ motoru? Airbus 320neo má ještě větší dmychadlo (i když má víc místa pod křídlem), tam podobné problémy nehrozí?

Tango Sierra
Host
Tango Sierra

Ve své podstatě se nejedná o problém motoru,ale jeho gondoly a jejiho umistění,což oboje samozřejmě plyne z většího průměru fanu.
Aerodynamické sily vznikajicí na gondole při větších úhlech náběhu způsobují dodatečný moment ve smyslu na ocas a snižení sil na přitažení,ktere neodpovidá centrifikačním požadavkům.

Tango Sierra
Host
Tango Sierra

Ad. A320 NEO – 320 family je FBW, na sidesticku žádne sily nejsou a filozofie systemu řízení a stability je odlišná.

MIK
Host
MIK

Tak zapisovace posila Etiopie na analýzu do USA. 🙂

Radek Stromajer
Host
Radek Stromajer

Do Německa aspoň to bylo ve zprávách

Rossec
Host
Rossec

Do Francie.

Martin
Host
Martin

Ano C je spravne… mozna…

Adam
Host
Adam

Omyl, zapisovače posílá do Německa.

DPDP
Host
DPDP

Tak snad soudruzi v NDR – současné Německo neudělají chybu a včas, a správně přinesou závěry 🙂

Tom
Host
Tom

Zapisovače dorazily ve čtvrtek do La Bourget v Paříži, takže do Francie, kde budou podrobeny analýze ze strany francouzského úřadu pro vyšetřování leteckých nehod a incidentů (tak se ten úřad tuším jmenuje).

Ethiopian authorities have requested France assistance for the analysis of FDR & CVR. The black boxes arrived in Paris on Thursday morning on board Ethiopian Airlines flight #ET704 and have been transferred to Paris Le Bourget for the analysis by BEA. Coordination meetings are in progress. The NTSB is dispatching three investigators to France. Technical work.

Partneři